AMD Phenom II X3 720 Black Edition Black Edition Review

AlexV 14 juli 2009, laatste update op 17 november 2015, 3.200 views

AMD Phenom II X3 720 Black Edition Black Edition

Pluspunten

• Zeer snel voor de prijs
  • Triplecore die goedkoper is dan een Intel E8400 dualcore
  • 64 Bit
  • Virtualisatie
  • Zowel DDR2 als DDR3

Minpunten

• Schijnt dat na de 3.5-3.6 GHz er opeens heel veel Vcore nodig is
  • Soms bij resizen van video's toch nog een beetje langzaam, maar dit is meer subjectief

Vooraf
Om deze (en andere) reviews duidelijk en overzichtelijk te houden, probeer ik de standaard puntjes aan te houden, met hier en daar een toevoeging.

Ook zal ik deze processor hier en daar vergelijken met mijn oude Pentium D 2.8GHz, zelfs al is dit geen eerlijke vergelijking, het is misschien toch wel interessant ;).

Reden van aanschaf
Ik heb deze processor gekocht omdat ik op zoek was naar een nieuwe PC, omdat ik (zie review Dell S2409W) een nieuwe monitor had gekocht. Deze had alleen een veel hogere resolutie dan een oude Dell met een Pentium D 2.8GHz, 1 GB ram en een 9500GT'tje bij konden benen, dus werd het tijd voor een nieuwe PC, en tja, welke tweaker doet dat nou niet ;). Toen ben ik gaan kijken en me gaan orinteren op het gebied van onder andere processors en een tijd lang heb ik zitten kijken naar een Intel Core 2 Duo E8400, maar nadat AMD met de Phenom II is gekomen, en deze na tests van een heleboel reviewsites een goede prijs/kwaliteit verhouding bleek te hebben, ben ik toch maar voor deze gegaan, ook omdat deze goedkoper was dan een E8400, sneller en een core meer :9.

Specificaties
L3 Cache Size (KB) 6144
CMOS 45nm SOI
Socket AM3
Black Edition Yes
Sorry dat het op deze manier staat, ik kreeg het niet in een tabel :/

Hieronder in CPU-z (met Cool'n'Quiet aan, dus hij is teruggeklokt)

Algemene beoordeling
Deze heb ik als goed beoordeelt, omdat het zeker een hele vooruitgang is ten op zichte van mijn oude CPU, en deze CPU eigenlijk nog steeds de beste prijs/prestatie verhouding heeft voor deze prijs. Ook is de overall performance zeer goed, net als ingame, maar daar zal ik later nog op in gaan.

Prestaties
Deze zijn zeer goed, zeker voor deze prijs. Ik ben bij nog geen enkel spel dat ik op deze PC heb gespeeld tegen een beperking aangelopen van de processor, en dat terwijl ik bij de Pentium D soms toch een beetje door de CPU in de weg werd gezeten. Ook video's omzetten en resizen gaat zeer rap, ik gebruik hiervoor PSP video 9, en binnen een halfuur is een DivX video omgezet naar een 480*272 MPEG4. Dit is een stuk sneller dan bij de Pentium D, al speelt hier wel mee dat de Phenom II n core meer heeft, dus dit is niet helemaal eerlijk.

Ook heb ik op beide computers even SuperPi gedraait, en hier komt het volgende uit (gebruikte versie is niet de multithread variant, en er zijn 1 miljoen kommagetallen berekend).
Pentium D (2.8 Ghz)
46 seconden
AMD Phenom II X3 720 (2.8 Ghz)
24 seconden

Met andere woorden, de AMD Phenom II is dus bijna 2 keer zo snel als de Pentium D. Uitgerekend is de Phenom II 191% sneller in SuperPi dan de Pentium D. (note: SuperPi is singel threaded, en maakt veel gebruik van L2 cache, waardoor bijv. een E8400 dus sneller is in deze test, omdat deze meer L2 cache heeft, zelfs al zou de Phenom II X3 ook op 3 GHz lopen. Let er dus op dat dit leuk is om te zien, maar dat het niet veel betekend ;) )

Verder voelt de processor in Windows ook sneller, en start de PC naar mijn idee sneller op en kan ik hem sneller gebruiken, maar dit kan er ook aan liggen dat de nieuwe PC een schone install is en de oude PC in feite n grote bende.

Hier nog van een review site een vergelijking met veel andere CPU's

Featureset
Deze is goed, er zitten voldoende instructiesetten op waaronder MMX(+), 3DNow!(+), SSE(2), etc. Niet dat ik hier bewust gebruik van maakt, maar het zit er wel op :P. Ook heb je Cool'n'Quiet, wat toch enorm helpt, standaard clockt de CPU zich als hij zit te idlen terug naar 800MHz, dmv een multiplier van 4. Dit in plaats van 2800MHz, met een multiplier van 14. Helaas heb ik geen stroommeter oid waarmee ik kan kijken hoeveel dit in verbruik nou eigenlijk scheelt.

Ik heb een plaatje gevonden en vergelijking met andere CPU's:

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Dit is zeer goed, ik heb hem nu al zo'n 3 maandjes in gebruik, en ik heb er werkelijk waar geen omkijken naar gehad. Ik had geen problemen met ondersteuning na een BIOS update, dus helemaal goed.

Overklokbaarheid
Deze is ook goed, al heb ik dit nog niet tot het uiterste getest. Ik heb hem wel stabiel op 3.4 GHz gekregen, en dit door simpel de multiplier te verhogen naar 17. Ik heb de Vcore gewoon op standaard laten staan, dus gewoon op 1.334 Volt. Ik heb nog geen voltages verhoogd, maar dat wil ik nog wel gaan doen, want het is nu vakantie, dus die kan ik daar nuttig aan besteden, maar dan moet ik wel eerst een nieuwe koeler aanschaffen, want nu gebruik ik nog steeds de stockkoeler.

Warmteproductie
De CPU produceert naar mijn idee niet zo heel veel warmte, zeker niet met Cool'n'Quiet aan, dan blijft de temperatuur rond de 30 C hangen (met een kamertemperatuur van 20-25 C). Als ik hem op 2.8 GHz 100% stress met Prime95 dan loopt de temperatuur op tot zo'n 45 C. Als ik dit op 3.4 GHz doe, dan wordt hij zo'n 50 C. Dit vind ik toch zeer nette temperaturen, en zeker met een stockkoeler, waar ik geen last van heb, terwijl hij toch makkelijk 3000 RPM maakt.

Hieronder in (soort van) een tabelletje:
AMD Phenom II X3 720-Idle-Stress
2.8 GHz-30 C-45 C
3.4 GHz-30 C-50 C
Ook hier lukte het niet om het in een tabel te krijgen, dus als iemand mij zou willen vertellen hoe je dat doet, dan zou ik daar erg blij mee zijn :)

Nu nog een Scythe Mugen 2 kopen (zodra er weer geld is :9) en dan zal ik de CPU eens wat verder OC'en.

Deze vind ik zeer goed, aangezien je een triplecore krijgt, die best snel is, voor zo'n 112,-. Gezien de prestaties is dit een zeer schappelijke prijs en ook omdat je gewoon je oude DDR2 geheugen kan houden, maar ook DDR3 geheugen kan gebruiken, is de prijs zeer goed.

Ik ben na 3 maanden nog steeds heel tevreden met mijn aankoop, ook omdat ik mijn oude DDR2 geheugen nog gewoon kan gebruiken in deze PC. Aangezien mijn budget niet dusdanig groot is, was dit een zeer welkome aanvullig en ik kan ook nog andere processoren uit de Phenom II reeks hierin prikken, en dus vind ik dat de Phenom II reeks, en vooral de Phenom II X3 720, een zeer goede prijs/prestatie heeft, en dat hij makkelijkt overclockt, vanwege de losse multiplier.

Dit is niet mijn eerste review, maar opbouwende kritiek is natuurlijk altijd welkom ;).

Heb jij ook een AMD Phenom II X3 720 Black Edition Black Edition?

Tsja die benchgrafiek van UT3 is natuurlijk wel heel flawed. M'n Q6700 doet SuperPI niet overclocked in 19.931 seconden, een goede 5 seconden sneller dan jouw AMD. Niet dat dat een sterke graadmeter is, maar ik zou er mee uitkijken om in je review alleen een dergelijke bench te laten zien. Op die manier zouden minder ver denkende lezers kunnen denken dat deze Phenom een zwaar snelheidswonder is, terwijl dat natuurlijk niet geheel waar is.
Ik heb er even bijgezet dat er veel meer van L2 dan van L3 gebruik wordt gemaakt ;)
muwhahah
mij q9550 @ 3,6ghz (8,5x425)
doet er 13 sec over

maarre effe ontopic

goeie review heur;)
Dan heb jij ook wel 12 MB L2 cache en loopt je CPU op 3.6 GHz....:P. Ik denk dat ik ook wel onder de 20 sec duik als ik de CPU op 3.6 GHz laat lopen, dus dat zal ik binnenkort eens voor je proberen, eens kijken wat ik dan krijg :Y)
offtopic: als we dan toch gaan patsen mijn E8400 @4GHz met slechts 6MB Cache doet er 11 & nogwat seconde over.....

Ontopic: Goede review die AMD Phenom II's zijn echt goed geworde weinig geld voor enorm goede prestaties. Dit houd AMD in leven en de Concurentie waardoor intel ook niet te hoog kan gaan in zijn prijzen:)
Ik kan het me voorstellen dat je het idee van een core meer dan een dual-core van Intel een aantrekkelijk idee vindt, maar wist je dat deze "triple-core" eigenlijk een quad is? AMD heeft namelijk een core uitgeschakeld. Tenminste, in het gunstigste geval. Het kan namelijk ook zijn dat er al een core kapot was, wat mij toch wat zorgen zou baren als ik zoiets zou aanschaffen. Waar andere CPU's zouden worden afgekeurd, zet AMD ze dan als X3 op de markt. Wellicht maak ik me teveel zorgen, maar je wilt een goed product hebben en dat kun je in dit geval met veel minder zekerheid zeggen dan in andere gevallen.

Nog een andere kleine opmerking: SuperPi is vooral geschikt voor processoren met veel L2 cache, aangezien die het proces zo in de cache zetten waardoor de uitkomsten veel sneller berekend kunnen worden. Bij deze X3 720 heb je vooral L3 cache, wat veel verder weg ligt dan L2 en het SuperPi proces veel trager maakt. Je 191% t.o.v. de Pentium D zegt dus wel its, maar niet heel veel. Een E8400 zou SuperPi veel sneller doen, maar dat zegt alsnog niet veel over de gebruikssnelheid in games of videobewerkingsprogramma's. Een leuke vergelijking dus, maar niet veelzeggend.

Voor de rest best een goede review, je legt alles helder uit en je hebt je tekst netjes ingedeeld. ;)
Je doet alsof de andere 3 cores het elk moment kunnen gaan begeven... Wat dus absoluut bullshit is. Dan zouden een heleboel P4 based Celerons, Semprons, X3's, X2's,... in de voorbije jaren gesneuveld moeten zijn. Wat dus echt niet zo is. Alle niet werkende cpu's worden onder handen genomen om er bruikbaar spul van te maken, hetzij met lagere snelheid, minder cores, minder cache, etc. Das al een eeuwigheid zo..

Je post van 20:51 is helemaal bullshit. De introductieprijs van elke nieuwe cpu is hoog. Gewoon even de early adaptors markt aanboren en als massaproductie eenmaal goed loopt prijs laten dalen. Alle PhenomII's (ook X4's dus) zijn in de laatste maanden sterk omlaag gegaan.

[Reactie gewijzigd door Noel op 14 juli 2009 21:02]

Wat zijn we aardig vandaag... Natuurlijk weet ik dat een introductieprijs vaak hoog is, maar je zou moeten weten dat AMD vaak een product op een wat lagere prijs introduceert en dat vervolgens een tijd gelijk houdt. Kijk maar eens naar de HD4800 serie van vorig jaar. De HD4850 was een tijdje 150 euro en ging pas na een aantal maanden naar de 140. Over de GTX200 serie hoef ik je niks te vertellen, denk ik. Ja, dat zijn weer andere producten, ik weet het en daar zul je wel over vallen, maar het bedrijf blijft hetzelfde.

Nee, uiteraard begeven die 3 cores het niet direct, maar het product was eerst afgekeurd. Dat woord zegt dat zoiets niet op de markt zou moeten komen. Je kunt daar anders over denken en het is door de ingreep wel wat rooskleuriger dan ik voorspiegel, dat is waar. Maar goed, ik vind niet dat ik meer hoef te zeggen tegen iemand die mijn mening toch "bullshit" vindt.
Niemand weet zeker of AMD ze echt heeft afgekeurd, of gewoon een core heeft uitgeschakeld (As far as I know).
Verder zijn de X3 in elke review keer op keer als betrouwbaar beschreven en tevens heeft AMD er meerdere lijnen van gehad die allemaal goed blijken te werken.
Vooral voor programma's die nog geen quad-core maar wel multi-core ondersteuning hebben (o.a. verscheidene games, waaronder dus ook UT 3 zoals boven in de grafiek beschreven) is een X3 een goede oplossing.

Zelf heb ik precies zo'n processor en naar mijn mening heeft het alles wat nodig is.
De snelheid is top, de kwaliteit is zeer goed en in warmteproductie laat hij alle (slomere of snellere) quadcores achter zich.
Wat het fijnst aan de proc is, is inderdaad toch wel de ondersteuning voor zowel DDR II als DDR III.

Mooie review, jammer dat je geen echte eigen benchmarks hebt behalve SuperPi.
Toch 4 sterren waard.
Misschien dat je ergens nog een live meting van je CPU vandaan kan halen (benchmarks & eventuele energiemeting?)

Succes ermee! En vooral veel fun ofcourse ;)
De GTX200 serie is dramatisch in prijs gedaald door de HD4800 serie. Dan hoeft die toch niet weer in prijs te dalen?

Ontopic: En van de vier cores doet het niet. Wat is daar dan erg aan als het als X3 wordt verkocht. Stel een Core i7 is niet stabiel op 3 GHz, daarom wordt het een 920 op 2,66. Is dat dan ook gevaarlijk?
En met een boxed processor heb je gewoon 3 jaar garantie.
Ik weet inderdaad dat de Phenom II X3's een uitgeschakelde core hebben, en dat je deze kan unlocken met een chipset met de SB750 southbridge, helaas heb ik die niet. Maar het idee dat er 1 kapot gedeelte op zit baart mij geen zorgen, want het lijkt met onwaarschijnlijk dat AMD een slecht product af zal leveren. En stel dat de core kapot is, wat dan nog? Je hebt hem tenslotte als triple core gekocht, niet als quadcore ;).
De normale gang van zaken is dat als er n core kapot is, dat het product niet meer wordt verkocht. Afgezien van dat is het zo dat een product met een defect ook andere "afwijkingen" heeft. Dat zou ik onwenselijk vinden en blijkbaar zijn er meer mensen die er zo over denken aangezien in het begin de prijs flink is verlaagd na een redelijk dure introductie.
Het is wel aardig om even een linkje naar die review te plaatsen zodat de mensen die al die benchmarks hebben uitgevoerd ook de nodige credit krijgen.

Verder vraag ik me af in hoeverre die benchmark representatief is voor de performance. Ik denk dat het eerder een uitzondering dan regel is dat een Phenom II met drie cores de Core i7 generatie van Intel kunnen bijbenen..

Verder prima review :P
In game kan zo'n 720be met gemak een 920 van Intel bijhouden of zelfs voorbij gaan.

Games maken gebruik van 2 cores. (vaakst)
Een intel 920 heeft vooral veel profijt bij bijvoorbeeld video bewerking en niet bij games vandaar.

Heb je geprobeert de 4e core te unlocken? (Je hebt er vast wel van gehoord?)
Als je DDR3 wilt ben je ervan bewust dat je een moederbord met socket AM3 moet kopen toch? Mischien even handig om erbij te vermelden :)
Jammer dat je zelf geen bench's hebt gedraait, dat is altijd stuk leuker!

Verder leuke review!
Ik heb niet geprobeert de 4de core te unlocken, want als je had gekeken bij de specs van mijn moederbord, zag je dat ik de SB600 heb, waarbij dat dus niet werkt ;) .

En DDR3 weet ik, daarom heb ik expres AM2+ genomen, want dan kon ik nog DDR2 gebruiken wat ik nog had ligen.

En benches: u vraagt wij draaien ;) . Ik ben nog niet helemaal thuis in de processor wereld, dus ik zou ook werkelijk waar niet weten welke benches ik zou moeten draaien, dus roep maar wat, dan zal ik eens kijken wat uitvoerbaar is :)
Gewoon ff wat andere reviews bekijken dan kan je ongeveer zien welke ze gebruiken en hoe ze het verwerken :)

Ja ik snap het van dat moederbord, ik bedoelde meer om het ff bij jou stukje van DDR2 en DDR3 te zetten.

Oke, ik was niet precies op de hoogte van je moederbord of dat kon :) mij fout!
Verder nogmaals leuke review.

(Hoezo trouwens bij het negatieve kenmerk 'langzaam rezise' subjectief vermelde? In een review beschrijf je jou ervaringen en meningen, dus altijd subjectief.)

[Reactie gewijzigd door bennieboyy op 14 juli 2009 22:19]

Hele goede review, zou alleen graag een foto van het gereviewde voorwerp in kwestie zeer op prijst stellen:)
De doos:
De CPU:

Edit: verdorie, image tags werken niet :(

[Reactie gewijzigd door AlexV op 16 juli 2009 17:45]

Mooi logo op het begin, daar gaat mening AMD fan zijn hart sneller van kloppen. Inderdaad, halverwege tussen 3 en 4 gigahertz dan houdt het overklokken op. Jammer dat je niet kunt proberen je vierde core te unlocken. Ik heb wel een SB750, maar bij mij bleek de vierde core echt kapot te zijn ;-)
Goede review, bevestigd mijn gevoel bij de 720 BE. Ook ik heb een SB750 en ook mijn 4e core bleek echt kapot :( . Ik ga de komende tijd kijken hoe ver ik 'm ga krijgen met de boxed cooler.