Specificaties 6" E-Paper touchscreen met 4GB opslag - Bekijk alle specificaties

Kobo Glo HD Zwart Review

LemonC200 21 augustus 2015, 1.616 views

Kobo Glo HD Zwart

In de basis een uitstekende ereader, maar de software ondersteunt op de eigen beperkte clouddienst na slechts ťťn andere clouddienst.

Pluspunten

• Op pdf na uitstekende leeservaring
  • Stabilteit software
  • Uitstekende hardware

Minpunten

• Beperkte software
  • Slechte sync mogelijkheden
  • Het lezen van pdf bestanden

Veelzijdigheid Score: 3

Deze review richt zich op de software mogelijkheden van de GloHD over de hardware van het apparaat is al veel geschreven, maar het software aspect is wat mij betreft onderbelicht.

Excuses als deze review slecht geschreven is of wat karig oogt ik ben van nature totaal geen schrijver. Ik heb deze review geschreven zodat mensen zich bewust zijn van de mogelijkheden en beperkingen op software vlak bij de GloHD.

Installatie

Als je de GloHD voor het eerst opstart wordt er gevraagd of je over een Wi-Fi netwerk beschikt of niet.

Indien ja dan maak je vervolgens een kobo account aan (is niet over te slaan). Hierna gaat het apparaat controleren op updates en download deze.

Indien nee dan moet je het apparaat met de computer verbinden en daarop een account maken.

Nadat het apparaat zichzelf vlekkeloos update opent het begin scherm of zit je op de computer in de kobostore.

Mogelijkheden

Wat kan je dus met het account eigenlijk niks behalve boeken kopen in de kobostore dit kan zowel op het apparaat als in de desktop app.
Waarna de boeken vervolgens kunnen worden gesynced. Tevens is er ook een iOS en Android app waarmee de boeken kunnen gesynct.

Het aller grootste nadeel is dat boeken die in het usb geheugen (het apparaat wordt herkent als usb opslag) niet kunnen worden gesynct naar het kobo account. Terwijl het ideaal zou zijn om een extern verkregen pdf of boek verder te kunnen lezen op de telefoon of computer.

Verder is de pdf reader erg matig en is het alleen mogelijk om te zoomen wat in de praktijk betekent dat er in de breedte voldoende ruimte is, maar er altijd naar beneden moet worden gescrold. Dit klinkt niet heel erg maar tijdens het scrollen moet je opletten dat je niet de pagina weer naar links of rechts verschuift. Tevens staat het ingezoomde gedeelde standaard rechtsboven bij de volgende pagina.

Opties als tekst reflow en normale pagina ondersteuning (zoals play books) voor pdf verwacht ik eigenlijk wel anno 2015. Het is verstandig om de pdfs met een tool om te zetten naar epubs waarna ze goed leesbaar worden.

Het werken met echte ereader bestandformaten werkt een stuk beter het woorden boek is praktisch en de pagina's verversen snel. Tevens zijn er voldoende mogelijkheden om een aangenaam beeld te creŽren.

Bij het lezen is het mogelijk om bladwijzers te maken, notities toe toevoegen en tekst te markeren. Deze functies werken prima alleen het markeren van een complete zin is een vervelend karwei omdat de selectie handjes erg traag reageren.

Een van de betere features is de pocket functie waarmee artikelen opgeslagen op de smartphone of computer automatisch worden gesynct en worden ingeladen in het apparaat. Om meer over deze dienst te lezen zie deze link.. Het enige nadeel van deze dienst is dat het niet erg privacy vriendelijk is het systeem bekijkt welke artikelen je toevoegt en analyseert deze.

Conclusiee

Eigenlijk is de conclusie heel simpel deze ereader is een perfecte vervanger van een boek, maar niks meer dan dat.

Het is nog geen apparaat waar je gemakkelijk alle stukken tekst via de cloud kan inladen, lezen en bijhouden.

Dit is geen probleem bij het lezen van boeken, maar wel bij het lezen van wetenschappelijke artikelen, boeken met instructies en biografieŽn.
Daarom voor nu slechts drie sterren.

Als kobo het voor elkaar krijgt de sync functionaliteit uit te breiden, de pdf reader te verbeteren en clouddiensten als dropbox en onedrive toe toevoegen wordt de doelgroep en de mogelijkheden van dit apparaat flink groter.

__________________________________________________________________

PS: Deze review klinkt misschien erg kritsch, maar de wat kleinere stukken tekst lees ik met een surface pro 3. Wat zeker in combinatie met een pen en Drawboard PDF een rijke ervaring geeft m.b.t notities en markeringen in vergelijking met dit apparaat.

Heb jij ook een Kobo Glo HD Zwart?

En terecht dat je kritisch bent.
Aan de andere kant is dit apperaat prijstechnisch niet te vergelijken met de suface pro 3.
Maar ik ben het met je eens dat er nog veel te winnen is in de software en hardware.

Wat mij verbaasd dat er; 1. een microSD kaart in zit met 4GB en 2. reader nog steeds traag reageert, 3 wifi-ac wordt niet ondersteund, 4 mist ondersteuning voor extern cloudfunctie.
Hij is marginaal sneller dan z'n voorganger (de aura)....

Overigens is de pocket functie reeds aanwezig op de kobo aura en waarschijnlijk op wel meerdere oudere modellen van kobo.

PDF-lezen stripboeken lezen is te doen. echter je moet wel regelmatig het scherm terugzetten naar de juiste schaal. Hij gooit de boel nog wel eens in de war. tevens verbruikt hij meer stroom bij pdf.

Gemiddeld weg doet hij het goed genoeg voor plain lezen, maar idd niet meer dan dat.
Grootste voordelen zijn het e-ink scherm wat prettig leesbaar is en een lange batterijduur.
Net de Kobo Glo HD aangeschaft.
Mooi fomaat. Super licht. Paar aanmerkingen: Bij omslaan van pagina gaat scherm even op negatief. Soms slaat hij niet om of 2 pagina's verder.
Verder lukt het mij niet om lettergrootte te verkleinen. Maar misschien komt omdat ik hem net heb.
Dat het scherm op negatief gaat bij het omslaan van de pagina is normaal bij e-ink.
De lettergrootte is afhankelijk van hoe het epub bestand is ingesteld bij pdf is de grootte niet in te stellen. Normaal gesproken kan je onder in op de knop Aa drukken om dit te wijzigen.
De Kobo GLO 2 jaar in bezit.
Perfect om je boeken te lezen. Zeker met de achtergrond verlichting.
Nu na 2 jaar achtergrond verlichting stuk. Kan niet gerepareerd worden.
Ook de software begint aan alle kanten te rammelen. Is moeilijk om alles weer correct geinstaleerd te krijgen.
Overweeg om een nieuwe te kopen maar twijfel tussen de GLO en de Kobo Aura H2O.
Zit wel een groot prijsverschil tussen.
Wie heeft ervaring in beide ?
Jammer hoor ! Wij hebben in de familie al jaren wel zo'n 8 Kobo ereaders en eigenlijk nooit problemen. Synchroniseren doen wij met "Calibre". De software is gemakkelijk te updaten bij Kobo over Wi-Fi. Kortom fijne en uitstekende ereaders.

Als ik er nu 1 zou kopen (ondanks de prijs) dan wordt het de Aura H2O, maar dat alleen om de grootte van het scherm.

[Reactie gewijzigd door Kloos op 20 juni 2016 12:34]

Ben al aan het rondkijken voor een nieuwe. Ben nog geen leuke actie tegen gekomen.
Het programma Calibre werkt dat goed ?
Zet je dat ook op je e reader of alleen op de pc ?

Kan deze ook boeken die dubbel op de pc staan filteren ?
Ja calibre helpt inderdaad bij het filteren van dubbele boeken het is een goed programma om je ebooken te beheren. Het programma zet je alleen op je PC dus je kan niet op afstand boeken syncen. Alleen via een usb kabel.