Specificaties 13,3" (1920x1080 IPS), 128GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

HP Spectre x360-4031nd Review

TimvandenBelt 9 augustus 2015, laatste update op 9 augustus 2015, 1.005 views

HP Spectre x360-4031nd

Goede prijs/kwaliteit voor een ultrabook Hier mag je mee gezien worden. Erg goede accu. Goede bouwkwaliteit. Iets krachtiger dan andere ultrabooks in ruil voor iets meer warmte en geluidsproductie.

Pluspunten

• Licht
  • Kwalitatieve erg goede behuizing
  • Mooi helder scherm
  • Scharnier werkt goed
  • Accu gaat lang mee

Minpunten

• Scherpe randjes behuizing
  • Fan maakt soms best lawaai
  • Standaard zijn F toetsen functies
  • Kan touchpad niet instellen

Review is nog under construction. Laat maar weten of er nog iets bij moet :)
Foto's komen ook nog.

- SSD eigenschappen
- Webcam (foto)
- Spelling / zinnen
- Geluidsopname geluid en fans

Aspecten die ik wil behandelen:
  • Verpakking
  • Aansluitingen
  • Accu
  • Prestaties
Verpakking
Hier heb ik helaas geen foto's van dus zal ik het met een simpele uitleg moeten doen. De eerste verpakkingslaag (na die van de webshop) was gewoon een kartonnen doos. Hier was een papiertje van gescheurd waarvan ik me afvroeg waarom dat was. Gelukkig was de volgende laag de echte verpakking en die zag er stijlvol, luxueus en kwalitatief uit. Bij het open maken zag je meteen de laptop verpakt in soort van plastic. De bovenkant van de doos die je daarvoor eraf moest halen bevatte een beetje foam ter bescherming, zeker een pluspunt. Onder de laptop zaten alle benodigdheden. Onder deze benodigdheden zit een USB naar Ethernet aansluiting. De rest zijn papieren en de oplader.

Behuizing
Wat me meteen opviel was hoe mooi deze behuizing was. Hier is zeker niet op bezuinigd. Het aluminium ziet er erg mooi en kwalitatief uit, en zo voelt het ook. Tijdens mijn gebruik heb ik het nergens onstevig gevoeld. Wel moet je oppassen voor krassen, ik heb het idee dat de laptop erg krasgevoelig is. Ook is deze lichtjes gevoelig voor vingerafdrukken, maar dit zie je bijna niet en zijn simpelweg met je hand weg te halen. Waar ik mij wel aan irriteer is dat de randjes scherp zijn. Ik rust vak met mijn pols bij de rand als ik typ en dat snijd dan een beetje, het laat geen wondjes achter maar het irriteert soms wel. De scherpe randjes zitten er ook onder voor als je het eens oppakt. De laptop voelt ook erg licht (TODO: zelf wegen). Het schijnt iets zwaarder te zijn dan de concurrenten, maar dat kleine verschil zal ik amper voelen. De scharnieren zijn volgens mij verchroomd en voelen stevig aan. Het enige nadeel van deze scharnieren zijn dat ze erg makkelijk vingerafdrukken opnemen.

Scherm
Ik heb niks om het scherm mee te meten of ervaring mee qua specificaties. Maar in vergelijking tot mijn vorige laptop (Asus N56 serie), welke een mat scherm had, vind ik deze een stuk beter. Ondanks dat de reflecties een beetje wennen is, is het scherm beter in andere opzichten. Ik heb het idee dat hij een erg goede helderheid heeft, ik vind het contrast beter, het laat naar mijn mening goed zwart zien ook al is het geen oled. Ik heb ook het idee dat de saturatie goed is zonder dat er te veel kleur in zit. Het scherm heeft wel dikke bezels wat even wennen is. Gelukig zijn de bezels mooi diep zwart wat de breedte goed maakt.

Convertable
Zoals ik al eerder zei zijn de scharnieren van goede kwaliteit. Ze voelen stevig aan en geven mij de indruk dat dit zo zal blijven. Je kan het scherm makkelijk omklappen en in elke stand blijf hij staan zoals je wil. Ik zal waarschijnlijk de laptop nooit als tablet gebruiken, daar vind ik het te onprettig voor aanvoelen. Maar de stand waarbij die op zijn toetsenbord staat vind ik soms wel prettig werken en kan zonder problemen. Leuk voor als je eens wat moet laten zien aan mensen.

Geluid
Ik hou wel van goed geluid. Nu is het geluid van alle laptops erg slecht, maar voor een laptop vind ik het wel 'aardig'. Doordat ze zo aan de onderkant naar de zijkanten zijn gericht krijg je een mooi stereo effect. Het nadeel is wel dat het via een kaatsring je oren moet bereiken. In tegenstelling tot mijn vorige laptop is de kwaliteit van het geluid een stuk minder vol, maar voor gewoon gebruik is het prima. Je zal je er niet voor hoeven te schamen en je zal er best wel wat mee mogen laten horen.

Toetsenbord / Touchpad
Het toetsenbord voelt goed stevig aan. Naar mijn mening te stevig maar dat kan aan mij liggen. Ik thuis een Corsair k90 toetsenbord met cherry red (geen weerstand) en mijn vorige laptop had ook weinig weerstand, ik dien nu iets harder te drukken. Wen ik vast wel aan maar is toch een opmerking waard. Wat mij wel meer irriteerde was dat de F toetsen standaard niet als F toetsen werken maar als function. Dit heb ik omgedraaid via de BIOS. Wat ik wel mis, nu ik van 15.6 inch kom, is het numpad. Ik dien nu de function toets en een pijltoets in te drukken door bijvoorbeeld home of end. De pijltoetsen stellen overigens ook niks voor, de boven en beneden toetsen zijn veel te klein en te dicht op elkaar om het fijn te kunnen gebruiken.
De touchpad is breder dan normaal. Op zich geen probleem, ware het niet dat ik deze niet kan instellen. De meegeleverde software (Synaptics) wil mijn instellingen niet bewaren. Dit is erg vervelend voor de rechtermuisklik. Je kan namelijk zelf instellen vanaf welk punt het links of een rechter klik is. Standaard is dit ongeveer 1/5 van de breedte, dit vind ik te weinig. Hier zoek ik nog een oplossing voor. Voor de rest heb ik noch last van de extra breedte noch zie ik hier een voordeel in.

Aansluitingen
De laptop heeft 3x 3.0 USB poorten. 1 ingang voor de voeding. Een mini-display en waar ik heel blij mee ben een gewone(!) HDMI. Ik zag veel ultrabooks met een mini-HDMI maar dat lijkt mij zeer onwenselijk. Moet je altijd een verloopje bij je hebben. Aan de linkerkand zit ook de aan/uit knop. Vind het niet fijn in te drukken maar het ziet er wel mooi uit en ik stoor me er eigenlijk niet aan. Voor tabletgebruikers zit aan de rechterkant één lang volumeknop en een Windows toets. Waar ik die volumeknop nog begrijp vind ik de Windows toets erg overbodig. Kleine moeite om het scherm op dat moment te gebruiken. Er zit ook een ingang in voor microof/koptelefoon. Dit is een hybride ingang. Verder is er aan de onderkant van de laptop een rooster voor passieve koeling en aan de linker zijkant een uitgang voor de fan. Tot slot is er er een SD slot. Nu ik nooit SD's gebruik vind ik dit grote ruimteverspilling.

Accu
Hier hoef ik weinig neer te zetten want deze is gewoon echt subliem. Ik kan er uren en uren mee werken. Het schijnt dat je er 8 uur op kan werken. Dit hou ik niet bij maar zo voelt het wel. Ik heb deze laptop gekocht om 6 uur colleges (achter elkaar) door te kunnen komen, deze laptop voldoet hier prima aan! Dit kan ik gewoon doen op maximale helderheid.

Prestaties
De laptop bevat een SSD. De pc start uiteraard snel op. (ik zal misschien nog even de prestaties van de SSD meten en kijken welke fabrikant). Wat ik wel jammer vind is dat in deze prijsklasse de SSD 'slechts' 128GB is.
Wat ik erg fijn vind aan deze ultrabook is dat hij niet de zuinige M processor heeft van Intel maar een zuinige i5U model. Hierdoor heb ik nét dat beetje extra kracht die ik kan gebruiken voor die paar keer dat ik iets technisch (fotobewerking / lichte games / programmeren) wil doen. Ik merk namelijk wel dat de laptop trager is dan mijn 3 jaar oude laptop (wel met een i7 en Nvidea kaart). Maar dit zorgt er wel voor dat je erg lang met de laptop kan doen, ik vind dit dus een prima tussenweg!

Mogelijk doordat deze processor iets krachtiger is dan andere ultrabooks en de laptop niet de koeling heeft die grotere laptops wel hebben, wil de fan wel eens aan gaan. Meestal staat deze uit, maar bij bepaalde processen wil hij we eens aan gaan. Zachtjes merk je er niks van maar als hij blaast merk je dit wel behoorlijk. Niet zo erg als sommige andere, maar toch. Het voordeel is wel dat de processor hierdoor minder snel terugklokt of juist sneller weer kan presteren, in tegenstelling tot bijv. de Asus UX305 met dezelfde processor.

Tot slot wil ik aangeven dat ik direct naar Windows 10 ben gegaan, dit was om en nabij in een halfuurtje gepiept.

Disclaimer:
Ik ga later nog de review verder bewerken, feedback erin verwerken (die ik hoop te krijgen) en wat foto's toevoegen. Ik ben geen reviewer maar ik wil graag dat wat ik schrijf wel kwalitatief goed is, feedback en vragen zijn daarom erg welkom! Heb het ook nog niet herlezen, fouten staan er dan ook nog in, dit verbeter ik later. :+

Heb jij ook een HP Spectre x360-4031nd?

Ik ben ook de gelukkige eigenaar van een spectre x360, je kan je gebruikservaring een stuk verbeteren door een paar dingen aan te passen in de eigenschappen van de clickpad;
- Je kan het gebied waar een rechter muisknop wordt geregistreerd aanpassen door het indicatievak te vergroten. (kijk onder klikken en dan op tandwieltje klikken)
- Onder smartsense kan je "aanwijzen beperken tot gebied" en "tikken beperken tot gebied" uitzetten. Nu kan je ook met je handpalmen op de touchpad rusten zonder dat deze als aanraking worden geregistreerd.

Ik moet zeggen dat ik het geluid van de fan bij volle belasting erg mee vind vallen, ik heb helaas wel last van de scherpe randjes.

Dan nog 1 ding; ik had een laptophoes in de hp doos zitten, scheelt een hoop krassen tussen je boeken ;)
Dankje voor de feedback.

Ik ben bekend met het stappenplan om de touchpad aan te passen. Het probleem is dat de instellingen niet opgeslagen willen blijven. Na een reboot krijg ik weer de standaard instellingen.

En dankje! De laptophoes ben ik inderdaad vergeten te vermelden!

Ben overigens vergeten dat ik nog de review zou aanpassen. Zal kijken wanneer ik tijd heb.