Specificaties 14" (1920x1080 IPS), 256GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Lenovo IdeaPad Yoga 3 14 80JH005BNX Review

webdavid 19 augustus 2015, laatste update op 19 augustus 2015, 822 views

Lenovo IdeaPad Yoga 3 14 80JH005BNX

Een lichte en fijne laptop. Makkelijk te gebruiken en erg stevig.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Touch screen na calibratie
  • Snelle hardware
  • Heerlijk toetsenbord
  • Gewicht

Minpunten

• Niet uitbreidbaar naar 16gb ram
  • Scaling werkt niet helemaal lekker
  • Matige touchpad
  • Scherm reflecteerd behoorlijk

Hallo, ik ben David, 17 jaar en ga komend jaar HBO-ICT studeren. Hiervoor had ik natuurlijk een laptop nodig en uiteindelijk is de keuze gevallen op de Lenovo Ideapad Yoga 3 14. Ik heb flink lopen twijfelen tussen laptops omdat ik een flinke reistijd heb maar ook graag wat kracht in de laptop heb. Ik ben zelf gewend aan een redelijk snelle desktop (quad core i5, 8gb ram en een ssd) en dus had ik in de pricewatch direct de i7 quad core modellen geselecteerd. Helaas waren dit vaak zware laptops of hadden ze veel lichtjes ( bijv: gamingmodellen ). De laptops die licht waren en een quad core aan boord hadden waren ver boven mijn budget van 900-1000 euro. Dus heb ik het vinkje quad core uitgezet en ben verder gaan zoeken. De reden voor deze laptop was dan ook een dual-core i7 met een gewicht van 1,7kg!

Specificaties

OnderdeelLenovo Ideapad Yoga 3 14
ProcessorIntel core i7-5500U
VideochipIntel HD Graphics
Werkgeheugen8GB DDR3L niet uitbreidbaar
Scherm14" full hd touch screen
ConnectiesMicro hdmi, 3x usb 3.0 waarvan 1 wordt gebruikt voor power, sd kaart lezer, sound/mic combo jack, wifi ac, bluetooth 4.0
Gewicht1,7kg

Levering

De laptop wordt in een prima doos geleverd. Niks bijzonders aan maar de laptop zal niet stuk gaan in de doos. Deze zit namelijk in een soort zacht foam.

Inhoud:
• Lenovo ideapad
• Oplaad module
• Oplaad snoer
• Quick start guide

Binnen 10 minuten sta je in het biginscherm van windows 8.1. Ik heb hem direct de update naar windows 10 gegeven.

Eerste indruk is goed! De laptop voelt stevig aan en is snel.

Scherm

Het scherm heeft goede kijkhoeken. Het 14" paneel is voor mij precies groot genoeg om mijn taken uit te voeren. Helaas reflecteerd het scherm behoorlijk. Binnen en buiten is het goed te doen in laptop mode. Maar als je hem in tablet mode zet dan heb je er vooral buiten veel last van aangezien je dan de reflectie van de lucht op je scherm krijgt. En de helderheid is ook niet heel hoog waardoor je buiten wel eens moeite kunt hebben met het aflezen van het scherm.

Het touch-screen is voor mij een fantastische feature. Ik had niet verwacht deze zoveel te gaan gebruiken! Bijvoorbeeld lekker door je Facebook feed heen scrollen is een stuk makkelijker via het scherm dan met je touchpad of muis. Ik had in het begin last van ghost touches. Na calibratie via windows 10 heb ik hier geen last meer van.

De full hd resolutie is precies goed voor mij op dit scherm. Ik kan scaling op 100% zetten en alles nog prima gebruiken. Wel denk ik dat als iemand met slechtere ogen dan ik ( 17 jaar en geen bril ) scaling iets hoger zal moeten zetten. En dat werkt nog niet helemaal lekker. Zodra je scaling omhoog gooit worden sommige apps ( bijv: spotify ) nogal onscherp.

Bouwkwaliteit en uiterlijk

De bouwkwaliteit is zeer goed! De scharnieren die ervoor zorgen dat je de laptop in tablet stand kan zetten zijn erg stevig. De randen van de laptop zijn van een zachter plastic met een patroontje. Dit zorgt ervoor dat de laptop niet wegglijd als hij in tent mode staat.

Het uiterlijk was dus ook een reden voor deze laptop. Ik houd zelf niet van een laptop als kermisattractie met allemaal lichtjes. Geef mij maar een macbook. Deze laptop heeft ook een rustig ogend uiterlijk. Het contrast tussen de binnenkant en buitenkant vind ik leuk. De binnenkant is van een soort geborsteld plastic. Het scherm heeft een glasplaat die helemaal tot de rand doorloopt. Boven het scherm bevindt zich de webcam en onder het scherm de windows knop. En de buitenkant is van een zilvere kleur plastic.

De linkerkant heeft 2 usb 3.0 poorten waarvan er 1 voor power bedoeld is. De sd kaart lezer en de sound/mic combo jack. De rechter kant heeft 2 volume knoppen, een power knop en een usb 3.0 poort.

Hardware en temperatuur

Ik heb hwmonitor gebruikt voor het meten van de temperatuur bij 2 verschillende omstandigheden. In beide omstandigheden was de power cable niet aangesloten en stond de laptop op high performance.

ActiviteitTemp MinTemp MaxWaar blijft hij rond hangen
Chrome 4 tabs, 1 stream, spotify en 1 word documentje366952
Licht gamen ( league of legens achtig )477565

Ik heb ook nog een PCMARK 8 home test gedraaid:

En een crystaldiskmark5:

Verder mijn persoonlijke ervaring:
De laptop is lekker snel in gebruik. Programma's starten snel op en reageren snel. Je merkt wel dat zodra je een lichte game opstart dat de laptop daar al moeite mee heeft. Zo speelt league of legends niet vloeiend af op full hd.

Toetsenbord en touchpad

Het toetsenbord is goed uitgeleind en typt echt heerlijk! Hij heeft witte backlight voor het werken in het donker. De function toets hebben de fn toets niet nodig. Voor mij is dit een voordeel aangezien ik de f1-f9 toetsen niet gebruik. Maar dit kan ook een nadeel zijn voor mensen die ze wel gebruiken. Daarnaast heb je volledige arrow keys en losse toetsen voor delete, home, end, pgup en pgdn.

Het touchpad is helaas niet van dezelfde kwaliteit. Het is niet erg nauwkeurig. Er zitten 2 knoppen ingebouwd. Je moet gewoon aan de linker of rechter kant van het touchpad klikken. Dit werkt wel prima. Ik zal altijd een muis meenemen of gebruik maken van het touch screen.

Geluid

Het geluid heeft mij aangenaam verrast. De speakers zitten aan de onderkant. Ondanks dat komt er goed geluid uit. Ook kan hij behoorlijk hard. Hij mist wel een beetje bass. Maar dat had ik ook niet verwacht bij zo'n dunne laptop.
Als je de laptop in tent of presentation mode zet dan wijzen de speakers naar boven en hoor je het nog beter.

Overige punten

De laptop heeft bluetooth 4.0. Deze werkt goed. En ik kan prima audio streamen naar mijn logitecht bluetooth adapter.

De windows knop onder het scherm heeft flink wat kracht nodig om het door te hebben dat er op gedrukt wordt.

Is makkelijk te vatten voor vette vingers.

Ik denk dat ik met deze laptop absoluut geen miskoop heb gedaan. Maar 100% zeker over mijn aankoop ben ik ook niet. Af en toe mist de laptop wat kracht voor de echt zwaardere taken. Voor de rest is het een fijne laptop-tablet die ik nog wel een paar jaartjes zal gebruiken.

Dit is mijn eerste echt uitgebreide review. Tips zijn van harte welkom en tops natuurlijk ook ;)

EDIT: accuduur gedeelte komt later

Heb jij ook een Lenovo IdeaPad Yoga 3 14 80JH005BNX?

Gekke vraag maar in hoeverre is hier nog een harde schijf bij te plaatsen? De yoga 2 13 kon een m.2 slot vullen met een ssd. Kan je hier ook een mechanische schijf in zetten in combinatie met ssd?

Heb nog geen review kunnen vinden die hem openschroeft en dat laat zien

[Reactie gewijzigd door Flaat op 21 augustus 2015 21:16]

Ik krijg hem helaas zelf niet open omdat het van die torx schroeven zijn. Volgens de specificaties is er geen m.2 slot. Dus ik ga ervan uit dat de ssd gewoon msata is.

Verder kan ik je helaas ook niet helpen
Jammer, bedankt voor de review en de reply!

Toch jammer dat de gasten van notebookcheck steeds vaker het gedeelte upgradebilty vergeten. Voor mij is dat toch wel een belangrijke factor.
Waar heb je hem gekocht als ik vragen mag? Ik kan hem echt nergens meer vinden
Bij de campusshop (paradigit). Maar hij is volgens mij niet meer te koop.
Hi Webdavid,
Heerlijke review. Goed leesbaar, mijn complimenten!
Ben nu ook serieus naar deze laptop aan het kijken, kan jij al wat vertellen over de accuduur?
Groet, Steff
Beste Steff,

De accuduur is in spaarstand met lage helderheid zo rond de 8 uur. Dit is met een browser en spotifiy open.
Als je de laptop op performance en hoge helderheid zet en je gaat bijvoorbeeld een VM draaien + een browser en spotify. Dan gaat de accuduur al snel naar de 3-4 uur.

Volgens mij is de laptop niet meer te koop. De prijzen staan in ieder geval niet meer in de pricewatch.

Verder succes met het uitzoeken van een laptop.
Groeten,
David
Dat de schaling is sommige programma's niet lekker werkt is natuurlijk niet echt een probleem van het apparaat maar van de maker van de programma's ;)

En definieer dit eens: Af en toe mist de laptop wat kracht voor de echt zwaardere taken
Wat zijn zwaardere taken dan precies volgens jou? Kan ook ergens anders aan liggen :)
Dat klopt natuurlijk! Maar wilde het toch even vermelden omdat ik denk dat niet iedereen 100% scaling met full hd op 14 inch fijn vind werken.

Bijvoorbeeld een potje League of legends. Dit trekt hij niet 100% vloeiend. Ook als ik photoshop opstart gaan niet alle bewerkingen even vloeiend. Je merkt gewoon dat het een U variant van de processor is en geen quad-core. Dat is eigk mijn punt :)
Hoi Webdavid,

Ik sluit me graag aan bij Stef.
Heerlijke review, aangekomen bij je opmerking dat het je eerste review is, was ik oprecht verbaast.
Bedankt voor het compliment!