HP Proliant MicroServer Gen8 G1610 Review

binbash. 9 augustus 2015, 1.750 views

HP Proliant MicroServer Gen8 G1610

Heb de betreffende server ruim een halfjaar geleden gekocht. Was opzoek naar een apparaat in huis om alles centraal op te kunnen slaan (films,series,muziek,fotos), backups naartoe te kunnen maken en dat daarbij niet teveel stroom verbruikt, maar geen echt NAS is.

Pluspunten

• ILO remote management
  • Bouwkwaliteit
  • 2x 1Gbps LAN
  • 4x 3,5" HDD

Minpunten

• Plastic HDD Trays
  • Fake RAID

Features Score: 4
Heb de server gekocht met 2GB RAM. En heb er 2x2TB in RAID1 and 2x1,5TB RAID0 in geplaatst. Verder heb ik de ongebruikte DVD drive gevuld met een 60GB SSD voor het besturingssysteem in dit geval Ubuntu 14.04.3 LTS server editie.

Bij het uitpakken was ik onder de indruk van de bouwkwaliteit. Degelijk in elkaar gezet. Goede metalen behuizing. Alles netjes weggewerkt in de server zelf. Wat ik een aardige extra vind is dat op het moederbord een extra USB ingang zit om bijv. vmware van te kunnen draaien. Zoals dat hoort in een server. 2 geheugen slots wat opzich genoeg is.

De hdd brackets zijn dan wel weer echt karig. Helemaal plastic. Mede daarom geven ze de mogelijkheid om hdd met bracket scheef in de drivebay te stoppen. Dat kan nare gevolgen hebben voor de backplane waar de SATA aansluitingen opzitten.

De RAID controller van de server is geen echte RAID. Gebruik je windows kan je wel met drivers een array bouwen. Voor Linux zijn de drivers niet opensource. Daarom heb ik zelf gekozen voor software RAID vanuit Ubuntu. Heb in andere artikelen gelezen dat er mensen waren waarmee de fancontroller die op de RAID array zit er voor zorgde dat ook na het opstarten van Linux met software RAID de fans op 80% bleven draaien. Heb dat zelf niet ervaren.

Vind de ILO een hele mooie extra feature. Heb er zelf ook de advanced key bij wat wel erg handig is wanneer je ISO's wil mounten om je server te installeren. Nooit een scherm nodig.

De disk perfomance is OK voor wat de hardware is. Daarbij gebruik ik oude HDD's en een mix van HHD merken. Allemaal niet bevordelijk voor de performance.

Test:

read (1.1 GB) copied, 4.72726 s, 227 MB/s

SSD

write (1.1 GB) copied, 4.43391 s, 242 MB/s
read (1.1 GB) copied, 5.12285 s, 210 MB/s

Verwacht geen turbo snelle performance. Er is bezuinigd op een aantal dingen. Met dat in het achterhoofd is het wel een hele goede server voor de prijs.

Heb jij ook een HP Proliant MicroServer Gen8 G1610?

Je hebt het over 'niet teveel stroom verbruikt'. Heb je metingen van wat het apparaat nu in de praktijk doet? Ben wel benieuwd :)
Heb geen metingen. Kan ik wel maken. Het is allemaal relatief natuurlijk: 4x3'5" HDD, 1x SSD en 2 ram sticks verbruiken gewoon stroom. Mijn voorgaande server had een P4-630 die waren dol op hitte genereren met stroom verbruiken. Vergeleken daarme is het al snel "niet teveel". Review technisch een ongelukkige woordkeuze :D Dat dan weer wel.

Ga mijn meter is even opzoeken.... wordt vervolgd.
Thanks :) Het is idd nogal relatief, misschien vind jij 100W al vrij zuinig. Ik niet, dat wil ik niet 24/7 hebben draaien, kost je dan 200 euro per jaar aan stroom :P
Nee, is waar. Heb het ook lang afgezworen. Denk wel dat je met 100 watt redelijk in de buurt komt. 40-55w voor de proc 10-15w per HDD gok ik. en nog 20-30 wat voor 2x2gb RAM. Maarja wil het toch kwijt ergens kwijt die data. En server in een DC huren is nietzo duur meer tegenwoordig. Opslag vaak wel. Dat wordt dan een beetje een kosten baten plaatje. En het thuis hebben heeft toch ook wel een hoop voordelen.
OK, heb het vandaag bekeken. Een paar nummers uit de "praktijk" :D

6.4 W bij een uitgeschakelde server
48 W bij normaal gebruik (win7 virtualboxvm, zoneminder, afp, smb)
52 W bij maken rsync backup
60 W bij doen van simpele dd test om cpu's snel op 100% krijgen

50 W gemiddeld. Vind het helemaal niet onredelijk.

[Reactie gewijzigd door binbash. op 30 september 2015 20:41]

Thanks!

Ik heb afgelopen weekend een pricewatch: Intel NUC Kit (Core i3 3217U) gekocht (tweedehands), die doet 17W als hij belast wordt :9