Specificaties 2.0-set met een totaal vermogen van 20 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

M-Audio Studiophile AV 40 Review

Metro2002 8 augustus 2015, laatste update op 8 augustus 2015, 244 views

M-Audio Studiophile AV 40

Voor het geld een goed stel actieve monitor speakers. Bouwkwaliteit is degelijk , geluid is goed en zeker voor computerspeakers meer dan prima maar verwacht niet dat deze speakers je dure Klipsch, B&W of vergelijkbare speakers weg zullen vagen.

Pluspunten

• Vlakke frequentiecurve
  • Gebalanceerd geluid
  • Goede bouwkwaliteit
  • Prijs / kwaliteit verhouding

Minpunten

• Te weinig lage tonen bij laag volume
  • Aan/uit schakelaar aan de achterkant
  • Geen subwoofer aansluiting

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 2
Film/gameweergave Score: 3
Muziekweergave Score: 4
Ik was eigenlijk op zoek naar een set actieve speakers die mijn Denon versterker en klipsch B3 speakers kon vervangen in de woonkamer om de boel wat strakker en opgeruimder te maken aangezien ik toch niet heel veel muziek meer luister in de woonkamer en kwam toevallig deze M-audio set tegen.

Met in het achterhoofd dat deze set ook wel bij de PC kon ter vervanging van mijn creative T10 set mocht het niks worden in de woonkamer heb ik de gok genomen en de set gekocht.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Het is gn vervanger voor een fatsoenlijke hifi installatie. Direct na het aansluiten in de woonkamer werd al snel duidelijk dat deze set toch echt minder power en geluidskwaliteit had dan mijn Denon en Klipsch set. Niet dat het slecht klonk en als dit mijn enige speakerset zou zijn geweest had ik er prima mee kunnen leven maar nu voelde het als downgrade maarja wat verwacht je ook eigenlijk van een speakerset die een tiende kost van mijn hifi set.

Dan maar bij de PC zetten en daar komen deze M- audio speakers veel beter tot zijn recht met een paar kanttekeningen.

In de doos
De speakers, een aansluitsnoer om de 2 speakers met elkaar te verbinden en een 3,5 mm jack naar 2 keer tulp snoer.

Aansluitingen
Aan de achterzijde is een lijn ingang te vinden en een TRS ingang voor mengpanelen en andere audio apparatuur. Ook de aansluiting naar de andere speaker vind je hier.
Bijzonder onhandig vind ik dat ook de aan/uit schakelaar aan de achterkant zit.
Ook aan de achterzijde: Baspoorten. Let hier op als je de speakers plaatst. Strak tegen een muur is een no-go.

Aan de voorzijde vind je een koptelefoon aansluiting en nog een aux in en een volume knop

Bouwkwaliteit
Ik heb de zogenaamde 2e revisie van deze speakers en na horrorverhalen over de 1e revisie (die ook een bassboost knop heeft, dat heeft deze niet) waarbij speakers de garantieperiode niet eens doorkomen zonder halverwege het loodje te leggen is intussen duidelijk dat de 2e revisie een stuk degelijker gebouwd is.

Nog geen enkel probleem met de set gehad en ik heb ze intussen bijna een jaar staan.

Het enige dat duidt op iets goedkopere componenten is de 'plop' die je soms hoort bij het uitzetten van de speakers met de aan/uit schakelaar. Een goed ontworpen versterker deel hoort niet te ploppen.

De speakers voelen verder heel solide gebouwd.

Geluidskwaliteit muziek
De M audio AV40 zijn studiospeakers, dat betekent dat het speakers zijn die gemaakt zijn om een vlakke frequentiecurve weer te geven, dit in tegenstelling tot de gemiddeld pc speakerset die de hoge tonen en de basweergave flink overdrijven om het 'lekker' te laten klinken. Deze M audio's geven het geluid weer zoals het 'bedoeld' is en daar moet je wel even aan wennen. In eerste instantie klinkt het vrij vlak maar na een tijdje is dat juist best een pluspunt.

Zo klinken bijvoorbeeld stemmen erg duidelijk , is het laag niet overdreven en vrij 'droog' en is het hoog niet heel fel maar ook weer niet 'warm'.

Een klein nadeel vind ik dat de basweergave nogal achterblijft als je de set niet op een beetje volume hebt staan. Zet je ze iets harder dan komen ze meer tot leven.

Een dingetje om rekening mee te houden is dat het speakers zijn die een kleine sweetspot heeft. Je moet ze dus niet t ver uit elkaar hebben f ze in een virtuele driehoek op je gericht hebben. Dat is wel een beetje inherent aan studiospeakers, het zijn namelijk 'near field' speakers.

Geluidskwaliteit games en films
In games en films is de set redelijk.

In bijvoorbeeld een spel als Battlefield klinkt de set goed omdat je zonder veel moeite kan localiseren waar geluid vandaan komt maar je hoort ook subtiele dingen als voetstappen e.d. erg goed. In films zijn dialogen goed en helder te verstaan en geluidseffecten komen goed door.

Wat dan wel weer tegenvalt is de laagweergave, het is nu eenmaal geen set die erg diep laag kan weergeven en de 'droge' basweergave is bij games en films niet bepaad een pluspunt. Zeker films hebben baat bij een flinke subwoofer. Het midden en hoog wordt dan wel weer meer dan prima weergegeven, aangevuld
met een subwoofer (waar de set helaas geen eigen aansluiting voor heeft) zou het voor games en films een stuk beter klinken.

Ondanks de minpuntjes kan ik deze speakers zeker aanraden voor iedereen die wat beters wil dan standaard computerspeakers en niet zit te wachten op gillende tweeters en stampende baskisten. Voor het geld kun je denk ik weinig betere 2.0 sets vinden.

Heb jij ook een M-Audio Studiophile AV 40?