Specificaties GF GTX 950 (1,127GHz), 2GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

MSI GeForce GTX 950 2GB Gaming 2G Review

Foritain 20 augustus 2015, laatste update op 26 mei 2017, 20.646 views

MSI GeForce GTX 950 2GB Gaming 2G

De MSI GTX 950 is een bang-for-buck kaart voor 1080p/FullHD gamers. Je kan niet alles op Ultra zetten, maar met redelijke instellingen AAA-titels goed wegspelen. Hij is extreem zuinig, en de MSI Twin Frozr V zorgt dat hij fluisterstil is en goed koel blijft en er tevens verdomd goed uitziet

Pluspunten

• AAA-Games op 1080p op bovengemiddeld hoge settings. MOBA Games op 1080p en 1440p goed speelbare op (zeer) hoge settings
  • Blijft erg koel zelfs tijdens zware taken
  • Onhoorbaar op lage toeren ivm stilstaande ventilatoren van de Twin Frozr V, en fluisterstil zelfs tijdens gamen
  • Extreem laag verbruik. Flink lager dan de AMD concurrenten, en ook nog een stap minder dan de GTX 960
  • Mooi design, mooie LED-feature
  • Afmetingen goed doordacht. Groot genoeg om er toch stoer uit te zien, maar past in de meeste behuizingen.
  • Deze kaart haalde nog eens ~10% extra prestaties na overklokken
  • Prijs-prestatieverhouding scherp

Minpunten

• Zware games zullen zelfs op FullHD niet op maximale instellingen kunnen
  • Komt flink kracht te kort voor serieus gamen op 1440p en 4K.
  • Iets breder dan gebruikelijk, kan in bepaalde smalle behuizingen een issue zijn. Dat zijn echter wel uitzonderingen.
  • Speelt in een druk stukje van de markt. voor een paar tientjes meer kan je al weer wat krachtigers vinden

Review: MSI GTX 950 Gaming 2G

OpenGL render performance
Energieverbruik
Warmte- en geluidsproductie
Overklokken

Productpagina @ MSI volgt zodra deze beschikbaar is.

Na een korte uitstap naar een grafische kaart (GPU) uit het rode kamp keren we vandaag weer terug naar het groene kamp. Althans, ‘groen’ omdat Nvidia voor groen staat en zij de fabrikant achter de gebruikte grafische chip zijn, maar eigenlijk toch ook een beetje rood omdat rood dan weer de kleur van MSI is. Rood, groen, who cares: De GTX 950 is de nieuwste GPU uit de stallen van Nvidia en wordt vandaag officieel uitgebracht. Voorafgaand aan een nieuwe GPU krijgen de fabrikanten (onder streng toezicht van Nvidia) de gelegenheid om de kaarten in hun eigen stijl uit te voeren, en als gevolg zullen vanaf vandaag de vele varianten GTX 950 op de markt verschijnen. De GTX 950 van vandaag is de MSI “Gaming 2G” uitvoering met de inmiddels bekende Twin Frozr V koeler en zoals de naam al doet vermoeden: 2 GB aan geheugen.

Hoewel Nvidia de exacte specificaties van de chip tot het moment van lanceren geheim probeert te houden, net als dat de board-partners dat voor hun eigen specificaties doen, komt de GTX 950 niet helemaal als een verrasing. De huidige GTX 900 series begint momenteel met de GTX 960, een kaart van iets meer dan 200-210 euro, en daaronder zit enkel de GTX 750Ti, welke vanaf een eurotje of 100 verkrijgbaar is (al zijn betere varianten nog wel meerdere tientjes duurder). Oftewel een interessante Nvidia kaart daar tussenin ontbrak, terwijl dat het domein is van een grote groep semi-casual gamers. Exacte prijzen zijn op het moment van publiceren helaas nog niet bekend, maar gemakshalve ga ik uit van een verkoopprijs van ca 180 euro, wat de GTX 950 een directe concurrent maakt van de AMD R7 370. Dat is een kaart welke ik weliswaar zelf niet heb getest, echter de R9 270 en de R9 270X wel, en daarin vindt de R7 370 ook zijn basis. Daarover straks meer als het op de prestaties aan komt. Eerst even een kijkje naar de chip zelf, en de uitvoering welke MSI er van heeft gebakken.

De GTX 950 vindt zijn basis bij dezelfde Maxwell chip als de GTX 960 mee kwam, de GM206. Deze GM206-250 (De GTX 960 heeft de GM206-300) beschikt over wat minder rekenkernen, maar wel over een iets hogere snelheid per core. Een keuze die wij veel vaker terug zien bij grafische kaarten. Ook het aantal texture units is teruggebracht van 64 naar 48, maar het aantal ROP’s is gelijk gebleven: 32. Net als bij eerdere Maxwells ligt de focus op efficiëntie, en dat bleek in de voorgaande reviews ook duidelijk uit de resultaten.

Omdat de chip uit de GTX 960 aan de basis staat van de GTX 950 is het meeste van deze ‘nieuwe chip’ eigenlijk zo gek nieuw niet. HDMI 2.0 en hardwarematige H.265 decodering zijn desondanks niet minder interessant, maar de GTX 960 had daar (H.265) toch wel een primeurtje mee. De combinatie zorgt echter wel dat H.265 content op 4K resolutie in je HTPC nog betaalbaarder is geworden.

Bij een nieuwe grafische chip komt Nvidia met een rapport waaruit je de focus van het product kan opmaken. In het geval van de GTX 950 is de focus direct duidelijk: MOBA gaming, sterker nog er is een heel MOBA document beschikbaar waarin uitgelegd wordt hoe de GTX 950 jouw ‘the edge’ moet geven in deze games. Voor de niet kenners, MOBA staat voor Multiplayer Online Battle Arena, en zijn games zoals League of Legends. Deze games zijn weliswaar relatief licht en vereisen normaliter geen dure grafische kaart (vermoedelijk één van de redenen dat ze zo populair zijn is dat veel systemen ze lekker kunnen spelen), maar voor de serieuzere MOBA gamer zijn razendsnelle prestaties zelfs op de drukste momenten wel van belang. In een lang betoog geeft Nvidia aan dat je met een GTX 950 deze games niet alleen perfect kan spelen, maar dat er ook aanzienlijk minder lag zou moeten zijn tussen wat er gebeurd, wat je ziet, en de acties die je invoert. De vergelijking die zij echter maken is met de GTX 650, een 3 jaar oude kaart, om aan te tonen dat je zelfs voor simpele games profijt haalt met een nieuwe generatie GPU. Hoewel deze MOBA focus ontbrak bij de GTX 960 of hogere kaarten is het ook weinig aannemelijk dat deze duurdere varianten de voordelen boven de oudere generaties op gebied van snellere response time niet hebben. Daarnaast is het weliswaar relevant om een kijkje te nemen naar het concept achter het product, maar uiteindelijk tellen enkel de resultaten.

De specificaties en features van MSI:

Een groot deel van de specificaties komt uiteraard voort uit de eerder genoemde GTX 950 chip specificatie. Zo zien we de 768 processor cores en de 128 bit memory bus, de kaart komt met 2 GB werkgeheugen, en hoewel er mogelijk nog wel 4 GB varianten zullen verschijnen is het aannemelijk dat de winst daarvan beperkt zal zijn. Waar de board-partner wel wat over kan zeggen is de snelheid: Zo zien we dat de chip op 1127 MHz is geklokt, en het geheugen op 6650 MHz.

Aan aansluitingen geen gebrek: Maar liefst 3 DisplayPort aansluitingen, een HDMI (2.0) aansluiting, en een DVI-I aansluiting sieren de achterkant. Hoewel ook deze aansluitingen onderdeel zijn van de GTX 950 specificatie is het mogelijk dat toekomstige kaarten hiervan af kunnen wijken. Wat wel handig is is dat je tot 4 schermen gelijktijdig op één GTX 950 kan aansluiten.

MSI raadt een 350W voeding aan, en verwacht dat de kaart zo’n 90W zal verbruiken. Als gevolg is dan ook een 6-pin PCI-E aansluiting noodzakelijk (Via je moederbord kan je maximaal 75W doorvoeren). Een 350W voeding, of praktisch elke voeding met die benodigde PCI-E aansluiting, lijkt dan ook redelijk advies. Verder dien je 270mm ruimte te hebben in de lengte, en 137mm in de hoogte. Dit past in de meeste behuizingen wel, maar hou wel rekening met super smalle behuizingen.

We zien verder DirectX 12 en OpenGL 4.5 ondersteuning, en uiteraard ontbreekt G-Sync niet. SLI is ook mogelijk met een GTX 950.

Wat ik MSI moet geven is dat de verpakkingen zeker wel aantrekkelijk zijn, en vooral ook herkenbaar MSI. Als gevolg is het wel zo dat als je één MSI GTX 900 serie verpakking hebt gezien je ze feitelijk allemaal wel kent. Zo is de doos van de GTX 980Ti exact gelijk in afmetingen en vormgeving, met enkel de belettering die verschild.

Ook de rest van het uitpakken was dan geen grote verrassing, ik had tenslotte al de GTX 960, 970, en 980 getest. Wederom de zwarte binnendoos van vrij eenvoudig karton, met daarbinnen een ruim voldoende stevig stuk schuim. Accessoires zelfde verhaal: Handleiding, driver cd, en een DVI-VGA adapter.

Vanwege het feit dat ook deze MSI GTX 950 Gaming 2G kaart voorzien is van de T win Frozr V koeler is ook de kaart op het eerste gezicht lastig van de duurdere broers te onderscheiden. In dit geval vind ik dat zelf helemaal niet erg, want hij ziet er gewoon heel erg goed uit. Vorige reviews gaf ik al complimenten aan deze koeler, die een mooie balans treft tussen een stoere uitstraling, en toch praktische afmetingen. Extreem lange kaarten zijn lang niet altijd handig te passen, en die extra ruimte is ook eigenlijk zelden nodig, zeker bij een betaalbare instapper als de GTX 950. We zien wederom de rood/zwart combinatie, met de draak en de MSI stikkers op de ventilatoren.

Pas aan de bovenzijde begin je wat verschillen te zien, want hoeveel de plastic kappen van de koeler en de ventilatoren zelf gelijk zijn tussen de GTX 900 ‘Gaming’ kaarten van MSI is het onderliggende koelblok wel anders per model, zo is de GTX 980 Ti bijvoorbeeld voorzien van een veel dikker koelblok. Vooral opvallend is het verschil met de GTX 960, die zichtbaar meer heatpipes had (3 t.o.v. 1) terwijl je zou verwachten dat de GTX 950 toch aardig wat overeenkomsten zou hebben. Tevens zien we aan de bovenkant de enkele 6-pin PCI-E power aansluiting, en aan de andere kant het mooie MSI logo welke in gebruik met LEDs wordt verlicht.

Aan de achterzijde niet onverwacht geen backplate, enkel de MSI GTX 980 Ti Gaming 6G krijgt die mooie extra mee. Wel zien we de luxe hoeveelheid aansluitingen. 3 DisplayPorts, een HDMI, en een DVI-I geeft toch flink wat mogelijkheden.

Net als zijn grotere broers verdient de MSI GTX 950 Gaming 2G dus wel puntjes voor stijl.

De LED-feature ga ik niet bij elke Twin Frozr V GPU opnieuw op de foto zetten, maar wil ik uiteraard wel even laten zien. Op deze foto zie je de MSI GTX 970 Gaming 4G in actie in het testsysteem, en de LED feature van de GTX 950 is verder gelijk. Onder de header 'software' zie je de verdere mogelijkheden.

Bij deze grafische kaart krijgen we de MSI Gaming App. Een (optionele, hij is zeker niet nodig) applicatie die in eerste instantie bedoeld is om de kloksnelheid en ventilator snelheden van de MSI GeForce GTX 900 series GPU’s aan te passen, maar er zitten nog wat features in.

In de basis zien we de drie instellingen waar je uit kunt kiezen. Klikken en klaar. Je kan echter ook op het sneeuwvlokje klikken, wat de ventilator korte tijd voluit laat blazen om de grafische kaart vlot af te koelen. Klinkt leuk, maar als we straks de temperaturen van deze GPU bekijken klinkt het niet bijzonder waardevol. Wat via een update enkele maanden terug is toegevoegd is de mogelijkheid om de LED-feature een effect te geven (Dit is nu ook mogelijk op de GTX 970 en GTX 980). Je kan kiezen voor breathing, flashing, double flashing, en willekeurig wisselen tussen de effecten. Uiteraard kan je hem nog altijd ‘gewoon’ rustig aan laten staan.

De in eerste instantie verborgen opties zijn eigenlijk interessanter, al zijn dit opties die je ook vaak in je monitor menu terug vindt. Zo kunnen we kiezen voor “Eye Rest Mode”, wat blauwe tinten reduceert wat rustiger voor de ogen zou moeten zijn. (Ik zeg ‘zou moeten zijn’, maar ik had dan gelukkig ook geen last van mijn schermen. Al merkte ik wel dat brillenzaken nu meer en meer “Blue-LED filters” pushen). De “Gaming Mode” verhoogt het contrast wat de ervaring moet verbeteren, wederom iets wat persoonlijk is maar m.i. slechts in een beperkt aantal games echt wat toevoegt. De optie zit natuurlijk niemand in de weg, en zal ongetwijfeld sommige gamers van pas komen.

De “Movie Mode” is in feite Dynamisch contrast, wat constant aan de instellingen zit om een goed beeld te behouden. Klinkt leuk, maar in mijn ervaring zijn deze constante aanpassingen enkel hinderlijk. Goed, ook hier zullen meningen verschillen. De optie om kleurbalans naar wens aan te passen kan uiteraard helemaal geen kwaad, en is een leuke toevoeging.

Sinds de review van de GTX 970 heb ik een colorimeter gekocht (een apparaat om je schermen mee te calibreren), bij het starten van de Gaming App tijdens het testen van de GTX 960 en GTX 980 merkte ik dat mijn profielen van de calibratiesoftware werden uitgeschakeld, en mijn gecalibreerde instellingen dus verdwenen. Ik heb dit als gevolg dan ook niet wederom getest met de GTX 950. Misschien dat er een workaround is, maar het lijkt mij aan te raden simpelweg MSI Afterburner te gebruiken als je gebruik wil maken van je calibratieprofielen en toch wilt overklokken.

Om grafische kaarten eerlijk te kunnen vergelijken heb je een vast platform nodig. Ik heb gekozen voor het volgende Systeem:

Een i7-4770k is vooralsnog krachtig genoeg om niet als beperkende factor op te treden in het vergelijken van grafische kaarten. Alle kaarten worden getest met de instellingen zoals ze uit de fabriek komen, fabrieks-overklok instellingen blijven dus in tact (en we zien tevens dat al deze kaarten een standaard overklok hebben). Verder overklokken en eventueel resultaten die daarbij van toepassing zijn worden in de individuele reviews onder de header “overklokken” besproken. Tenzij anders aangegeven betreft de benchmark een resolutie van 1080p. Alle benchmarks zijn, om uitschieters te voorkomen, drie maal uitgevoerd, waarbij het gemiddelde wordt weergegeven. Bij noemenswaardige afwijkingen tussen de drie onderlinge resultaten wordt de benchmark nogmaals meerdere malen uitgevoerd om zo zeker te zijn van een betrouwbaar resultaat.

Omdat het niet praktisch is in alle grafieken de gehele naam van elke kaart te gebruiken maak ik gebruik van afkortingen, in deze tabel zie je de exact gebruikte kaarten en de gebruikte drivers op het moment van testen.

Een belangrijke opmerking met betrekking tot de drivers. Driver updates geven soms wat prestatieverbeteringen, maar veelal in specifieke games. Een vergelijking maken met een oudere kaart op oudere drivers is dan ook niet altijd 100% eerlijk. De meeste games in deze vergelijking zijn echter al eventjes uit, dus de kans dat een nieuwe driver verder geoptimaliseerd is voor die game is dan minder groot. Het is echter sowieso onvermijdelijk: Soms zullen er nu eenmaal nieuwe kaarten uitkomen die nieuwere drivers vereisen om te functioneren.

Alle games in deze review hebben een geïntegreerde benchmark. Dit zorgt voor een eerlijke vergelijking tussen de kaarten, de gebruikte instelling staat in de header van elke grafiek. Wanneer de optie aanwezig is wordt PhysX en Tesselation uitgeschakeld. Gezien dit meer typische Nvidia features zijn (en waar veel games geen, weinig, of slecht gebruik van maken), en dit aparte resultaten op kan leveren, blijven deze twee elementen buiten de vergelijkingen. Sommige games maken gebruik van hoge resolutie textures welke meer geheugen vereisen dan sommige kaarten hebben, in dat geval wordt enkel de texture kwaliteit een stapje terug gezet en een opmerking bij de grafiek geplaatst.

Om te beginnen met deze synthetische resultaten. Deze data geven relatieve krachtverschillen aan, en kunnen ook worden gebruikt om resultaten met andere kaarten in andere reviews tot op zekere hoogte te vergelijken (let natuurlijk even op verschillen in de testsystemen, drivers, etcetera. Vooral 3D Mark heeft nogal wat profijt bij krachtigere processoren).

Laten we beginnen met toch wel de single GPU benchmark: 3D Mark FireStrike.

Een interessante grafiek. De MSI GTX 950 pakt een nipte voorsprong op de 270X van Sapphire, en een veilige afstand van de R9 270 van Asus, overigens beide ook modellen met een fabrieks-overklok net als deze MSI GTX 950. De eveneens van MSI afkomende GTX 960 lijkt op een veilige voorsprong, maar tevens zien we dat al deze (lage) middenklassers elkaar niet zo gek veel ontlopen terwijl in het hogere segment echt gigantische stappen worden gezet.

Heaven en Valley op Ultra / AA x8 en op Medium / zonder AA, in scores en in FPS:

In deze benchmarks op hoge settings zien we de GTX 950 (en tevens de GTX 960 overigens) wat terugvallen ten opzichte van de AMD kaarten, echter op de medium instellingen trekt het weer redelijk recht. Zoals vaker zetten synthetische benchmarks een toon neer, en in dit geval mogen we een nauwe strijd verwachten tussen de MSI GTX 950 en de 270X van AMD, met vermoedelijk de R9 270 een kort stukje er achter en de GTX 960 er een beperkt stukje voor.

1080p Game resultaten op hoge/maximale settings:

Voorgaande GPU reviews waren over het algemeen vrij voorspelbaar; de FireStrike benchmark zette relatieve krachtverschillen neer, en dezelfde lijn zag je vervolgens veelal terug bij alle game benchmarks. Vergelijken we met de de iets duurdere broer, de GTX 960, dan zien we dat de prestaties van deze MSI GTX 950 daar gemiddeld zo’n 10 tot 15% achter blijven, met uitzondering van Shadow of Mordor waar ze vreemd genoeg exact even goed presteren. Vergeleken met de AMD 270X is het een beetje stuivertje wisselen per game, maar kunnen we tevens stellen dat het verschil in de praktijk eigenlijk minimaal is; in één game zal je met Nvidia een instelling moeten laten zakken om vergelijkbare FPS te halen, in een andere game met een AMD kaart. Het is belangrijk op te merken dat je met een GTX 950 (of vergelijkbaar) zeker niet alle games op maximale instellingen zal kunnen spelen. MOBA games wel, maar in deze benchmark games zien we toch veel resultaten die niet voor een soepele spelervaring zorgen.

Tijd dus voor wat resultaten op medium instellingen:

Als je bereid bent dus om niet alles op het hoogste te zetten dan zie je spontaan hele mooie framerates, en spelen al deze games uitstekend soepel weg. Tevens zien we dat nu de GTX 950 ook de AMD alternatieven voor blijft, al blijven het soms kleine verschillen. Ook is het wederom leuk te zien dat in Shadow of Mordor de GTX 950 wederom exact gelijke FPS waardes aantikt als de GTX 960.

De praktische gevolgen zijn wederom erg interessant. We zagen al dat de onderlinge verschillen tussen de kaarten aan de onderkant van de grafiek veelal niet groot zijn, dat is ook niet gek, want in dat segment is ‘bang for buck’ cruciaal en zijn de kopers vaak mensen die simpelweg niet bereid zijn om een paar tientjes meer uit te geven voor een duurdere chip. Het lijkt ook een redelijke aanname dat die mensen veelal op 1080p schermen (of lager) zullen gamen, dus de 1080p prestaties bij een kaart als de GTX 950 zijn het meest waardevol.

Vanuit een praktisch oogpunt zien we dan ook dat de GTX 950 gemiddeld nipt beter scoort dan de AMD kaarten, en dat het verschil naar de GTX 960 niet eens zo gek groot is, of in elk geval kleiner is dan wij in de winkelprijs zouden moeten terugzien. Bij de GTX 950 zal je hier en daar zeker wat detail instellingen een stapje terug moeten zetten ten opzichte van de duurdere broer, maar of je daar gek veel van gaat merken in deze games zet ik vraagtekens bij. Aan de andere kant zien we dat de GTX 950 in tal van benchmarks 40 a 50% betere prestaties neerzet dan de GTX 750 Ti. Daarbij moet je dus stellen dat als je budget kan vinden voor de GTX 950 dat je daar mooie praktische voordelen uit gaat halen ten opzichte van een 750 Ti, maar als je budget niet toereikend is voor een GTX 960 dat dat wellicht ietwat jammer is, maar m.i. niet iets om heel verdrietig van te worden. Zolang de verkoopprijs rond de verwachtingen blijft lijkt de MSI GTX 950 dus af te gaan op een ‘smart buy’ voor 1080p gamers

Laten we direct beginnen met de synthetische benchmarks:

Helaas waren de R9 270 en R9 270x getest alvorens ik 1440p/4K kon testen, dus die resultaten moeten ontbreken totdat de R7 370 hier komt. We zien hier prestatieverschillen die eigenlijk in lijn zijn met de verwachtingen: De GTX 950 blijft een kort stukje achter de GTX 960.

Games!

De MSI GTX 950 krijgt genadeloos op zijn donder op 1440p met hoge settings, niet onverwacht gezien de GTX 960 hier ook al op de knieën moest. Shadow of Mordor wil met 36 FPS nog net vooruit, zeker als je vervolgens G-Sync inschakelt, maar feitelijk is dit een brug te ver.

Resultaten op medium:

Op 1440p en medium settings kom je in een aantal games nog een heel eind, maar ook de 48 en 45 FPS in die grafieken zijn een indicatie dat het op het randje is. Net als bij de GTX 960 kunnen we dus al stellen dat dit een echte FullHD (of minder) kaart is.

Hoewel MOBA games geen onderdeel zijn van de testprocedure, deels vanwege het feit dat een betrouwbare benchmark niet in de games zit ingebakken, heb ik wel gekeken hoe Heroes of the Storm zich gedraagt op 1440p vanwege het feit dat de GTX 950 als MOBA kaart wordt gemarket. Met een gemiddelde FPS van 72 en wat dipjes richting de 50 op de drukste momenten gaf dit een keurig resultaat. Dit overigens op maximale instellingen met AA ingeschakeld. Speel je enkel lichtere games in combinatie met een 1440p scherm dan kom je er nog mee weg.

Omdat we 4K toch testen voor zwaardere kaarten ook de GTX 950 maar meegenomen, de resultaten:

Waar de GTX 950 bij 1440p op de knieën moest zorgde de 4K resolutie voor het genadeschot. Op hoge settings deed het pijn om de kaart te zien vechten, op medium settings waren de resultaten nog wel om aan te zien maar soepel speelbaar is het zeker niet. Wil je echt gamen op 4K resolutie? De MSI GTX 980 Ti review komt er spoedig aan.

Dat wil uiteraard niet zeggen dat eigenaren van 4K schermen die geen extreme game ambities hebben een GTX 950 over hoeven te slaan. Wil je bijvoorbeeld 4K content kijken dan is de GTX 950 met HDMI 2.0 en H.265 decodering juist erg interessant, en 4K schermen hebben het voordeel dat ze uitstekend schalen naar 1080p resolutie. Elk blok van 4 pixels vormt dan één pixel, waardoor je op deze resolutie vervolgens best weer goed uit de voeten kunt met de meeste games.

Waar ik bij de GTX 750 Ti review nog wat tests met lagere resoluties mee nam laat ik deze hier wederom achterwege. Met 1280x1024 had die kaart al geen problemen, en de GTX 950 zit daar dus veilig boven. Wel is het prijsverschil tussen deze twee kaarten (vermoedelijk) niet heel groot, wat de GTX 950 best een interessante optie maakt voor sub-FullHD Gamers. Wel moet ik opmerken dat de GTX 750 Ti geen PCI-E Power aansluiting nodig heeft, en dus bij het upgraden van oudere of OEM systemen soms beter zal passen.

Benchmark verschillen tussen een FullHD (1080p) scherm en een 1200p scherm zijn in de praktijk vrij klein, en mocht je een dergelijk scherm hebben kan je deze 1080p resultaten prima toepassen op je eigen situatie, de verliezen in framerates blijven normaliter rond de 10%, dus het doorrekenen is relatief eenvoudig en je kan dus concluderen dat een GTX 950 daar feitelijk alle games speelbaar moet houden, maar weliswaar niet op de (aller) hoogste instellingen.

Als je een alternatieve resolutie gebruikt als bijvoorbeeld 2560x1080p (Ultrawide panelen) dan moet je rekening houden met prestaties die tussen 1080p en 1440p zitten, en dan krijgt de GTX 950 het dus al snel zwaar als je zware games wilt spelen, hetzelfde gaat op voor (veelal 34”) 3440x1440p schermen, ook voor gamen op die resolutie zal je echt dieper in de buidel willen tasten dan een GTX 950.

Om de OpenGL performance te testen maakte ik telkens gebruik van Cinebench, R15. Deze benchmark geeft (kort door de bocht) het rendervermogen aan van de GPU met applicaties die van OpenGL gebruik maken.

Inmiddels heb ik wat twijfels bij de benchmark keuze, en sta ik ook open voor suggesties vanuit de rendering hoek, iets waar ik zelf weinig mee doe. De resultaten blijven veelal dicht bij elkaar, en de toegevoegde waarde van deze Cinebench R15 test lijkt dan ook te beperkt. Wel is het fijn te zien dat in deze OpenGL test de GTX 950 in elk geval niet of nauwelijks onder doet voor de luxere varianten.

Ook het verbruik van een GPU is een belangrijk punt. Ik heb het verbruik gemeten bij het stopcontact, oftewel het verbruik van het gehele bovenstaande testsysteem, met een Voltcraft Energy Logger 4000. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van een backlit USB toetsenbord, een USB muis, en een USB Headset. Die verbruiken uiteraard ook een klein beetje, en op deze manier hoop ik het verbruik van een gangbaar systeem te tonen. Hoewel deze meting niet exact bepaald wat de kaart verbruikt, krijgen wij zo wel een inzicht in het daadwerkelijke verbruik van een systeem, een redelijke vergelijking van het verbruik van de verschillende kaarten, en een indicatie van wat een geschikte voeding voor een systeem in combinatie met deze GPU kan zijn (althans op gebied van vermogen).

Het verbruik is gemeten bij 3 activiteiten:
- Het gemiddelde verbruik van de computer gedurende 5 minuten in idle (Dus niet de slaapstand, vergelijkbaar met een beetje mailen of in word/excel werken).
- Het gemiddelde verbruik gedurende de gehele Thief benchmark op Very High op 1080p (Gamen).
- Het gemiddelde gebruik gedurende 5 minuten OCCT GPU Stresstest (Vergelijkbaar met Furmark). Let op: Dergelijke benchmarks geven een extreme belasting op de grafische kaart die niet representatief is voor normaal gebruik, maar is wel interessant om te kijken wat een GPU nu daadwerkelijk zou kunnen trekken. Het interessante aan deze OCCT GPU Stresstest is dat de CPU in idle blijft, en dat wij zo dus een redelijke indicatie krijgen van het maximale verbruik van enkel de GPU.

De resultaten:

Vorige Maxwell kaarten van Nvidia deden al bijzonder goede zaken op het gebied van verbruik, en de GTX 960 en de 750 Ti waren tot dusver de meest zuinige in de hele roundup. De GTX 950 schaaft nog een mooi stuk af van de al uitstekende prestaties van de GTX 960: 160W verbruik tijdens een game benchmark is een bijzondere prestatie. Het verschil in verbruik in procenten en het verschil in FPS in procenten komt dan weliswaar goed overeen, maar we moeten niet vergeten dat dat verbruik voor het hele systeem op gaat. Oftewel de prestaties per Watt zijn nog een stap beter dan de GTX 960. Kijken we weer even naar de GTX 750 Ti dan zien we dat die maar iets zuiniger is (16W verschil) maar de 750 Ti zat tientallen procenten achter de GTX 950 wat prestaties betreft.

Nu waren de R9 270 en R9 270X zeker geen grootverbruikers, maar verschillen van 45 a 60 Watt tijdens gamen tikken bij een flink aantal game uurtjes toch wel aan. Met iets meer dan 2 uur gamen per dag kan je uitgaan van een tientje per jaar verschil; geen vetpot, maar na 2-3 jaar gamen vermoedelijk een groter gat dan het verschil in aanschafsprijs. Daarbij blijft zuiniger altijd een voordeel, omdat je minder hitte uit je kast hoeft uit te voeren.

Met inmiddels de hele GTX 900 serie op tafel te hebben gehad komt de efficiëntie niet meer als een verrassing, maar het maakt het niet minder knap werk van Nvidia. Als gevolg hoef je ook praktisch niet naar het vermogen van je voeding te kijken, want met piek belastingen van onder de 200W zal elke voeding die de benodigde PCI-E power aansluiting kan bieden wat vermogen betreft wel voldoen. Verder dan een degelijke 300W-450W voeding, de categorie waar je de eerste betaalbare degelijke voedingen zal aantreffen, hoef je zeker niet te kijken.

In het vorige hoofdstuk zagen we al dat de GTX 950 erg zuinig is. Combineer een zuinige kaart met een hele dikke (overkill) koeler zoals de MSI Twin Frozr V en je mag dan verwachten dat koeling en geluidsproductie geen isssue zullen zijn. Zowel de GTX 960, 970, en 980 maakten natuurlijk ook al indruk op dat front wanneer zij werden gecombineerd met deze koeler.

Tja. Hij wordt niet gek warm, en belangrijker: met dit stille fanprofiel hoor je zelfs tijdens ‘full load’ gewoon niets van de Twin Frozr V. Je zou kunnen beargumenteren dat de koeler simpelweg overdreven is en dat de keuze voor een dergelijke koeler misschien (groten)deels ‘looks’ gedreven is, maar als gevolg hebben wij zowel een zeer koele als een fluisterstille GTX 950 in handen.

Een key feature van deze koeloplossing is dat de ventilatoren geheel stoppen tijdens idle tot lage load, in welk geval er zelfs met je oren in de behuizing echt niets te horen valt. Een mooie feature, en tevens een geliefde feature voor de meest gevoelige oortjes, maar gezien de ventilatoren zelden meer dan een paar honderd RPM hoeven te pruttelen, en je dan ook al niets kan horen, is de praktische toevoeging niet eens zo gek. Aan de andere kant, in een behuizing met een venster is het zeker wel leuk om te zien dat je kaart zelfs tijdens lichte gaming niet eens hoeft te gaan draaien.

Het kunnen overklokken is iets waar Nvidia flink op hamert. Volgens de documenten zouden hun engineering/reference samples zelfs 1400MHz kunnen aantikken, veel meer dan standaard. Ik kreeg deze GTX 950 echter op de vrijdag binnen terwijl de GTX 950 de woensdag erop al officieel uit zou komen, en op dat moment wil je natuurlijk de review graag online zetten. Op dat moment bleek de driver echter nog niet beschikbaar (voor mij dan) en moest ik zelfs tot maandag wachten alvorens ik daadwerkelijk met de GTX 950 kon testen. Eigenlijk te weinig tijd om een echt perfecte overklok neer te zetten en elke MHz er uit te persen. In een vlot tempo heeft de dame des huizes met MSI Afterburner toch geprobeerd een stabiele overklok te bereiken. Daarbij moet ik stellen dat het core voltage nog niet was in te stellen, wat mogelijk in de toekomst wel mogelijk zal zijn en een kritiek onderdeel is van het bereiken van hogere snelheden op de core. Dat blijft echter een beetje gissen, en vooralsnog zal ik het hiermee moeten doen.

Desondanks, de resultaten waren zeker niet verkeerd. Met de powerlimit op 118%, de Core Clock op +130 MHz, en het geheugen op +325 MHz in afterburner zagen we het volgende plaatje in GPU-Z. Volgens afterburner was de daadwerkelijke boost zelfs 1522MHz, maar ik kan niet met zekerheid stellen welke van de twee applicaties het bij het rechte eind heeft. Desondanks, niet slecht.

Met deze getallen zagen we de 3D Mark FireStrike benchmark score van 5897 naar 6421 gaan: 9% winst, niet slecht! Ook de twee game benchmarks die wij met overklok draaiden gaven vergelijkbare boosts: BioShock 1080p Ultra ging van 86 FPS naar 95 FPS (10%), en Shadow of Mordor 1080p Ultra ging van 54 naar 59 FPS (9%). ‘Echte’ winst dus.

Nogmaals, dit geeft mogelijk niet het volledige beeld van wat er na de release met de GTX 950 zal gebeuren. Vooralsnog ziet het er vrij goed uit, maar wellicht dat er met de core voltages en wat geduld nog meer uit te persen valt. Verder moet je altijd onthouden dat resultaten met elke individuele GPU kunnen afwijken met andere uit dezelfde reeks. Voor de liefhebber, de ASIC Quality van deze kaart is 75,8%.

Tijdens het testen en schrijven over de MSI GTX 950 kreeg ik een licht gevoel van deja vu, want in veel opzichten ligt de ervaring dichtbij de ervaring met de MSI GTX 960 en dan doel ik niet op de uiterlijke gelijkenissen. De GTX 960 toonde zich als een chip die net voldoende was om op FullHD/1080p recente games op hoge tot zeer hoge instellingen soepel weg te spelen, en de MSI GTX 950 zit daar eigenlijk maar net onder; in beide gevallen zou je graag nog wat meer prestaties zien, maar moeten we de aanschafsprijs niet vergeten. Als gevolg kan je zeker niet alle games op 1080p op maximale settings zetten, althans niet AAA games, maar je bespaart wel een paar tientjes ten opzichte van de GTX 960 en om vergelijkbare framerates te halen hoef je niet meer dan een handje vol instellingen wat te ‘tweaken’. Dat Nvidia de GTX 950 als een MOBA kaart neerzet is vervolgens ook wel begrijpelijk, want hoewel AAA games het deze MSI GTX 950 soms lastig maken doen de huidige MOBA games dat zeker niet. Ik heb weliswaar geen vergelijkende benchmarks van deze games, maar zowel LoL als HoTS draaien 100% soepel zelfs op de drukke momenten. Voor 1080p gaming met een budget wat bijvoorbeeld een GTX 960 niet toelaat zit je wat prestaties betreft hier goed.

Net als de MSI GTX 960 is de MSI GTX 950 lekker zuinig, zorgt de uitstekende MSI Twin Frozr V voor fluisterstille maar toch krachtige koelprestaties, en krijg je tal van features zoals stilstaande ventilatoren en een zee aan aansluitingen (waaronder HDMI 2.0 en h.265 onderstuening). Oftewel, deze kaart is in de praktijk prettig voor jezelf, de familie, en de omgeving. Verder ziet de MSI Twin Frozr V er erg goed uit: het is het een mooie balans van stoere uitstraling zonder extreme ruimte nodig te hebben, en de rood/zwart combinatie is in de praktijk goed te combineren met tal van andere componenten. Ook de LED feature met het MSI logo mag er zeker zijn. Ik kan er wederom weinig anders van maken: MSI heeft hun huidige koeloplossingen uitstekend op orde.

Kijken we wat verder dan moeten we ook realistisch zijn over eventuele verwachtingen, en duidelijk stellen dat 1440p gaming, en 4K gaming, niet het domein zijn van de sub-200 euro grafische kaarten. Sterker nog een GTX 970 is voor hogere resoluties pas een redelijk uitgangspunt; zelfs een GTX 960 heeft het hier (te) zwaar. AAA games op ‘medium’ kom je op 1440p nog net mee weg op een GTX 950, al zijn sommige resultaten in de mid-40 niet echt om over naar huis te schrijven. Speel je vooral lichtere games, zoals CS:GO of populaire MOBA games zoals DOTA, LoL of HotS dan kom je met 1440p nog wel prima uit de voeten. 4K kunnen we ook kort over zijn, als je op native 4K wilt gamen mag je een veelvoud van dit bedrag investeren in je grafische kaart.

Kijken we nog even naar het rode kamp, dan zien we dat de GTX 950 het duidelijk beter doet dan de R9 270, rond het punt (maar gemiddeld toch nipt voor) de R9 270X blijft, en hoewel de R7 370 nog niet in huis is geweest mag je verwachten dat die rond het punt van de 270x zal vallen wat prestaties betreft. De nieuwere architectuur van Nvidia geeft de GTX 950 hier echter wel een duidelijke voorsprong want het verschil in verbruik met de AMD kaarten is absoluut fors te noemen en minder verbruik scheelt energiekosten en investeringen in koeling van je systeem.

Hoewel de GTX 950 op een sterke positie op de GPU markt lijkt af te streven is het nog wel even afwachten op de uiteindelijke prijzen. De R7 370 met Twin Frozr V koeler zit momenteel op ca 170 euro, dus met een vergelijkbare of iets hogere prijs is de MSI GTX 950 Gaming 2G een interessante koop in die klasse. Vergeleken met de GTX 750 Ti krijg je echt flink meer prestaties wat de GTX 950 interessant maakt als je het budget er voor kan vinden. Noemenswaardig duurder dan de besproken prijzen moeten GTX 950s echter ook niet worden want bij ca 210 euro zijn de eerste GTX 960s weer in zicht (220 voor de MSI GTX 960 Gaming 2G), en de GTX 950 blijft in de benchmarks structureel een stukje achter zijn grote broer. Zoals vaker in het lage-midden segment ligt de druk dus bij de fabrikanten om zichzelf niet uit de markt te prijzen met te hoge meerprijzen voor ‘luxe’ uitvoeringen, iets wat met enkele luttele euros al kan gebeuren. De ervaring met MSI en hun Twin Frozr modellen is echter dat het ze veelal lukt deze modellen met fabrieks-overklok en ‘luxe’ koeler toch scherp geprijsd te houden, dus in afwachting van de definitieve prijzen bij (web)shops gun ik ze daar voorlopig het voordeel van enige twijfel.

Net zoals vorige reviews kan ik dus niet anders dan concluderen dat Nvidia met hun nieuwste ‘Maxwell’ kaart wederom een sterke positie op de markt inneemt, en dat MSI met hun Twin Frozr V van die mooie Nvidia basis een uitstekend geheel maakt.

Nog enkele vergrotingen dan, klikken voor vol formaat:
https://www.techtesters.eu/pic/MSIGTX950/x1t.JPG https://www.techtesters.eu/pic/MSIGTX950/x2t.JPG

Vind je deze review leuk dan zou ik een leuke reactie natuurlijk erg waarderen, en uiteraard is kritisch commentaar ook zeer welkom. Kijk anders ook eens bij mijn andere reviews; ik vind het leuk ze te maken, maar natuurlijk ook om ze te delen!

Terug naar boven

Heb jij ook een MSI GeForce GTX 950 2GB Gaming 2G?

Reviews door de redactie

Apart dat je hem zoveel sterren geeft.

Het is juist een kaart die Nvidia NIET nodig had in haar lin-up.

Er zit een enorm gat tussen de GTX960 en de GTX970. En in plaats van die holte op te vullen, krijgen we een kaart die miniem goedkoper is dan de GTX960, en ook miniem minder presteert.

Een GTX960 SE zo je wilt. Terwijl veel mensen juist de GTX960 Ti willen zien.
Vanuit een 'enthousiast' p.o.v. ben ik het absoluut met je eens. Een GTX 960 Ti, ergens in de bovenste regionen van de 2XX euro, lijkt mij een uitstekende move. Ik heb echter geen inzicht in wat Nvidia doet. Is de GTX 960 Chip niet genoeg op te voeren die kant op? Zijn de GTX 980/970 yields dusdanig goed dat ze die chips niet willen/kunnen inzetten voor een sub-970 variant? etc. Ik kan enkel beoordelen wat ik op tafel zie verschijnen en laat de theorie van wat verstandig zou zijn voor Nvidia aan anderen.

Wellicht niet voor ons, maar voor een grote groep zijn GTX 960+ GPU's geen optie, zo zie je grote groepen nog gamen met de GTX 650 (Ti), die in de tijd dik onder de 150 euro te vinden waren. Juist in dat segment, tussen de 120 en 180 euro, zit een grote groep gamers, en juist daar zag je AMD sterke kaarten in handen hebben. De R9 270/270X/R7 370 waren ruim goedkoper dan de GTX 960, en veel krachtiger dan de GTX 750 Ti. En waar de GTX 960 een pittige strijd voert tegen de R9 280 (380 nu vermoed ik) is het gevecht tussen de AMD x70 modellen en de GTX 950 voor mij duidelijker: de GTX 950 is de betere keus vanwege de prestaties -en- de zuinigheid -en- de warmte/geluidsproducties (uitgaande dat de prijzen de komende dagen nog wat zakken, momenteel zitten ze boven de adviesprijzen wat normaliter na een korte tijd -eronder- is).

Ik vermoed dat AMD toch wat zal gaan zakken met de prijs om zich weer interessant te maken voor klanten voor wie een GTX 950 weer net te duur is, maar vooralsnog vind ik, voor mensen die een GTX 960 niet kunnen betalen, de GTX 950 een bijzonder interessante kaart en de score op zijn plaats (althans, als ik 4.5 sterren had kunnen geven had ik dat gedaan)

[Reactie gewijzigd door Foritain op 20 augustus 2015 22:54]

Nette uitgebreide review!

Toch één vraag:

"Speel je vooral lichtere games, zoals CS:GO of populaire MOBA games zoals DOTA, LoL of HotS dan kom je met 1440p nog wel prima uit de voeten."

Zou het mogelijk zijn om wat benchmarks van deze games te posten? Ik ben met name geïnteresseerd in de prestaties van CS:GO. Nu snap ik wel dat dit goed zal zijn, toch zou ik graag wat meer details zien.

Ik speel alleen CS:GO ik twijfel momenteel tussen de 960 of de 950. Met het geld wat ik dan zou besparen zou ik de nieuwe i5 6600k kunnen nemen ipv de oudere versie. Ik ben een beetje zoekende in deze kwestie.
Ik kan straks wel even cs go fps meting draaien als je wilt. 1440p?
Ik speel zelf op 1080p vanwege diverse redenen, mijn voorkeur zou dus hier naar uitgaan uiteraard mag 1440p ook. Het geeft ieder geval allemaal een wat betere indicatie dan wat nu gesteld wordt, goede kaart voor moba games etc.

Dus als je een meting zou kunnen doen, top! _/-\o_
Als hij op 1440p goed draait is 1080p iig geen issue, en kan je zeker even vooruit.

Overigens had ik met een AMD R7 250 in CS:GO op 1200p al 77 FPS gemiddeld staan, dus over 1080p zou ik mij zeker geen zorgen maken icm een veeeeel krachtigere GTX 950. Maar goed, ik ga zo wel even zwoegen voor je, ahem, potje CS:GO gaat er altijd wel in ;)
Ik speel op 144hz vandaar ;) maar ik begrijp je punt!
1080p scaling op een 1440p scherm is om te huilen

Op 1440p, met alles op Ultra/Max/etc etc etc, komt CS:GO op 131 FPS gemiddeld. Minimale FPS gemeten is 88, maar ik heb een flauw vermoeden dat daar een loading screen ofzo zat. Meestal schommelde de FPS tussen de 120-140

Speel jij op 1080p, dan heb ik er een heel hard hoofd in dat een GTX 960 voelbaar beter zal zijn.

Aan de andere kant, een 6th gen i5/i7 voegt ook weinig toe aan CS :P

[Reactie gewijzigd door Foritain op 20 augustus 2015 21:47]

Netjes! :)

Ik ga voor een compleet nieuw systeem het leek mij dan de beste keuze om voor de next gen te gaan. Een videokaart zou ik over 1 a 2 jaar kunnen vervangen en dan de 950 tweedehands verkopen. Gezien deze net nieuw is moet ik dan daar nog wel een redelijke prijs voor kunnen krijgen dan.

i5 6600k + 950
of
i5 4460/4690k + 960

Dan lijkt me de eerste keuze meer toekomst gericht hoewel misschien wel iets duurder.

En nogmaals bedankt!

[Reactie gewijzigd door thezodiac op 21 augustus 2015 13:56]

Ik denk dat hij inderdaad 1440p bedoelde. Ik vind dat soort benchmarks ook zeer interessant, om te kijken hoe oude "mid-range" kaarten het in vergelijking doen, zoals de 7870XT en 660ti, en die zitten geloof ik ook zo rond die performance. Ik wil namelijk binnenkort namelijk een nieuwe 1440p monitor aanschaffen, en dan is het best leuk om te weten hoeveel FPS je krijgt in dat soort games :p . Ik ga denk ik namelijk geen nieuwe GPU kopen totdat er weer wat triple A games uitkomen waar ik geïnteresseerd in ben, en waar ik dus ook die grafische kracht nodig heb.
Probleem is dat die games geen ingebakken benchmark hebben, en correct vergelijken dus erg lastig is. Een potje spelen voor een redelijk beeld is prima, maar wanneer kaarten worden beoordeeld in een druk segment kan 4-5 FPS het verschil maken tussen winst/verlies, terwijl de oorzaak zo maar een extra 'smoke grenade' in CS:GO of een druk 5v5 gevecht in een MOBA game kan zijn.
Welke gpu heb je uiteindelijk gekocht? Maak op dit moment dezelfde afweging (960vs950), dus vandaar. Zelf speel ik met shadow op high, aa beide op 4x en de rest uit of low op 144hz en ik zou dus ook het liefst minimaal ~180 frames hebben en gemiddeld ruim boven de 200.
De kaart is mede door de koeler wat breder dan normaal, met een kleinere fan zou hij dus net zo goed kunnen performen en toch stil kunnen blijven. Deze fans zijn wellicht vooral erop gezet, omdat ze toch al in de fabriek lagen en doordat je hem lekker kunt overclocken.
Leuk speelgoed om te testen met andere/passieve fans :D
Je zou het inderdaad een nadeel kunnen noemen dat een GTX 950 kleiner zou kunnen zijn. Absoluut. Maar het oog wil soms ook wat, genoeg game-pc's voorbij zien komen waar meer budget dan 180-200 euro voor een GPU gewoon niet mogelijk is, maar mensen wel een 'high end look' willen. Maar ach, zolang er wat te kiezen valt.

Overigens is de extra breedte zelden een issue, enkel echt smalle cases, bijvoorbeeld de In Win 901 of BitFenix Pandora ofzo.

Of passief gaat lukken weet ik niet, ik vermoed niet zonder stevige case-airflow.
Ik zie deze kaart echter niet echt als een nadeel hoor. Het zou een prima basis kunnen zijn voor mijn mini-atx of itx game-pc. Voor zo'n 180 euro zou ik deze kaart wel in de schappen willen zien voor zo'n 215 zit je al op de GTX 970 met 2GB.
Weet je toevallig of er ook een 4GB versie van komt, dat zou hem denk ik wat beter geschikt maken voor de toekomst of maakt dat niet veel uit in GPU land? Wat dat betreft loop ik helaas weer ver achter.

Vroeger, toen ik nog hippe kleding had en er sprake was van een millennium-bug, toen wist ik alles van moederborden en videokaarten af :) Inmiddels is dat steeds verder weggezakt.)
Je zou wat reviews kunnen snuffelen van 2GB vs 4GB modellen in die prijsklasse, maar ik kan je stiekem vast verklappen dat het niet bijster zinvol gaat zijn. Zeker gezien de chips in dat segment dicht op elkaar zitten ben je dan beter af met een GTX 960 dan een 4GB 950, althans, dat is een vrij zekere schatting.

2GB is m.i. een zinvolle en ruim voldoende combi met deze chips.
Ik ben van plan een LAN-PC te bouwen, kwam uit bij jouw review. Ik heb momenteel een 360Watt voeding, en twijfel dus of ik een 750Ti of een 950 zal pakken. Ik ga hier voornamelijk op spelen:
- GTA V
- Counter Strike: Global Offensive
- Rocket League

Ik twijfel enorm, want er is wel een verschil kwa prestaties maar ik zit met het limiet van de voeding. En deze is net nieuw (2 maanden nu ongeveer) en heeft wel een 80Plus Gold certificaat.

Overige systeem specificaties:
- i3 4370
- 8gb ddr3 1600mhz
- v300 120gb ssd
- 1tb wd green hdd
- Zal moeten worden watergekoeld wegens de case: CM Elite 110

[Reactie gewijzigd door Nervoize op 26 oktober 2015 00:38]

Voor CS:GO hoef je het niet te doen, maar de meeste games (zeker GTA V etc) profiteren dik van een GTX 950. Als je het geld er voor over hebt is het een no brainer.

Welke voeding heb je precies (merk, model), enkel voor de zekerheid, want de kans dat die voeding een issue gaat zijn is op zich niet zo groot.
Thanks voor de snelle reactie :) De voeding die ik heb is een "Seasonic G-series 360 watt". En als het een GTX 950 zou worden, welke is dan het "snelst"? Zelf ben ik fan van MSI door het uiterlijk en de prestaties. Maar als in dit geval een ASUS beter presteert dan neem ik de versie van ASUS.

[Reactie gewijzigd door Nervoize op 26 oktober 2015 00:58]

Ken de Strix 950 niet, maar als de 970 iets is om van uit te gaan betwijfel ik of hij echt beter/slechter gaat zijn, beide merken hebben sterke kaarten momenteel. Als je voor je gevoel MSI wilt zou ik die lekker kopen, de Asus kaart heeft minimaal hogere kloksnelheden, maar met MSI Afterburner kan de MSI eenvoudig op dezelfde getallen zetten, of (beide overigens) nog een stuk verder klokken. Onderlinge verschillen zijn tussen de betere merken vaak zo klein dat je bijna nog beter je gevoel kan volgen dat jij koopt waar je blij mee bent, als je de één mooier vind is dat soms (zoals in dit geval) al reden genoeg.

Overigens kan je met die PSU ook wel een 960 overwegen, nog iets meer pit (merk je niet voor CS, maar wel voor GTA, evt fallout 4?). Ik zou sowieso voor een 950/960 gaan als je AAA games wilt spelen en niet voor een 750Ti tenzij budget een issue is.
Thanks voor de tip, ben toch voor een compleet andere GPU gegaan: GIGABYTE GTX 960 Windforce mini, gezien mijn ITX build moest ik toch een nieuwe PSU hebben die modulair is. Presteert als een zonnetje :)
Mooie review! Wat betreft de koeler ben ik het helemaal met je eens, deze ziet er gewoon gelikt uit.

Ik ben wel benieuwd hoe krachtig de Intel HD generatie(s) gaan worden in de toekomst. Met een 6700K kun je al prima een potje League of Legends spelen. Dit zou in de toekomst nog wel eens een goede concurrent kunnen worden in dit segment. :)

[Reactie gewijzigd door pclinde op 20 augustus 2015 16:05]

Dank je Pimmy :D

6700K, tja, ging jij daar niet vandaag of morgen wat mee doen? :P
Zou je misschien de r9 390 kunnen reviewen? Heb hem zelf all met een i5 6600K maar ben erg geïnteresseerd wat zijn performance is in andere spellen of hoe hij presteert tegenover de oude r9 290! ;)
Eerst nog een GTX 980 Ti op de planning staan, maar verder geen concrete plannen. Zou een R9 3XX serie sowieso graag eens willen testen hoor, dus misschien met een paar weekjes maar eens op zoek naar een R9 390, 390X, of iets in die buurt.
Zoals altijd weer super Foritain, kan niet wachte op de 980Ti
Ps test u ze ook in SLI?
Als ik een keer twee dezelfde kaarten heb, sure :) Maar voorlopig niet.

En dank :D
Erg goede review! Leuk dat je hem ook even overgeklokt hebt :)
Dank je! En *heb laten overklokken ;) Ik geloof dat mijn lieftallige echtgenote daar echt een flink aantal uurtjes aan had gezeten!
Mega uitgebreide review, ik ben er in elk geval achter dat het volgens mij overkill is om deze kaart te kopen voor af en toe een potje LoL.
Dank je :D

Voor een casual potje LoL, tja, dan zou je inderdaad nog lager kunnen gaan zitten.
Als we dan toch Bezig zijn mag je van mij ook wel een r9 380 2gb reviewen 8)7 verder weer een o zo fijne review om te lezen _/-\o_
Dank je :D

Als het aan mij ligt review ik elke GPU :D Zullen zien wat er binnenkort te regelen valt ;)