Specificaties GF GTX 980 Ti (1,152GHz), 6GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Inno3D GeForce GTX 980 Ti 6GB iChill X4 Ultra Review

3punt1415 19 augustus 2015, laatste update op 19 augustus 2015, 3.170 views

Inno3D GeForce GTX 980 Ti 6GB iChill X4 Ultra

Holy #@$&!, wat een beest. er zijn hier en daar wat kleine probleempjes met de kaart, maar dit is toch zonder twijfel een van de snelste kaarten die op dit moment te krijgen is, en dat is waar het met een kaart als dit om gaat 5 sterren

Pluspunten

• Ongelofelijk snel
  • 6GB vram
  • 7,2 Ghz geheugen snelheid !!!
  • 1544 Mhz tubro kloksnelheid!!! (op mijn kaart tenminste)
  • het design past bij de kaart en is erg mooi
  • de VRM's zijn actief gekoeld
  • Imbus voor het modden en uit elkaar halen van de kaart meegeleverd
  • muismat+3D mark meegeleverd

Minpunten

• Heel groot
  • aan de zware kant
  • een beetje ciol whine
  • de fans zijn hoorbaar (niet 100% zeker over dit punt, want mijn pc is ook al niet stil)
  • had problemen met vast schroeven vanwege dat de koeler een extra laag toe voegd aan de top van de IO, ik moest langere schroefjes halen (shoutout naar de PCL)

Drivers en compatibiliteit Score: 5
De installatie:
De installatie verliep soepel, behalve dat ik bijna een hartaanval kreeg toen hij binnen kwam omdat ik 5 weken op deze kaart heb gewacht (met dank aan SIComputers)
ik had problemen met dat de top van de IO shield dikker was dan gewoonlijk omdat de koeler daar ook nog een plaatje aan toe voegt, maar dit was verholpen door een snel bezoekje aan de PCL om de hoek (dit zal niet voor elke case het geval zijn, en ik denk zelfs dat die van mij een uitzondering is omdat ik bij andere IChill kaarten hier nooit klachten over heb gehoord)

Het uiterlijk
In het echt is de kaart nog mooier dan op foto's, vooral omdat je dan pas echt een idee hebt van de schaal van deze kaart, DEZE KAART IS GIGANTISCH, en in kleine cases zal hij dan ook waarschijnlijk niet passen, maar als jouw case een window heeft kun je er wel je vrienden mee intimideren, dus dat is leuk
de kaart heeft rode LED strepen aan de buitenkant die pulseren, dit noemde ik vanaf dat de kaart in mijn pc heeft gezeten de hartslag van mijn pc
verder ziet de kaart er heel sexy uit en de backplate is tot nu toe een van mijn favorieten
de IO shield heeft een soort donkere nickel achtige kleur die er heel goed uit ziet (ik stoor me soms een beetje aan het feit dat de hele achterkant van mijn pc zwart is en dat je dan twee grijze strepen hebt waar de grafische kaart zit)

de performance en kloksnelheden
toen ik deze kaart binnen kreeg dacht ik dat ik nog wel wat met de kloksnelheden zou kunnen spelen, maar de kaart groette mij vrolijk met een constante kloksnelheid van 1544 Mhz in elke game die ik testte (GTA V, BF4, Unigen Heaven en Valley en 3DMark Firestrike (drie maal raden waar die laatste vandaan kwam))
en ook het geheugen draait al op 7,2 Ghz dus er was eigenlijk vrij weinig te veranderen aan de settings
overgens is deze kaart ver voorbij overkill op 1080p en 1440p, 1080p GTA V met alle settings zo hoog als ze gaan haalde zonder problemen 100+ fps op de zwaarste stukken van de map (plaatsen buiten de stad waar wel veel verkeer is, maar ook veel foliage en particles)
en zelfs in GTA V op 4K met de setting op Very High zonder Anti-Alias haalde de kaart een constant 60 tot 64 fps (op 1080p 60Hz zal Geforce Experience ook aanraden om met behulp van Dynamic-Super-Resolution de game op 4K te draaien)
dus deze kaart is ideaal voor 1080p 144Hz en 1440 144Hz en 4K gaming

temperaturen:
de kaart die ik had werd wel wat warm in mijn Midi Tower case, maar ik verwacht dat dit niet meer het geval zal zijn nadat ik mijn hele PC heb verplaatst naar de Corsair Obsidian 750D die ik van plan ben zeer binnenkort te kopen
maar zelfs in een Midi Tower waren de temperaturen nog niet gevaarlijk hoog, in Valley Benchmark zaten ze rond de 76 graden, terwijl ze maar rond de 62 graden zaten na zo'n 5 uur lang GTA V

geluid:
ik kon dit niet zo goed testen omdat mijn pc niet zo stil is van zichzelf, maar ik hoorde wel een duidelijk verschil in fan geluid als de kaart op 100% draait waar ik van af kan leiden dat de kaart wel degelijk geluid produceert (al is het niet vreselijk veel, hoewel het je ook niet zou moeten verbazen met een TDP van 270 watt) onder load,
ook als je in sommige games (met vsync uit) naar de skybox kijkt schiet de fps naar 200-300 fps, iets wat er voor zorgt dat de kaart een heel klein beetje coil whine produceert, maar dit was amper hoorbaar, zelfs recht naast de pc (en al zeker niet over mijn casefans)

Voeding:
bij de grafische kaart krijg je een PSU guide waarin staat dat je tenminste een 600 Watt voeding nodig hebt met tenminste 1x 6-pin pcie connector en 1x 8-pin PCIE connector
maar als ik dat combineer met mijn eigen expertise zou ik zeggen dat je met een 600 tot 750 watt voeding met tenminste 40 Amp. op de 12v rail goed zou moeten zijn (ik heb zelf een Corsair RM750)

conclusie:
al met al is dit de beste videokaart die ik ooit heb gezien, de kaart performd beter dan de Titan X voor zover ik weet en laat zelfs de Fury X in het stof achter, half vanwege zijn 6GB framebuffer, hij ziet er daarnaast ook nog eens heel sexy uit terwijl hij dat doet, en hij kost maar 750 euro (ik kijk naar jou Titan X, met je 1100+ euro prijs)
het gene wat mij het meest schokte wat de kloksnelheid waar deze kaart op draait, 1544 Mhz, ik heb moeite om dat soort snelheden te behalen na een flinke overclock, en dit is de snelheid waar hij uit de doos op draait
deze kaart verdient die 5 sterren dik

(ik excuseer me alvast voor elke typfout die ik over het hoofd heb gezien, dyslexia is a bitch)

Heb jij ook een Inno3D GeForce GTX 980 Ti 6GB iChill X4 Ultra?

Bedankt dat je de moeite hebt genomen voor een review! Als opbouwende kritiek: doe jezelf (en daarmee de lezer) een heel groot plezier en lees alles voordat je het plaatst nog een keer of 2 door, of beter (aangezien je dyslectisch bent), laat iemand anders het even doorlezen. Je kan een review maar één keer voor de eerste keer plaatsen en dat bepaalt het grootste gedeelte van je views en het grootste gedeelte van de waardering die je krijgt voor deze review. Spelling is één ding, maar goed hoofdlettergebruik en interpunctie komt de leesbaarheid echt te goede. Probeer ook de kopjes (die je goed gebruikt hebt) even op te laten vallen, al is het alleen maar door ze bold (vetgedrukt) te maken. Als laatste: probeer eigen foto's toe te voegen, dat voegt voor mij in ieder geval een hoop toe. Ik wil wel zien hoe groot de kaart is en ik wil ook wel zien hoe de kaart in je kast zit (met dat ledje).

Ik herken de neiging om een review snel te willen publiceren omdat je enthousiast bent, maar je hebt er echt veel aan om het wat rustiger aan te pakken!

Dat gezegd hebbende, blijf vooral reviews schrijven!

[Reactie gewijzigd door Luuk1983 op 19 augustus 2015 16:30]

Wellicht ook goed om uw reactie door te lezen op spelvouten :)
Muphry´s law is a bitch ;)
Ach, het was opbouwende kritiek en zo heb ik het volgens mij ook geschreven. Een foutje hier en daar kan natuurlijk altijd en ik ben dan ook echt geen taalnazi. Het is alleen jammer dat wanneer iemand iets zegt over spelling en taal en daarin zelf een fout maakt dat dat gebruikt wordt om de hele inhoud van dat bericht te ondermijnen. Zo van 'oh je zegt dat ik een fout maak, maar jij doet dat zelf ook!'. Alsof het dan ineens mag of goed is ofzo.

Anyway, ik heb mijn eigen bericht doorgelezen en de enige fout die ik zo kon vinden was ergens 'echt te goede' --> 'echt ten goede'. Voor de rest ben ik benieuwd wat er dan fout is?

Ps het is trouwens 'Murphy's law' ;)
Ik raad je toch even aan om "Muphry's Law" op te zoeken :D

Overigens heb ik je niet zo snel op taalfouten kunnen betrappen, maar Muphry's Law was wel van toepassing hier.

[Reactie gewijzigd door Tweaklie op 21 augustus 2015 19:23]

nee, ik hecht er verder ook geen waarde aan, ik klooi niet voor niets met pc's in plaats van met taal ;) , en dat is natuurlijk waar het hier op Tweakers om gaan
ik snap je punt, en op tikfouten en spelfouten kan ik hem op zich ook wel corrigeren, alleen grammaticale fouten kan ik absoluut niet zien, ik ben redelijk zwaar dyslectisch, ik heb een taal IQ van amper 60 op mijn gemiddelde IQ van ongeveer 140 (dat vertaald naar een taal IQ van 40 voor iemand met een IQ van 100)
dus ik typ of schrijf op wat ik zelf in het echt zou zeggen, maar als dan iets grammaticaal niet in klopt kan ik zelf niet zien wat dat is

voorbeeld: op school tijdens een nederlands les vraagt een lerares aan mij om een zin te ontleden,
ik moet aan de lerares vragen of ze de zinsdelen kan aanwijzen en dan pas kan ik uitleggen wat ze doen, ik weet wat elk zinsdeel betekend maar ik kan ze absoluut niet herkennen in een zin
1544 Mhz tubro kloksnelheid is wel heel erg 'behoorlijk'. Wellicht heb je een zeer potent exemplaar want ik heb nog geen 980TI gezien met deze turbo frequentie.
Diverse (eigenlijk alle) reviews spreken ook over een boost van: 1241MHz

Weet je zeker dat dat klopt?
Dat viel mij ook al op. Volgens mij klopt dat niet helemaal.
ik heb dit gepost vlak voordat ik weg ging (naar famillie), ik ben zondag weer thuis, ik zal dan kijken of ik een screenshot kan sturen

ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf ook verbaasd was, ik had de kaart geinstalleerd en ik startte als eerst valley benchmark op 1080p (zo'n 150-220 fps op ultra) en ik zag in de rechter boven hoek iets wat hier op leek

FPS: 156 (de fps en temp. zijn een voorbeeld)
Geforce GTX 980 TI
Graphics: 1544 Mhz
Memory: 3600 Mhz
Temperature: 62 C

dus mijn reactie was ook vrij letterlijk: "WTF?!!!, waarom is die kloksnelheid zo hoog?"

dus toen dacht ik eerst nog van, oke dit is een benchmark, eerst maar even in games kijken of dit wel klopt
dus toen was GTA V aan de beurt...
en zowaar, de kloksnelheid was 1544 Mhz
dus ik denk inderdaad dat ik de hoofdprijs heb gewonnen in de sillicon lottery

(en op advies van luuk1983 driedubbel gecheckt op spelfouten)

[Reactie gewijzigd door 3punt1415 op 20 augustus 2015 23:32]

Hoi 3punt1414.

Dat heb je inderdaad echt een heel mooi modelletje te pakken uit het ''wafelijzer'' van de fabriek.

Mijn MSI model komt niet verder dan 1379 (niet overclocked). Wat dat betreft ook een zeer mooi getal maar 1544mhz is echt extreem.
Zie hier mijn screenshot http://www.imgdumper.nl/u...53263d8f8-turbo_boost.jpg

Veel plezier met de kaart verder. Jouw model zit ruim op Titan + niveau op dit moment.

[Reactie gewijzigd door Rabbitto op 21 augustus 2015 00:24]

Inderdaad, ik kreeg er maximaal 200 FPS uit ipv de 220 die jij haalt:
Lijkt te kloppen met de extreem hoge core snelheid. Vette shit :)
[img]http://s21.postimg.org/ksijkh8wn/WP_20150712_004.jpg[/img]

Alles standaard en het gekke is dat de benchmark maar 4GB geheugen denkt te zien.

[Reactie gewijzigd door procyon op 21 augustus 2015 09:58]

die 220 was ook het absolute maximum dat ik kreeg, maar dat staat naruulijk leuk in een review :)
die 4GB snap ik ook niet helemaal, ik weet namelijk zeker dat er 6GB is want met GTA V op 4K zat ik op zo'n 5,5 tot 5,6 GB in gebruik (ook echt gestoord overgens)
Mooie kaart! :) Zou graag wat foto's willen zien van de kaart in je kast? 8-) Zeg maar anders dan die standaard product foto's :P

[Reactie gewijzigd door Mmore op 20 augustus 2015 09:56]

ik ben nu niet thuis, maandag krijg je ze!
Ik heb ooit 2 van deze kaarten getest en de fanspeed bleef maar op en neer gaan.
Bijv. 60% op deze X4 kaart zou 1800rpm moeten zijn, maar het zakte elke 20 tot 30 seconden in tot 1600 of soms zelfs 1500rpm. Dat veroorzaakt een irritant geluidsbeeld omdat het geluid van die fans steeds anders wordt. Bij beide kaarten die ik testte gebeurde dit. Had jij dit niet?

PS leuke username, er ontbreken nog wat getalletjes om Pi voluit neer te zetten :P
bij mij was de fanspeed vrij constant, hij ging alleen omhoog als de kaart onder load was (ook wel logisch)

Ps: even mijn geheugen testen, ahem: 3,1415926535897932384626433832795028841971693993
haha! (zo komen we wat dichter bij)

[Reactie gewijzigd door 3punt1415 op 21 augustus 2015 14:04]

Die hoge kloksnelheid komt door gpuboost 2.0, dat overclockt je kaart automatisch mits de temperaturen laag genoeg zijn
dat weet ik, wij vroegen ons alleen af waarom hij zo veel hoger was dan andere kaarten (alhoewel ik wel een idee heb waarom, die koeler is namelijk echt gigantisch)
Leuke review, plaatjes waren inderdaad leuk geweest, zeker aangezien je de 'looks' van de kaart ook als een pluspunt vermeldt.
Klinkt als een leuke kaart veel plezier er mee
Heb ne hem zelf nog verder overgeclocked?
nee heb ik niet, maar het is eigenlijk ook niet nodig.
1544 Mhz zou zelfs best gestoord zijn als overclock, en de kaart maait nog steeds door elke game die ik hem opleg.
Ik ben recent begonnen met Star Wars Battlefront en de kaart zit op de 60+ fps op Max settings + Max AA 4k met de Toddyhancer ENB, wat compleet overkill is aangezien ik de kaart voor 1080p 144Hz gebruik. (zelfde settings op 1080p zit rond de 150-170 fps in multieplayer)
dus tenzij ik een game tegen kom waarin de performance niet hoog genoeg is voor mijn smaak zal ik hem waarschijnlijk niet overclocken (wat voorlopig nog niet zal gebeuren verwacht ik)
Ja 1544 MHz draait hij alleen in Unigine Heaven maar bij bijvoorbeeld GTA V gaat hij bij mij tot max 1367 MHz..
oh, bij mij is het vrij consistant
ik heb wel dat hij simpelere games als rust en space engineers soms maar tot ~1430 gaat, maar meestal blijft hij wel op de 1540+ Mhz zitten
en die games zijn ook meer cpu bound

[Reactie gewijzigd door 3punt1415 op 3 februari 2016 14:58]

Kan je een screen maken daarvan? Dat kan toch niet dat dezelfde kaart bijna 200 mhz harder draait.. :/ ;(
Ik heb het op het moment heel druk, zal een screencap maken als ik tijd heb (waarschijnlijk pas volgende week)