Specificaties 5.1-kanaals met 80W versterker en 6x HDMI - Bekijk alle specificaties

Yamaha RX-V479 Zwart Review

Stoney 17 augustus 2015, laatste update op 8 december 2016, 14.401 views

Yamaha RX-V479 Zwart

Wellicht een instap model van Yamaha, maar op het gebied van geluid merk je daar niets van en met ondersteuning van HDCP 2.2 een solide investering voor de toekomst.

Pluspunten

• Klaar voor UHD HDCP 2.2 content
  • Direct en Straight modus
  • Pass Through + input switchen in Standby Modus
  • Simpel in gebruik
  • Bruikbare features
  • De App

Minpunten

• Schroefjes aan onderkant voorzijde zichtbaar

Geluidskwaliteit Score: 5
Ik kom zelf af van een Sony STR-DG500 (ooit wel eerder een Yamaha gehad), maar vanwege het ontbreken van HDMI poorten was het tijd voor een upgrade.
Yamaha komt precies op tijd met dit model met een gunstige prijs en HDCP 2.2 support. Mocht je dus upgraden naar een 4K UHD tv, ben je voorbereid op de toekomst.

Het is zeer onwaarschijnlijk dat ik alle toeters en bellen rondom streaming ga gebruiken, omdat mijn Raspberry Pi 2 met Kodi als mediacenter functioneert. Zat (gratis) alternatieven voor Spotify etc. Ik ga daarom niet in op alle streaming functionaliteit van de receiver.

Setup:
Fronts: Audiolab Cresto 2 CD (hollandse glorie!!)
Center: Klipsch C2
Surrounds: Cambridge Audio Minx 12
Subwoofer: Geen

Samsung TV
WDTV Live (2011) -Vanwege ondersteuning DTS-HD MA en Dolby TrueHD
Raspberry Pi 2 met Kodi

Ik beschouw mezelf trouwens niet als een audiofiel, maar hoor echt wel het verschil tussen een 128kbps mp3 en een Flac bestand of een CD. Na 1 luistersessie heb ik ook binnen no time mijn 8 jaar oude Klipsch Synergy F2 floorstanders verkocht toen ik toevallig de (15 jaar oude) Audiolabs kon overnemen.
Bij voorkeur heb ik liever ook 3 front speakers van dezelfde lijn voor het totale klankbeeld van vooraf (ook dat verschil kan ik horen), maar dat neem ik wel voor lief voor nu. Ooit...als ik (te) veel geld heb dan...

Geluid - Muziek
Voor het testen van het geluid heb ik gebruik gemaakt van
  • FLAC bestanden (vooral Jazz muziek)
  • Debut CD album van Selah Sue
  • CD Album Distant Relatives - Nas & Damien Marley
Tip: Long After You´re Gone van Chris Jones (ook te vinden op youtube)

Aanvankelijk hoorde ik geen verschil t.o.v. de Sony STR-DG500 met muziek, totdat ik op hogere volumes de Pure Direct optie gebruikte.
Het gaat hier misschien om een instapmodel, maar qua geluidskwaliteit heeft Yamaha zich naar mijn mening niet ingehouden. De Yamaha zorgt ervoor dat de Audiolabs hun karakter behouden. Subtiel in de bass en helder in het midden en hoog zonder onrustig te klinken.

Opmerking: Ik las ook dat de Pure Direct functionaliteit niet werkt met een subwoofer en alleen stereo. Zorg dus voor fatsoenlijke full range front speakers.

Yamaha biedt ook allerlei verschillende presets voor het beluisteren van muziek (concert hall nabootsen of 5 kanaals spreiding), maar hier ben ik geen fan van. Blijft een kwestie van smaak, maar wat mij betreft moet muziek onbewerkt in stereo beluistert worden.

Geluid- Film
Ik ben helaas (nog) niet in het bezit van een actieve subwoofer dus heb de aansturing (crossover etc.) hiervan nog niet kunnen beoordelen.
Momenteel heb ik dus een 5.0 set. Beoordelen heb ik gedaan met behulp van de films Interstellar (DTS HD MA), The Matrix. De kwaliteit heb ik het al over gehad bij de muziek, dus ga ik even in op de features van de receiver rondom films.
Wil je gewoon het rauwe surround geluid zoals bedoeld is, kies dan de optie Straight van de receiver. De Yamaha heeft echter verscheidene geluidsinstellingen voor surround en die klinken ook erg goed. Maar dit blijft wel een kwestie van smaak.

Voor pure zelfcontrole kan je natuurlijk alle speakers (volume/tone/afstand) handmatig instellen. Maar of je het beter kan dan de YPAO optie is maar de vraag.
Ik zelf in ieder geval niet. Ik hoorde ook direct een verschil na het afspelen van een film. Schitterende oplossing. De microfoon kan je monteren op een statief (mocht je er een in bezit hebben). En laat mijn andere hobby nu eens fotografie zijn. Erg handig! Microfoon inpluggen, receiver aanzetten, drukken op Start en het is binnen no time klaar voor gebruik.

Beeld
Ik heb nog een Full HD tv en heb geen UHD kunnen beoordelen. Het beeld is subliem, maar dit is wel puur op basis van wat ik heb kunnen zien. Geen speciale metingen gedaan. De doorgifte van signalen terwijl de receiver in stand-by staat is een erg handige optie. Wel even inschakelen via het Setup Up menu.
Je kan ook van source switchen terwijl de receiver in standby zit.

De receiver bevat alleen 1 hdmi ingang met ondersteuning voor HDCP 2.2. Ga je dus ooit in de toekomst UHD content bekijken moet de betreffende bron wel op deze ingang aangesloten zijn. Dat hoeft dus niet perse een bluray speler te zijn, maar kan ook simpelweg je mediaspeler zijn om UHD content te bekijken via Netflix in de toekomst. Weet je nog niet precies wat dit inhoudt, graag even nalezen op internet.

Gebruiksgemak
Op een beeldscherm is de interface natuurlijk een stuk gelikter.
Omdat ik mijn smartphone gebruik om de Pi aan te sturen gebruik ik voor de receiver toch liever de afstandbediening als ik voor de TV zit. Gelukkig heeft Yamaha eindelijk geleerd van het verleden en een gekozen voor een veel simpeler ontwerp. Grote knoppen om primaire functionaliteit aan te sturen.
De afstandbediening is dus voor het eerst een verademing om mee te werken.

De App
De receiver heb ik via Wifi verbonden aan mijn LAN speciaal voor de app. De Android app is zeer handig en je kan de receiver er (voor zover ik kan zien) volledig mee aansturen.

De app heb ik ge´nstalleerd op mijn Moto G (2014) en mijn tablet. Altijd erg handig om bijvoorbeeld vanuit de keuken muziek op te starten in Kodi via de Yatse app en dan de juiste volume te selecteren voor de receiver.

De app is een volwaardige vervanger voor de afstandbediening.
Je kan er de inputs mee wijzigen, geluidsprogramma's mee selecteren en zelfs de firmware updaten (zie hiervoor screenshots in de gallerij). Wel blijf je een beeldscherm nodig hebben om bepaalde opties te kunnen wijzigen, bijvoorbeeld voor het handmatig intstellen van de speaker afstand. Uiteraard bevat de Yamaha zelf ook een display, maar hoe spartaans de interface op scherm eruit ziet, blijft het altijd beter dan de display van de receiver zelf.

Firmware
Firmware upgrade is dankzij de netwerk mogelijkheden van de receiver geen omslachtige karwei meer. Zoals ik al zei zie je dat al in de app. Installeren kan even duren, maar daarna hoef je alleen de receiver uit en aan te zetten.

Ik weet trouwens niet of deze receiver ooit nog een update krijgt voor DTS-X.
Aangezien ik verder niet zelf verder zou willen gaan dan een 5.1 set, boeit dit mij eigenlijk ook niet zoveel.

Design
Niet een heel spannend uiterlijk, gewoon lekker simpel zwart. Prima voor als je van onopvallend houdt. Wat mij wel opviel waren de 4 schroefjes die aan de onderkant (tegen de voorzijde aan) zichtbaar zijn, zelfs onder een hoek. Dat is dan ook een van de verwaarloosbare minpunten van deze receiver.

De wireless antenne is trouwens wel extern en niet ingebouwd zoals de productfoto's je misschien kunnen laten doen denken. Houdt dus rekening met de diepte van jouw kast.

Met deze receiver zit je zeker niet mis. Vooral als het je eerste receiver is. Ik ben er ook van overtuigd dat je met de nieuwe receivers van tegenwoordig niet perse een modelletje hoger moet als het gaat om de geluidskwaliteit. Hecht je vooral waarde aan dat laatste, dan zit je echt wel goed. Het onderscheid zit hem vooral in de netwerkmogelijkheden, aantal kanalen en uitgebreide inputs bij de duurdere modellen. Totaal geen spijt van deze aankoop (bij CoolBlue).

Updates
1. Ik ben erachter gekomen dat juist WEL van input geswitched kan worden als de receiver in standby modus staat. Aangepast in de tekst. Toegevoegd als +punt

Heb jij ook een Yamaha RX-V479 Zwart?

Mooie review.
Laat ik nu ook net een str-dg500 hebben en willen upgraden naar deze. :)
Maar heb een vraag.
Ik wil een nieuwe reciever vooral om mijn pc te kunnen aansluiten op de 5.1 luidsprekers hier.
Heb jij er enige ervaring mee of ik 5.1 pcm geluid via de hdmi van mijn GTX 970 kan doorsturen naar deze reciever?
Want dit bepaald mijn keuze.
Nu weet ik dat sommige videokaarten over hdmi alleen 2.0 ondersteunen. Maar of dat voor die van jou zo is....beats me.
Zou even dieper graven op de website/forum van de fabrikant?

De receiver speelt uiteraard wel 5.1 pcm. Mn raspberry gooit sowieso flac bestanden om naar pcm, dus daar kan het probleem niet liggen.
op de website van mijn fabrikant staat dit:

Support for HDMI includes GPU-accelerated Blu-ray 3D support, x.v.Color, HDMI Deep Color, and 7.1 digital surround sound. Upgrade your GPU to full 3D capability with NVIDIA 3DTV Play software, enabling 3D gaming, picture viewing, and 3D web video streaming.

Dus vermoed ik dat het wel goed zit?
Mooie review! Maar als je hobby fotografie is... Waar zijn de plaatjes? :9~
En zou je een screendump van de app willen plaatsen en mischien hier wat meer over willen vertellen? Ben er erg benieuwd naar...
Haha Goeie! Bedankt voor de feedback!
Ik zal proberen vanavond de review aan te vullen.
Ik heb ook deze receiver, alleen ik snap niet hoe ik ik dts in het display weer kan laten geven. Of is dat niet mogelijk?
Voor zover ik weet is dat niet mogelijk. Dat moest ik in het begin ook een beetje loslaten.
Gevoelsmatig is het zo heerlijk als je DTS MA ziet verschijnen in het display.... :+

Via de "info" knop op de remote is wel het inkomend signaal te bekijken / controleren op de tv.
Goede review!
Ik wil ook voor het eerst een receiver gaan kopen. Misschien kan iemand mij een beetje helpen.

Zit in beetje in deze prijsklasse te zoeken en kom op deze uit of een onkyo.
Ik vind airplay erg belangrijk en ik heb 2 vrij oude speakers. Is deze receiver goed voor mij?

Verder vind ik gebruikersgemak fijn. Lekker snel alles via m'n iPhone regelen.

Is de receiver trouwens altijd als airplay apparaat te zien? Ook als de receiver uit / stand-by staat? Na het selecteren van de airplay modes start de receiver dan uit zichzelf?
Mijn speakers zijn ook vrij oud. 15 jaar. Wel 4 ohms. De specs van de yamaha zijn gemikt op 8 ohms speakers. Dit kan wel zolang je niet naar overdreven hoge geluidsniveaus verlangt.

Ik zit zelf op Android dus over airplay kan ik niet veel kwijt.
Het is een opwaardering voor je oude speakers, ikzelf heb de Elac EL110 en ik wist niet dat er nog zo'n sound in oude luidsprekers konden zitten. Ikzelf heb de nodige recensies kunnen lezen over de Onkyo, maar hoor daar verhalen over dat ze na een aantal jaar de geest geven, denk toch dat dit te wijten is aan het overmatig warm worden wat ik gelezen heb tenminste. Deze Yamaha RX-V479 (HTR-4068) heeft dat niet. Nu moet ik zeggen dat ik van een goedkope Sony str-DH100 afkom met weinig mogelijkheden. Deze Yamaha heeft alles wat ik zocht met onder anderen Airplay, Bluetooth, HDMI. Airplay in combinatie met Spotify geeft een geweldige sound. Ik heb deze receiver met maar twee luidsprekers aangesloten en wat een geluid als je films kijkt. Ik wist niet dat er zoveel bassen uit mijn oude Elacs konden komen. De 5.1 functie is gewoon overbodig als je dit hoort. Ik heb ook niet zo'n zin in achterluidsprekers en het meest irritante is nog die center luidspreker die je uitzicht bederft en onhandig te plaatsen is bij een bestaand systeem waarbij de tv laag boven je tv kast zweeft. Jammer is alleen dat hij de 5.1 instelling pakt bij overschakelen. Weet iemand of dit vast te zetten in is op 2ch stereo?
Hallo,

ik heb ook interesse in deze reciever. mijn kastruimte is precies 14 cm hoog (doorgang). De reciever is volgens mijn 16,1 cm hoog. Nu begreep ik dat de pootjes te verwijderen zijn. Kan je misschien ook de pootjes opmeten en dit doorgeven zoda ik kan bekijken of dit apparaat in de kast past?

Alvast bedankt!
Ik meet 2cm. Wordt een erg krap verhaal. Hoop dat t lukt.
Kijk eens naar de Yamaha S600 (erg aantrekkelijke prijs momenteel)
OkÚ dank je voor je snelle reactie. Is wel een heel mooie receiver, met veel mogelijkheden.
Ik zelf heb de titanium versie. Ik het echt mooier met een center speaker en of rear speakers en subwoofer?
Ik begrijp de vraag niet helemaal?
Ik heb een RX-V475 maar misschien kan ik mijn vraag toch stellen:
Apparatuur die is aangesloten:
Panasonic Plasma TV
Rebox 8000 Satellietontvanger

Mijn zoon heeft zijn DALI suite 2.8 speakers op mijn receiver
aangesloten om de geluidskwaliteit te testen .
Hij vindt 5.1 stereo geluid niet natuurlijk en heeft de receiver op de stand straight ingesteld en vindt de geluidskwaliteit niet om over naar huis te schrijven. Ik zelf heb altijd 5.1 aan staan en vindt het geluid persoonlijk niet slecht.
Kan het zijn dat ik iets verkeerd heb ingesteld of het aantal ohm
onjuist is ingesteld .Volgens mijn zoon kan het ook zijn dat de
speakers te zwaar zijn voor deze versterker.
Het radiogeluid komt van mijn REBOX 8000 dmv een HDMI-kabel en
in het AV menu van de REBOX hebt ik gekozen voor 2CH STEREO , als
ik hier kies voor DIGITAL krijg ik geen geluid door naar de
versterker . Vindt ik vreemd want waar is deze optie dan voor.
De Rebox 8000 heb ik geen ervaring mee. Zeggen de instellingen dan iets over de interface die je gebruikt? Is Digital bijvoorbeeld alleen voor een SPDIF uitgang? (kan ik me niet voorstellen).

Ik zie dat de DALI's ook 4ohm zijn net als mijn Audiolabs, dus de speakers aansturen moet geen probleem zijn op gemiddelde geluidsniveau's (als in, mijn directe buren horen het wel). Maar of de DALI en de YAMAHA's samen Řberhaupt goed kunnen klinken zou ik niet weten.

Voor echt stereo geluid moet je niet met STRAIGHT werken maar met de DIRECT modus op de receiver. Het is wel belangrijk dat jouw bronmateriaal ook stereo is. Anders verspreid ook de direct modus het geluid over 5 kanalen (in stereo) en dat vind ik persoonlijk ook nergens naar klinken.

De STRAIGHT modus is voor bron materiaal met surround.
Wil je surround materiaal forceren naar 2.0 stereo, moet je de optie 2CH STEREO op de receiver kiezen. Maar dat zal naar mijn smaak nooit zo mooi klinken als dedicated 2.0 stereo bronmateriaal in de DIRECT modus.

Een maat van mij heeft hoogwaardige hifi installaties ge´nstalleerd bij klanten (rekening houdend met akoestiek etc.) en beoordeelde mijn opstelling thuis als "goed".
Wat jouw zoon vindt is natuurlijk een kwestie van smaak, maar als de boel niet goed ingesteld is kan ik mij voorstellen dat het niet goed klinkt.
Beste Stoney,

Dank voor je reactie ,

In de gebruiksaanwijzing staat dat: de Yamaha standaard is geconfigureerd op 8 OHM en dat alleen voor modellen van Canada en Amerika dit moet worden aangepast naar 6 OHM en er staat dat je dan ook luidsprekers van 4 OHM als front kunt gebruiken. De laatste opmerking is mij niet geheel duidelijk omdat er
in 1e instantie staat dat dit alleen voor Canada en Amerika moet worden aangepast en of dit wel mag omdat mijn REAR speakers ook 4 OHM zijn .

Zoals ik al eerder heb gemeld heb ik wat problemen met de combinatie van de REBOX 8000 en RX-V475 .
Om de oorzaak te achterhalen ben ik nu de aansluitingen aan het natrekken.

Ik heb nu de HDMI verbinding verbroken en een optische kabel aangesloten van de Satelliet naar de Yamaha , nu vraag ik mij af is er verschil in kwaliteit maw wat is beter
de HDMI kabel of de optische kabel voor geluidsweergave.
Het zou mogelijk moeten zijn om meerdere speakers van 4 OHM aan te sluiten. Echter kan het zijn dat de receiver dan wel te kort kan schieten als het bijvoorbeeld 5 speakers van 4 OHM moet aansturen. Uiteraard nog steeds afhankelijk van hoe luid je wilt gaan thuis. Dit kan ik niet bevestigen, maar lijkt mij wel een logisch gevolg.

Tussen HDMI en SPDIF (optisch) zou je geen verschil moeten horen. Digitaal is digitaal.
Het verschil zit in het feit dat SPDIF maximaal kan gaan tot 5.1 surround.

Wellicht dat een verschil zit als je het hebt over jitter, maar dat verschil wordt vaak alleen gemeten. Wellicht dat een deskundige het kan horen. Maar ook jitter verschilt per apparaat en ligt niet per definitie aan de interface die je gebruikt.
@Hansw1: Je kan inderdaad niet de impedantie aanpassen, deze is vast gezet op 8 Ohm voor Europese modellen. Ik heb zelf nog geprobeerd de impedantie op 4 of 6 ohm te zetten, maar deze setting ontbreekt. Ik heb zelf een 5.0 setje momenteel met 2 kleine Totem Mites als front (8 ohm), een totem mite center (4ohm) en 2 zelfbouw speakers als rear/surround. Ik ondervind hier geen problemen met het mixen van luidsprekers, ondanks de grote verschillen in impedantie. Wat vooral goed hielp was het instellen met de YPAO microfoon, deze zorgde voor een zeer goede balans tussen de speakers :) Je gaat wellicht wel problemen krijgen als je 5 dikke speakers van 4 Ohm gaat aansluiten zoals Stoney al aangeeft, de versterker wordt dan flink op de tenen getrapt bij een relatief hoog volume.

@Stoney: Nog bedankt voor je review, ik heb deze receiver direct maar aangeschaft! Deze versterker biedt enorm veel waar voor z'n geld, van wi-fi tot Spotify ondersteuning tot HDCP 2.2 , UHD ondersteuning en een zeer goede app. De geluidskwaliteit is voor dit geld ook meer dan goed. Ik ben zeer tevreden met m'n aankoop en ben nu bezig met het samenstellen van een (klein) 5.1 setje. Ik woon nog relatief klein dus het setje hoeft maar 20-25m▓ te voorzien van geluid. Deze receiver is hier perfect voor geschikt.

Volgende keer wat plaatjes in je review knallen, dat leest wat prettiger en spreekt meer tot de verbeelding :)
Ik heb geconstateerd dat de oorzaak van de ontvangststoring inderdaad ligt aan de HDMI verbinding naar de YAMAHA . Nu ik de satelliet rechtstreeks heb aangesloten op de TV heb ik dit probleem
niet meer . Ik gebruikte hiervoor de ARC optie van zowel de Tv als Yamaha omdat ik dan met een
HDMI kabel het geluid va de TV en Yamaha kon sturen.

Kan het zijn dat dit de oorzaak is geweest dat ik storingen kreeg omdat alles door een kabel gaat.
Dat zou idd het probleem kunnen zijn! Echter hoort het wel te werken natuurlijk vanaf de rebox naar de receiver. Ik zou daar toch eens goed naar (laten) kijken.

Probeer eens andere bronnen op de hdmi input van je receiver aan te sluiten.

Let erop dat je tv, surround signalen ook kan verpesten. Stel je sluit de rebox aan op de hdmi van je tv en dan via spdif weer naar de receiver, kan het zijn dat je tv de kanalen anders mixt. Zo kreeg ik mn rear (surround) kanalen in mono te horen.