Gigazone Piano AX-52A7 Review

TERW_DAN 23 augustus 2015, 404 views

Gigazone Piano AX-52A7

De Gigazone Piano is een dockingstation voor 3 powerbanks, een mooi design apparaat dat erg handig is in gebruik, helaas met een stevig prijskaartje.

Pluspunten

• Handige dock
  • Mooi design

Minpunten

• prijs
  • wat lage capaciteit

Gigazone is een dochtermaatschappij van Gigabyte die zich richt op het maken van peripherals zoals bijvoorbeeld monitoren, speakers, coolers en ook powerbanks.
Een van die Powerbanks is de Piano, of eigenlijk zijn het er drie, inclusief een dockingstation waarin ze opgeladen kunnen worden. Die Piano heeft z'n naam niet zomaar gekregen, als je het ding ziet heeft het zeker wel wat weg van witte en zwarte pianotoetsen.

Het dockingstation

Het witte gedeelte is een dockingstation waarin 3 powerbanks geplaatst kunnen worden. De dock kan met een steuntje neergezet worden, en wordt met een 20V 2A

Naast deze 3 plekken voor de powerbank heeft de Piano ook nog 2 USBpoorten aan de zijkant, die beide 5V op 1A kunnen leveren. Standaard doet een USB1.1/2.0poorten maar 500mA, dus dit is al het dubbele daarvan. USB3.0 komt met 900mA in de buurt, maar voor sneller laden is een wat hoger amperage wel welkom.

De powerbanks staan er los in, dus je kunt ze gemakkelijk pakken als je er eentje nodig hebt, en net zo makkelijk weer terug kan plaatsen op het moment dat je de powerbank wilt laden. Door 2 pinnetjes aan de achterzijde van de powerbank kunnen ze eenvoudig laden, zonder dat je kabels aan hoeft ge gaan sluiten.

De powerbanks

De dockingstations zijn gemaakt van zwart plastic. De powerbank is wat dikker dan andere powerbanks die ik in handne heb gehad. Ze zijn zo'n 10CM hoog, 5CM breed en bijna 2,5CM dik.
De powerbanks zelf hebben 2 USBpoorten. Eentje die 1A kan leveren, en eentje die 2A kan leveren, beide op 5V. Daarnaast zit er ook nog een microUSB op, waarmee de powerbank zonder dock ook geladen kan worden, waarmee de powerbanks dus ook als standalone gebruikt kunnen worden, net als iedere andere powerbank.

Met een knopje bovenop krijg je een rij ledjes te zien die aangeeft hoeveel stroom er nog inzit, waarbij ieder ledje een kwart vertegenwoordigt.

Iedere powerbank heeft een vermogen van 5200mAh, genoeg om mijn telefoon 2 keer mee op te laden, maar in mijn ogen wel wat weinig als je het wilt gebruiken om 2 apparaten van stroom te voorzien (wat wel mogelijk is met de 2 USBpoorten per powerbank). Gelukkig heb je er 3 van, waardoor je tijdens het laden van de ene powerbank een andere kunt gebruiken, maar wat meer vermogen was niet slecht geweest in mijn ogen.

Kabels

Voor iedere powerbank krijg je 1 USB → microUSB-kabel, en verder zit er een 20V, 2A adapter bij, eenzelfde als je bij veel notebooks ziet.

De USBkabels zijn voorzien van een magneetje, waardoor je de twee plugjes makkelijk bij elkaar kan houden. Dit is misschien handig zodat ze niet snel in de knoop raken, maar gezien de kabels niet zo heel lang zijn, 15CM (zonder connector gemeten), denk ik niet dat ze heel snel in de knoop raken.

Laadtijden

De powerbanks kunnen op 2 manier geladen worden, via de dock en via een USBkabel. Om te kijken of er verschil zit in laadtijden heb ik ze op verschillende manieren opgeladen en gekeken hoe lang het duurde voordat ze opgeladen waren. De powerbanks heb ik aangesloten via het dock door gebruik te maken van het slot waar de dock inhoort, via de USBpoort aan de zijkant (die 1A levert) en door er eentje aan een USB2.0poort van mijn PC te hangen (dus 500mA).

Laadtijden Gigazone Piano
Computer (USB2.0) 6
Dock - kabel 5
Dock - slot 5

Tussen de 1A-USBaansluiting aan de zijkant van het dock, en het slot voor de powerbank zit eigenlijk geen verschil in laadtijden. Met een 500mA-USBpoort duurt het een uurtje langer.

Het laden van mijn telefoon door middel van de powerbank duurt ongeveer net zo lang als via een 1A adapter die meegeleverd werd met het ding.

De adviesprijs van de Piano ligt op 150 euro, of hij daarvoor ook in de winkel komt te liggen is nu nog niet te zeggen, omdat ik hem daar nog niet ben tegengekomen. 150 euro is stevig aan de prijs voor 3 powerbanks, maar je krijgt er natuurlijk wel een dock bij die het erg makkelijk maakt om de losse powerbanks op te laden, en zelf ook nog USBpoorten biedt om apparaten op te laden.
Ik denk dat de prijs nog wel iets naar beneden zou moeten om het een echt aantrekkelijk product te maken. Een enkele powerbank met dit vermogen heb je al voor zo'n 20 euro. Dus enkel voor de powerbanks zou je een prijs vanaf 6 tientjes hebben. En de dock is in mijn ogen geen 90 euro waard.
Natuurlijk is design en gebruiksgemak ook wat waard, maar een paar tientjes van de prijs af zou geen slecht idee zijn in mijn ogen.

Tot slot

Het idee van powerbanks met een dock vind ik goed bedacht, en het werkt op zich best praktisch. Ik heb wel wat powerbanks liggen, maar ik weet nooit of ze leeg zijn of niet, en vergeet vaak ze weer een keer op te laden, waardoor als je ze nodig hebt je ze vaak weer moet laden voordat je ze kan gebruiken.
Met deze dock heb je dat probleem niet, omdat je in principe altijd een powerbank klaar kan hebben staan. Zelfs als je er een aan het laden bent kun je een van de andere pakken om gelijk weer te gebruiken als je dat wilt. Zeker in een omgeving met veel mobiele apparaten die veel stroom lusten, en daarom vaak voor 't einde van de dag al leeg zijn kan zo'n ding als dit behoorlijk handig zijn.
Het design vind ik persoonlijk er mooi uitzien, en is denk ik wel te combineren in de meeste inrichtingen.

Heb jij ook een Gigazone Piano AX-52A7?