Specificaties Multifunctioneel, WiFi max. 1,6Gbps - Bekijk alle specificaties

KPN WiFi Versterker DualBand Review

cmndr_adama 13 augustus 2015, 23.309 views

KPN WiFi Versterker DualBand

Gelet op features, prijs en kwaliteit is dit een prima apparaat om je WiFi netwerk te verbeteren. Gebruiksgemak, no nonsense en een gemakkelijke installatie maken de versterker ook prima te gebruiken voor de niet Tweakers.

Pluspunten

• Gunstige prijs / kwaliteit
  • Goed bereik
  • Gemakkelijk te installeren
  • Goede handleiding

Minpunten

• Beperkte plaatsingsmogelijkheden
  • Weinig geavanceerde instellingen

Beheerbaarheid Score: 3
WLAN-bereik Score: 4

Ik heb sinds een paar weken de KPN WiFi versterker in huis om te testen in combinatie met de KPN Music Box, tijd voor een review.

In deze review komen de volgende punten aan bod:
  • Introductie
  • De WiFi versterker
  • Handleiding
  • Installatie
  • Gebruik
  • Conclusie
Introductie

Steeds meer mensen hebben meerdere apparaten in huis die gebruik maken van WiFi. En natuurlijk willen we ook overal bereik - in de slaapkamer, op het toilet en natuurlijk ook in de tuin.
Als Tweakers draaien we onze hand daar niet voor om. Echter voor de gemiddelde consument is het een stuk lastiger om het WiFi signaal goed te krijgen.
KPN komt nu met de WiFi versterker, een goed apparaat voor de massa voor het verbeteren van de WiFi in huis. En anders dan de naam doet vermoeden is het apparaat ook te gebruiken als access point of switch.

Om de versterker te testen heb deze op de bovenverdieping, op de overloop geplaatst. Ik heb de versterker bekabeld aangesloten op m’n Experiabox v8 en deze daarbij als access point gebruikt.

De WiFi Versterker

De wifi versterker is gemaakt van wit plastic wat stevig aanvoelt en niet kraakt, en doet vermoeden dat een valpartijtje niet direct een probleem hoeft te zijn (Al heb ik dat niet getest ;) ) Aan de voorkant bevinden zich 2 leds, power & WPS. Ook is er een WPS knop aanwezig.

Aan de achterkant vinden we 1 WAN poort, 4 gbit LAN poorten en 2x een USB aansluiting. Deze laatste zijn helaas alleen maar om apparaten op te laden, je kunt er dus geen USB harde schijf aanhangen om deze als netwerkschijf te gebruiken bijvoorbeeld.
De versterker heeft een vrij stevig voetje en blijft dan ook prima staan. Minpunt is meteen dat het voetje niet te verwijderen is, en er ook geen mogelijkheid is om de versterker aan de muur te hangen. Dit is jammer, want ik had de versterker liever opgehangen - dit beperkt de plaatsingsmogelijkheden.

Handleiding

De bijgeleverde handleiding is duidelijk en beschrijft 2 situaties / uitgangspunten:

1 – Traag draadloos netwerk en
2 – Bereik is te klein

Per situatie worden vervolgens verschillende opties aangeboden waarbij met duidelijke plaatjes zichtbaar wordt wat je kunt doen en wat het resultaat zal zijn.
Ik heb voor de installatie geen handleiding gebruikt, om na te gaan of deze voor niet-Tweakers ook duidelijk is heb ik de handleiding aan mijn vriendin gegeven en gevraagd of ze er mee uit de voeten kan.
Ze heeft 'm doorgenomen en begreep wat ze moest doen. Mijn vriendin is allesbehalve een Tweaker en is wat dit soort zaken betreft een gemiddelde (Zij het ongeduldige :P) consument. Daarnaast is ze buitenlands en is haar Nederlands nog niet perfect. Het feit dat ze er met de handleiding wel uitkwam zegt mij dat de handleiding gewoon goed in elkaar zit.
Ik heb de handleiding zelf ook doorgelezen en deze is m.i. duidelijk, door de situaties / opties goed opgezet en geeft ook niet teveel informatie waardoor het voor de gemiddelde gebruiker goed te doen moet zijn om de versterker met behulp van de handleiding te installeren.
Wel is de handleiding erg gericht op het gebruik van WPS, voor de gemiddelde gebruiker hoeft dat echter geen probleem te zijn.

Installatie

Zoals ik aangaf in de introductie heb ik de versterker ingezet als access point en deze boven aangesloten om zo het bereik van de WiFi te vergroten. Een UTP kabel lag er al, boven zijn bekabeld nog een PC en een Motorola TV box aangesloten.
Na het aansluiten branden er 2 lampjes op de versterker, 1 blauw en 1 oranje. Deze laatste geeft aan dat de installatie nog niet volledig is doorlopen, hiertoe dien je op de PC een wizard uit te voeren. Ik heb geen gebruik gemaakt van de WPS mogelijkheid, maar ik heb de verbinding handmatig ingesteld. De versterker is in Windows direct in het netwerk terug te zien, dus naast zelf het IP invoeren kun je ook via Netwerk op de pagina van het apparaat komen.

Vervolgens doorloop je een korte wizard waar je het juiste SSID selecteert en het wachtwoord ingeeft. Vervolgens wordt de verbinding gemaakt en is de versterker klaar voor gebruik. Op de versterker is dit te zien doordat beide ledjes nu blauw kleuren.

Gebruik

Ik heb de volgende apparatuur gebruikt op de verbinding:

• Samung Galaxy Alpha
• Samsung Tab 7 Lite
• Apple iPad 3
• Thinkpad X61 (Intel 4965AGN)
• Nokia Lumia 920 & Lumia 640

Daarnaast wat uitleg over de indeling van mijn huis: Ik woon in een bovenwoning met 1 verdieping. Aan de voorkant kijk ik uit op een winkelstraat, hier staat de Experiabox aangesloten. Van daar tot de achterdeur is vervolgens een meter of 15. Daarna volgt nog 10 meter dakterras, en dan nog 8 meter naar de straat aan de achterkant.
In het verleden viel het WiFi signaal op een meter of 5 vanuit de achterdeur het dakterras op weg, verder had ik dan geen signaal. Ik heb door middel van Netgear WiFi Analytics op Android het signaal gemeten, ik kan nu net op de straat komen, het signaal is daar -82 dBm. Dat betekent grofweg 13 meter verder bereik, en WiFi op m’n hele dakterras :) Ik heb dit gemeten met de Tab 7, als ik m’n Thinkpad gebruik met Inssider krijg wat betere waardes door de betere antenne. Bij de straat krijg ik daar een waarde van -78 dBm.

1 verdieping hoger heeft mijn vriendin aan de achterkant van het huis een slaapkamer in gebruik als studio. Voorheen klaagde ze vaak over een trage / wegvallende WiFi verbinding. Met de versterker geplaatst is dat probleem opgelost, ze maakt veel gebruik van Spotify als ze aan het werk is en waar ze voorheen veel last had van haperingen is dit na het plaatsen van de versterker niet meer voorgekomen.
Samengevat heb ik nu in het hele huis een snellere & stabielere verbinding. Het bereik is vooral naar buiten toe behoorlijk verbeterd, waardoor ik nu achter op m’n terras in de laatste zon van een biertje & Spotify kan genieten.
Verder doet de versterker wat ie moet doen. Sinds het aansluiten & instellen heb ik er geen omkijken meer naar gehad. De verbinding blijft stabiel en snel, ik heb verder geen enkel probleem ondervonden, met geen van de bovengenoemde apparaten.

Voor dagelijks gebruik is de versterker dan ook prima geschikt, en de gemiddelde consument kan er prima mee uit de voeten. Waar de meer doorgewinterde gebruiker tegenaan kan lopen is het zeer beperkt aantal geavanceerde instellingen. Denk bijvoorbeeld aan het instellen van IP's, dit ontbreekt geheel. Dit kan een nadeel zijn, maar aangezien KPN het apparaat duidelijk richt op de massa / gemiddelde consument hoeft dit zeker niet. Ikzelf mag graag met dergelijke instellingen bezig zijn, maar echt gemist heb ik ze echter niet.

Ik ben erg tevreden met de versterker. Het apparaat doet wat het moet doen, is gemakkelijk te installeren en functioneert probleemloos. Wanneer je op zoek bent naar een gemakkelijke manier om je WiFi netwerk te verbeteren is dit zeker aanrader.

Heb jij ook een KPN WiFi Versterker DualBand?

Als KPN in de eerste plaats goede modems zou uitleveren heb je dit apparaat toch niet nodig. Maar nee ze geven klanten die dure abonnementen afnemen een ondermaatse modem/router om ze nog wat extra geld uit de zak te kunnen kloppen.
Dat heb je zelf de experiabox v10 nog niet gehad. Dit is een modem met wifi AC en is gewoon heel erg snel. Het probleem is alleen dat deze in de meterkast staat en hierdoor niet altijd genoeg dekking biedt om in heel het huis op volle snelheid te internetten.

Daar komt dit apparaat van pas. Gewoon dit apparaat aan sluiten en er is geen probleem meer.
je zegt wel tegen ons dat we experia box v10 moeten doen
1 probleem : die geven ze nie gauw uit de V10 dus moeilijk aan te komen iedere geval in mijn woonplaats
ik heb de V9

weet jij dan hoe ik aan de V10 kan komen?
Bij de KPN XL-winkels ruilen ze je Experia Box V9 kosteloos om voor een V10

De WiFi van de Experiabox v8 v9 en de v10 gewoon prima te noemen.(een normale rijtjes woning heeft geen versterking nodig)
Het ligt aan de situatie/type verbinding af waar je je Experiabox kunt ophangen.(is dus misschien niet optimaal kunt plaatsen)
Er zijn zeker gevallen in welke zo'n WiFi versterker een echte uitkomst is.

Wat ik gedaan heb is 2 gaatjes gemaakt in de voet en hiermee tegen de muur vastgezet.

[Reactie gewijzigd door Waterlelie op 15 augustus 2015 20:00]

Wat een onzin. Zelfs bij een dure router/access point zijn er limitaties. Ik heb dit access point op de 3de verdieping. Prima toevoeging aan het netwerk voor nog geen 50eu!
Gunstige prijs/kwaliteit en vervolgens staat bij de prijzen:

Er zijn nog geen prijzen van de KPN WiFi Versterker DualBand bekend.
Stel een prijsalert in om bericht te krijgen zodra er een prijs bekend is.

Dat ding kan dus ook wel 100 euro gaan kosten
De versterker is alleen via KPN te koop, en kost daar ¤ 80,-
Hij kost nu 49,-

Ik heb er 3, allen aan de muur gehangen door in de voet even een paar gaatjes te boren. Schroefjes er door en klaar. Die paar gaatjes zijn natuurlijk voor de latere verkoopwaarde totaal oninteressant.

Je gaat moeilijk een ander AP vinden van deze kwaliteit voor dit geld. Ik haal op de 5Ghz zomaar 400Mbit in een simpele test, op 8 meter afstand met een (gips) muurtje er tussen.

De ingebouwde switch is ook prima. En bijster praktisch :-)

[Reactie gewijzigd door garp op 9 juni 2016 21:01]

Beschik sinds vorige week ook over de KPN dualband versterker (¤ 49,00).
Het signaal is op de PC, als de versterker aan staat, wel beter, maar dan wordt op een gegeven moment de internetverbinding verbroken. Zet ik de versterker uit, dan is het signaal aanmerkelijk minder, maar heb ik wel weer direct verbinding met internet.
Wie weet hiervan de oorzaak en zo mogelijk de óf een oplossing?
Voor de goede orde: ik beschik over een Experiabox v8.
Stomme vraag misschien: maar doet deze versterker het alleen i.c.m. een KPN Exerpiabox? Of kan ik 'm aan iedere router/modem hangen ongeacht de provider?
Ja dat kan, standaard neemt de versterker het adres 192.168.2.149 aan in KPN netwerken, maar luistert prima naar een ziggo modem op DHCP, even IP scannen en inloggen met de 6 cijfers aan de onderzijde.
Thnx voor de reactie. Had KPN al gebeld maar die kwamen niet verder dan "We geven geen ondersteunen voor andere providers.". Gaf toen aan puur te willen weten of ie het überhaupt doet of wellicht in de firmware beperkt is (of whatever). Kwam niet echt verder met die meid.
Maakt de versterker (samen met de experia box) een roaming netwerk of komen er 2 wifi netwerken in je huis en blijft het device wel eens verbonden met de zwakkere die net 1 streepje signaal heeft?
als je een Experiabox v10 hebt is deze WiFi versterker overbodig
Niet als je, zoals wij thuis, een modern huis hebt met 4 verdiepingen en de experiabox beneden in de meterkast staat... dan heb je zonder extra access points al niet eens fatsoenlijk bereik op de eerste verdieping, laat staan op de derde.

[Reactie gewijzigd door jasjenl op 11 januari 2017 10:56]

ik heb het ook gebaseerd op huis met 3 verdiepingen en dat de modem in de woonkamer staat
Het zal per huis verschillen. Bij ons moest de experiabox (en ja, ik heb een V10) in de meterkast, dan ga je het echt niet redden zonder extra access points.
klopt het dat de kpn wifi versterker nieuw dat hij net uit kwam 90 euro kosten? kan iemand mij dat vertellen?
Ik heb 3 maanden geleden 49eu betaald.
Klopt....heb ik ook voor m'n eerste betaald.
Hoi reageerders,

Inmiddels is het 2017 en heb ik sinds een jaar of twee de Experia Box V8.
In huis valt de dekking nog mee, het gaat hier en daar maar nét.
Maar in de achtertuin, op zo'n 7-10 mtr afstand van de EB valt hij compleet weg.

Heb zojuist een geleende FritzBox! uitgeprobeerd, maar die blijkt niet compatibel te zijn.
Vervolgens lees ik alle bovenstaande reacties en vraag mij na alle vestreken tijd dit af:

Hoe groot is jullie gemiddelde bereik met de nieuwe EB en is dat momenteel de V10 of een andere?
Ik wil komende week bij de kpn dit probleem voorleggen (overigens niet voor de eerste keer, de vorige keer kreeg ik de EB V8 als 'verbetering') en zou dan graag willen kunnen aangeven wat ik wél nodig heb.

Graag jullie reactie, alvast bedankt!