Jewel Jade 8080 (P-M 715; 256MB; 40GB; combo; 15" TFT; geen OS) Review

Thy King 15 januari 2006, laatste update op 17 augustus 2010, 4.886 views

Jewel Jade 8080 (P-M 715; 256MB; 40GB; combo; 15" TFT; geen OS)

Pluspunten

• Goed scherm
  • Goede specs
  • Lange batterijduur
  • Zeer 'draagbaar' gewicht
  • Geringe warmteproductie
  • Laptop afgeleverd zonder besturingssysteem
  • Goede WLAN sterkte en stabiliteit na update bijgeleverde software

Minpunten

• Niet mogelijk om een grotere batterij in te plaatsen
  • 1 PCMCIA slot
  • Slechts 3 USB slots
  • Slecht 'onboard' geluid zonder koptelefoon, is op te lossen door de equalizer te gebruiken

Nadat ik enige tijd gebruik heb gemaakt van een Jewel Saffier 1520, ben ik overgestapt op de Jade 8080. Als verbeterpunten tegenover de Saffier 1520 zocht ik een laptop die lichter was, een langere batterijduur had, minder warmte produceerde en een hogere resolutie kon weergeven. Daarnaast heb ik grafische kracht nodig voor 3D CAD werk. De laatste keus was tussen de Jade 8080, en een zelfbouw laptop. De goede ervaringen met Jewel gaf de doorslag.

FEATURESET:
Mijn laptop beschikt over een 60 gig 7200 rpm schijf, een Radeon 9700, met 128 mb en een scherm met een maximale resolutie van 1400 bij 1050 pixels. De processor is een Pentium M 1.7 Ghz met 512 MB geheugen op het moederbord.
De standaard laptop beschikt over een 5400 rpm, 60 GB schijf. Ten tijden van mijn aankoop was de standaard configuratie ook nog met een 1.6 Ghz processor. Daarnaast was de laptop standaard niet uitgerust met een besturingsprogramma.

PRESTATIES:
Alle prestaties zijn naar behoren, en Windows loopt soepel en zonder problemen. Er zijn 2 onderdelen die verbeterd konden worden. De eerste is de WLAN verbinding. Deze wil nog wel eens inzakken als het verbuik minder intensief is (zie UPDATE). De tweede is het 'onboard' geluid. Bij het driverpakket zit een equalizer, en mocht deze op 'standaard' staan, dan is het geluid van uitermate slechte kwaliteit. De 'standaard' setting is wel goed voor het gebruik van een koptelefoon. De equalizer is nodig voor het creeeren van goed geluid als de koptelefoon niet gebruikt wordt.
De grafische kaart geeft voldoende prestaties als verwacht mag worden van een Radeon 9700. Daarnaast verbruikt de grafische kaart ook verrassend weinig mocht de kaart niet tot de volle mogelijkheden gebruikt worden.

BEELDKWALITEIT:
Het is een goed beeldscherm, waar ik niks op aan te merken heb. Er zijn maar een beperkt aantal resoluties ondersteund. Dit houdt in: 800*600, 1024*768, 1280*1024 en 1400*1050. Nu is het voor de laptop desktop geen probleem om in 1400*1050 te draaien, echter de beperkte ondersteuning is een beetje jammer. Dit zelfde ondersteuningsbeleid kan ook een probleem worden in spellen. Dit betekend dat de spellen alleen gedraaid kunnen worden met de ondersteunde resoluties. Als laatste moet worden opgemerkt dat het beeld soms lastig te zien is in direct zonlicht.

ROBUSTHEID:
De kast is degelijk, en netjes gebouwd, alleen de kast is minder stevig (en voelt minder stevig aan) dan de kast van de Saffier 1520. Daarvoor hou ik het bij 'goed'. De indeling van de kast is goed en overzichtelijk. Zie de foto's in dit topic.

EGRONOMIE:
Op egronomie zit het wat mij betreft iets minder. Dit betreft de indeling van het toetsenbord. Deze is redelijk onhandig. Voor de rest is de polssteun goed, en het toetsenbord groot genoeg. De problemen zitten bij de positionering van de 'page up' en de 'page down'. Deze zitten in de weg van de pijltjes, en zijn daarnaast onlogisch gepositioneerd.

WARMTE EN GELUIDSPRODUCTIE:
Geluidsproductie is gering. Mocht de laptop te heet worden, dan gaat er een koeler aan welke erg weinig geluid produceerd. De harde schijf produceerd ook nagenoeg geen geluid. Behalve als de laptop tot zijn uiterste wordt gebruikt, zal de laptop bijna niet opwarmen. Hierdoor is de laptop goed bruikbaar om op de schoot gebruikt te worden voor het gewone dagelijkse gebruik.

MOBILITEIT:
De mobiliteit is erg goed. De saffier 1520 had een totaalgewicht (laptop, transformator, muis en ander toebehoren) van 5.5kg. De Jade 8080, inclusief transformator, muis en ander toebehoren, komt net over de 3 kg. Daarnaast wordt de laptop standaard geleverd met een lichte laptop-schoudertas welke een goede indeling heeft. De batterijduur is, afhankelijk van het gebruik, tussen de 2 tot 4.5 uur. Standaard tijd: MS word, winamp, muis, en WLAN, ongeveer 3 uur. Mocht het WLAN uitgeschakeld zijn, dan is het rond de 4 uur.

PRIJS:
De aanschafprijs was 1400 Euro. Dit is inclusief 2 jaar carry-in garantie.

OVERVIEW:
De uiteindelijke beoordeling is 'zeer goed' omdat de laptop uitermate geschikt is voor alle taken die ik wenste te doen met de laptop. De Jade 8080 is goed te tweaken voor verschillend gebruik, zowel voor constant zwaar werk als voor alleen internetten en Word. Het toetsenbord blijft wel enorm wennen, en is eigenlijk niet helemaal logisch ingedeeld. Het enigste wat zo nu en dan voor een kleine ergenis kan zorgen is het terugvallen van de WLAN internet verbinding (zie UPDATE). Dit is echter niet een beperkende factoren in alles wat ik wenste te doen met de laptop, en is daarvoor niet van groot genoeg belang om de laptop naar 'goed' te laten dalen.

UPDATE:
Het probleem van de terugvallende sterkte van de WLAN is te danken aan een slechte versie van de WLAN software die op de Jewel site wordt gepresenteerd. Na de nieuwste versie van intel te hebben gedownload, is het probleem niet meer aanwezig.

Als laatste moet vermeld worden dat Jewel een zeer goede service biedt op het gebied van RMA. Na een defect op het moederbord geconstateerd te hebben na de aankoop, was de communicatie via e-mail goed, en na de laptop opgestuurd te hebben, was het defect opgelost binnen een week. Dit is bijzonder snelle en goede service.

Heb jij ook een Jewel Jade 8080 (P-M 715; 256MB; 40GB; combo; 15" TFT; geen OS)?

Een beste review.

Toch een paar kleine punten van mijn kant.

Het scherm, je noemt het scherm als positief punt. De 1400x1050 resolutie is inderdaad goed, maar zoals jezelf aangeeft is de lichtopbrengst toch niet geweldig (niet goed leesbaar in de zon). Vergeleken met andere schermen (bv IBM of Sony) vind ik het 8080 (compal CL56) scherm maar middel matig, zeker niet goed

Over de beperkte resoluties; probeer eens de omega drivers voor de ATi mobility. Ik heb mijn doos even niet aanstaan maar ik weet bijna zeker dat ik meer keuzes qua resolutie heb.

Je noemt als negatieve punt dat er 1 PCMCIA slot in zit. Waarom? Alles zit onboard (inclusief een firewire controller) dus de enige zinnige reden voor het pcmcia slot wat ik zo kan verzinnen is een audigy geluidskaartje. En tegenwoordig heeft nagenoeg elk notebook 1 pcmcia slot.

Nogmaals buiten deze punten ben ik het helemaal met je eens. Ik heb alleen persoonlijk geen ervaring met de Jewel service.
Bedankt voor je reactie

Ik werk normaal met mijn scherm in de schaduw (of binnen), waarbij de lichtste stand prima te doen is. Alleen als je in (bijvoorbeeld) de achtertuin zit, met de zon direct in je scherm, is het erg lastig te lezen. Ik heb tot nu toe nog geen een tft scherm gezien die in direct zonlicht goed te lezen is, maar het zou goed mogelijk kunnen zijn dat ze wel bestaan.

Ik heb momenteel omega drivers op mijn laptop, omdat dat toch de lekkerste drivers zijn. Je hebt bij de omega drivers zeker meerdere keuzes, maar je scherm blijft bij een niet-ondersteunde resolutie gewoon de grootste (als je vanuit die 1400 komt) en dan gaat je desktop 'scrollen'. Oftwel, niet je hele desktop past op je beeld.Dit heb ik verder nog bij geeneen scherm gezien. Ik moet wel zeggen dat de sony schermen (op die viao) heel mooi ogen, maar ik heb die nog niet in direct zonlicht mogen testen.

Dat pcmcia slot: daar heb je eigenlijk wel gelijk in. Tegenwoordig heb je niet vaak meer dan 1 pcmcia slot nodig. maar misschien dat ik dat slot nog eens wil gebruiken voor een extra harde schijf, of een andere protocol WLAN, of wireless usb of iets dergelijks.. Als de laptop over een aantal jaar nog in gebruik is, kan het best zijn dat je ze te kort komt.. maar je hebt eigenlijk wel gelijk.

De Jewel service was buitengewoon snel. Ik heb nog nooit zo snel een product terug gezien, daarom vond ik het de vermelding waard.
Ik mis toch wel vaker een tweede PCMCIA aansluiting op de laptops hoor.
Er zit wel steeds meer in de laptop zelf maar als je speciale kaarten wilt gebruiken, bijvoorbeeld een Tokenring kaartje, ISDN kaartje of een Vodafone Life! kaartje ga je dat extra slot toch wel missen.

Misschien is het wel wat ouderwets om ISDN en tokenring te gebruiken, maar er zijn nog genoeg bedrijven die op tokenring (of misschien zelfs Thinnet) werken.
Ook in het bedrijf waar ik werk. (Thinnet,Tokenring en Ethernet (en wlan))
Van het vodafone kaartje maak ik ook veel gebruik, heel erg makkelijk.

Er zullen misschien veel denken ... wat is hij hier nou een verhaal aan het verkopen wat hier niks mee te maken heeft... Ik configureer wekelijks een 30 tal laptops op mijn werk. (Tot nu toe alleen IBM Thinkpads...)
Maar ben wel aan het kijken naar andere merken die de zelfde service kunnen leveren als IBM.

En natuurlijk is het voor normale mensen genoeg een PCMCIA aansluiting te hebben ;)
Kan je een film bekijken op dit scherm? vaak merk ik op dat het haast onmogelijk is een dvd of dvix te bekijken op laptop schermen door de geringe kijkhoek.

Dell en acer hebben in hun budget latops vaak erg schermen die kijkhoekgevoelig zijn.

Met een paar vrienden foto's bekijken is erg lastig.

Kan je ermee gamen? is responstijd aanvaardbaar?

Mijn IBM R51 laptop ( centrino 1.6ghz, 512ram, 1400x1050) heeft echt een heel goed scherm, maar de responstijd laat de wensen over.Voor de rest een stuk beter dan nieuwe top reeksen van tochiba,acer,dell enz.

Een scherm en toetsenbord zijn 2 heel belangrijke delen waar erg veel fabrikanten op besparen.

Hoe zit het met krassen en lakschade bij mobiel gebruik?
Ik neem mijn laptop bijna elke dag (en dit al meer dan een jaar) mee op verplaatsing en tot op het heden kan je hem niet van nieuw onderscheiden.

Nadeel van ibm is geluidskaart en speakertjes. De speakers zijn goed genoeg voor standaard piepjes en belletjes, maar muziek beluisteren is niet aangenaam.

Ook de geluidskaart zelf is niet 100%
Op speakers van 20 euro hoor je het verschil niet, maar met iets of wat goede muziekinstallatie verlang je naar beter.

Ik merk dat er next en back knop op het toetsenbord aanwezig is. voor mobiel gebruik is dit erg handig.
Dell laat dit soms weg. andere merken weet ik niet.

staat het scherm goed vast? bij sommige laptops beweegt het scherm heel de tijd tijdens een treinrit of op het vliegtuig.
Kan je ermee gamen? is responstijd aanvaardbaar?

Hoe zit het met krassen en lakschade bij mobiel gebruik?
Gamen gaat perfect op dit ding.. ik speel spellen als battlefield2, doom 3 en half life 2 perfect hierop.

Ik heb deze laptop nu ongeveer 1 en een half jaar en je begint aan de buitekant wel wat beschadegingetjes te zien maar ja dat voorkom je bijna niet.
Hij is al 2 keer tot nu toe van een tavel gevallen maar draait nog steeds (gelukkig) perfect. Dus ook al is de kast niet zo stevig hij beschermt alles wel goed :)

Ondanks de geluids kwaliteit, die idd niet al te super is, ben ik nog steeds onwijs blij met mijn aankoop.
ik heb je review van de 8080 gelezen en ik heb ook zo'n ding.
wat ik erg slecht vind is de kwaliteit van het beeldscherm: de kleuren zijn niet echt mooi maar vooral is de kijkhoek bij het kijken van films werkelijk dramatisch klein. er is maar een goede positie en als je je hoofd iets verdraaid kijk je al naar een aantal zwarte vlekken.
inderdaad is de geluidskwaliteit ook niet echt top.
maar met name de kijkhoek en de algehele beeldkwaliteit is mtig voor een notebook in deze prijsklasse: Dell heeft een aantal notebooks van 900e die een veel betere beeldkwaliterit hebben.
is dit ook jouw instek of heb ik gewoon een 8080 met een slecht scherm?