Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB Review

waterwin2 19 mei 2009, 923 views

Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB

Pluspunten

• stil
  • niet al te warm
  • snel

Minpunten

• defecten

In maart 2007 4 van deze schijven gekocht via Gistron. 2 daarvan zijn nu ingebouwd in 2 verschillende pc's die ik thuis gebruik en daarvoor in Raid-0 gebruikt in 1 van die systemen. Tot nu toe heb ik met die schijven geen enkel probleem.
De andere 2 schijven zijn ingebouwd in Conceptronic externe 3,5" behuizingen en worden incidenteel gebruikt als back up medium voor projecten bij ons op het werk.
De eerste van die schijven ging eind vorig jaar kapot. De test-utilities van Samsung zelf en alle andere HD-utilities kregen geen toegang meer tot de partitie en de data was verloren.
Na het uitvoeren van de RMA procedure kreeg ik binnen 14 dagen een vervangende schijf toegestuurd die zelfs een grotere capaciteit bezit. Dat was netjes geregeld.
Vorige week bleek ook de andere externe schijf niet meer te lezen. Alleen via linux zie je de naam van de schijf en hoeveel ruimte verbruikt is en nog vrij is. Via Windows is de schijf RAW.
Ik wil dus weer een RMA via Samsung aanvragen en ben er inmiddels achter dat zij de garantieperiode verlaagd hebben naar nu nog maar 1 jaar. :?

Voor mij is daarmee dit model schijf niet betrouwbaar en Samsung met het verlagen van de garantieperiode ook niet. Ik ga nog proberen te ontdekken of voor al eerder gekochte schijven de toen geldende garantieperiode nog wordt gehanteerd.

Edit:
Na diverse tools te hebben geprobeerd de defecte harddisk via Recuva kunnen uitlezen. Omdat de data niet belangrijk genoeg is ervoor gekozen om opnieuw te formatteren, want als Recuva erbij kan dan moet diskmanagement dat toch ook kunnen!
Een gewone format gaat tergend langzaam, deze na anderhalf uur gestopt.
Daarna een quick format gedaan, nu is de schijf weer maagdelijk en leesbaar.
Of ik nu een wel weer betrouwbare disk heb ga ik later proberen te ontdekken met niet kritische data ...

Heb jij ook een Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB?

heb precies hetzelfde gehad met 2 400gb schijven van samsung, heel jammer.
Is de garantie op alle T166 schijven nog maar 1 jaar :/ ? Net nu wettelijk sinds 1 april bepaald is dat het altijd 2 jaar is ... lijkt me sterk toch?

Toch maar weer eens een WD server schijf halen met 5 jaar garantie.

Inderdaad: http://www.samsung.com/us...HD321KJ&menu=repairpolicy

Warranty information for HD321KJ - parts : 12 months, labor : 12 months

[Reactie gewijzigd door Cassius op 12 mei 2009 17:31]

Dezelfde problemen gehad met maar liefst 4 x T166 500GB, ik ben overgestapt op WD.
Voor mij geen samsung meer!
Klinkt me heel bekend.
Deze disks kunnen ook gewoonweg niet in RAID. Daar vallen ze continu uit met de meest vage errors. Betrouwbare RAID (wat RAID0 natuurlijk nooit echt is) moet je zeker niet met deze diskjes willen doen.
Juist in RAID heb ik dus geen problemen gekend, maar als externe drive in een usb behuizing wel.
Wel heel toevallig dat de schijven in de externe behuizing stuk zijn en dat de schijven in de PC het nog gewoon doen. Niet perongeluk tegen aan gestoten tijdens gebruik?
Niet echt een review dit. Meer een klaagzang over de garantie van samsung maar goed dat heeft ook wel zijn plus punt want mogen mensen natuurlijk ook wel weten ( nou baal ik dat ik een samsung heb :P )