Specificaties HTPC, 1 interne bays - Bekijk alle specificaties

Akasa Euler S Fanless Review

Cheezus 17 augustus 2015, laatste update op 17 augustus 2015, 599 views

Akasa Euler S Fanless

Passief gekoelde behuizing met mooi uiterlijk. Relatief lage prijs vertaald zich in wat kwaliteitsissues.

Pluspunten

• Goedkoop
  • Strak uiterlijk
  • Passieve koeling (geen stof)

Minpunten

• Installatiegemak
  • Gebrekkige kwaliteit / QC
  • Te felle powerLED
  • Thin-ITX behuizing, had dunner kunnen zijn
  • Te heet voor HDD

Voor de bouw van een HTPC is mijn keuze voor de behuizing gevallen op deze Euler S van Akasa. Dit is in feite 1 grote heatsink zodat je PC passief wordt gekoeld met als grote voordeel dat er geen stof ophoopt in de kast. De reden voor deze review is voornamelijk omdat mijn ervaring wat minder positief is dan de andere review op Tweakers en de volgende reviews op internet waar ik mede mijn keus op had gebaseerd:
Review op Fanlesstech.com
Review op bit-tech van de non-S verise

De HTPC bestaat uit de volgende onderdelen:
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal 400,64

Unpacking - quality control
Helaas bleek bij het uitpakken van de behuizing dat deze was beschadigd, op het front is een kleine kras zichtbaar. Aangezien de kast verder gewoon degelijk was verpakt zal dit in de fabriek moeten zijn gebeurd - vandaar mijn minpunt op het gebied van Quality Control. Achteraf op internet ook diverse klachten gelezen van niet meegeleverde (specifieke) schroeven/installatie materiaal. Voor mij was de beschadiging niet groot genoeg om het product terug te sturen maar een beetje jammer is het natuurlijk wel. Verder valt het op dat de merknaam in de praktijk niet op het front gedrukt staat - dit ervaar ik als pluspunt.

Installatie
De installatie begint met het monteren van de 2.5" HDD. Ik heb gekozen voor een mSata SSD voor OS/tijdelijke bestanden en een 2.5" schijf voor opslag aangezien de PC ook als NAS gebruikt gaat worden. Je schroeft eerst 2 stripjes aan de HDD en vervolgens schroef je deze strips vast aan de behuizig. Vervolgens sluit je de kabels aan - zowel de power als de data kabel kun je op het moederbord prikken in het geval van thin-ITX. Ten slotte sluit je de powerbutton, LED's en de USB-poorten.. Oh wacht. De front USB poorten moeten op een USB-3.0 header maar die heeft mijn moederbord niet.. Ik moest dus eerst onderstaande verloopkabel bestellen voordat ik verder kon:

Even snel gekeken of dit probleem toevallig alleen bij dit bord voor zou komen maar na even onderzoek te doen lijken alleen de 2 bordjes die op de Q87 chipset zijn gebaseerd (en 2x zo duur zijn) een USB3.0 header te bevatten:
pricewatch: Gigabyte GA-Q87TN
pricewatch: Asus Q87T
Alle overige thin-ITX borden uit de pricewatch hebben deze dus niet. De vrij lompe USB3 header moest nu dus samen met een extra kabel in de krappe kast weggewerkt worden wat het inbouwen niet makkelijker maakt. Het zou dus fijn zijn geweest als Akasa zelf een verloopkabeltje of een uitwisselbaar kabeltje meelevert.

Afbeelding van Fanlesstech.com

Anyway, met alle kabels aangesloten kan het moederbord in de behuizing worden geplaatst, de vier pinnen steken door het moederbord en worden gebruikt om de CPU vast te klemmen op het koelblok (die op zijn beurt weer aan de behuizing is geschroeft). Het I/O bracket gaf in eerste instantie wat problemen met deze montage methode, na het verbuigen van wat lipjes ging dit verder prima. Het moederbord kan dan worden vastgeschroefd en als laatste kan de deksel weer terug op de behuizing - Done!

Eerste test
Bij het opstarten wordt je meteen verblind door de felblauwe powerLED. Dit is een syndroom waar meer apparaten last van hebben maar zeker als HTPC totaal ongewenst. Verder leek alles gelukkig vlekkeloos te werken en na de installatie van het OS heb ik meteen hardware monitor gestart om te kijken wat de temperaturen deden. Tijdens het bekijken van een HD-stream (~50% CPU-load) werd de behuizing na een tijdje zo'n ~55 graden (gevoeld met de hand, deze is niet geijkt) maar de CPU werd >80 graden waardoor de thermal throttle in werking trad en de stream ging stotteren. Nadat de boel weer was gedemonteerd bleek het contact tussen CPU en koelblok wel goed (te zien aan de afdruk in de pasta) maar was het koelblok vl heter dan de behuizing. Bij demontage van dit blok zag ik dat het blok maar voor ~25% contact maakte met de behuizing, bovendien was maar 2/3e van het oppervlak voorzien van koelpasta. Na deze fout te hebben hersteld, en meteen van de gelegenheid gebruik te hebben gemaakt om de HDD LED aan te sluiten als PowerLED, de boel weer gemonteerd voor poging 2.

Tweede test
Gelukkig, de temperaturen blijven nu stukken beter binnen de perken. De CPU temperatuur is ongeveer 40 graden tijdens Idle en bij het bekijken van een HD-stream (~20 watt uit het stopcontact gemeten) loopt de temperatuur langzaam op tot een comfortabele graad of 50. Dit is overigens wel in de vrije lucht, in het TV-meubel geplaatst werd de temperatuur al gauw 10 graden hoger. Doordat de hele behuizing deze temperatuur heeft loopt de temperatuur van de overige componenten trouwens nog verder op, vooral voor de hardeschijf verwacht ik hierdoor geen lange levensduur..

Nadelen
Installatie was volgens mij eenvoudiger geweest als het moederbord op de traditionele manier in de kast werd geplaatst en de deksel vervolgens als koelblok op de CPU werd geschroeft. Ook zit er nog vrij veel ruimte tussen het moederbord en de behuizing t.b.v. de connectoren, door haakse connectoren te gebruiken had het geheel platter gemaakt kunnen worden, qua hoogte zou er nu ook een normaal ITX bord in passen. De maximale TDP is 35watt maar de koelcapaciteit is hiervoor te krap. Met een belasting van 15 watt vrees ik al voor de levensduur van in ieder geval de HDD, bij 35 watt zal de behuizing zeker richting de 80 graden gaan, de interne componenten nog hoger. Een paar extra ventilatiesleuven zouden geen kwaad doen voor de overige componenten.

Uiteindelijk geef ik de Akasa Euler S een voldoende. Door de relatief lage prijs zijn de kwaliteits issues te vergeven. De minpunten/nadelen lijken misschien oververtegenwoordigd in deze review maar als daar van te voren rekening mee wordt gehouden vallen ze wel mee. Eenmaal ingebouwd is het een strakke kast die doet wat ie moet doen.

Heb jij ook een Akasa Euler S Fanless?

sorry hoor, maar je weet toch bij voorbaat of je moederbord een USB 3.0 header heft of niet?

Ik heb em ook alleen heb ik wel onderzoek gedaan en specifiek de non usb versie gekocht met USB poorten aan de achterkant gewoon op het mobo.

Bij die versie staat het logo echter wel op de voorkant wat voor mij overigens niet zo veel uitmaakt.

Deze behuizing vraagt om een luchtstroom dus plaatsen in een tv meubel is not done. Ook bovenop een trillende speaker is met een HDD geen goed idee. Ik heb zelf een Celeron G1620 erin liggen die icm een Kinsgton SSD prima zijn werk doet.
Blijkbaar niet dus. De H81t staat gewoon in de compatability list op de site van Akasa dus ik heb daar verder ook niet bij nagedacht. Aangezien er berhaupt maar 2 bordjes bestaan die een 3.0 header hebben had hier best wat meer aandacht aan gegeven kunnen worden naar mijn mening.

In het geval van een HTPC zullen veel mensen deze toch in hun kast willen plaatsen, met een systeem zonder HDD hebt kan dit naar mijn idee prima.
Er zit niet voor niets een Vesa mount bij zodat je hem op de TV kan monteren. Passieve behuizingen zullen altijd een airflow nodig hebben, tenzij je een aangepast TV meubel hebt raad ik het absoluut af deze behuizing in je meubel te plaatsen naarst bijvoorbeeld receivers en andere audio apparatuur aangezien versterkers vaak enorm veel warme lucht om zich heen hebben. Zelfs met een SSD is het gewoon niet bevorderlijk voor de levensduur van je systeem.

Dat je bobo op de compatibility list staat betekent niet dat je alle functies kan gebruiken. Uiteraard is het je eigen verantwoordelijkheid om uit te zoeken of je bordje USB3.0 header heeft. De compatibility list geeft namelijk aan dat het bord past in de behuizing. punt.

Ik haal met mijn celeron overigens hele nette temperaturen van 60 graden onder full load met Prime95. Waarschijnlijk heb jij dus inderdaad net een behuizing gekregen die door de QC geslipt is aangezien die van mij heel goed presteert en mijn CPU officieel een te hoge TDP heeft.
De bedoeling van de review is natuurlijk om anderen te informeren - ik kaart het issue aan en beoordeel het zelf als negatief. Aan de lezer van de review te bepalen of het voor hem negatief is, hij is er dan tenminste van op de hoogte.

Verticale montage zal zeker helpen om betere koeling door convectie te krijgen, mijn TV heeft echter geen VESA mount en bij wandmontage heb je daar ook weinig aan, bovendien zijn er ook gewoon voetjes meegeleverd om hem zo neer te zetten. De hier geteste orintatie lijkt me dus niet heel vreemd voor een HTPC opstelling.
Sure daar heb ik hem ook gewoon op staan, maar het is meer dat een TV meubel niet per definitie bedoelt is voor een HTPC.