KPN Music Box Review

cmndr_adama 14 augustus 2015, laatste update op 14 augustus 2015, 1.377 views

KPN Music Box

Als je een audio set hebt zonder Spotify / Internetradio is de Music Box een zeer fijne aanvulling om dit mogelijk te maken!

Pluspunten

• Eenvoudig te installeren
  • Gebruiksvriendelijkheid
  • Veel aansluitmogelijkheden

Minpunten

• Nog geen app voor Windows Phone
  • Uiterlijk -kan- wat saai zijn.

Tweakers & KPN hebben mij de gelegenheid gegeven om de Music Box te testen. Ik heb deze nu een paar weken in gebruik, tijd dus voor een review.

Ik heb de volgende apparatuur gebruikt i.c.m. met de Music Box::
• Akai AM-2600 stereo versterker
• Dali 505 luidsprekers
• Marmitek Connect DA21
• Samsung Galaxy Alpha
• Samsung Tab 7 lite
• Apple iPad 3

In deze review komen de volgende punten aan bod:
• Introductie
• De Music Box
• Installatie
• Gebruik
• Conclusie

Introductie

Ik ben een liefhebber van vintage audio apparatuur, dat wil zeggen dat ik een aardige & steeds groeiennde platen collectie heb en ik eigenlijk ook alleen maar vintage apparatuur heb staan. Mijn trouwe Akai vormt het hart van de audio installatie in de woonkamer. De TV is met een tulp kabel op de versterker aangesloten, en voor muziek staat er een FM tuner & een cd-speler. Vrij standaard apparatuur, en de mogelijkheden ervan zijn beperkt. Ik verzamel vinyl – geen cd’s, dus veel te spelen heb ik niet. FM radio is leuk maar de kwaliteit is matig en er is vrijwel altijd ruis. Ik heb een premium abo en gebruikte weleens Spotify via mijn HTPC, maar dit is eigenlijk erg omslachtig en daarnaast ook niet zo vriendelijk voor de energierekening.

Mijn vriendin luistert ook graag muziek en heeft niks met vintage apparatuur, ze heeft een keer geprobeerd een plaatje op te zetten maar dat ging niet geheel vlekkeloos waardoor ik bijna de naald moest vervangen. Daarnaast vindt ze het omdraaien en wisselen toch wel vervelend.. ;)

Ik heb dan ook even met de gedachte gespeeld mijn Akai te vervangen door een moderne 5.1 receiver met ingebouwde Spotify / internetradio maar ik vindt het zonde om voor zoiets mijn versterker te vervangen. Gelukkig biedt de Music Box hier uitkomst!

De Music Box

De Music box is een compact apparaat, 12 * 9 * 3 cm. Het voelt stevig aan en is gemaakt van kunststof met een rubberachtige, matte coating die ik persoonlijk wel erg prettig vindt. Op de Music Box bevinden zich een play/pause toets en skip toetsen.

Het apparaat is onopvallend, voor sommigen wellicht wat saai. Ik vind de onopvallendheid juist een pre, op de box zit een klein lampje die gelukkig ook niet erg fel is. In de kast ziet het er dan zo uit:

De Music Box is op vrijwel alle audio sets aan te sluiten dankzij de uitgebreide aansluitmogelijkheden. Hij beschikt over: een 3,5mm jack plug, tulp, en optisch & coax S/PDIF.
Standaard wordt bij de Music Box een 3,5mm naar tulp kabel geleverd, deze heb ik niet gebruikt. Ik heb in eerste instantie de Music Box via tulp aangesloten en later optisch via een Marmitek Connect DA21.

De Music Box maakt gebruik van je WiFi verbinding, een ethernetpoort ontbreekt dan ook. Voordeel hiervan is dat je de box eigenlijk overal kunt plaatsen waar je wilt, ik mis de ethernetpoort dan ook niet.

Installatie

De installatie van de Music Box is erg eenvoudig. Na het aansluiten van de bekabeling dien je je de Undok app te installeren vanuit de app store. Deze is beschikbaar op iOS & Android, helaas (nog) niet op Windows Phone. Via de Undok app stel je vervolgens de gegevens van je WiFi verbinding in en heb je de mogelijkheid de box een andere naam te geven. Vervolgens ben je klaar en gaat het lampje op de box blauw branden.

Om de gebruiksvriendelijkheid van de Undok app en de installatie te testen heb ik de installatie een 2e keer gedaan, ditmaal echter door mijn vriendin die niet technisch / handig is en geen geduld heeft voor dit soort dingen. Ook bij haar ging de installatie vlekkeloos en was het binnen enkele minuten afgerond.
Gebruik
Het gebruik van de Music Box is simpel, en verloopt via de Undok app of via Spotify als Connect apparaat.

Undok ziet er zo uit:

Via source kun je kiezen voor Internet Radio, Spotify of Music Player waarmee je eigen, lokale bestanden kunt afspelen. Ook zit in onder de source knop de mogelijkheid om de Music Box in standby te zetten. Je eigen muziek kun je vinden via browse, dit werkt echter niet altijd erg snel. Undok is nog volop in ontwikkeling en er komen met regelmaat updates uit, dus ik verwacht dat dit in de toekomst beter wordt. Ik benoem het toch nog een keertje: Undok is er helaas nog niet voor Windows Phone.
Hopelijk volgt dit snel, Spotify voor WP ondersteund (nog) geen Connect maar via Undok kun je in elk geval wel je eigen muziek luisteren of Internet Radio gebruiken. Internet Radio werkt makkelijk en naast de stations op naam kun je ook op genre op zoek gaan naar stations. Uiteraard ontbreekt de mogelijkheid om een eigen favorieten lijstje te maken ook niet.

Ik gebruik de box met name voor Spotify en dit gaat dan vanuit de Spotify app. Dit werkt gewoon goed, waar Connect enige tijd geleden nog wat kinderziektes had werkt het tegenwoordig vrijwel probleemloos.

Zoals eerder aangegeven gebruikt de Music Box je WiFi verbinding, ook hier heb ik geen problemen mee gehad. De verbinding is stabiel en werkt prima.

Geluidskwaliteit

De geluidskwaliteit van de Music Box is op zich prima, met als kanttekening dat de analoge output ietsje minder goed is als digitaal. Ik heb de optische S/PDIF uitgang getest door middel van mijn Marmitek DA21. Analoog lijkt het geluid wat vlakker te zijn, al is het verschil niet erg groot. Bedenk hierbij wel dat de geluidskwaliteit voor een groter deel bepaald wordt door je luidsprekers & versterker, goed mogelijk dat het verschil dan ook niet op alle sets hoorbaar is.

Voor Spotify gebruikers is de Music een waardevolle en handige toevoeging op je bestaande audioset. De box is makkelijk te installeren, gebruiksvriendelijk en doet wat het moet doen. Het uiterlijk kan wat saai zijn t.o.v. bijvoorbeeld een Gramofon maar dat is ook een kwestie van smaak, ik geef zelf de voorkeur aan de onopvallendheid van de Music Box.

Ik heb sinds ik de Music Box in gebruik heb de FM tuner & CD speler niet meer gebruikt. Mijn oude Tab 7 ligt nu standaard in de woonkamer om de Music Box te bedienen en we gebruiken de Music Box dagelijks. Mijn vriendin is er ook erg blij mee aangezien ze nu op een gemakkelijke manier de muziek kan luisteren die ze maar wil.
Gelet op het gemak en de gebruiksvriendelijkheid is de Music Box wat mij betreft dan ook zeker een aanrader!

Heb jij ook een KPN Music Box?

Mooie NES heb je daar! =)

Hij's niet eens geel :O

[Reactie gewijzigd door Ting87 op 14 augustus 2015 15:17]