Specificaties Socket 1150 met Intel Z97 chipset - Bekijk alle specificaties

Asus Z97-K Review

Jurgen.D 11 augustus 2015, laatste update op 11 augustus 2015, 331 views

Asus Z97-K

Een goed bang for the buck moederbord waar alle nodige hardware op zit voor een basis game systeem. Geen fancy features die nauwelijks bij brengen, maar een nuchter straight to the point moederbord.

Pluspunten

• M.2 slot
  • Alle features van een z97 chipset
  • Geen moederbord dat er uit ziet als een sportschoen
  • Asus AI-suite megeleverd
  • 3 PWM fan aansluitingen
  • Voldoende PCI-e poorten

Minpunten

• Spdif optioneel
  • geen losse temperatuursensor voor case temp
  • geen mogelijkheid om Fan Xpert te laten werken op basis van HDD temp of GPU temp

Layout Score: 4

Ik heb dit moederbord uigekozen na een lange zoektocht tussen allerhande moederborden.
Ik wou per se een gamingmoederbord vermijden omdat je dan vooral betaald voor logo's en brands die nauwelijks wat bij dragen tot de prestaties.

Dit heb ik gevonden bij de Z97-k
Alle standaard verwachte zaken anno 2015 zijn aanwezig. Ook de AI-suite van Asus is mee geleverd.
Via AI-suite kan zelfs een leek zijn CPU overclocken zonder enige moeite.
Ook fan Xpert ben ik vol lof over.
Dit werkt schijnbaar niet hetzelfde als bv speedfan.

Fanxpert 3 laad de instellingen in de bios. Eens de software abrupt mocht stoppen met werken zijn de instellingen geladen in de bios en blijft de fan regeling gewoon door werken.
Ook kan je de ventilatoren kalibreren waardoor de fansnelheid nog nauwkeuriger afgeregeld kan worden. Een echte aanrader dus.

De onboard sound is redelijk basis. Je hebt enkele afregelmogelijkheden van realtek en voor een doorsnee user meer dan genoeg.
Maar verwacht geen shielded audio of DDL sound.

Heb jij ook een Asus Z97-K?

Hoe gaat het met overklokken?
Vrij goed. Heb daar geen hinder in ondervonden.
Mijn 4790k gaat vlot naar 4.6GHz waar hij stabiel is onder prime95

4.7 gaat ook prima, maar in prime95 loopt hij vast. In real life werkt hij pima.

In de meegeleverde Asus software kan je zowel automatisch overklokken als manueel. Alles is prima te tunen zoals je van het beste overclock moederbord verwacht.

Nee, als het overclocken aan komt hoef je geen compromise te maken.
Wel mis je uiteraard dedicated knoppen op het moederbord zelf en een eventuele display voor foutcodes.

Met deze ervaring ontgaat me dan ook de meerwaarde van al die overdreven gekoelde voltage regelaars op die dure moederborden. Volgens mij is het meeste snake oil.
Precies die dure Z97 Asus Hero maximus of hoe het ding dan ook heet. Is overpriced, merk je in de realiteit niet veel van. Dank voor de uitgebreide informatie. +3