LG G4 Leather Zwart Review

KoenvZuijlen 17 augustus 2015, laatste update op 17 augustus 2015, 871 views

LG G4 Leather Zwart

Een erg fijne telefoon met een luxe look and feel als optie

Pluspunten

• Mooi helder scherm
  • Mooie achterkant
  • Goede camera met veel handmatig instelbare opties
  • Scherm werkt zelfs als er water op zit

Minpunten

• Accu snel leeg bij intensief gebruik
  • Uit de doos al met veel lag en touchproblemen met het scherm

Look...
Toen ik mijn G4 uitpakte viel gelijk het design op. De puntjes aan de voorkant in de bezel zijn voor mij niet te zien, terwijl ze in de foto toch erg duidelijk te zien zijn.

Na een tijdje zonder mobiele telefoon gezeten te hebben (het kan dus toch) en daarvoor een G3 te hebben gehad was ik alweer snel gewend aan de knoppen op de achterkant, iets wat ik echt een hele fijne toevoeging vind. De knoppen worden niet per ongeluk ingedrukt als je de telefoon op een tafel legt omdat ze net iets dieper in de telefoon zitten. Dit helpt ook om de knoppen zonder te kijken met je vinger op te zoeken, al ligt mijn vinger er al in in een voor mij natuurlijke positie. De knoppen vereisen dat je iets van kracht zet (niet veel), net genoeg om te voorkomen dat je ze per ongeluk indrukt.

... and feel
De leren achterkant geeft de telefoon een duur aanvoelende touch, al had het leer van mij toch net iets zachter mogen zijn. Bij het eerste gebruik van de G4 ging het scrollen wat stroef (iets wat misschien ook aan mijn handen kan liggen) en had ik een aantal vervelende problemen met het touchscreen waar ik later in deze review op terug kom.

Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit laat wat mij betreft echter iets te wensen over. Het glas is net iets zachter dan die van de andere 'flagships' en krast dus iets makkelijker. Ook de zijkanten beschadig je net iets sneller dan die van de grote concurrenten. Dit zijn echter alletwee dingen die je niet merkt als je voorzichtig om gaat met de G4 maar dan nog steeds kan het geen kwaad om een case en screenprotecter te kopen.

Out of the box experience
De out of the box experience viel bij mij wat tegen. Zoals eerder vermeld had ik gelijk al een aantal problemen die ik gelukkig uiteindelijk heb verholpen.

Het scrollen over het scherm begon wat moeilijk, dit is echter vanzelf overgegaan wat mij laat denken dat het aan mijn handen lag. Ook merkte ik vanaf het begin al lag en had ik last van touches die niet werden geregistreerd of geregistreerd werden op hele andere plekken dan de plek waar mijn vinger het scherm raakte. Als tijdelijke oplossing had ik daar een app voor gedownload uit de play store die deze problemen een klein beetje fixte.

Enkele dagen later nam ik toch contact op met LG en werd mij aangeraden om een reset uit te voeren. Na dit gedaan te hebben had ik nergens meer last van. De lag was verdwenen en het touchscreen reageerde minstens zo goed als ik verwacht van een 'flagship'.

Performance
Camera
De camera start snel en soepel op en het maken van foto's gaat razendsnel dankzij de laserauto focus. De foto's zijn van prima kwaliteit, zeker voor een smartphone. Als je wat inzoomt op een gemaakte foto dan word die kwaliteit echter al snel lager, waardoor de G4 het toch echt af laat weten op bijvoorbeeld een compact camera.

De handmatige instellingen vereisen wat oefenen maar zijn daarna ook makkelijk te bedienen en helpen je om mooie en bijzondere foto's te kunnen maken, direct op je smartphone.

Processor
De processor van de G4 is de Qualcomm Snapdragon 808, een deels begrijpelijke, deels opmerkelijke keuze van LG. Ten tijde van het uitbrengen van de G4 waren er nog veel problemen met de Snapdragon 810 waarvan niet 100% zeker te zeggen was of deze al waren opgelost. Met die kennis heeft LG voor de Snapdragon 808 gekozen en deze samen met Qualcomm nog geprobeerd te optimaliseren voor de G4. De snelheid van de telefoon laat dan ook weinig te wensen over en na de reset was er ook geen lag meer te merken.

Werkgeheugen
De 3GB RAM in de G4 zijn meer dan genoeg voor een doorsnee gebruiker, ikzelf - toch een iets meer high-end gebruiker - heb ook geen problemen ondervonden door een tekort aan werkgeheugen.

Uitbreidbaarheid en opslaggeheugen
32GB intern is voor mij al meer dan genoeg en nog lang niet allemaal in gebruik. Ben je echter een hardcore fotograaf die via de handmatige modus RAW foto's wil maken dan kan het een aanrader zijn om een micro-SD te kopen die in de G4, in tegenstelling tot een aantal andere 'flagships', kan worden gestopt. De micro-SD kan maximaal 128GB zijn en breid je geheugen dus uit tot een flinke 160GB totaal.

In de doos
Voordat ik het over de inhoud ga hebben vertel ik nog een klein beetje over de buitenkant, die het vermelden waard is. De deksel is wit terwijl de onderkant een 'burgundy-red'-achtig tintje heeft.

Zodra je de deksel eraf haalt zie je hem zitten. Je nieuwe G4, met een zwart leren achterkant. Daaronder begint het uitpakken van de accesoires, een snelstartgids en een garantie verklaring. De accesoires bestaan uit een gouden plastic reserve achterkant, een oplader (helaas geen QuickCharge 2.0 oplader terwijl dit wel word ondersteunt), een stevige datakabel en QuadBeat 3 oortjes die erg goed geluid geven voor oortjes die standaard mee worden geleverd met een telefoon.

Gebruiksgemak
De meegeleverde Android-skin is LG's nieuwste skin gebaseerd op Android 5.1, LG UX 4. Ik vind de skin erg fijn werken en het is voor mij ook een echte toevoeging. De skin draait erg ligt in vergelijking tot bijvoorbeeld TouchWiz van Samsung.

Alle ingebouwde apps draaien stabiel en zijn tot nu toe nog nooit geforceerd afgesloten.

Ik ben erg tevreden met mijn LG G4 en vind de prijs/kwaliteit verhouding wederom, net als bij de G3, uitstekend. Zoek je voor een mooi vormgegeven telefoon met een uitstekende camera en goede performance dan is deze telefoon zeker de moeite waard.

Heb jij ook een LG G4 Leather Zwart?

Ben momenteel op zoek naar een "echte" camera telefoon (voor zover mogelijk) en het liefst niet boven de 400. Deze LG G4 komt erg dicht in de buurt en zou prachtige foto's maken. Heb je wat voorbeelden? Wellicht in vergelijking met je vorige G3? - want misschien overweeg ik de G3.
Je zou me enorm helpen :)
Thanks!
Helaas heb ik zelf geen voorbeelden (gebruik mijn G4 niet om foto's te maken en G3 heb ik niet meer dus die vergelijking gaat niet lukken). Wat ik wel kan vertellen is dat de foto's die ik heb gemaakt toen ik hem kreeg fantastisch waren, zowel met de automatische stand als de handmatige stand. Helaas heb ik deze foto's nu verwijderd in verband met ruimtegebrek.

Misschien dit filmpje kijken (al neem ik aan dat je dat al hebt gedaan):
www.youtube.com/watch?v=3zBCJONtxEU
Thanks! Nee nog niet gekeken :) Veel review gelezen op tweakers / techradar / etc, maar ik kom er niet zo uit. Vaak zeggen video's meer dan een geschreven review (zeker in het Engels heb ik toch meer aan beeld), maar dan... Vergelijk van de ene telefoon met de andere.
Twijfel sterkt tussen de Huawei P8, Honor 7, LG G3, LG G4, Nexus 5, en zo nog wel een paar.

Ik maak doorgaans niet overdreven veel foto's, maar op vakantie schiet ik er toch al snel 200. En daarmee vind ik camera kwaliteit toch wel belangrijk. Systemen zijn allemaal snel vanaf een Snapdragon 615 of vergelijkbaar. Ik game niet op m'n telefoon, luister vooral veel muziek offline en kijk Netflix. En ben van plan Cyanogenmod te installeren i.v.m. ultra fijn OS, dus ook bloatware of een trage skin zoals Touchwiz/EUMI/whatever is ook niet aan de orde.

Mocht iemand anders op zoek zijn naar hetzelfde als ik (of gewoon een vergelijk qua camera's), check deze site even:
- Video kwaliteit van 3 telefoons (en eventueel t.o.v. geavanceerdere camera's): http://www.gsmarena.com/vidcmp.php3
- Camera kwaliteit van 3 telefoons (heb zelf ook de vergelijk ingesteld met een spiegelreflexcamera, zodat gemakkelijk nagezien kan worden welke telefoon hier het dichst bij komt qua kleur/scherpte e.d.)
Wat natuurlijk mogelijk is is om een keertje, als je in de buurt bent, bij een CoolBlue winkel naar binnen te lopen en daar eens te vragen of je de P8, Honor 7, G3, G4 en Nexus 5 eens vast mag houden. Ook kunnen ze je misschien helpen met een goede keuze maken.