Specificaties Tower, 8 interne + 2 externe bays - Bekijk alle specificaties

Silverstone KL05 Review

Mmore 17 augustus 2015, laatste update op 17 augustus 2015, 399 views

Silverstone KL05

Aardig geprijsd, een uitgebreide featureset en zowel sober zwart als een model met een raampje en een 'meshed' voorkant mogelijk: de Kublai is een alleskunner die op de afwerking nog wel het een en ander tekort komt.

Pluspunten

• Ruimte voor grote radiatoren bovenin
  • Dubbele SSD-bays achterin
  • Modulaire HDD-cage setup
  • Veel ruimte om de binnenkant in te delen naar eigen wens
  • Goed rekening gehouden met waterkoeling

Minpunten

• Tooling niet goed. Plastic is niet overal netjes afgewerkt en schroeven vallen niet altijd lekker in plaats
  • Stoffilter is lastig schoon te maken en terug te plaatsen
  • Slechts 1 fan meegeleverd. Dit is niet genoeg voor gewone koeling

Review: SilverStone Kublai Series KL05B-Q

- Koeling & Geluidsproductie
- Prijs & Alternatieven
- Conclusie

Productpagina @ SilverStone

SilverStone staat vooral bekend om haar aantrekkelijk geprijsde en stijlvolle multimedia kastjes en weet met name in het kleinere segment te verrassen, maar ook op het gebied van kasten gericht op ’enthousiasts ’ biedt SilverStone inmiddels een groot assortiment aan producten aan, van de bekende RAVEN series tot prachtige rack mount servers. Nu zien we SilverStone behuizingen in het tower segment niet heel veel terug in reviews, dus daar ga ik vandaag verandering in brengen met de Kublai KL05!

De Kublai series komt in twee modellen die in uiterlijk verschillen, de 05B-W met een raampje en 'mesh front panel' en de 05B-Q, die volledig zwart is en geen raampje heeft. In deze review kijken we dus naar de KL05B-Q, maar de twee kasten verschillen buitenom het uiterlijk niet heel veel.

De specificaties van de SilverStone website:

De behuizing is vooral vrij hoog en smal vormgegeven, met een hoogte van 525mm en een breedte van (slechts) 200mm. Met zijn gewicht van 6,8 of 6,9 kilogram is de behuizing niet zwaar gezien haar afmetingen, wat ook te merken valt wanneer je de behuizing uit de doos haalt, maar daarover later meer.

Er is ruimte voor een standaard PS2 voeding (ATX) en een CPU koeler van maximaal 165mm diep. Die diepte betekend dat je vrijwel elke mainstream processor koeler kan plaatsen zonder dat je in ruimte problemen komt. Verder vinden we weinig verassingen op het gebied van afmetingen. Voor het installeren van de CPU koeler laat SilverStone een mooie ruime opening achter het moederbord, wat erg fijn werkt met after-market koelers.

Verder treffen we de ‘standaard’ specificaties aan voor tower behuizingen: er past een ATX of Micro-ATX moederbord in, je hebt 8 expension slots en aan de voorkant van de kast treffen we 2x USB 3.0, een audio en een microfoon aansluitingen aan. Minder saai is de manier waarop SilverStone de opslag in de kast geregeld heeft. Er zijn 2 x 5.25” slots bovenin (deze zijn tool-less te gebruiken) terwijl er 6 (of 9, met additionele HDD-cage) 3.5” / 2.5” schijven in kunnen verdeeld over twee of drie HDD-cages. Standaard zijn er overigens 2 cages meegeleverd, wil je een derde aanschaffen dan zal je dit los moeten doen. Ook erg handig zijn de dubbele 2.5” bays voor SSDs die achterin de kast kunnen.

De kast heeft tot slot bijzonder veel ruimte voor koeling. Hoewel er standaard maar 1x 120mm wordt meegeleverd treffen we behoorlijk wat ruimte aan. Bovenin de kast kan je 2x 120mm of 2x 140mm fans installeren, of juist ervoor kiezen om een radiator te plaatsen voor waterkoeling. Deze radiator kan dan 240mm of 280mm groot zijn, wat vrij ruim is.

Achterin treffen we een 120mm fan slot aan en aan de voorkant 2x 120mm/140mm. Dit is ook de enige kant in de kast waar al een enkele 120mm fan in zit. Tot slot kunnen we aan de onderkant tot 2x 120mm fans kwijt, maar dit betekend wel dat je de onderste HDD-cage kwijt raakt. Aan de onderkant van de kast vinden we tot slot een stof filter waarmee stof buiten de kast gehouden wordt zodat de kast makkelijker schoon te maken is.

De behuizing komt, zoals we allemaal inmiddels wel gewend zijn, in een kartonnen doos met daarop de naam van het product, een afbeelding en de specificaties. Waarom ik het in deze reviews nog noem weet ik ook niet, maar de dag dat er een kast komt die dit anders (beter?) doet heeft deze direct een streepje voor!

Wanneer we dan eindelijk de kast mogen bevrijden van haar verpakking treffen we een vrije sobere computer kast aan. Het eerste dat mij opviel was het gewicht – de kast voelt een stuk lichter aan dan de meeste kasten die ik in mijn handen gehad heb, wat niet zo vreemd is gezien het materiaal dat gebruikt wordt door SilverStone. Het wordt ook gelijk duidelijk dat dit een kast van compromissen is, de voorkant van de kast is gemaakt van plastic wat er van dichtbij niet zo mooi uitziet als van een afstandje en de gebruikte materialen in zijn geheel zijn goedkoop. Dit merk je bijvoorbeeld wanneer je één van de deurtjes verwijderd. Waar deze normaal gesproken vrij ‘stug’ geven de panelen van de Kublai gemakkelijk mee.

Ik schreef het al eerder: de kast is helemaal niet zo groot van buitenaf. Met zijn ‘magere’ uiterlijk lijkt het maar een klein kastje als je er zo naar kijkt. Dit komt met name door de hoogte van de kast, wat juist iets meer is dan we gewend zijn van een midtower behuizing.

Verder zien we meteen aan de voorkant het SilverStone logo en de standaard knopjes zitten. Ook de beloofde USB 3.0 poorten treffen we hier aan in het alom bekende blauw. Hoewel deze kleur veelal gebruikt wordt om aan te geven dat het om de snellere variant van USB gaat, had SilverStone zich toch af kunnen vragen of gewoon zwart hier niet beter geweest was. De blauwe accenten leiden toch een beetje van het geheel af, maar wat je daarvan vindt dat zal waarschijnlijk per persoon verschillen.

De bovenkant van de kast biedt lekker veel ruimte voor een eventuele radiator om lucht mee op te halen of juist weg te blazen, terwijl we aan de achterkant een 6-tal duimschroeven aantreffen en de bekende inkepingen voor het moederbord en de voedingen. Ook is er hier rekening gehouden met mensen die eventueel gebruik willen gaan maken van waterkoeling.

Verder meegeleverd in de doos is een heel kleine handleiding met daarin beknopt hoe je de kast gebruikt (die niemand gebruikt) en een zakje met wat schroefjes en tie-wraps. Eigenlijk niets onverwachts dus.

Voordat we naar de binnenkant zelf gaan kijken wil ik het nog heel even hebben over de afwerking van de kast. Op het gebied van afwerking zijn er een paar punten die direct opvallen wanneer we wat dichter op de kast gaan kijken en deze willen gaan openen. Allereerst valt het op dat het plastic aan het front paneel wat lijnen heeft lopen vanaf de USB-ports. Dit is een indicator van goedkopere tooling en is vooral als het licht erop staat goed zichtbaar. Iets erger zijn de schroeven aan de achterkant van de kast. SilverStone gebruikt hier 6 duim schroeven die gebruikt kunnen worden om de deuren en de bovenkant los te maken, maar deze schroeven zijn niet met je handen los of vast te gebruiken. Zonder schroevendraaier krijg je deze kast niet open en dat komt gewoon doordat de schroefgaten en de openingen in de deurtjes waar de schroeven doorheen gaat niet goed uitgelijnd zijn met elkaar .

Omdat het hier om een relatief vroeg review sample gaat kan het dat deze problemen in de retail versie wel opgelost zijn. De kast is inmiddels al een tijdje verkrijgbaar en bij gebruikerservaringen wordt er niet vaak gesproken over de problemen die ik wel heb, waardoor het lijkt dat de problemen met de productie versie verholpen zijn.

Deze twee problemen doen eigenlijk een beetje af van het geheel, want in de eerste instantie lijkt het erop dat we met een top kast te maken, al helemaal voor de relatief lage prijs waarop de kast gepositioneerd wordt op de markt. Toch weten concurrenten in ongeveer dezelfde prijsklasse het wél voor elkaar te krijgen om in elk geval de afwerking functioneel te houden. In plaats van de normaal gesproken wat luxere duim schroeven had ik liever gewone schroeven gezien die wél goed passen.

Na het verwijderen van de panelen aan de zijkant is het eerste dat opvalt het materiaal dat gebruikt wordt door SilverStone voor zowel de kast als het schuim wat moet helpen met de geluidsproductie. De panelen voelen erg dun aan maar doen verder wat ze moeten doen. Het schuim wat gebruikt wordt voelt wat goedkoop aan maar zal verder prima zijn werk doen en is bovendien een toevoeging die we meestal niet zien in dit budget.

Wanneer we dan de kast open hebben vinden treffen we een mooie ruimte aan om straks in te gaan werken. Opvallend is de opening in het midden om bij de achterkant van het moederbord te kunnen komen, prima! Wat wel opgemerkt mag worden zijn de kabels die SilverStone gebruikt voor het front paneel. Die hadden natuurlijk gewoon zwart moeten zijn, wie bedacht had om ze in deze kleuren te leveren heeft niet helemaal goed nagedacht of vond het de paar cent die het opgeleverd heeft in de productie waard… echt een spijtige keuze want de kabels leiden nu ontzettend af van de kast zelf . Nu heb je daar niet veel last van als je de kast gewoon gesloten hebt staan, maar als je versie met het raampje hebt of als je gewoon een strakke kast wil hebben dan is dit iets om rekening mee te houden.

Aan de rechterkant zitten de HDD-cages zoals we bij de meeste merken wel gewend zijn. Erg fijn is dat ze allebei te verwijderen zijn én te hangen zijn aan de 5.25” bays. Dat is lang niet altijd het geval en dat vind ik echt het vermelden waard. Wat mij betreft één van de sterkste punten van deze kast. De tool-less installatie van de HDDs is zowel hier als bij de 5.25” bay aanwezig, wat we steeds meer beginnen te zien in de goedkopere range van kasten.

Opmerkelijk is dat de kast maar met één 120mm fan (voor) komt voor intake van lucht, maar dat er dus niet een koeler geplaatst is aan de achterkant van het systeem om de warme lucht het systeem weer uit te helpen. Ook bij budget kasten is dit niet altijd het geval en toch iets waar ik mijn vraagtekens bij zet. Het betekent voor veel mensen in essentie dat ze in elk geval een extra 120mm fan moeten aanschaffen voor dergelijke airflow, wat toch jammer is voor de mensen met een iets zwaardere build. Kopers van deze kast zullen waarschijnlijk al op een budget zitten, het is dan fijn dat je voor de aanschafprijs van de kast alles hebt.

Zowel de bovenkant van de kast als de voorkant zijn te verwijderen, zodat er gemakkelijk extra koeling geplaatst kan worden. Omdat SilverStone veel ruimte heeft vrij gelaten om zelf invulling te geven aan deze koeling, en omdat het plaatsten van additionele fans niet te lastig is, lijkt dit vooral een geweldige kast te zijn voor mensen die zelf nog iets gaan toevoegen aan de kast in de vorm van bijvoorbeeld waterkoeling.

Wanneer we naar de achterkant van de kast kijken treffen we nog een leuke verassing aan. In de specificaties hadden we het er al even over, er is los ruimte voor 2x 2.5” HDDs of SSDs. De ruimte hiervoor zit aan de achterkant, waar twee bays netjes gemonteerd zijn. Dit lijkt een erg mooie en ook luxe toevoeging in een tijd waarin eigenlijk elk systeem wel een SSD heeft of zou moeten hebben.

We gaan een wat ouder systeem inbouwen in de kast, wat soms wat onhandig is (denk aan bijvoorbeeld de USB 3.0 poorten die niet direct op het moederbord aangesloten kunnen worden. Het gaat om een Asus P6T Deluxe v2 met een Intel i7 920 als processor, 3x2GB geheugen van OCZ, een EVGA GTX260 videokaart en een 700W PSU van Cooler Master. Voor opslag hebben we nog een oude 3.5″ Seagate schijf in de kast liggen met een capaciteit van 500GB.

We beginnen met het plaatsen van de spacers in de kast. Dit wordt middels een legenda op behuizing zelf vrij eenvoudig gemaakt, iets wat we vaker zien bij het plaatsen van de spacers. Alle spacers vallen vrij eenvoudig in hun plek, waarna we de voeding en het moederbord (met daarop alle hardware al geïnstalleerd) kunnen plaatsen. Het inbouwen van een systeem in de Kublai is echt heel makkelijk en prima te doen voor zowel beginners als mensen die al wat langer systemen bouwen.

Qua kabel management is er genoeg ruimte achterin om kabels weg te stoppen, zeker als je de meeste bays niet eens gebruikt. Ga je wel de hele kast vol bouwen dan kan het wat krap worden, zeker als je alle HDD-cages gebruikt die erin passen.

Het is al een paar keer gezegd: er zit maar één fan in de kast, en dat is voor zwaardere-/game systemen niet genoeg. Nu valt de opmerkelijke keuze door SilverStone misschien te verklaren door het feit dat de kast met name gericht lijkt te zijn op enthousiasts die toch wat meer uit hun hardware willen halen dan de gemiddelde systeembouwer. Er is uitgebreid ruimte voor waterkoeling en de modulariteit van het systeem zorgt ervoor dat je het systeem gemakkelijk naar eigen wens kan aanpassen. Dit betekend concreet dat waarschijnlijk een groot deel van de kopers liever zijn of haar eigen fans installeert dan wel iets met water doet en niet noodzakelijk de meegeleverde fans nodig heeft. Toch was het netter geweest als SilverStone zowel voor als achter een fan meegeleverd had.

Het mooie van de kast is dat er echt heel veel ruimte is om mee te doen wat je wil. Vrijwel alle koelers passen er in, alle grafische kaarten kan je hierin kwijt (bij 2 HDD-cages, zoals standaard) en er is uitgebreid ruimte beschikbaar voor een radiator aan de bovenkant. Met name dit laatste is geïmplementeerd op een manier die we niet veel zien bij de concurrentie en die in de praktijk gewoon erg fijn is.

De geluidsproductie van de wel meegeleverde fan lijkt mee te vallen en komt niet over het geluid van de GPU die we gebruiken in deze test build heen, zelfs niet als deze bijna volledig idle draait. De meegeleverde fan is aan te sluiten op het moederbord middels een standaard fan aansluiting.

De Kublai KL-05 is verkrijgbaar vanaf ongeveer 67 euro wat de kast in de prijzigere low-budget cases gooit of juist een goedkope mid-range kast maakt. Wanneer we echter kijken naar de functies die met name gericht zijn op (AIO)waterkoelers dan mag gerust gesteld worden dat we hier te maken hebben met een kast die, prijstechnisch, in het budget segment valt. Er is maar weinig te krijgen waar zoveel ruimte is gemaakt voor de radiator en de bijbehorende bekabeling / slangen.

Kasten waarmee de SilverStone direct concurreert zijn bijvoorbeeld de NZXT S340 (72 euro), de Fractal Design Define R5 (105 euro) en de Corsair Carbide 200R (72 euro). Er is vrij veel verkrijgbaar in het ATX tower segment, en mede dankzij de soms wat lage kwaliteit op het gebied van de afwerking is de SilverStone niet altijd de beste keuze, maar wanneer je een grote radiator (240mm of 280mm) op de bovenkant kwijt wil dan is de SilverStone zeker een aantrekkelijke keuze.

SilverStone weet met de Kublai KL-05 te verbazen met de uitgebreide featureset en luxe indeling maar stelt teleur wanneer het op de afwerking af komt, zo passen veel van de schroefjes net niet helemaal lekker, is het jammer dat de frontpaneel kabels gekleurd zijn in plaats van zwart en heeft het plastic her en der kenmerken van een goedkopere afwerking. Ook zorgt het meeleveren van maar één fan ervoor dat je soms nog iets meer kwijt bent om voor goede koeling te zorgen. Het aanbod in ATX behuizingen in deze prijsklasse is groot, waardoor een fabrikant eigenlijk geen steken mag laten vallen om bij de top te horen.

Ben je echter een ’enthousiast on a budget’ dan wordt de Kublai een stuk aantrekkelijker: modulaire HDD-cages, de nette SSD-houders aan de achterkant, genoeg ruimte voor een grote radiator die verdwijnt bovenin de kast en de vrijheid om een invulling te geven aan je eigen koeling maakt de Kublai KL-05 een slimme koop voor deze doelgroep.

Enkele hogere res foto’s voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Vind je deze review leuk dan zou ik een leuke reactie hieronder natuurlijk erg waarderen, dit geeft de motivatie om door te gaan met deze reviews, maar uiteraard is kritisch commentaar ook zeer welkom.

Terug naar boven

Heb jij ook een Silverstone KL05?