Specificaties 13,3" (1366x768 TN), 320GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Acer Aspire ES1-311-C03V Review

David_NL 13 augustus 2015, laatste update op 13 augustus 2015, 463 views

Acer Aspire ES1-311-C03V

Een prima laptopje voor erbij. Speciaal aangekocht om tijdens reizen bereikbaar te zijn. Naar prijs/kwaliteit is dit een prima keuze. Hij doet wat hij moet doen en zonder problemen. Verwacht niet te veel, de hardware is niet de snelste. Helaas werkt de trackpad vaak op je zenuwen.

Pluspunten

• Laag gewicht
  • Handzaam formaat
  • Accuduur
  • Aansluitingen (HDMI, SD, USB 3.0)

Minpunten

• Muis/Trackpad
  • Scherm (kleurweergave)

Dit is een prima laptopje voor erbij. Door het formaat van 13.3" is hij heel makkelijk mee te nemen, en aan de andere kant niet te klein. Met z'n prima gewicht is dit dus een ideaal laptopje voor in de rugzak.

Deze Acer is van de goedkoopste klasse laptops en dat merk je wel. Je zet het gelukkig niet. Vanbuiten is dit een prima, klassiek zwart ogend zakelijk laptopje met de uitstraling van een duurder segment. Zodra je erop begint te werken wordt je helaas weer herinnert aan de goedkope prijsklasse.

Met dit formaat kan men ook prima het toetsenbord kwijt. De toetsen zijn van een acceptabele grootte en er zit genoeg ruimte tussen elke toets . Er is voldoende travel en het typen voelt fijn aan. Helaas merk je wel dat Acer bespaart heeft op de muis of Trackpad.
Deze werkt namelijk de helft van de tijd niet naar behoren. Met een vettige, vochtige of klamme handen mag je het vergeten. De precisie van de muis is ronduit slecht, de aanwijzer verspringt als je je hand van de trackpad haalt, waar vervolgens de computer soms dingen uit zichzelf begint aan te klikken. Ik heb de pc dan ook vaak uit frustratie gewoon uit gedaan. Even de trackpad oppoetsen en de laptop in en uit slaapstand halen is tot nu toe de oplossing geweest.
Een externe muis lost dit probleem overigens volledig op.

De prestaties zijn niet ideaal te noemen. De hardware zou normaal gezien tot meer in staat moeten zijn maar helaas kom je regelmatig het limiet van deze laptop tegen. Een 1080p filmpje op Youtube is dan ook een twijfelgeval. De ene keer trekt ie het, de andere keer niet. (1080p in windows media player is anderzijds geen enkel probleem)

Maar: dankzij het werkgeheugen van 4GB is het geen enkel probleem om een PDF, wat tabbladen in Chrome, een Word documentje, en Spotify aan te hebben staan.
Ook het tekenprogramma Rhinoceros doet het prima.

Met een gemiddelde accuduur van 6 7 uur is dit dus een prima laptopje voor onderweg. Gooi je de helderheid van het scherm naar beneden en kijk je een filmpje, dan gaat de accu gemakkelijk 11 uur mee!

Het scherm is met een resolutie 1366 x 768 acceptabel. De kijkhoeken zijn niet geweldig, maar voor persoonlijk gebruik prima. In felle zon is de maximale helderheid soms nt iets te weinig, ook de kleurweergave laat wat te wensen over. Overigens merkt de gemiddelde gebruiker dit niet direct. Je ziet het grote verschil pas als je hem naast een ander beeldscherm zet en dezelfde foto weergeeft.
Je merkt dat Acer hier ook op bespaard heeft.

Naast de nodige aansluitingen (USB 3.0, HDMI, UTP, en SD lezer) is de connectiviteit van deze laptop prima. Je ervaart uitstekende Wifi in een zeer stabiel systeem.

Kortom: Een handige laptop voor erbij. Bij mij in combinatie met desktop, gelukkig, want als enige pc zou ik hier vaak gefrustreerd van worden. Leer je hoe je met de muis moet omgaan is het een prettig, licht ding om te gebruiken.
Ideaal om mee te nemen op vakantie of te gebruiken tijdens de lessen.

Heb jij ook een Acer Aspire ES1-311-C03V?

Dat je het kan vergeten om de trackpad te gebruiken met natte of vochtige vingers is niet gek, dat heeft bijna ieder touchpad namelijk. Wel erg vervelend dat hij voor de rest ook slecht is. Is het geen fabriek fout? Misschien kan je Acer even bellen hierover. :-)
Als ik het vergelijk met de MacBook Pro die hier naast me ligt is het een wereld van verschil. Niet gek natuurlijk, maar met klamme handen is het soms al vechten met dat ding. Soms doet ie zelfs helemaal niks, waarna ik erachter kom dat er een haar op de trackpad ligt...
Het is met afstand de slechtste waar ik ooit mee te maken heb gehad, zonder twijfel. Helaas lees ik het in meerdere reviews dat de trackpad slecht is, dus heb ik nog geen moeite gedaan om Acer te bellen. Ging er vanuit dat het nu eenmaal zo geproduceerd wordt..