Icy Dock MB559U3S-1SB Zwart Review

CriticalHit_NL 20 augustus 2015, laatste update op 8 november 2015, 747 views

Icy Dock MB559U3S-1SB Zwart

Een prima behuizing voor externe 2,5" & 3,5" harde schijven, hij is snel, stevig en een harde schijf monteren en erin stoppen gaat moeiteloos zonder wrikken, daarbij helpt de aluminium behuizing ook een klein beetje met het koelen van de schijf. Verder goede aansluitingsmogelijkheden en een Aan/Uit knop.

Pluspunten

• Hoge kwaliteit.
  • Redelijk hoge snelheid (SATA-600) & UASP ondersteuning.
  • Ondersteuning 8TB schijven.
  • eSATA & USB 3.0 kabel.
  • Vernieuwde bay voor SSD ondersteuning
  • Stevig & Aluminium helpt met koeling.
  • Modulaire power adapter + Aan/Uit schakelaar.
  • Meegeleverde schroefjes & anti vibratie voetjes.

Minpunten

• Niet snel genoeg voor SSD's.
  • Staand niet heel stabiel.

Mobiliteit Score: 5

Deze Icy Dock is aangeschaft omdat er meer externe opslag nodig was voor backups, en was te laat om nog een HGST Touro Desk Pro 4TB te bemachtigen, de non-pro was te traag voor mijn smaak. (5400rpm)

Omdat ik niet zeker ben of HGST nog met een opvolger zal komen heb ik maar de HDD los besteld (HGST 7K4000 Deskstar 4TB), dit vanwege dat HGST onder Western Digital valt en deze misschien hun markt positie niet kwijt willen, de 7K4000 is ook de schijf welke te vinden was intern in de Touro Pro.

Verpakking

De doos is netjes verpakt, de behuizing, kabels en schroeven hebben ieder hun eigen plastic zak, de power adapter zit in een doosje, er zit ook nog een handleiding bij.

In het zakje van de schroeven zit ook een strip met 4 anti vibratie nopjes, deze kan je op de behuizing plakken als voetjes tegen vibraties als hij ligt in plaats van staat, de voetjes die je kan uitklappen op de behuizing hebben ook anti vibratie rubbers, echter staat de dock niet heel stevig op de pootjes dus hij kan makkelijk omgestoten of omgetrokken worden.

De power adapter heeft ook wat interessants, je kan het stopcontact gedeelte losmaken en er een andere versie op bevestigen, want een Amerikaans stopcontact is anders dan de Europese, maar andere adapters zijn niet meegeleverd.

Features

De behuizing heeft een eigen aan/uit knop, dus je kan hem aansluiten zonder dat meteen de schijf opstart, je kan hem aansluiten op zowel eSATA als USB 3.0 en er is een knopje waarmee je de voetjes uit kan klappen.

Daarnaast zit een gat voor een slot, daarmee kan je de behuizing met een beveiligingskabel kit ergens aan vast maken zodat deze niet gestolen kan worden, een voorbeeld is Kensington die deze dingen verkoopt, maar mij ontgaat het nut als je de bay zelf niet op slot kunt zetten, de harde schijf is immers zo weggehaald.

De behuizing had eerst een oud type drive bay, deze ondersteunde geen SSD's en zat voorverpakt met een stang om de 2 uiteinden bij elkaar te houden tot er een schijf in gemonteerd werd.

Onder hetzelfde type hebben ze nu een vernieuwde drive bay type erin geplaatst welke gewoon van metaal aan de onderkant is met schroefgaten voor SSD's, dus het bovenstaande plaatje is niet helemaal juist meer, maar een welkome verbetering.

Verder zit er op de voorkant nog een witte LED die de activiteit van de schijf aangeeft, natuurlijk een eject knop

Koeling

De koeling doet niet onder van wat ik ervan verwachtte, het is natuurlijk helemaal passief en het is vrij gesloten, alleen zitten er op de bovenkant als hij rechtop staat wat ventilatie gaten.

Onder het stressen van de 7K4000 schijf word hij best warm, omdat de schijf net nieuw is ben ik hem aan het testen voor sector errors met HD Tune voordat deze daadwerkelijk in gebruik genomen wordt, de 7K4000 is zeker niet een van de koelste en dat komt door de performance van deze schijf.

De schijf lag eerst los op het bureau maar na een uurtje had de schijf toch wel 48C bereikt met een kamer temperatuur van 25C~, nadat ik de behuizing op de behuizing van de computer had gelegd boven een van de 200MM fans is de temperatuur stabiel op 43C blijven steken, dus de aluminium behuizing kan zeker wel helpen de temperatuur een beetje op peil te houden, dit is natuurlijk per schijf verschillend.

In de PC zelf zitten er ook twee 7K4000's en krijgen de airflow van een 200MM fan over zich heen en deze blijven 28-34C met een kamertemperatuur van 20-22C~, ze hebben echter de 38-40C wel aangetikt toen het 28,5C binnen was, onder gebruik.

De temperatuur is niet onverwacht, de HGST Touro Desk Pro 4TB haalde ook gewoon 53C, en deze heeft niet de voordelen van een aluminium behuizing.

Bron: http://www.madshrimps.be/...3.0-External-HDD-Review/6

Performance

De snelheid is gewoon goed en doet met een harde schijf niks onder dan als je ze intern zou gebruiken.

Ik moet echter wel de kanttekening maken dat hoewel er geadverteerd wordt met de bovenstaande snelheden op SATA-600 interne bus, kan deze Dock niet sneller dan 260MB/s~.

Dit is overigens ook door TweakTown nog getest met een SSD, en bij mijn harde schijf tikt de Burst rate snelheid ook tegen het limiet van 262,9MB/s waar 409,8MB/s intern mogelijk was, maar niet echt een probleem.

Bron: http://www.tweaktown.com/...closure-review/index.html

Hieronder zijn wat screenshots van de snelheid:

En de vergelijking met de interne/andere schijven:

En hieronder nog wat extra plaatjes:

Heb jij ook een Icy Dock MB559U3S-1SB Zwart?

Kan je iets zeggen over de ondersteuning van harddisk groter dan 4Tb?
Ze ondersteunen schijven tot en met 8TB, dit geldt ook voor het witte model.

Bron: http://www.icydock.com/goods.php?id=146

Wat ik nog ben vergeten te melden in de review is dat hij ook UASP (USB Attached SCSI Protocol) ondersteund, de hardware die je erin zet moet hier overigens ook voor geschikt zijn en dus ook de controller/software op de host computer.

Meer informatie hierover:

Top! Dank je wel.

Ik wil hem mogelijk aan een MacMini hangen om te gebruiken als extra storage voor media. Uiteindelijk moet hij samen met de MacMini in mijn (open) tv-meubel komen. Zit daarom alleen nog te twijfelen vanwege het ledje dat erin zit. Hoe vel is deze? Met gewoon daglicht zie je hem denk ik niet echt, maar wanneer het een beetje schemerig is, valt het dan heel erg op? Ik zou hem mogelijk ook kunnen draaien, maar dan zie je de bedrading zitten. Lijkt mij ook niet optimaal.
Bij daglicht is het misschien niet zo heel storend, maar als het wat donkerder wordt is hij goed waarneembaar, maar ook niet heel scherp omdat het kapje voor de LED dof is, dus niet 100% transparant dat je direct in een scherp lampje kijkt, maar het kan wel afleiden.
Je kan hem als het moet ook gewoon makkelijk afplakken met een klein stickertje of iets dergelijks, want de bay opening zit naast deze LED.
Bedankt voor de informatie! Ik ga hem bestellen zodra ik een goede 2e-hands MacMini heb gevonden. :)
Geen dank, veel succes! hopelijk heb je er veel plezier mee.