Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM Review

masauri 17 augustus 2015, laatste update op 31 augustus 2015, 19.989 views

Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM

De look & feel van Windows 10 is zéér aangenaam. Waar ik bij Windows 8 niet kon wennen heb ik hier bij Windows 10 totaal geen probleem mee. Het OS is zoals verwacht nog niet geheel bugvrij. Alleen jammer van de Privacy & Account integratie. (Zie complete review!)

Pluspunten

• Snelheid/Functionaliteit
  • Look & Feel
  • Alt-tab functie
  • Werkt op wat oudere hardware

Minpunten

• Privacy & Accountgebruik
  • Kleine storende bugs
  • Geen eenduidigheid (oud&nieuw samen)
  • Integratie van sommige (-niet verwijderbare) apps zoals xbox
  • Multiscreen ondersteuning
  • Meer winkel dan os gevoel met de apps & stores

Gebruiksvriendelijkheid Score: 4

Links naar GoT topics:
[Windows 10] Installatie en Upgrade Uitdagingen
[Windows 10] Privacy & instellingen
[Windows 10] Ervaringen & Discussie - Deel 2

De aanleiding tot het maken van deze review is omdat ik 1 van de 10 personen was die uitgekozen was om mee te doen aan deze uitdaging: [ADV] Tweakers en ALTERNATE zoeken updaters. Als insider had ik reeds al met W10 gewerkt in een Virtual Machine. Maar de complete installatie wilde ik pas op of na de releasedag op 29 Juli doen. Een review/upgrade log dus.

Ik ga zowel mijn persoonlijk pc als mijn oudere laptop upgraden, en eventueel de thuisserver als dit allemaal mee valt. Op beide staat Windows 8.1 compleet up-to-date, maar voor mijn pc kies ik een upgrade terwijl de laptop een clean install krijgt.

Waarom een upgrade voor de pc: omdat ik geen tijd wil spenderen aan het opnieuw installeren van al mijn programma's e.d. De belangrijkste programma's staan op de C: schijf maar omdat deze zo klein is staan al mijn games en een aantal programma's op de D: schijf. Verder heb ik amper programma's die ik niet gebruik want die worden na weinig gebruik snel gewist, en het register e.d. regelmatig opgeschoond worden. Waardoor mijn pc redelijk "schoon" genoemd mag worden.
De laptop krijgt een clean install omdat ik programma's voornamelijk vanop een usb stick gebruik. Die enkele programma's en spelletjes die wel geinstalleerd worden maken het verschil dan ook niet.

Naar de inhoudsopgave

De laptop (Aangeboden sinds: 31 mei 2008 - EOL): pricewatch: HP Compaq 6710b (KE121ET)

Persoonlijke pc (zelfbouw):
1WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB
1Corsair XMS3 CMX16GX3M4A1333C9
1Crucial m4 SSD 2.5" 256GB

Naar de inhoudsopgave

• Backup van mijn bestanden maken
  • Screenshots van mijn geďnstalleerde software lijst maken
  • USB stick maken met Windows 10 op dmv de mediacreation tool
  • Iets onzinnigs te doen hebben tijdens het installeren aangezien er geen "pretpakket" beschikbaar was
  • Genoeg drank + eten voorzien

Upgrade:
Positief:
- Instellingen worden bewaard
Negatief:
- Installatie duurt langer
- Mogelijk gebroken programma's, moeten misschien opnieuw geďnstalleerd worden
- Virussen en andere rotzooi blijven erop (niet dat ik daar last van heb)
- Er kan meer mis gaan met snelkoppelingen enz. naar de server, andere schijven enz.
- Lagere performance doordat oude ongebruikte bestanden niet gewist worden

Clean Install:
Positief:
- Alles nieuw, geen oude bestanden/programma's
- Betere performance
Negatief:
- Ietswat technische kennis nodig (partities maken/wijzigen/wissen/vergroten/verkleinen, schijf formatteren)
- ALLES opnieuw installeren en configureren (grootste struikenblok vaak!)

Naar de inhoudsopgave

Nadat ik de usb heb ingestoken en de installatie via de setup heb opgestart controleert hij eerst of mijn pc geschikt is. Dit duurt wel even, maar dan gaat het al snel over naar hoe ik de installatie wil doen, upgrade of clean install. Ik kies hierbij voor clean install en laat het rustig doorwerken.

Alles wijst zich eigenlijk stap voor stap uit zoals bij voorgaande Windows installaties. Elk onderdeel gedurende de installatie is goed te volgen. (Het algemene percentage en in welke stap (instellingen configureren, toepassen en updaten) worden apart en overzichtelijk weergegeven)) Al bij al ging de clean install op een paar uur erdoor. Ik vermoed dat de traagheid van de hdd en de beperkte 2GB ram geheugen hier de grootste dooddoeners bij zijn.

Naar de inhoudsopgave

Ondanks de trage hdd en 2GB ram draait Windows hier enorm soepel op. In vergelijking met bv Windows 7 of 8.1 die hier voordien op stonden voelde het vaak meer stroperig aan als ik bv. meerdere tabbladen open had staan in chrome. Dit lijkt nu helemaal weg te zijn en ik kan zonder grote problemen meerdere programma's openen waar dit voordien voor een crash zorgde. Weliswaar met ietswat vertraging maar het werkt wel. Alles werkt voor de rest standaard out-of-the-box, van geluid tot videokaart drivers. En van touchpad tot sneltoetsen voor het volume, wifi enz. Al bij al pak m beet was ik op een kleine 2 uur klaar met alles. De opstarttijd mét het ingeven van mijn wachtwoord voor ik naar de tweakers site kan surfen is maar +-1 minuut 25 seconden! En dat voor maar 2GB ram! De "Windows.old" Folder heeft neemt na de installatie nog 17,9 GB (19.229.782.016 bytes) wat mijn harde schijf gebruik serieus beperkt aangezien deze maar 80GB is. Wat ik wel opmerkte was dat mijn laptop niet aan gaf dat de batterij leeg was en plots vanzelf afsloot. Windows gaf me hier geen notificatie van en ik kan hier ook niet direct iets van vinden, dus dit is wel een klein minpuntje erbij.

Naar de inhoudsopgave

Aangezien ik een upgrade wilde moet ik rekening houden dat dit wel een tijd kan duren. Omdat mijn bootschijf een 250GB ssd is, en deze door de beperkte ruimte aan een 2e schijf gekoppelt zit van 3TB.
Enkel het hoogst noodzakelijk aan programma's word op de C: Geďnstalleerd, de rest op de D: schijf.

Aangezien ik nog altijd geen melding had gehad van Windows zelf dat mijn upgrade voor Windows 10 geďnstalleerd kon worden heb ik deze ook weer via de mediacreation tool geforceerd. Alles OPNIEUW moeten downloaden omdat ik een pro versie heb ipv de home die op de laptop staat. Aangezien er naar mijn weten geen iso of mogelijkheid bestaat om een soort van all-in-one iso te maken en te gebruiken. Ik kies nu voor het behoud van mijn programma's en instellingen. Uiteindelijk heeft de complete installatie tussen de 3 en 4 uur geduurd. De dooddoener voor mij hierbij is dat ik alles wilde behouden en de D: schijf een 3TB exemplaar was die toch wel ongeveer met 2,3TB vol staat met projecten enz.

De grootte van de "Windows.old" map is 37,4 GB (40 168 771 584 bytes).
De opstarttijd van het moment dat ik de pc aan duw tot ik met chrome naar tweakers kan surfen en de pc dus bruikbaar is is maar +-1 minuut en 10 seconden! Ik word hierbij wel automatisch ingelogd zonder dat ik een pin of wachtwoord moet ingeven.

Naar de inhoudsopgave

Kleurenblindheid en slechtziendheid? Wat ik eerst wil aanhalen omdat het bij de installatie van zowel de laptop als de pc voor komt. Zijn de kleuren die gebruikt worden tijdens de installatie om verschillende opties aan te duiden. (Zie mijn screenshot dat ik via Google gevonden heb) Deze zijn dusdanig in verschillende tinten dat ik me wel vragen stel of dit de leesbaarheid ten goede komt. Ja blauw is de kleur van Windows 10 maar dat zorgt nu dus ook voor onduidelijkheid omdat blauw ook de kleur is die voor hyperlinks gebruikt word. Waardoor het niet altijd duidelijk is of het aan te klikken is of niet als men er vluchtig langs door kijkt.

Verschillende tinten blauw, waardoor het niet altijd even duidelijk is wat klikbaar is of niet. (Afbeelding is klikbaar)
50 Tinten Blauw?

Mijn pc heeft als 2e scherm een 46" Tv met dezelfde resolutie (1920x1080) als mijn pc. Nadat ik wat met de kleur- en instellingen had gespeeld had mijn 2e scherm nu een blauwe ondoorzichtige balk die ik niet kon aanpassen zodat ik terug een ondoorzichtige balk heb zoals op mijn hoofdscherm.

Te zien dus dat mijn 2e werkbalk een andere kleur heeft en ik die niet terug naar standaard kreeg. (Afbeelding is klikbaar)
2e werkbalk in andere kleur

Verder verloopt het gebruik van meerdere schermen vrij vlot. Maar vaak werkt het wat "tegen" en kunnen sommige dingen nog wat getweakt worden. Zoals ik bv. mee maakte dat ik vlc open op mijn hoofdscherm, omsleep naar mijn 2e scherm en dan fullscreen wil hebben en dat ik dan meerdere malen op de hoofdbalk moet klikken om het schermvullend te krijgen. Terwijl dit voordien gewoon dubbelklik op de hoofdbalk was. Ook heb ik nu op beide vensters bv. een tab met vlc op de taakbalk staan terwijl deze enkel op het 2e scherm zou mogen staan. Ook werkt het slepen van het hoofdvenster naar het 2e venster niet geheel soepen omdat Windows automatisch de venstergrootte wil aanpassen.
De tab voor vlc is op beide schermen te zien, dit zou enkel op het 2e zichtbaar mogen zijn. Als ik op de tab van het hoofdvenster klik minimaliseer en maximaliseer ik op het 2e scherm het vlc venster wat ook niet zou mogen. Dit is met andere programma's ook het geval. (Afbeelding is klikbaar)
Vlc

Na de installatie en het opnieuw opstarten had ik geen geluid, Windows had namelijk een aanpassing gedaan bij mijn afspeelinstellingen omdat ik van een receiver gebruik maak en die afspeel instelling moest ik dus even juist zetten. Geen groot drama maar het kan wel tot paniek zorgen als de logica even ontbreekt bij het willen oplossen van dit probleem. Omdat er zich blijkbaar een aantal problemen voor doen met betrekking tot sommige drivers.

Naar de inhoudsopgave

Windows 8 is het Windows os waar ik het minste mee gewerkt heb sinds ik indertijd met Windows millennium ben begonnen op onze eerste pc in huis. Ik heb bij het uitkomen van Windows 8 vastgehouden aan Windows 7 op mijn persoonlijke pc en deze pas vlak voor het omzetten naar Windows 10 pas 8.1 erop geďnstalleerd vooralleer even later naar Windows 10 te gaan. Op andere plaatsen heb ik vaker met Windows 8.1 gewerkt maar dit kon me nooit bekoren. Om even wat dingen op te noemen: door het fullscreenscherm met programma's, het missen van de startknop, de snelwerkbalk langs de zijkant. Kwa gebruiksgemak vond ik het niet fijn werken en het wende ook niet snel als ik er na een korte periode weer mee aan de slag moest. Naar mijn gevoel had Windows 8 een veel steilere leercurve doordat het meer op touchscreen was gericht in plaats van op desktop gebruik. De overgang van Windows 7 naar 10 zal voor velen veel natuurlijker aanvoelen dan van 7 naar 8 indertijd vermoed ik.

Met Windows 10 is het startmenu er standaard terug en dat zorgt direct voor een vertrouwder gevoel. Ook al zit het wat anders in elkaar als je het open klikt. Desondanks zet ik dit zeker bovenaan mijn lijstje van pluspunten en verbeteringen. Ik vind het erg fijn dat ik zelf mijn lijstjes kan maken met de indeling die ik zelf wil zoals dit ook al in Windows 8.1 kon. Waarom ik bepaalde programma's niet kan toevoegen aan mijn start menu is me wel nog onduidelijk. Voorlopig heb ik via Google ook nog geen antwoord hierop gevonden. Ik lees her en der veel negatieve commentaar op het startmenu maar persoonlijk vind ik dat een storm in een glas water. Wat ik ook lees is dat veel mensen moeite hebben met het feit dat er geen scheidingslijn tussen de bovenste en onderste balk zit. Waardoor het niet altijd zichtbaar is waar men kan klikken en het venster kan slepen.

Het went erg snel! (Afbeelding is klikbaar)
Het went erg snel jonguh!

De cursor staat op de knop minimaliseren, waardoor te zien is tot hoe ver de balk loopt waar men dan op kan klikken om het venster te slepen. Op een klein venster goed te zien, op een groot word het al moelijk!

Het gebruik van de Windows verkenner is iets wat ik direct heb aangepast. Deze opent standaard automatisch met "snelle toegang". Maar ik wil graag "Deze pc" als eerste geopent hebben en via http://Windows.microsoft....customize-in-quick-access heb ik snel gevonden hoe ik dit aan kon passen.
"Als u liever Verkenner voor Deze pc opent, gaat u naar het tabblad Weergave en selecteert u vervolgens Opties. Selecteer in de lijst Verkenner openen voor de optie Deze pc en klik op Toepassen."

De nieuwe icoontjes en de manier waarop de vensters worden weergegeven vind ik gewoon perfect! Dit heeft natuurlijk met persoonlijke smaak en voorkeur te maken maar ik heb niets liever dan dit. Standaard gewoon een rechthoek met iets grotere knoppen voor minimaliseren/maximaliseren/sluiten.
Wat ik ook zou willen aanpassen is de breedte van de knop om naar het bureaublad te gaan, deze is wel erg smal gemaakt! En als ik de dag onder de tijd en datum kon zien zou dat ook aangenaam zijn. Maar als dit op een 1920x1080 resolutie is, hoe moeilijk is het dan wel niet om hier op een grotere resolutie op te klikken? Het actiecentrum icoontje is ook vaak opgelicht zonder dat er iets te melden is. Of als er soms wel iets te melden was dat ik met een kleine pop-up zie, verschijnt dan niet opnieuw als ik het actiecentrum open klik.

Kleine smalle knop om naar het bureaublad te gaan. Yes, size does matter! Waarbij het icoon van het Actiecentrum veel plaats in neemt. En waar me nog genoeg plaats lijkt om onder de datum nog de dag erbij te zetten. (Afbeelding is klikbaar)
Size Matters!

Actiecentrum dat opgelicht was maar niets te melden heeft

Actiecentrum dat weergeeft dat ik een mail heb gehad in de mail app, en aangezien ik deze nog niet gelezen heb sindsdien krijg ik nu dus heel vaak een melding

Ziet er gewoon strak no-nonsens uit!
Strak int pak
Strak zoals een boratstring

Het afsluiten op de pc is helaas met een extra klik dan indertijd op Windows 7.
Eerst op de startknop klikken, dan op Aan/Uit waarbij je dan op Afsluiten kan klikken. (Afbeelding is klikbaar indien nodig)
Afsluiten

Naar het configuratiescherm toe is het wel weer even wennen, om te ontdekken welke functie waar onder zit. Ik wilde bv. mijn schijfbeheer bekijken en de harde schijven hun toegewezen stationsletters bekijken. Via het oude configuratiescherm vond ik deze niet. De zoekfunctie vond niets onder schijfbeheer, en ik heb het uiteindelijk gevonden door "schijf" in te geven in de zoekfunctie waarna ik op "partities op harde schijf maken en formatteren" heb geklikt dat wel het juiste venster opent dat notabene ook "schijfbeheer" noemt. (zie screenshots hieronder) Van deze kleine dingen maken het poweruser gebruik niet altijd even makkelijk. Maar de gewone gebruiker zal hier niets van merken. De leercurve is alleszins niet hoog vind ik persoonlijk. Enkel even een kwestie van even-zoeken-waar-dit-juist-onder-zit. Dit is ook een plaats waar je soms de vraag tegenkomt om je microsoft account te gebruiken in plaats van een lokaal account. Om bv. een nieuwe gebruiker toe te voegen moet je ook weer een kleine omweg maken om het toevoegen van een microsoft account te vermijden. Zie bv.: [Windows 10 Home] Extra gebruiker aanmaken kan niet

Standaard instellingen scherm
Zoeken naar schijfbeheer?
Met de cursor op de juiste link (verlicht in de lichtgrijze balk, niet in de blauwe)
En gevonden!

En als het totaal niet wil lukken gebruik ik mijn snelkoppeling van de "god mode":
1. Maak een nieuwe map genaamd: GodMode.{ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C}
(kopieer de hele tekst!)
2. De map veranderd en ge krijgt nu een icoontje te zien met de naam GodMode.
(zoals te zien in andere van mijn screenshots)
3. Dubbelklik erop en voila! (Afbeelding is klikbaar)
GODLIKE!

Hetzelfde geld voor wanneer ik iets in het startmenu wil pinnen om bv. Rocket League langs steam als snelkoppeling te pinnen.
Standaard slepen lukt hier niet bij en als ik in mijn programmalijst rechtermuisklik doe en pin to start werkt het ook niet.
Het zijn enkel "apps" die gepinned kunnen worden, maar gelukkig is hier ook een work-a-round voor. (al kan ik m ff niet vinden om hem erbij te zetten)
Standaard drag & drop werkt niet helaas

Een andere makkelijke optie om naar het configuratiescherm te gaan is via een rechtermuisklik op de startknop te klikken:

Naar programmagebruik toe heb ik nog geen enkel programma gevonden dat het niet deed of dat ik opnieuw moest installeren. Enkel is een spel in compatibiliteitsmodus moeten uitvoeren, omdat het nog niet 100% werkt op Windows 10. (RCT2 GoG-versie, ook al geeft de site aan dat het zou moeten werken. En op de laptop werkt het wel zonder problemen.) Wat naar herinstallatie tijd best wel een héél aangenaam iets is en véél tijd bespaard. Ook alle koppelingen die ik had gemaakt tussen de verschillende harde schijven in mijn pc en via het lan netwerk zijn vlekkeloos overgenomen en ik heb nog geen enkel probleem gehad hiermee.

Wat ik hier ook onder kan vernoemen is het geheugengebruik. Na mijn installatie zonder iets geopent te hebben is dit mijn geheugengebruik:
(Afbeelding is klikbaar)
MOAR RAM?

Iets wat ik ook getest heb is het gebruik van de pincode in plaats van een wachtwoord. In tegenstelling tot België kan men in Nederland de pincode van de pinpas niet veranderen. Maar als men dus dezelfde zou overnemen voor de laptop en deze zou gezien worden door iemand met minder goede bedoelingen. (bv. even inloggen op de laptop op een terras) Dan zou dit wel een groter veiligheidsrisico kunnen zijn. Het blijft dan ook raadzaam een zo lang mogelijke reeks cijfers te nemen, zo vaak log je normaal ook niet in of uit. Of gewoon een goed wachtwoord te behouden.

Er is ook een nederlandse geinspireerde wachtwoord generator: http://correctpaardbatterijnietje.nl/

Wanneer ik verbinding wilde maken met een draadloos netwerk kon ik helaas niet zien welke karakters en cijfers ik ingaf. In Windows 7 kon ik nog een vakje aanduiden waarbij ik de tekens kon zien terwijl ik ze in gaf. Maar helaas is dit er uit gehaald. En op goed geluk en met dubbel te controleren moet ik kijken dat het juist is ingegeven. Dit vind ik persoonlijk wel een minpuntje. Want een typfout is snel gemaakt.

Ik kan niet zien welke karakters ik ingeef omdat hij ze als * weergeeft en er is geen mogelijkheid om de karakters te laten weergeven

Snap Assist & Corner Snap is iets wat ik nu ook getest heb. Volgens Microsoft zelf:
Snapping is niet nieuw, maar in Windows 10 gaan we nog een stapje verder. Snap Assist helpt om twee vensters naast elkaar te plaatsen. Als je een venster vastklikt om de helft of een vierde van het bureaublad in te nemen, krijg je aan de andere kant een overzicht van de nog overgebleven open vensters. Zo kun je snel kiezen welk venster je aan de andere kant van je scherm open wil hebben. Je hebt met Windows 10 dus niet alleen de mogelijkheid om twee vensters naast elkaar te plaatsen. Met Corner Snap kun je er zelfs in elke hoek van je scherm één zetten. Zo heb je 4 vensters naast elkaar open. Je kunt dus al surfend informatie verzamelen over interessante aanbiedingen voor een volgende vakantie, en tegelijkertijd de prijzen ervan onmiddellijk in een overzichtelijk Excel-tabelletje gieten en met een half oog ook nog je Facebook-account in de gaten houden. Handig toch?!

Enkele programma's gesnapt (Afbeelding is klikbaar)
Snap me baby one more time...
Ik vind het wel ok werken maar niet om te zeggen het van het. Als ik meerdere vensters wil bekijken schik ik het naar mijn goeddunken zoals het mij uitkomt. En door mijn 2e scherm plaats ik daar dan ook vaak genoeg wat op als ik het overzicht wil bewaren. Dit is dus iets wat ik nog wel vaker wil proberen maar voorlopig niet dagelijks gebruik. Mogelijk omdat ik er nog niet voldoende mee gewerkt heb.

Naar de inhoudsopgave

Windows 10 word gratis aangeboden als upgrade vanaf Windows 7 en probeert een nieuw verdienmodel te hanteren. In Windows 10 word er dus meer met de Windows Store en andere mogelijkheden zoals Groove-Muziek, films & TV, games gedaan. En er word veel energie in gestoken om de verkopen hiervan te maximaliseren. Met de herintrede van de Microsoft Solitaire Collectie bv.

Screenshot van het scherm waarin men wil pushen om de premium versie te kopen. (Afbeelding is klikbaar)
Premium?
Waar men ook aandacht aan besteed is de link met Xbox en bijhorende games die daar ook voor te verkrijgen zijn. Ikzelf bezit geen xbox en vind het zeer hinderlijk dat dit allemaal zo prominent aanwezig is. Streaming van de Xbox naar de pc is voor mij niet mogelijk om te testen dus hier kan ik geen mening over vormen. Volgens wat ik van een andere tweaker heb gelezen is voor hem het probleem opgelost als zijn vriendin Tv wil kijken hij wil gamen. Klinkt goed dus! Voor de persoon die een Xbox heeft is dit leuk, voor iedereen daarbuiten weinig tot geen nut.

Beschikbare games, waar browsen als gast mogelijk is, maar waar ook een xbox of andere account toegevoegd kan worden (Afbeelding is klikbaar)
Handig voor de xbox die ik niet heb

Kaarten app
Meer screenhost zijn hier te zien: https://www.microsoft.com...Windows-maps/9wzdncrdtbvb
Deze functie heb ik nog niet maar weinig gebruikt omdat ik ofwel Google maps gebruik ofwel mijn tom tom of drive op mijn Windows Phone. De interface is wel heel gebruiksvriendelijk met veel opties zonder dat het onoverzichtelijk word. Integratie mogelijk met een account maar ik heb deze voorlopig nog niet gekoppelt.

Van Amsterdam naar Den Haag, jammer van de dikkere balk onderaan, deze ruimte had ook benut kunnen worden (Afbeelding is klikbaar)
A'Dam naar D'n Haag

Foto's app
Meer screenhost zijn hier te zien: https://www.microsoft.com...osoft-photos/9wzdncrfjbh4
Het gebruik van de foto's app is me wat te onoverzichtelijk ingesteld met de verzamel indeling. Als ik bv op een foto klik opent hij me ook gelijk de albums en een reeks andere foto's. Omdat ik vaak foto's bewerk zie ik er veel verschillende tussen staan die ik feitelijk maar 1x gebruikt heb en daarna in het archief zijn geduwd. Ik heb zelf een goede manier om mijn foto's te archiveren die ik duidelijker vind dan het gebruik in de foto app. Deze app schuif ik dus aan de kant, maar zal deze later nog wel is een kans geven wanneer ik probeer mijn Windows Phone te koppelen met de pc. Voorlopig is me dit echter nog niet gelukt. Maar ik gebruik vooral andere programma's om ze te bewerken en te organiseren dus.

De foto app geopend (Afbeelding is klikbaar)
Rara, Wat is mijn droomauto?

Mail/Kalender app
Meer screenhost zijn hier te zien: https://www.microsoft.com...and-calendar/9wzdncrfhvqm
Ik gebruik zelf verschillende online mailservices zoals gmail en outlook, en ben niet geneigd deze naar de pc te importeren. Ze staan toch altijd in een tabblad bij me open als ik achter de pc zit. De agenda daarintegen heb ik proberen te koppelen met de Windows Phone om te zien of ik ook afspraken op de pc kan maken die dan op mijn telefoon automatisch geďmporteerd worden. Door dezelfde account info in te geven hoopte ik dat dit zou werken. Maar hoewel hij wel verbinding maakt op de pc zie ik geen gemaakte afspraak verschijnen op mijn gsm die ik op de pc heb gemaakt. Wat ik dan wel frapant vind is dat hij op de pc dan wel mails binnenhaalt die op die account zijn binnen gekomen, terwijl ik duidelijk aangaf dat ik de mailapp niet wens te gebruiken.

Gemaakte afspraak test om te zien of deze op de gsm verschijnt; wat dus niet het geval was (Afbeelding is klikbaar)
Altijd leuk om afspraken in de zetten om te vergeten" als het niet werkt"

Muziek app
Meer screenhost zijn hier te zien: https://www.microsoft.com...groove-music/9wzdncrfj3pt
Muziek noemt in Windows Groove-Muziek en is dus niet onder de letter M te vinden (waar ik dacht dat ik dit als eerste zou vinden). Ik heb ook mijn eigen manier om mijn muziek te archiveren en te beluisteren dus zal deze app ook niet gebruiken. Om dezelfde reden dat ik dus de foto app niet ga gebruiken. Voor het afspelen gebruik ik altijd Windows mediaplayer en daar houd het dan mee op. Deze app gaat bij mij dus in de kast.

De muziek app geopend (Afbeelding is klikbaar)
Music Maestro!

Films en TV app
Meer screenhost zijn hier te zien: https://www.microsoft.com...ps/movies-tv/9wzdncrfj3p2
Ik archiveer mijn film en bekijk deze via vlc playerop mijn 2e scherm (de Tv) of via kodi op een RPi of via de nas en de wd live tv. De app is ook gericht op het kopen van films en tv series. Maar een echte netflix concurrent ofzo zie ik het voorlopig nog niet worden. Deze app gaat bij mij dus ook in de kast.

Voeg een account toe zoals bij alle apps en koop koop koop voor diegene die geen tv abo, netflix of andere variant heeft (Afbeelding is klikbaar)
Filmpje?

Onedrive
Meer screenhost zijn hier te zien: https://www.microsoft.com...pps/onedrive/9wzdncrfj1p3
Op mijn Windows Phone gebruik ik de OneDrive integratie en deze werkt er heel aangenaam. Ik dacht dat ik een gewone app zou vinden om deze met mijn telefoon te verbinden en zo te beheren. Maar onder de O in de programmalijst kan ik niets vinden. Dus blijft het erbij om deze via mijn outlook adres te bekijken en aan te passen. Jammer, want dit had ik ook wel "offline" op de pc willen doen. Er zijn wel 2 apps, (een Onedrive picture manager en een onedrive sharing manager) maar die vind ik er niet voor geschikt als ik het via zo'n omweg moet doen als het via mijn mailaccount moet.

Verder wil ik graag een extra nota maken van het feit dat sommige programma's niet (of enkel met een zeer grote moeilijk omweg) te verwijderen zijn. Deze staan gewoon in het grijs in de applijst. Hier even een opsomming van de betreffende programma's. Mogelijk is dit omdat sommige samenwerken met andere onderdelen zoals het gebruik van Cortana.
  • Agenda
  • Weer
  • Windows Feedback
  • Xbox
Naar de inhoudsopgave

Windows heeft IE half uit de deur gedaan en komt met Edge. Persoonlijk gebruik ik deze enkel wanneer ik een pagina wil openen waar geen extenties of plugins voor mogen geinstalleerd zijn. Want dat is tevens het struikelblok om deze browser meer te gebruiken. Ik heb ook een poging gedaan om een webnotitie te maken maar als ik deze dan wilde opslaan moest ik een account ingeven en via mail moest ik een mailaccount instellen wat ik dus niet heb gedaan zoals ik bij mail/kalender heb uitgelegd. Dan maar gewoon een screenshot weer. Het tekst bijzetten enz. leek meer op het gebruik van paint in je webbrowser. Maar voor zo'n dingen gebruik ik dus andere programma's, want op deze manier met de muis werken was moeilijk genoeg.

Een webnotitie poging (Afbeelding is klikbaar)
Webnotitie

Naar de inhoudsopgave

Om het even luchtig te houden zoals opgeklopt eiwit in een kom en die boven je hoofd houden zonder dat er iets uit valt

Een groot punt waar veel mensen (terecht!) kritiek op hebben is dat het onduidelijk is wat Microsoft allemaal verzamelt aan data en wat hier mee gebeurt. Getuige onder andere het [Windows 10] Privacy & instellingen topic. Om alle functies en mogelijkheden in het OS te gebruiken ben je zowat verplicht om overal je account gegevens in te geven. Of het nu voor films te organiseren is of om muziek te luisteren of simpelweg een notitie te sturen. Telkens geef je wat prijs van jezelf en werk je mee aan het verdienmodel van Microsoft? Ik heb ook al tools zien passeren (zoals deze) om alle opties snel en makkelijk te beheren en dat lijkt me bijna de enige optie om jezelf te verzekeren dat ms weinig data over je verzameld. Wat ik me dan afvraag is hoe hier in het bedrijfsleven mee word omgegaan. Tot in beperkte mate geef ik Microsoft al een deel info over mij omdat ik een Windows Phone gebruik. Maar liever niet meer dan nodig tot waar ik er zelf over kan beslissen. Welk excuus of uitleg Microsoft ook geeft om het verzamelen te rechtvaardigen, het hoeft absoluut niet voor mij. Zonder het verzamelen kan men mij ook een gewoon besturingssysteem voorschotelen dat werkt en wat aanpasbaar is naar mijn wensen. En dit word standaard mijn procedure bij iedere nieuwe installatie van Windows 10. Als eerste alle privacy instellingen aanpassen.

Wat mij bv. ook tegen de borst heeft gestuit is dat er de instelling was om gedownloade bestanden van de installatie of updates met andere internetgebruikers te delen. In België en andere landen zit men vaak nog met een bepaalde bandbreedte limiet en die wens ik zelf op te gebruiken! (100GB de maand hier op dit moment, terwijl ook de isp's proberen om aan upselling te doen en je meer te laten betalen onder het motto FUP.) Misschien kan ik hierdoor op dit moment nog niet mijn installatiebestanden verwijderen via het configuratiescherm om meer harde schijf ruimte te maken?

Privacy blijft gewoon een hekelpunt en er kan veel over gezegd worden. Zo heb ik een reactie van een tweaker gelezen die zei dat Microsoft zich bij hun core business moest houden en dat was een goed os neerzetten voor pc gebruik en geen extra's willen doen. Waar ik mij dan ook goed in kan vinden als ik zie hoeveel keer je een account kan ingeven ten koste van privacy en ten voordele van meer functionaliteit van het os.
Op de smartphone is dit voor velen gemeengoed geworden, en dat wil ik zelf niet op mijn PC.

De look & feel van Windows 10 is zéér aangenaam. Ik hou persoonlijk ook enorm van de standaard geluiden van Windows 10 bij bv. een foutmelding of wanneer een usb stick aan- of afgekoppeld word. Er zijn mensen die al snel overgaan tot het gebruik van programma's zoals de "classic shell" om bv. een ander startmenu te maken, maar ik verkies liever om het OS "as is" te houden. Waar ik bij Windows 8 niet kon wennen heb ik hier bij Windows 10 totaal geen probleem mee. Het OS is zoals verwacht nog niet geheel bugvrij. En hoewel de installatie voor mij goed ging heb ik al in andere topics mogen lezen dat sommige toch serieus problemen hebben om hun laptop of pc te updaten. Sommige spellen zoals RCT2, en de compatibiliteit met mijn Windows Phone werken nog niet naar behoren maar zoals veel andere kleine dingen is dat een kwestie van tijd eer dat opgelost word.

Had ik anders verwacht? nee. Zo vermoed ik bv. ook dat de driverfout die tijdens de insider test is gebeurt opzettelijk is gedaan om te kijken hoe men zo'n probleem op kon lossen. (waarom is het anders een insider test platform? Ideaal om op grote schaal zoiets toe te passen omdat men voor Windows 10 Home gebruikers updates pushed die niet tegengehouden kunnen worden) En ik verwacht dat binnen nu en een jaar de "zwaarste" fouten eruit gehaald zullen worden om nog meer gebruiksgemak te voorzien.

Omtrent het gebruiksgemak heb ik in mijn review aangegeven dat men voor veel mogelijkheden een account moet ingeven. Persoonlijk vind ik dit een minpunt. Omdat Windows 7 hier helemaal geen gebruik van maakte, en bij 8 was het ook niet essentieel om overal je info in te geven om zo meer gebruiksgemak, programma's en instellingen te kunnen gebruiken. Op dat vlak lijkt het meer op een mobiel platform dan op een desktop os. Zoals bv. in het actiecentrum nog de mogelijkheid is om om te schakelen naar een tabletmodus. Deze staat bij mij in het grijs maar het is niet mogelijk om dit icoontje door eender welk programma of optie te vervangen. En ik vermoed dat toch een groot aantal gebruikers hier nooit behoefte aan zullen hebben. Bij de eerste installatie zal men dan ook vooral kort nadien bezig zijn om alles naar wens in te stellen. Zo ook de privacy opties die ik onder dat punt besproken heb.

In zijn geheel ben ik dan ook zeer tevreden over Windows 10! De manier waarop de vensters worden weergegeven in combinatie met de nieuwe geluiden. Dat zijn dingen die ge direct hoort en ziet en die goed zijn. Ik heb er erg naar uitgekeken na de teleurstelling die Windows 8 voor me was. En wist duidelijk welke verwachtingen ik had vlak na het uitkomen van het nieuwe OS. Hierin heeft Windows 10 me niet teleurgesteld. Jammer zijn wel de kleine details nog zoals de multiscreen fouten en de plotse verkenner crashes. Voor mij is het in zijn geheel een verbetering op de vele account & privacy details na. De fouten die er nog in zitten veroorzaken geen complete BSOD crashes en hoewel het OS soms wat trager reageert en de verkenner soms crashed, vermoed ik dat dit komt doordat ik voor de upgrade in plaats van clean install gekozen heb. Raad ik Windows 10 aan? Jazeker. Maar zoals altijd, nog enkele maanden wachten om ze wat meer tijd te geven die kleine fouten er nog uit te poetsen. Alsook zodat men alles nog meer tot één geheel kan maken zoals men nu met 2 verschillende configuratieschermen zit.

Voor mij is Windows 10 een 8,0 waard. 1,5 Punten aftrek voor accounts & privacy om alles 100% te doen werken. En 0,5 om alles nog tot één geheel te maken en kleine foutjes weg te poetsen. Verder spendeer je ook véél tijd om alles weer naar wens te maken, maar dat is voor ieder persoonlijk hoeveel tijd ge hieraan besteed.

Dit is mijn eerste en waarschijnlijk enige grote review! (Tenzij ik genoeg positieve feedback zou krijgen)
Nomineer mij :p : Productreview van de Maand: nomineren augustus 2015

Update 2015-08-31: Nog wat nieuwe afbeeldingen geplaatst en de feedback herwerkt vanuit de comments.

Naar de inhoudsopgave, naar boven, naar de top, noa hoes, einde, point of return, The End

Terug naar windows 8.1 of Terug naar windows 7
[http://imgs.xkcd.com/comics/windows_7.png

Heb jij ook een Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM?

Wow.. Iemand een idee of dat aan zijn 3TB grote schijf vol projecten ligt? Ik heb nu ook een SSD die puur voor mijn OS is en een 500gb schijfje voor wat andere programma's. Met win8 premium zit ik binnen 15 seconden op Tweakers... Ik kan verder geen specs van zijn pc vinden (of ik heb er overheen gelezen) dus ik hoop maar dat hij minder ram heeft (heb zelf 8gb) of dat het aan zijn volle secundaire schijf ligt.

Verder mooi uitgebreide review!
1 minuut en 10 seconden is inderdaad wel erg lang, maar dat komt waarschijnlijk omdat hij geen fast boot heeft.

Ik heb vorige week een pc gebouwd met een 35 euro kostende intel celeron en een 50 euro kostende 120gb budget ssd die is in zo'n 10 seconden gestart en ingelogd (met windows 7).
Hoeveel fps haalt die in spelletjes
Ik denk niet heel veel aangezien er een intel HD gpu in zit, daar was die pc dan ook niet voor gemaakt ;) Kwa processor snelheid is de moderne celeron netzo snel als een oude core 2 quad Q6600 welke op 2,4ghz draaide. Er past natuurlijk wel een gpu in maar die is al snel netzo duur als de gehele pc nu bijelkaar :+ .

Ik doelde puur op de opstarttijden, wellicht dat de bios/ windows nog op IDE ipv AHCI staat ingesteld? zelfs dan zou het nog niet zo langzaam moeten opstarten of je moet al meer dan 130 actieve processen hebben die opgestart moeten worden.
Naar mijn opstartprogramma's en dergelijke kijk ik ook. Om zo min mogelijk op te starten.
Maar ik vermoed dat het echt komt door de 3TB die er mee gekoppelt zit met verschillende grote programma's alsook de geďnstalleerde games.
Mij stoort het niet zo zeer, omdat ik toch altijd even alles wil klaarleggen terwijl hij opstart. (ongeveer deze volgorde)
1. pc aanduwen
2. Receiver aanduwen
3. Subwoofer aanklikken
4. PC Scherm aanduwen
5. evt. TV scherm aanzetten
6. Gsm klaarleggen
7. Snacks/eten/drinken klaarzetten ;)
Meer dan een minuut is inderdaad erg lang. Mijn windows 10 doet er ongeveer 10sec over en die staat nog op een normale HD.
Ben benieuwd of er goede tweak tools voor W10 eraan komen, want er is wel het en ander recht te zetten in deze versie zo blijkt.

[Reactie gewijzigd door pgm5700 op 18 augustus 2015 12:56]

Er zijn er 2 die eruit springen.
Namelijk de progs om de "classic shell" terug te brengen. (W7 uiterlijk)
En om de privacy issues automatisch aan te pakken (om zo simpel mogelijk alles aan te passen zonder in de menu's te moeten gaan zoeken dmv een progje)
Ntlite is een aardige tweak tool.
Kan je al die apps er uit knikkeren, inkluis cortana en xbox shit
Voor de rest zijn er al aardig wat tweaks te vinden op inet.

Alleen die update functie in W10 is nog bagger en niet te handellen.
Hallo mesauri.
Ik heb een vraagje. Ik heb windows 10 geďnstalleerd op mijn oude laptop (Hp Compaq 6710), maar nu zitten er gigantische zwarte balken links en rechts op het scherm. Enig idee hoe ik dit kan oplossen? Hp lijkt nog geen drivers voor Windows 10 te hebben.
Wat is de resolutie van je scherm, en wat voor GPU zit er in?
Ik heb wat gerommeld met trouble shooter en opnieuw opgestart, en allrs lijkt nu te werken, maar bedankt voor de interesse :)
Het enigste verschil tussen onze laptops zou zijn dat ik een azerty toetsenbord heb.
Maar alles werkte out of the box, dus zou me raar lijken als ge problemen bleef houden :)
Dat heeft niet zo te zijn, mijn laptop was namelijk tweedehands. Er zit een andere hardeschijf in, en het zou best kunnen dat er een andere processor en ander geheugen inzit. Het beeldscherm doet het nu goed, hoewel ik nog steeds melding krijg dat er een aantal drivers missen. Het zal de leeftijd zijn zeker.. :/
Hmm die windows opstart van jou is heel traag. Waarschijnlijk start er vmware en andere extra programma's op. Als ik op mijn pc aan log moet ik na 6 seconden ww invullen en na nog eens 5 seconden staat de hele boel klaar voor gebruik! Het betreft een ouwe gamepc uit 2012 met een upgrade van w7ultimate naar w10pro. (i5-3570 en 16GB geheugen)

[Reactie gewijzigd door BUR op 19 augustus 2015 09:19]

Vm ware staat er inderdaad op. Moet is kijken wat die mee opstart dan en dat is uitschakelen om het verschil te zien. Zag er niet direct iets van in de opstartservices enz.
Uit aantekeningen van jaren geleden (2009) een oplossing voor het traag opstarten van PC met Vmware:
Note: Ik weet niet of dit in Win10 ook precies zo werkt. Er zal wellicht even naar de benamingen en map structuur gekeken moeten worden. Wie weet werkt het! i.i.g. Succes! ;-)

Omdat windows (XP destijds) ongelooflijk traag opstart heb ik uiteindelijk alle services van VMware op handmatig gezet en via een bat file start en stop ik deze services. Dan draai de boel weer prima.

WMSTART.BAT
net start “VMWare Authorization Service”
net start “VMWare DHCP Service”
net start “VMWare NAT Service”
net start “VMWare Registration Service”
net start “VMWare Virtual Mount Manager Extended”
“C:\Program Files\VMware\VMware Server\vmware.exe

VMSTOP.BAT
net stop “VMWare Registration Service”
net stop “VMWare Authorization Service”
net stop “VMWare DHCP Service”
net stop “VMWare NAT Service”
net stop “VMWare Virtual Mount Manager Extended”

[Reactie gewijzigd door BUR op 7 september 2015 14:37]

Uitstékende review:verdient 'n +3!

Wat ik echter mis (omdat het een dealbreaker is voor mij...) is een "overzichtje" van de licentie-politiek van MS bij deze gratis versie:ik wil in multiboot óók mijn huidige versie ( Win7 64Pro OEM) wil kunnen blijven gebruiken,zoals ik óók WinXP32 soms gebruik om oudere randapperatuur te kunnen gebruiken.

Dat kán bij de gratis versie van Win10 niet:
"Can Win10 run in a VPC or dual-boot setup?

Many cautious Windows upgraders wish to leave Win7/8 on their PCs and install Win10 on a second drive or partition. Typically, they want to copy or create an image of a Win7 setup, upgrade to Win10, and then restore the original OS on another drive/partition. Sorry, but that’s not allowed. As long as Win10 is installed, takes over the original Win7 or Win8 license. For a month after installation, Win10 lets you roll back to Win7 or Win8 — but that process removes the new OS.

As has always been the case for Windows, virtualized copies must have their own licenses, separate from the host system. As noted in that same TechNet UK blog ( http://blogs.technet.com/...logic-windows-10-faq.aspx ), the Win10 license “allows you to install only one instance of the software for use on one device, whether that device is physical or virtual. If you want to use the software on more than one virtual device, you must obtain a separate license for each instance."
Bron:http://windowssecrets.com...windows-licensing/#story1

Daar vindt U ook méér info over MS-Win10 licentie "politiek"!
Een slim alternatief?:
"Make your brand-new, clean-as-a-whistle, Win10 setup" (én een clean install DVD of usb-stick!)

[Reactie gewijzigd door onesimus op 10 september 2015 08:48]

Dit heeft met geen enkele licentie van MS ooit gemogen, tenzij je enkel volledige licenties kocht van iedere versie.

Een XP OEM licentie die geupgrade is met een upgrade licentie naar bijv. Windows 7 mag je ook niet blijven draaien, Daar Windows 10 je Windows 7 OEM upgrade naar Windows 10 OEM zal je inderdaad officieel die versie van Windows 7 niet legaal meer mogen gebruiken zolang Windows 10 geinstalleerd staat. Je mag uiteraard wel Windows 7 OEM weer installeren wanneer Windows 10 OEM zou verwijderen.

Dit wil natuurlijk niet zeggen dat je niet gewoon je Windows 7 OEM naast je Windows 10 installatie zou kunnen installeren in Dual boot (je zal alleen een installatie media moeten zien te krijgen, daar de recovery media voor dit soort zaken niet werkt), dit is echter niet in lijn met de licentie voorwaarden dus netjes is het natuurlijk niet. wil je een legale dual boot situatie (of bijv een VM draaien) dan zal je gewoon een retail Windows 7 of 10 erbij moeten kopen.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 8 september 2015 17:09]

Dat is me allemaal duidelijk! (zie link in m'n 1e reactie!).
Maar ik kan niet in 'n maand besluiten definitief over te stappen op Win10...
Dan wacht ik liever 'n jaar of meer en koop een (OEM) licentie wanneer win10 uitgekristaliseerd is:
dat bleek óók bij Vista en Win8(.1) de beste keuze! (Never touched them!)
Alternatief zoek ik een originele XP-64 of Win7Pro64 (goedkoop?) +install-medium en uprade gratis binnen 'n jaar...
Voorlopig zie ik Win10 vooral als een private-data mining factory,met een gratis backdoor voor de NSA en aanverwante hackers...

[Reactie gewijzigd door onesimus op 9 september 2015 09:51]

Nette review !
Misschien wel even sommige afbeeldingen aanpassen ...
Over plaatjes en andere tweakers.net FAQ (even met Crtl f zoeken wat je wilt weten :) )
Afmetingen kun je aanpassen met code [img=239,355] bijvoorbeeld
De breedte kan volgens mij tot max. 620 pixels ... ongeveer ...
Je onderste plaatje wordt dan 620 breed en 225 hoog...
KEEP UP THE GOOD WORK !
Mee eens! En als je de titeltjes aanpast, dan even je eigen tekstjes de juiste kleur blauw maken :P Je tekstjes zijn net wat lichter dan in het Windows logo.
Mooie review!

Ik snap het probleem met de agenda niet precies, als je een afspraak maakt op zowel gmail of een outlook.com account(of wat anders dan ook) dan komt die toch ook gewoon op je telefoon(mits je dezelfde accounts synchroniseerd uiteraard). Of mis ik iets...
Juist, dat zou hij inderdaad moeten doen! echter, dat gebeurt dus niet :)
Mooie review! Ik stoor me overigens bij Windows 10 aan de enorme hoeveelheid pictogrammen op de taakbalk. Ik weet niet of je er hier juist bewust voor kiest maar het oogt verschrikkelijk druk voor zo'n "strakke" OS.
Ik kies hier bewust voor, spaart me een aantal klikken uit, en ook voor programma's die ik niet installeer, maar bv gewoon in een map heb draaien.
Van mij krijg je de +3!
Goeie leesbare review waar ik ook wat aan heb...

vwb de configuratiescherm... de oude (zoals bekend in win7/8/8.1) is te bereiken via verkenner...
in je navigatiescherm aan de linker kant moet je even naar beneden scrollen...
daarna klik je op configuratiescherm.
even klikken op categorie... om grote pictogrammen te krijgen...
voila

en als je dan systeembeheer opent... kun je computerbeheer vast pinnen op je start-menu...
handig!

Ga zo door...
kan niet wachten op je volgende review...
;)
Vind ik een goeie tip, mag ik deze toevoegen?
Je kan configuratiescherm ook openen door rechts te klikken op de startknop. Net als in 8.1 dus :)
En dan meteen vastpinnen op de taakbalk. Hoef je niet meer te zoeken ;) Net zoals de godmode 8)
Ja, tuurlijk mag dat! ;)
Wauw, zalige uitgebreide review!
Wel zijn je foto's wat afgesneden, ik gebruik altijd [img=680](geen idee of dit de beste manier is) om dat te voorkomen.