Specificaties 5.1-kanaals met 100W versterker en 4x HDMI - Bekijk alle specificaties

Onkyo TX-SR343 Zilver Review

skunkopaat 20 augustus 2015, laatste update op 22 augustus 2015, 3.251 views

Onkyo TX-SR343 Zilver

Geweldig geluid, rijke featureset en veel aansluitingen. Makkelijk in gebruik. Wel wat aan de grote kant.

Pluspunten

• Uitmuntend geluid voor zowel films als muziek
  • stevig gebouwd uit aluminium
  • veel aansluitingen
  • lage prijs voor deze featureset

Minpunten

• bluetooth matig
  • USB uitgang voor stroom en niet om media af te spelen
  • zou een netwerkpoort kunnen gebruiken

Geluidskwaliteit Score: 5
TL;DR? scroll naar beneden voor de samenvatting

(Dit is mijn eerste review, opbouwende kritiek en verbeterpunten welkom! (maar wees respectvol a.u.b.)

Ik had oorspronkelijk de Pioneer VSX-323-K besteld bij platteTV.nl. Ik werd binnen een uur teruggemaild dat ze deze op korte terwijl niet meer kunnen leveren maar ze deden me wel een aanbod namelijk: Deze receiver!

Het verschil in prijs (145 euro duurder) en de featureset (bluetooth, veel meer aansluitingen, HMDI passtrough), en mijn positieve ervaring met Onkyo deden mij beslissen om het aanbod aan te nemen.

Eenmaal een paar dagen wachten (want vrijdag besteld, dinsdag gelevert) zag ik de postbode aan komen lopen. Ik vloog van blijdschap naar de voordeur nog voordat de postbode aan kon bellen (want, electronica)

Het uitpakken en aansluiten

Zo zag de doos er uit toen ik hem kreeg. Het viel me op dat hij er groot was maar ik dacht dat dat kwam door verpakkingsmateriaal.

Wat ik jammer vond was dat er geen andere doos omheen zat, want nu kon iedereen zien wat er in zat. Ik heb mijn pakketjes graag discreet.

Dit is wat er in de doos zat, de receiver, een afstandsbediening (en batterijen), een antenne voor AM en een antenne voor FM en een manual maar die ben ik vergetenom ook op de foto te zetten)

Geen extra's dus als kabeltjes maar dit had ik dan ook niet verwacht.

Zoals je kan zien is deze receiver rijk aan aansluitingen. Ik ben niet van plan 10 apparaten aan te sluiten maar dat zou dus kunnen als je dat wil!

Ook is er maar 1 output, wat het gebruikersgemak omhoog helpt (je hoeft in principe enkel de input te selecteren)

Jammer genoeg zit de voedingskabel vast, dit zou een klein minpuntje kunnen zijn maar ik erger mij er niet zo aan, ik laat hem toch verder met rust.

Ik heb de nieuwe receiver even boven mijn oude Pioneer versterker gezet ter vergelijking. Zoals te zien is is de receiver duidelijk een pak groter. Ik was even bang dat het niet paste maar het gaat net :)

De Raspberry Pi die er bovenop ligt fungeerde als media server (voornamelijk als renderer, om muziek naar de versterker te streamen) maar die is nu vervangen door het ingebouwde bluetooth van de Onko. De router kon hierdoor weer terug naar de meterkast en dat is alleen maar beter want de eXperiabox van KPN (rechts) ontwikkeld aardig wat warmte.

Zo ziet hij er uit in de kast, hij heeft wat speling aan de zijkant, maar aan de voorkant zit minder dan een milimeter ruimte met de aux aangesloten (die overigens wel erg handig is om snel een camera aan te sluiten of ik mijn geval een Wii, die niet standaard aan de receiver hangt)

Zodra ik op het knopje bluetooth druk dan is het device te zien in de omgeving. Zodra ik nog een keer op de knop bluetooth druk kan ik pairen. Simpel op te zetten dus, zonder authenticatie (wat wel inhoud dat de buren theorethisch gezien met mijn receiver zouden kunnen pairen wanneer ze dat toevallig doen wanneer ik het ook doe. Kans is gering maar aanwezig.

Ik heb gepaired met mijn laptop en hier is te zien dat ik nu de Onkyo als media output kan gebruiken, dat is mooi want nu word ook mijn systeemgeluid, spelletjes en elk ander geluid naar de receiver gestuurd, in plaats van alleen het geluid van de geconfigureerde upnp client.

Hier is met het tone-knopje de bass en treble te verhogen en verlagen met +2 en -2 tot +10 en -10. Je kunt ook de phase matching bass aan en uit zetten met het tone-knopje.

Nu is het tijd om de receiver af te stemmen op mijn speakers en de 'sweet spot' in te stellen.
Het menu spreekt voor zich en ondanks dat je veel in kan stellen is het toch duidelijk en overzichtelijk.

Ik heb de receiver ingesteld om 2 kanaals audioweergave en als afstand heb ik 3 meter opgegeven (mijn bank staat ongeveer 3 meten van de receiver af)

Ook heb ik phase matching bass aangezet. Ik kan nogsteeds geen duidelijke omschrijving vinden van wat het is, maar als ik het aan zet zijn de lage frequenties echt een stuk strakker.

HDMI passtrough moest ook aangezet worden in het menu, dus dat heb ik ook gelijk gedaan. De HDMI passthrough zie ik voor het eerst en ik moet zeggen dat het ideaal is.

Wanneer ik mijn TV decoder aan heb staan en de receiver uit, dan word audio en video doorgelust naar de tv, ook als de receiver in standby staat! Wanneer ik de receiver dan aan zet word het beeld doorgelust naar de TV maar het geluid komt dan uit de speakers. Dit werkt erg goed.

Geluidskwaliteit testen

Ik heb 2 Jamo E430 zuilen aan de receiver hangen, maar mis eigenlijk nog een goede subwoofer (gezien deze speakers vanaf 55Hz hun werk doen)

Ik heb de audioweergave getest met geluid over HDMI met de volgende nummers:
  • Noisia & Teebee - Moon Palace
  • Icicle - Dreadnaught
  • Dire straits - Money for Nothing
  • Shpongle - The Stamen of the Shaman
  • B.B King - Blues boys tune
  • Een mix van Ferry Corsten @ Dance Valley (al weet ik niet meer welk jaar)
Vergeleken met mijn Pioneer versterker (4e foto) komt het geluid zo kraakhelder uit de speakers, ik kan het bijna niet geloven.

Alle nummers klinken super strak, warm en gebalanceerd. De lage frequenties die ik eerder niet hoorde zijn nu aanwezig, hoewel de hele lage alleen van heel dichtbij hoorbaar zijn (maar dat komt wellicht door de speakers, deze produceren vanaf 55Hz duidelijk hoorbare frequenties). Icicle - Dreadnaught heeft zo'n lage basslijn dat de meeste speakers er maar wat moeite mee hebben deze frequenties te produceren)

Nu heb ik dezelfde nummer via bluetooth naar de receiver gestreamed. Ik merkte dat de kwaliteit iets achteruit ging (wellicht door compressie van BT?) maar dit is dusdanig aanwezig dat het niet stoort.

Het bereik van de bluetooth zender reikt niet erg ver. Na zo'n 10 meter begint de muziek een beetje te stotteren (de receiver cached niet) maar zodra je stil gaat zitten speelt hij weer normaal. Na zo'n 15 meter houdt hij er helemaal mee op. Ook tijdens verplaatsen hapert de verbinding vaak, maar dit is hersteld zodra je weer stil staat.

Ook heeft hij erg last van interferentie, zeker rond een meter of 8 kan er geen persoon tussen de verbinding gaan staan of hij begint te stotteren.

De bluetooth is dus erg matig, maar met direct zicht tussen receiver/client is vanaf een meter of 15 de verbinding prima.

Samenvatting/TL;DR

Deze receiver is uitermate geschikt om allerlei apparaten aan te sluiten. De rijkelijke hoeveelheid aansluitingen zorgen dat je eigenlijk nooit een apparaat teveel hebt om aan te sluiten.

Over geluid valt niet te discussiŰren, dus hier kan ik alleen objectief op in gaan en kan concluderen dat het erg strak is. Frequentiebereik is goed en het klinkt warm en niet overweldigend.

Hij is makkelijk te bedienen alleen is het bluetooth bereik matig en gevoelig.

Dit was mijn eerste review. Ik hoop dat jullie nu wat wijzer zijn over deze receiver en hebben genoten van mijn stukje tekst + foto's.

Bij verzoek wil ik wel wat uitgebreider testen en foto's maken, geef maar aan wat je zou willen zien :)

Heb jij ook een Onkyo TX-SR343 Zilver?

Wellicht een domme vraag; maar kun je de bass en trebble instellen?? Goede review, en wellicht wordt dit mijn eerste receiver :D !
Geen domme vraag. Ik ga het direct aanpassen :)

Als dit (zoals ook bij mij) je eerste receiver word, zit je voor lange tijd goed :)
Dankje voor het snelle antwoord, ik ga hem waarschijnlijk gebruiken icm een Jamo s426 set.
Dan ga je genieten van goed geluid, zeker als je een film kijkt.
Dat doe ik dus bijna nooit, alleen muziek en games vanuit de pc.
Ah oke, daar ga je sound-wise ook zeker van genieten :) Onkyo gebruikt een Burr-Brown DAC, en dat komt je muziek ten goede. Moet je stiekem de output wel op 2(.1/.0) zetten

Edit: als je niet van plan bent het video gedeelte van de receiver te gebruiken (of sporadisch), ben je dan niet beter af een versterker te kopen?

[Reactie gewijzigd door skunkopaat op 22 augustus 2015 18:10]

Wat is het verschil tussen een receiver en een versterker :X
Een receiver is meestal het middelpunt van een home cinema setup en verwerkt audio en video.

Een versterker is puur gericht op geluid en heeft meestal de diverse functies van een receiver niet
Dank u, helemaal helder :D Ik moet het even bekijken, als er een receiver die aan mijn eisen voldoet, neem ik die. Zie ik een versterker die aan mijn eisen voldoet, neem ik die :P Maar tot nu toe lijkt het erop dat dit 'm gaat worden (over 2-3 weken bestel ik alles :)
Ik heb een Yamaha RX-V379 besteld, samen met een paar Yamaha NS-333 en als sub een Jamo 210. Voor in mijn slaapkamer heb ik niet veel beters nodig. Over een review ben ik aan het nadenken, maar ben nog bezig met 2 andere reviews...druk druk druk :D
Ah, ook een leuke, je zit dan qua specs ongeveer gelijk :)

Ik hoop dat je geniet van je aankoop, en die review is misschien slim als er geen andere reviews van het product zijn. Op die manier help je mensen met aanschaf!
Deze week ga ik een receiver bestellen, 2x boekenplank met een subwoofer. Moet nog even kijken welke het beste klinken :) Ik laat je wel weten wat het is geworden :D !
Beetje als mosterd na de maaltijd, maar een versterker is een apparaat zonder tuner, een receiver eentje met. Het heeft dus niet echt iets te maken met home cinema.
Wij hebben deze reciever sinds afgelopen zaterdag aangeschaft wat ons alleen op valt in vergelijking met ons vorige onkyo tx nr 579 is dat het de volume knop zowel bij tv als blue ray flink voluit moet staat nu op 21 met Roger waters ammused to death is dit bij jou ook zo? Hem kef eitjes luidspeakers , ben alleen omdat andere het begaf over gegaan van 7.1 naar 5.1
Dat kan aan de source liggen, ik heb hier zelf geen last van behalve als ik via bluetooth luister, dan moet hij wel ver open. Wellicht ligt dat ook aan de gevoeligheid van je speakers of verkeerde instellingen (zet de hem wel op stereo sound als je muziek luisterd?)

Bij mij word overigens het volume van de tv en receiver afzonderlijk geregeld, het geluid van de tv zet ik altijd uit anders hoor ik ze dubbbel, dat is bij jou niet zo?

Het openknallen van het volume, is dit met de standaard out-of-the-box instellingen? Misschien helpt het om het menu door te gaan :)
Heel erg bedankt voor je reactie terug , de tv is optisch met geluid aangesloten net als de cd speler. De bluray speler via HDMI en ook de dvd speler. Wel is de tv via out naar in verbonden via versterker . Wat bedoekt u met de out-of-the-box instelling? En wat zou ik eventueel kunnen veranderen in de source instelling?
Met out-of-the box instellingen bedoel ik als in ongewijzigd, dus fabrieksinstellingen.

In het menu heb je een aantal instellingen wat betreft geluid. Als je hem op de tv aansluit (met hdmi) en je drukt op de receiver knop en daarna op de menu knop, dan krijg je wat instellingen. Bij de geluidsinstellingen kan je het naar wens aanpassen en wellicht staat daar nÚt de setting tussen die jij nodig hebt :) Bij mij was dit in ieder geval wel het geval, toen ik eenmaal instelde op 2 kanaals weergave en de afstand op 3 meter zette (waar ik vaak zit)

Zou het kunnen dat je speakers misschien veel vermogen vragen?

Je hebt ook een andere configuratie dan mij, ik ontvang namelijk al mijn apparaten op mijn receiver, en stuur het beeld indien gewenst door naar de tv. Dit zou andere of hardere geluidsweergave kunnen betekenen omdat er geen extra source tussen zit (de tv zend geen geluid naar de receiver, dat doen de settop box)

En misschien geeft optisch wel een zwakker signaal door dan hdmi, dat kan natuurlijk ook. Kortom, er zijn veel factoren aanwezig die van invloed kunnen zijn. Als het verder niet stoort dan zou ik het zelf gewoon met rust laten, tenzij je muziek hierdoor vervormt of ruist/zoemt.

Desnoods geluid eens via hdmi laten lopen en kijken of dat verschil oplevert. Voor de settings heb je sowieso beeld nodig dus het is het proberen op dat moment misschien waard.

Laat je het me weten of het verschil maakt? Desnoods kan ik de review daarna aanpassen :)
Ik moet volgens de gebruiksaanwijzing zien te komen bij loudness management maar die zie ik nergens terug help help :)
Je hebt quick setup en een gewone setup, wellicht de andere bekijken?

Ik ben de komende dagen niet in de buurt van mijn receiver, ik kan zondag op zijn snelst voor je kijken :)
Bedankt weer voor je reactie , ik denk dat ik al weet waarom tv geluid bluray en dvd , volgens mij staat het geluid op :Late night , in gebruiksaanwijzing staat daar iets over , alleen als vervolgens in het quik setup menu komen zoals staat beschreven zie ik vervolgens daar niets terug in het menu op het beeldscherm , weet jij toevallig misschien hoe ik daar in moet komen? Alvast bedankt weer :)
Helemaal top ik lees het wel hoor , maar het is inderdaad verder een top versterker dat ben ik met je eens :) :)
Hey vraagje. Deze receiver heeft cec. Klopt het dat ik dan met de afstandsbediening van de tv ook het volume van de receiver kan regelen? Ik kan erg weinig hierover vinden. In de handleiding op internet staat alleen dat ik met de afstandsbediening van de receiver de tv kan bedienen, maar ik neem aan dat het andersom dan ook kan?

Ik heb nogal getwijfeld tussen deze en de Denon AVR-X520BT, maar cec en arc hebben de over de streep gehaald om voor de onkyo te gaan.

Het ook okyo speakers trouwens dus dat past ook wel leuk bij elkaar ;)
Hey,

Als je TV ook CEC ondersteund, dan kan je geloof ik wat jij wil, met beide afstandsbedieningen beide apparaten bedienen.

Zeker weet ik het overigens niet, want ik gebruik het niet, ik loop zelfs naar de tv om hem aan te zetten :p
Leuke review, bedankt daarvoor! Ik ben nu ook ge´nteresseerd in dit apparaat, maar ik kwam alleen een ding tegen waar ik meer over zou willen weten. Namelijk, in de specs staat dat Dolby TrueHD & DTS HD de enige audiocodecs zijn waarmee dit apparaat overweg kan, betekend dit dat deze receiver geen dvd-audio zoals Dolby Digital, DTS of Pro Logic (II) af kan spelen?
He, Bedankt voor het compliment!

Ik kan helaas geen antwoord geven op je vraag, maar ik zou dit wel willen testen voor je. Als je dat wil, moet je me even zeggen hoe :) (als ik, heb je 1 of meerdere filmpjes voor me die deze codecs gebruiken?)

Edit: jeetje, ik kreeg zojuist de notificatie van je bericht, maar zie nu pas de datum :| excuus!

[Reactie gewijzigd door skunkopaat op 22 juni 2016 17:12]

Geeft niet :P

Ik heb deze inmiddels een tijdje in mijn bezit, geen spijt van gehad, prima apparaat speelt alles correct af! Ik had alleen banaanplugs aangeschaft, maar deze kon ik niet in de receiver duwen tot mijn spijt, verder geen enkel probleem mee gehad!