Specificaties Bedraad Qwerty met Cherry MX Brown switches - Bekijk alle specificaties

CM Storm QuickFire Ultimate (Brown switch/Red backlight) Review

RobinKuijp 9 augustus 2015, laatste update op 10 augustus 2015, 710 views

CM Storm QuickFire Ultimate (Brown switch/Red backlight)

CM Storm Quickfire Ultimate is een mechanisch toetsenboord met Brown switches. Het is een goed stevig toetsenbord wat niet zal wegschuiven. Maar wel aan de hoge kant wat een probleem kan zijn als je niet zulke grote handen hebt.

Pluspunten

• Goede prijs
  • Backlight
  • Winlock
  • Numpad
  • Schuift niet weg
  • stalenplaat ( buigt niet door)
  • Lange kabel
  • Key puller

Minpunten

• Geen polssteun
  • alleen verkrijgbaar met rode backlight
  • geen media key's
  • geen PS/2
  • kabel is stug

Ik heb gekozen voor de CM Storm Quickfire Ultimate omdat ik opzoek was naar een toetsenbord dat niet meer dan 100 euro koste maar wel mechanisch was en winlock en een numpad heeft. omdat ik tijdens het gamen nog weleens perrongelijk de Windows knop indruk en dan spring je terug naar het bureaublad en dat is best wel irritant. Tevens moest het keyboard over NKRO beschikken of terwijl N-key rollover omdat ik bij het gamen van spellen zoals Battlefield wel eens een hoop knoppen tegelijk wil indrukken en dan moeten ze natuurlijk wel allemaal geregistreerd worden.

ook even meteen een eerste indruk van het toetsenbord :)

Afmeetingen

De CM Storm Quickfire Ultimate is voor een volledig toetsenbord dus met numpad een redelijk compact toetsenbord. Het heeft 4 grote rubber pads aan de onderkant om ervoor te zorgen dat het toetsenbord niet weg glijd. En ik moet zeggen dat het toetsenbord inderdaad nergens naartoe glijd.

De switches:

de switches op dit toetsenbord zijn de cherry MX brown switches.
De brown switches hebben in tegenstelling tot de blue switches van cherry MX geen tactical feedback. Dat wil zeggen dat ze niet het kenmerkende klik geluid maken. Ze hebben wel een hobbel in de switch die je kan voelen als je hem langzaam indrukt.

Backlight:

Elke toets op het toetsenbord is voorzien van een rood ledje dat boven de swith is bevestigt
het toetsenbord kent 3 modes:
- Backlight aan: alle toetsen zijn verlicht.
- Gaming mode: alleen WASD en de arrow keys zijn verlicht.
- breathing mode: hierbij gaan de ledjes langzaam aan en weer langzaam uit en dan weer langzaam aan enzovoort.

De FN toets is niet standaard verlicht alleen als je deze inschakelt. Dit geld ook voor de Winlock key.
De toetsen zijn over het algemeen goed verlicht. Alleen de media icons van de functie toetsen en de tekens van de cijfertoetsen zijn minder verlicht. Dit komt omdat het ledje boven de switch is gezet.

Ook is backlight bleeding onder de spatiebalk als je een beetje onderuit gezakt ziet kan je namelijk de ledjes onder de spatiebalk zien, maar als je in een normale zit positie zit zal je hiervan geen last hebben.

Geen polssteun??

De CM Storm Quickfire Ultimate heeft geen polssteun. Dit is voor als je grote handen hebt met lange vingers zoals ik geen probleem, maar als je kleine handen hebt met kleine vingers kan dit wel een probleem veroorzaken. Omdat het toetsenboord behoorlijk hoog is kan dit er namelijk voor zorgen da je niet de cijfer toetsen kan bereiken.

USB tegen PS/2:

Voor toetsenboorden kan je 2 ingangen gebruiken. PS/2 en USB. Het verschil tussen deze 2 ingangen is dat PS/2 een eigen ingang heeft op de South bridge van je moederbord. Dit wil zeggen dat je toetsenbord een eigen ingang heeft die die in tegenstelling tot USB niet hoeft te delen met andere randapparatuur. In theorie kan dit betekenen als je een snelle externe opslag ruimte heeft die draait vanaf een USB poort die aangestuurd via de zelfde controller dat de bandbreedte op de Bus tussen de USB controller en de USB poorten helemaal gebruikt woord door de externe opslag. Echter zal dit in de praktijk niet echt voorkomen.

Ook heeft een PS/2 toetsenbord toegang tot NKRO. Of terwijl N-key rollover. Dit wil zeggen dat je een onbeperkt aantal toetsen kan indrukken. Dit kan met een usb toetsenbord niet, echter kan een USB toetsenbord NKRO wel simuleren. De CM Storm Quickfire Ultimate simuleert ook NKRO en ik kan geen verschil merken tussen PS/2 NKRO en USB gesimuleerde NKRO.
Tevens kan je met een PS/2 toetsenbord je PC aanzetten omdat het direct in verbinding staat met je BIOS en geen drivers nodigt heeft om te kunnen werken.

De kabel

De kabel is een sleeved kabel. het nadeel van de kabel is dat hij heel erg stug is en dus moeilijk weg te bergen is. wel is de usb gold plated wat eigenlijk totaal geen nut heeft voor een toetsenbord maar er wel nice uit ziet. wel is de kabel verwijderbaar ookal zou ik dat zelf niet zo vaak doen omdat de connector daar niet echt voor gemaakt is. Ook zitten er aan de onderkant van het toetsenbord verschillende plekken waar de kabel naar buiten kan komen. Zo kun je zelf kiezen waar je de kabel uit wil laten komen.

Kortom dit toetsenbord is geschrikt voor mensen met grote handen en die dus geen polssteun nodig hebben. En die graag een mechanisch toetsenboord willen hebben maar er niet meer dan 100 euro willen uitgeven. Maar wel een goed degelijk toetsenbord willen met de functies zoals winlock en backlight. Maar heb je geen grote handen dan zal ik dit toetsenbord toch overslaan omdat je dan waarschijnlijk moeite hebt om op een comfortabele houding te gamen en toch nog alle toetsen makkelijk kunnen te bereiken. .

Heb jij ook een CM Storm QuickFire Ultimate (Brown switch/Red backlight)?

Nette review, duidelijke foto's. Niet overdreven lang, maar leest lekker weg. Keurig.

Vraagje, waarom uiteindelijk deze ipv bijvoorbeeld de Trigger-Z (Met Polssteun)? Gewoon uit interesse.
omdat ik zelf nooit een polssteun heb gebruikt en dat ook niet echt nodig heb. heb grote handen en mn budget was beetje beperkt ;) en kon de triggerZ net niet onder de 100 euro vinden :P tevens heb k best wel een mini bureau wat al best wel heel erg vol licht :P

btw dankuwel voor het compliment :D

[Reactie gewijzigd door RobinKuijp op 9 augustus 2015 14:34]

Bedankt voor de review, duidelijk uitleg. Ik zat te twijfelen, maar je review heeft in ieder geval een ding duidelijk gemaakt. Ik heb namelijk vrij kleine handen, maar ja kan eventueel natuurlijk ook een losse polssteun erbij doen... Maar dan zal ik eerst nog ff doorzoeken.
O-) thnx daarom schrijf k review om dingen erin te zetten die ik zelf niet op het internet erover kon vinden :)
Heel mooi gedaan goed de tijd voor genomen :) :P