Jewel Saffier 1520 (XP 2500+; 256MB; 40GB; 15" TFT; geen OS) Review

Thy King 19 september 2006, 2.276 views

Jewel Saffier 1520 (XP 2500+; 256MB; 40GB; 15" TFT; geen OS)

Pluspunten

• Prestaties
  • Grafische kracht
  • Robustheid van het ontwerp
  • Indeling toetsenbord
  • Positionering van de USB poorten
  • Volume met wieltje aan zijkant te dimmen
  • Goed onboard geluid (zelfs uit onboard boxjes!)
  • Geleverd zonder besturingsprogramma

Minpunten

• Warmte productie, vooral in de zomer
  • Stroomverbruik/accuduur
  • Gewicht
  • Zeer beperkte resolutie
  • 1 PCMCIA slot

Na mijzelf erg geŽrgerd te hebben aan de faciliteiten van mijn hogeschool, ben ik een zoektocht begonnen naar mijn eerste laptop: de Jewel Saffier 1520. Momenteel is de Saffier 1520 al vervangen door de Jewel Jade 8080, echter ik heb erg intensief gebruik gemaakt van de Saffier voordat ik vervanging nodig achtte.

De laptop was vanaf het begin een 'trade-off' tussen geld en prestaties, en dat heb ik dan ook erg gemerkt tijdens mijn gebruik. Het is in feite een budgetkastje, maar wel eentje dat erg geschikt is voor zware taken. Het doel was een laptop aan te schaffen die gebruikt kon worden voor 3d CAD, waar soms redelijk intensief gebruik gemaakt zou worden van de processor en grafische mogelijkheden.

Featureset
De laptop beschikt over een AMD XP-M 2800+ processor, ondersteund door 512MB geheugen. Daarnaast heeft de laptop de beschikking over een Radeon 9600 met 128 MB, met de mogelijkheid om zichzelf terug te schakelen mocht de kaart maar weinig gebruikt worden. De harde schijf is uitgebreid naar een 60GB 5400RPM-schijf, waar standaard slechts 40GB beschikbaar was. Naast het interne werk, had ik de laptop uitgebreidt met een WLAN PCMCIA-kaartje van het merk Asus.
Het ontwerp zat goed in elkaar, waarbij de plaatsing van de USB poorten mij bijzonder bevielen, als ook de plaatsing van een volume wieltje aan de kast waarmee de FN-toets niet gebruikt hoefte te worden. De laptop wordt geleverd zonder besturingsprogramma.

Prestaties
Over de prestaties heb ik helemaal niks te klagen. De toch redelijk krachtige AMD-processor doet het zware werk perfect. Ook de grafische kracht is naar behoren, en FarCry kan er zeer goed mee gespeeld worden, al is dat niet op te hoge settings. Het originele doel van het aanschaffen van de laptop, het 3d CAD-werk, kon ook zeer goed gedaan worden met de specificaties. Daarnaast werkt de WLAN-uitbreiding ook perfect, echter na een aantal kaartjes te hebben getest, bleek alleen de Asus-kaart te werken. In de hele gebruiksperiode is het enige wat ik als lichtelijk negatief ervaren heb, het periodieke falen van de terugklokfunctie van de grafische kaart, waardoor de drivers opnieuw geinstalleerd moesten worden (na het hele register te hebben leeggeplukt van alles wat met de drivers te maken had). Dit heb ik uiteindelijk kunnen minimaliseren door getweakte drivers van Omega te gebruiken. Deze bleken minder instabiel te zijn op dat punt. Daarnaast is het on-boardgeluid goed. Het is niet perfect, maar voor een laptop is het on-boardgeluid uit de laptop boxjes goed te noemen. Dus uiteindelijk waren de prestaties 'zeer goed'.

Beeldkwaliteit
De resolutie is eigenlijk om te huilen. Met een maximum resolutie van 1024 x 768 kom je gewoon ruimte te kort. Dit is vooral te merken tijdens het CAD-werk en zelfs bij sommige internet pagina's. Maar omdat het een trade-off was tussen prijs en prestaties, moet ik melden dat de kwaliteit van het beeld zelf, de grafische kracht, en het gebruiksgemak prima in orde zijn. De enige 2 nadelen (en meteen ook 2 grote nadelen) zijn de zeer beperkte resolutie en de vele warmte die de grafische kaart produceert. De hierbij verbruikte stroom is lastig mee te nemen, aangezien de rest van de laptop ook aardig 'dorstig' is. Het beeld zelf kan lastig te zien zijn in direct zonlicht.

Bouwkwaliteit
Deze is gewoon zeer goed. Niks op aan te merken. Het is een hele stevige kast, welke ik ook een keer heb laten vallen, zonder scheurtjes te vertonen. Het interne werk (de laptop stond gelukkig uit) werkte ook allemaal nog naar behoren, zelfs de harde schijf vertoonde geen kuren. Kortom: robuust zat en erg stevig.

Ergonomie
De ergronomie is 'goed'. Ik ben met name te spreken over de indeling van het toetsenbord. Deze is zeer logisch, en went lekker snel. Het toetsenbord zelf tikt heel lekker. Het enige wat minder is, komt doordat de laptop zelf redelijk hoog is, waardoor je de armen net iets moet optillen. Dit maakt lang tikken toch wat vermoeiender.

Warmte en geluidsproductie
Dit is gewoon zeer slecht. In de winter wordt de laptop 'lekker warm' en tik je rustig verder met verwarmde vingers, terwijl de rest van de laptop je schoot verwarmt onder het internetten. Echter wanneer het zomer wordt, gaat de laptop bijna zelf zweten. Als het buiten boven de 20 graden wordt en je zit te tikken in direct zonlicht, dan zweet de laptop onder je vingers vandaan. Het is dan ook niet meer mogelijk om de laptop constant vol vermogen te gebruiken, want de (redelijk lawaaiige) koeler houdt het niet meer bij waardoor de computer gaat hikken en stoten, soms tot vastlopen aan toe. Onder alle omstandigheden resulteert het gebruik tot volle vermogen op een bureau tot het goed opwarmen van het bureau direct onder de laptop. Dit houdt in dat je de warmte kan voelen aan de onderkant van het bureau.

Mobiliteit en accuduur
Deze is gewoon zeer slecht. De laptop zelf weegt ongeveer 4,5 kilo, maar samen met een grote transformator, muis, tas en toebehoren weegt het meer dan 5 kilo. Als deze elke dag meer dan een uur op de rug genomen moet worden (samen met andere school/werk spullen), wordt dit toch veel te zwaar. Daarnaast is de officiŽle batterijduur 1,5 uur. Het is mij gelukt door tweaken en heel scherp instellen van de laptop dit te verhogen naar 2 ŗ 2,5 uur, maar dan is het echt op. Om dit te halen moet alles automatisch uitschakelen na 3 minuten niet te gebruiken. Kortom: het is meer een 'thuis-en-in-het-stopkontact-laptop'.

Ten tijde van mijn aanschaf was deze laptop 1200 euro. Tegenwoordig zijn ze nog ongeveer 750 waard.

Overview
Als conclusie moet ik melden dat ik goed tevreden ben geweest met deze laptop. Ondanks dat deze momenteel vervangen is door een geavanceerder broertje, heb ik veel en zwaar gebruik gemaakt van de laptop zonder enige noemenswaardige defecten of problemen. Omdat het toch vanaf het begin een budgetkastje is geweest, had de laptop zeker zijn beperkingen, maar dat stond het goed gebruik zeker niet in de weg.

Foto's
Foto 1 is een klein plaatje van het uiterlijk van de laptop. De tweede foto geeft een iets ouder typenummer weer, maar de indeling van het toetsenbord is goed te zien, welke hetzelfde is.

Heb jij ook een Jewel Saffier 1520 (XP 2500+; 256MB; 40GB; 15" TFT; geen OS)?

Heb je de driver cd nog?

Gr, Roy
Nee, die heb ik niet meer. De Jewel Saffier 1520 is ook al vele jaren niet meer in gebruik, die was namelijk kapot gegaan tegen het eind van zijn levensduur..