AMD Phenom II X4 955 Black Edition Review

sinasappel 11 mei 2009, laatste update op 11 mei 2009, 1.199 views

AMD Phenom II X4 955 Black Edition

Pluspunten

• prijs
  • snelheid
  • Prestatiewinst ten opzicht van oude systeem zijn enorm. Dit is dan misschien ook te wijten aan het feit dat het een oude computer was

Minpunten

• processor te nieuw voor moederbord en dus opstartproblemen

Al sinds 2004 was ik in het bezit van een goed werkend AMD Athlon 64 X2 4400 progje. Al die tijd heeft dit beestje mij door alle programma's geholpen. Om toch met de tijd mee te gaan was het tijd voor vervanging. De keuze was simpel of een Intel Core i7 920 of een AMD Phenom II X4 940. Tegen de tijd dat ik uit mijn beslissing was welke ik wilde hebben deed zich er een 3e wereldwonder voor in de naam van AMD Phenom II X4 955.
Prijsverschil tussen de Core i7 920 en Phenom II X4 955 maakt niet zoveel uit als je voor beide een AM3 moederbord en DDR3 geheugen neemt. Toch maar gekozen voor AMD omdat AMD eigenlijk veel groter is dan de meeste mensen weten. (Ik kan hier wel verhalen over gaan schrijven maar eigenlijk komt het hier op neer, Intel heeft bedrijven gewoon korting gegeven als zij Intel namen en daardoor is dat niet netjes geweest van hun en kon AMD geen grotere naam maken)

Installatie
Na de spullen besteld, onvangen en geinstalleerd te hebben was het moment daar, de eerste keer opstarten. Alles werkt (Pfff..) hij start op. Als eerste maar even de bios goed zetten (lees: diskette uitzetten, tijd en datum instellen, eerste harde schijf lezen en dan DVD). Computer start opnieuw op, gevolg geen beeld. Oorzaak geen idee....... op dat moment. M.b.v. de "jumper" bios even gereset en hij deed het weer. Nog maar is proberen. Opnieuw opstarten en weer niks. Na deze instellingen ook afzonderlijk getest te hebben en 2 uur later ik er niks meer van snappen.
Nog n keer logisch denken en.... een wilde gok waar het probleem zat. De bios moest te oud zijn. Even controleren... processor werd goed herkend, maar daar was het probleem. De snelheid van de AMD was bedroevend 0.8GHz. En dat terwijl ze hem verkopen voor 3.2 GHz. :D
Hoe op te lossen, bios updaten via update tool in windows. Aangezien windows er niet opstond was dit een probleem. Bios gereset, PC gewoon laten lopen en vista proberen te installeren. Eerste sessie van het installeren zat erop en PC start opnieuw op. Na WEER de bios gereset te hebben en de installatie van Vista volledig was afgerond gelijk maar even de bios gecheck. Huidige versie was 0705 en nieuwe 1005. Gelijk maar even de nieuwste erop gezet. Na de 2374629837649 keer de PC opnieuw opgestart te hebben was eindelijk het probleem opgelost. Instellingen kon in makkelijk wijzigen zonder foutmeldingen (geen beeld).

Na alles te hebben geinstalleerd werkt alles perfect. Tot heden geen problemen. Computer is snel en alles draait stabiel. Opstarten van programma's en duidelijk merkbaar sneller geworden.

Reden aanschaf
Het gebruik van Autocad 2D en 3D vraagt veel van de computer. Oude computer kon de "relatief" grote tekeningen niet meer openen. Ook het gebruikt van Photoshop werd tegengehouden door de lage snelheid van de oude computer en het weinig geheugen wat er in zat. Dit processor biedt alles wat je nodig hebt om deze programma's goed en soepel te laten draaien.

Overig
Ik ben niet van plan om mijn processor te gaan overclocken of alleen maar aan zinloze test te laten onderzoeken. PC is gemaakt om hem te gebruiken voor nuttige doeleinden. (Al is het soms wel leuk om te lezen dat ze zo'n AMD kreng tot 6,7GHz krijgen :P

Na deze processort 3 dagen in bezit te hebben is het enige minpuntje de installatie geweest. Dit had wat makkelijker mogen zijn. Verder ben ik meer dan tevreden over prestaties die hij neer zet t.o.v. de oude computer. TIPS voor andere mensen, gewook KOPEN

Heb jij ook een AMD Phenom II X4 955 Black Edition?

Inleiding:

Je weet natuurlijk dat je hier commentaar op gaat krijgen, daarom dat ik dit ook doe. Dat AMD geen gelijken kansen heeft gehad als Intel zou goed kunnen, natuurlijk is de marktpositie van Intel ber sterk en versla je deze niet gemakkelijk.

Maar als je kijkt naar het Athon/Thunderbird tijdperk deed AMD het uitmunten, en overigens nu nog steeds alleen bekleden ze nu een andere markt, niet high-end.

Je inleiding lijkt daarom meer op een persoonlijke voorkeur dan dat het werkelijk waar is maar goed dat ten zijde.

Installatie

Dat het allemaal niet direct werkt heeft meer met je moederbord te maken dan met de processor dus eigenlijk geen min punt :)

Verder netjes, alleen is het nu niet echt duidelijk hoe hij presteert, dat zou ik toch graag in een review terug zien :).