Pebble Time Grijs (Zwart) Review

Robbie004 18 augustus 2015, laatste update op 18 augustus 2015, 1.280 views

Pebble Time Grijs (Zwart)

De Pebble Time is een smartwatch die veel te bieden heeft, hij is simpel en tegelijkertijd zeer effectief. Het is een smartwatch die prettig draagt zonder al te veel poespas. De Pebble Time beschikt over een E-Paper kleurendisplay en een verbeterd besturingssysteem. Hij verkrijgbaar in het zwart, wit en rood.

Pluspunten

• Lange accuduur, gaat tot 7 dagen mee
  • Kleurenscherm die je goed kunt aflezen in de zon
  • Makkelijk in gebruik
  • Waterdicht tot wel 30 meter diep
  • Werkt zowel op iOS als Android

Minpunten

• Voor de iPhone zijn veel functies niet beschikbaar

De Pebble Time is een smartwatch die veel te bieden heeft, hij is simpel en tegelijkertijd zeer effectief. Het is een smartwatch die prettig draagt zonder al te veel poespas. De nieuwe Pebble Time beschikt over een E-Paper kleurendisplay en een verbeterd besturingssysteem. Het is eenvoudig en snel te leren hoe de smartwatch werkt. Hij verkrijgbaar in het zwart, wit en rood bij diverse gadgetwinkels.

Wat zit erin de doos van de Pebble Time?

De Pebble Time smartwatch
Zwarte USB kabel
Handleiding en een quick start guide
2 transparante Pebble stickers

Bij het in ontvangst nemen viel mij gelijk het leuke ontwerp van de doos op. Na het openmaken zag ik de Pebble Time en ik vond dat hij er beter uitzag dan dat ik had verwacht. Nadat ik hem had opgeladen via de computer was het tijd om verbinding te maken met mijn iPhone. Voordat ik kon beginnen moest ik de Pebble Time applicatie uit de App Store downloaden. Het contact maken via Bluetooth ging erg vlot en verliep zonder enige problemen. In principe is de Pebble Time nu al klaar voor gebruik, de notificaties komen gelijk binnen.

Ik was benieuwd wat voor applicaties er te downloaden zijn binnen de Pebble Time app store, er zijn een aantal handige apps ‘Leaf’ en ‘Speedometer’. Pebble heeft zelf ook een aantal applicaties gemaakt die je kunt downloaden en installeren via hun eigen App Store, ‘Stopwatch’ en ‘Timer’, 2 onmisbare dingen op een horloge. Een aantal applicaties zijn goed geoptimaliseerd en zien er erg gelikt uit, maar helaas staan er ook heel veel overbodige applicaties tussen die niet goed zijn uitgewerkt. In de zon zijn de meldingen prima van het scherm af te lezen. Nadeel is wel dat ’s nachts de kleuren een kleine blauwe gloed krijgen, de kleuren worden onder andere een stuk grijzer, maar dit bederft de pret van de Pebble Time zeker niet!

Al met al heb ik een eerste goede indruk gekregen van de Pebble Time.Wat mij erg aansprak was dat het display de tijd kan aangeven zonder dat dit erg veel van je batterij vergt, dankzij het E-Paper kleurendisplay.

De Pebble Time is met de meeste smartphones te gebruiken, maar voor de zekerheid zet ik de minimale eisen hier nog even op een rijtje.

Pebble Time is compatibel met iOS 8 en hoger, en met Android 4.0 en hoger. Het horloge wordt geleverd met OS Pebble 3.0. De smartwatch maakt gebruik van Bluetooth 4.0 wat ervoor zorgt dat de batterij van je telefoon minder snel leegloopt. De dikte van de kast is 9,5 mm en dit voelt erg goed aan samen met het 22 mm polsbandje.

De processorsnelheid is 100MHz (ARM Cortex M4 chipset) en beschikt over 64kB RAM geheugen voor applicaties. Het scherm is een color E-Paper met een resolutie van 144x168 (180ppi). Het is ook mogelijk om op notificatie te reageren doormiddel van de ingebouwde microfoon, maar deze mogelijkheid heb je alleen wanneer je de Pebble Time in combinatie met een Android toestel gebruikt. Later in de review lees je nog meer verschillen tussen het gebruik met een iPhone en Android toestel.

De Pebble Time heeft een waterdicht design die tot 30 meter onderwater kan, je kunt hem gerust om laten tijdens het zwemmen en er is geen reden om bang te zijn dat hij kapot gaat door een stevige regenbui.

Pebble beweert dat het horloge een hele werkweek mee kan gaan op ÚÚn volledige lading. Ik had een watchface ge´nstalleerd met een secondewijzer (analoog), dus het beeld wordt elke seconde ververst. Het horloge kon 72 uur op lading doen met deze watchface. Nu heb ik een ge´nstalleerd die elke minuut ververst en de batterij gaat merkbaar langer mee. Ik heb hem nu 2 en een halve dag aanstaan en de batterij staat op 70% ▒ 60%. Wat mij betreft vind ik dit een van de beste punten die de Pebble Time heeft. Dit is tevens ook iets wat ik zocht, een horloge hoor je niet elke avond aan de oplader te doen, zoals bij de meeste concurrerende smartwatches. Pebble +1!

Een ding wat mij gelijk opviel bij het uitpakken is dat het horloge erg licht is, namelijk 42,5 gram! Je voelt dat het horloge om je pols zit maar het stoort niet. Tijdens het slapen draag ik hem ook zonder problemen. Zodra je een melding ontvangt voel je een vibratie op je pols, alleen jij voelt de trilling op je pols zonder dat iemand weet dat jij een notificatie ontvangt. Het is ook mogelijk om de trilling aan te passen doormiddel van de vier standen die je kunt instellen. Low, medium, high en uit. Ik vind het fijn om de trilstand op medium te hebben, omdat wanneer het horloge op je bureau ligt om op te laden je nog wel eens kunt schrikken door de trilling op je bureau.

Een mooier design dan zijn voorganger heeft Time zonder twijfel…

Polsbandje: het polsbandje van het horloge is gemaakt van soepel siliconen. De breedte is 22 mm en je hebt de mogelijkheid om deze te vervangen zolang de breedte klopt. Het polsbandje voelt degelijk aan en blijft mooi op zijn plek. Ik heb geen last gehad van transpiratie toen ik het horloge de hele week had gedragen. Kortom, het is gemaakt van prima kwaliteit! Het bandje heeft genoeg gaatjes (10) om het horloge vast te maken. Voor de mensen met een wat brede pols zoals ik, is het geen probleem om de Pebble Time te dragen zonder dat deze knelt of schuurt.

Horlogekast: de horlogekast is gemaakt van ‘marine grade stainless steel’ met een PVD coating met een matte en gepolijste afwerking. Het display heeft duurzaam 2.5D glas, dit houdt in dat de randen rond afgewerkt zijn. Links op de horlogekast zit een terug-knop en rechts heb 3 functietoetsen. Deze zijn makkelijk in te drukken zonder al te veel druk te zetten. Op de achterkant zit een magnetische oplaad poort. Deze sluit naadloos aan op de bijgeleverde USB kabel, ik vind dit erg fraai werken, dit werkt iets gunstiger dan met een USB mini poort. De gehele horlogekast is van onder naar boven 9.5mm dun.

Wat mij wel opvalt is dat de behuizing vrij snel krast, ik heb op het internet rondgekeken en zie dat meer mensen hebben hier last van hebben. Even een tikje ergens tegenaan en je hebt er een klein krasje opzitten. Het blijft een gebruiksvoorwerp en je moet er zorgvuldig mee om te gaan. Tot dus ver nog geen zichtbare krassen op mijn Pebble.

Met de Pebble Time is het mogelijk om een oproep te beantwoorden of een berichtje snel te beantwoorden met de vooraf ingestelde presets. Helaas is het beantwoorden van een bericht niet mogelijk als je in bezit bent van een iPhone. Op een iPhone kun je alleen een berichtje wissen uit het notificatiecentrum. Erg jammer, maar helaas kan Pebble hier niks aan doen. Apple staat niet langer toe om deze functies te ondersteunen sinds de komst van de Apple Watch. Dit is eigenlijk mijn enige minpunt die ik tot dusverre heb ondervonden.

Doormiddel van het schudden van je pols of wanneer je je pols naar ooghoogte te brengt, licht het scherm van de Pebble op. Dit komt door de ingebouwde motion sensor.

Het nieuwe besturingssysteem, Pebble 3.0, heeft een zeer handige functie. Een tijdlijn waar je jouw voorgaande en eerstvolgende activiteiten kunt zien. Druk je op de bovenste knop dan zie je alle voorgaande activiteiten die in je agenda staan. Wanneer je op het onderste knopje drukt, komen alle eerstkomende activiteiten. Je ziet hier tevens ook de tijden van zonsopkomst en zonsondergang met de minimum en maximum temperatuur per dag. Past, present and future.

Als je de notificatie applicatie opent op de Pebble zie je een lijst met alle notificaties die zijn binnengekomen. Hier kun je het berichtje lezen, beantwoorden (alleen op Android) en wissen. Stel je krijgt een Facebook Messenger bericht binnen, dan zie je bovenin het scherm een Facebook blauwe kleur op je scherm verschijnen. Bij SMS/iMessage en WhatsApp is deze balk groen. Pebble heeft een goed oog voor detail en dat laten ze hier zeker weer zien.

Voordat je aan de slag kunt gaan met Time, moet je eerst de ‘Pebble Time’ applicatie downloaden uit de App Store/Google Play Store. Met de app heb je de controle over het horloge. Je kunt onder andere watchfaces en apps downloaden, maar je kan ook de volgorde van je applicatielijst aanpassen. De app ziet er keurig uit zonder al te veel menu’s en instellingen, het is erg simpel gehouden zodat het gebruiksvriendelijk is. Om gebruik te maken van de ge´nstalleerde applicaties op de Time, moet de applicatie gedurende het gebruik actief blijven.

De ‘Pebble Time’ app heeft twee soorten App Stores, een voor watchfaces en en voor applicaties. Het zoeken naar een watchface of app gaat vloeiend zonder vervelende wachttijden. Er is ontelbaar veel content te downloaden in de twee App Stores, maar helaas zit er ook veel rommel tussen. Apps die niet goed werken of watchfaces die erg onoverzichtelijk zijn.

Er zitten heel veel leuke watchfaces tussen en in het begin blijf je veranderen. Watchfaces die ik erg mooi vind zijn: Weather Land, Love Weather en Utility Watch. Dat laatste heeft een analoge secondewijzer die elke seconde ververst. Zoals je eerder hebt gelezen in mijn review vergt dit erg veel van je batterij.

De applicaties die ik kan aanraden, en die tevens op mijn horloge zijn ge´nstalleerd zijn: Address Finder, Speedometer, Compass en Leaf (Nest). Helaas zie ik wel erg veel applicaties die overbodig zijn of die niet goed werken. Maar gelukkig staan er ook heel veel goedwerkende apps tussen waar je daadwerkelijk ook iets aan hebt.

Pluspunten:
  • Lange accuduur, gaat tot 7 dagen mee
  • Kleurenscherm die je goed kunt aflezen in de zon
  • Makkelijk in gebruik
  • Waterdicht tot wel 30 meter diep
  • Werkt zowel op iOS als Android
Minpunten:
  • Voor de iPhone zijn veel functies niet beschikbaar
Eigen mening:
Ik ben zeer tevreden over de Pebble Time, een mooi strak design en een breed aanbod van functies en applicaties. Het is makkelijk in gebruik te nemen door het eenvoudige gebruikersinterface. De batterij gaat erg lang mee ten opzichte van de concurrentie die elke dag aan de oplader moet. Dit geeft mij goede hoop dat de Pebble Time het ver gaat schoppen in de strijd tussen diverse smartwatches die op dit moment op de markt zijn. De prijs-kwaliteitsverhouding vind ik prima, een goede prijs voor een prima smartwatch.

Mijn eindconclusie is heel simpel, zoek jij een leuke smartwatch die makkelijk in gebruik te nemen is en die een batterij heeft die makkelijk 5 dagen meegaat? Dan is de Pebble Time de smartwatch echt iets voor jou!

Heb jij ook een Pebble Time Grijs (Zwart)?

Leuke review! :)

Je geeft een paar keer aan dat er ook een hoop rommel tussen staat in de Pebble App Store; kun je daar eens een voorbeeld van geven? :)
Thanks, er staan inderdaad wat rommel apps/watchfaces in de Pebble App Store. Deze zijn niet goed uitgewerkt of zien er erg slecht uit. Ook staan er games in, maar dit is haast niet te doen op een klein schermpje als dit en werkt naar mijn mening niet goed. Er staan heel veel leuke apps tussen, maar om daarvan gebruik te kunnen maken moet je eerst de iPhone/Android app op je telefoon hebben... en deze kost meestal geld. Al hoewel er heel wat apps zijn die zonder iPhone/Android app werken. Zou je mij misschien een +1, +2 of +3 kunnen geven? 8-)
Hoeveel inch is het scherm in grootte, ik kan dit namelijk nergens vinden.
Alvast bedankt! En goede revieuw je krijgt +1 van mij :)
Bedankt! Ik heb het even voor je opgezocht en de Pebble Time heeft een 1.25-inch e-paper display. 8-)
Mooie review.
Geprobeerd je punten toe te bedelen, maar gelijk hangt de pagina :-(

Wel heel benieuwd of de iOS functionaliteit al is toegenomen?
Thanks! De functies voor iOS zijn nog niet verbeterd van wat ik heb gehoord/gezien/gelezen. Zelf heb ik de Pebble Time niet meer. Ik adviseer je eigenlijk (als je hem gaat gebruiken in combinatie met iOS) om door te sparen voor een Apple Watch.
ik heb de Pebble Time ook gehad in combinatie met de Iphone 6s. Maar wat een drama zeg. Het is echt niet gemaakt voor Iphone's hoor! Ik kon bijna helemaal niks mee. Werkte bijna niks via de iphone. Ik vind ook dat Pebble dat eerlijk mag vermelden, dat je eingelijk niks aan heb als je een Iphone hebt. Beetje misleidend. Dus teruggestuurd na 4 dagen en toch maar de apple watch gekocht. Heeeel erg tevreden nu. Voor mij niks anders meer dan de Apple watch.
Hier precies hetzelfde hoor. Heb nu al geruime tijd een Apple Watch en het is inderdaad een wereld van verschil, haast niet te vergelijken. :-)