iRex Technologies iLiad 2nd edition Zwart Review

foppe-jan 14 mei 2009, laatste update op 15 mei 2009, 3.928 views

iRex Technologies iLiad 2nd edition Zwart

Pluspunten

• Leesplezier
  • Kunnen schrijven/onderstrepen in PDFs
  • Veel ondersteunde formaten

Minpunten

• Accuduur (8-9u is lang niet wat iRex belooft, al voldoet het voor mijn gebruik redelijk)
  • ergonomisch ietwat achterhaald (zowel software als hardware)
  • Vergeleken met wat je van een Desktop-PC gewend bent traag met openen.

Veelzijdigheid Score: 5
Algemene Beoordeling:
Ik heb dit apparaat nu ongeveer 14 maanden, gekocht in combinatie met een NRC Handelsblad abonnement op de 'epaper' editie van het NRC (nog steeds in ontwikkelingsfase). Ik gebruik hem echter voornamelijk voor mijn studie, omdat ik redelijk wat studieboeken online kan vinden in PDF formaat, en ik daarnaast vrij veel papers en journal articles lees (die ook in PDF formaat worden aangeleverd). Hiervoor voldoet de iLiad uitstekend.
Vergeleken met de andere, nu op de markt zijnde eInk devices heeft het (samen met de DR1000) waarschijnlijk de beste PDF support; op de iLiad zijn B5 formaat bladzijden normaal weergegeven, en kan ik ook A4 prima lezen zolang ik inzoom om de marges weg te halen (dit varieert natuurlijk met oogscherpte). Over de beeldkwaliteit ben ik zeer te spreken, en op 1 batterij zal hij ongeveer 1 werkdag meegaan. Ik lees er weer veel meer door dan eerst, en dat was een van de dingen waar ik op hoopte ;).

Featureset:
Een groot voordeel van de apparaten van iRex is dat er relatief veel extra software voor te krijgen is (zelfs ongeėvenaard veel), omdat de apparaten op linux (iLiad op 2.4, DR1000 op 2.6) draaien. Daarom zijn er bijvoorbeeld veel alternatieve PDF readers te vinden (Op MobileRead), die extra functionaliteit toevoegen, zoals fullscreen lezen en bookmark-mogelijkheden. (Standaard PDF bookmarks worden echter niet ondersteund.)
Bij het lezen van PDFs is het Unique Selling Point van iRex het beschikken over een Wacomtablet met stylus, die het mogelijk maken willekeurig te strepen, onderstrepen en schrijven in elke PDF; Hierbij is het wel handig een andere stylus te kopen omdat de standaardpen niet heel precies is, en de kop te makkelijk buigt. Als je die echter vervangt werkt het daarna heerlijk. Ik schrijf zelf vrij veel bij teksten, en onderstreep ook het een en ander, en dit kan tot nu toe op geen enkele andere e-lezer.
Qua DRM formaten ondersteunt de iLiad alleen Mobipocket (Mobi vereist voor licenties dat alleen hun DRM-formaat ondersteund wordt, zodat ePub met DRM niet gelezen kan worden, hoewel ePub zonder DRM prima werkt met fbreader), maar omdat de meeste DRM formaten wel kraakbaar blijken te zijn hoeft dit geen groot bezwaar te zijn.

Prestaties
Zodra je apparaat gestart is, en je een boek geopend hebt prima; als je veel moet wisselen tussen bestanden zou ik de DR1000 aanraden (al moet ik daarbij zeggen dat de batterijduur wel minder is)
Het eInk scherm doet circa 0.8s over 1 verversing, en kan alleen het hele scherm verversen (dit is bij de DR1000 anders, die naar ik meen ook vlottere partial refreshes kan doen), en dit gaat zodra een boek gecached is vrij vlot. Hij cachet 5 pagina’s vooruit (of achteruit), dus als je niet probeert te ‘bladeren’ gaat het allemaal redelijk vlot. Als je dit wel wilt zul je echter geduld moeten hebben, omdat de processoren nu eenmaal nog vrij traag zijn. Ditzelfde merk je ook bij het openen en sluiten. Al met al dus nog lang niet te vergelijken met de openingstijden van bestanden op een desktop computer.

Beeldkwaliteit
Niet anders dan zeer goed te noemen. Zeker als je een iets dikkere font library installeert (bij PDFs) heb je zelfs bij minder goed licht nog meer dan genoeg contrast om prettig te lezen.
Het gaat natuurlijk om een eInk scherm, en dat werkt analoog magneetjes die gepolariseerd worden. Tijdens een refresh worden de pixels op zwart of wit gezet, waarna ze zo blijven staan tot een volgende refresh. Hierdoor heb je een volledig stabiel beeld, met een contrastverhouding vergelijkbaar met krantenpapier (het wit is niet geheel wit, maar ietwat grijzig; ik vermoed dat dit met volgende generaties controllers verder verbetert). In volle zon zowel als onder kunstmatig licht kun je extreem goed lezen, al gaat het wel beter met wit licht dan met gelig, en moet je soms het scherm ietwat draaien omdat het glas onder bepaalde hoeken spiegelt. Als je er loodrecht op kijkt is dit echter nooit een probleem, en onder de meeste andere hoeken ook niet (zelfs als je om de hoek van het apparaat kijkt zie je de woorden nog staan, al leest dat natuurlijk - net als bij een boek - lastig).
Bouwkwaliteit en afwerking
Deze had beter gekund. De knoppen zijn functioneel, maar niet erg net afgewerkt/mooi, en zitten ook niet altijd op handige plaatsen. Als je de iLiad in de hand houdt wil het nog wel eens gebeuren dat je tijdens het schrijven op de onderste knoppen drukt met de muis van je pen-hand. Het materiaal voelt prettig aan (beter dan dat witte plastic van de Book Edition), maar slijt in de hoekjes licht af, en ook kraakt het apparaat licht als je het samendrukt, omdat er wat speling in zit. Het scherm is uiteraard gevoelig voor druk, en breekt relatief gemakkelijk als je er iets puntigs op zou laten vallen.

Ergonomie
Het is zeker geen “iPod”. Het besturingssysteem is niet heel mooi (noch extreem functioneel), maar er wordt door de “community” gestaag gewerkt aan een update van het gehele OS, waaronder de standaard interface. Standaard geeft het bestandssysteem slechts 6 items per pagina weer, en dit kan gaan irriteren, maar met aangepaste software kun je kiezen voor 8, 12 of 20 items per pagina.

Uitbreidbaarheid en veelzijdigheid

Hierover ben ik zeer te spreken. Ondersteunt, zoals eerder gezegd, veel formaten, vooral na uitbreiding met alle community software (en mocht je daar zelf handig in zijn kun je zelf ook applicaties porteren.

Mobiliteit en accuduur
Draagbaar is hij prima. Het feit dat de oplader uit 2 delen bestaat is enigszins irritant, maar anders niet. Als je alleen leest (mobi formaat) zal de batterij ongeveer 13 uur meegaan, en als je een PDF leest terwijl je af en toe dingen bijschrijft/onderstreept zo’n 8-9u.
De batterij is een Li-Ion, die langer meegaat naar mate je hem vaker tussendoor oplaadt, en als je hem altijd aan laat staan terwijl hij aangesloten is op de netstroom gaat de batterij er in principe niet/nauwelijks op achteruit (wat handig is ivm de opstarttijd van ca. 45s)

Tja, nog steeds vrij duur. Maar goed, dat hou je bij nieuwe technologie, dus dat moet je maar slikken. Ik vind het de ¤500 die ik ervoor betaald heb echter meer dan waard.

Heb jij ook een iRex Technologies iLiad 2nd edition Zwart?

Een paar foto's van het apparaat in actie. Lijkt mij leuk.
Zoals je ziet is mijn kamer wat stoffiger dan hoort ;-)
De onderste menubalk kan overigens verborgen worden.

[Reactie gewijzigd door foppe-jan op 15 mei 2009 11:12]

Leuke review. Daar ik ook heel erg veel lees (op een pda :p en gewoon boeken ) lijkt mij dit een goede oplossing daarvoor. bedankt iig!

[Reactie gewijzigd door Praetextatus op 15 mei 2009 12:52]

Erg nette review!

Hoe zit het met de notities die je maakt op irex, kan je die exporteren? Hoe werkt dat precies?
Er is software die je toestaat de notities te combineren met de PDF ja (zolang die niet beveiligd is natuurlijk), maar dat gebeurt op de PC (ondersteuning voor de Mac is vrij brak).
Foppe-Jan, zou je kunnen uitleggen (ik weet dat je review al even geleden is maar ik heb die van mij vandaag pas gekocht) HOE je precies die menubalk verbergt en natuurlijk weer terug krijgt? Alvast hartelijk bedankt!

Alwin
Foppe-Jan,

Heb je toevallig deze iLiad nog?
Ik heb vandaag zo'n apparaat gekregen, zonder oplader.
Ben al druk aan het zoeken geweest, maar ik kan nergens vinden waar ik nog een oplader voor dit apparaat kan halen.
Heb je misschien iets van een serialnumber van de oplader? Of een typenummer oid?

Hartelijk dank,
Martijn
ik heb m nog wel, maar hij ligt bij m'n vriendin. Denk dat een oplader vinden lastig wordt.. probeer het anders eens op mobileread (ah, ik zie dat je dat al hebt geprobeerd.)
Je schreef: "wel handig een andere stylus te kopen"
Wat voor een stylus heb jij er bij gekocht?

Ik ben overigens zelf ook tevreden met de iLiad (gebruik hem ook voor hetzelfde doel) en onderschrijf de punten die je hebt besproken. Uitstekende review!