Specificaties Tower, 15 interne + 5 externe bays - Bekijk alle specificaties

BitFenix Shinobi XL Review

Mmore 9 augustus 2015, 526 views

BitFenix Shinobi XL

Een enorme kast met veel ruimte, functionaliteit en een mooi design. Op de Shinobi XL valt maar weinig negatiefs op te merken en ook de prijs is uitstekend gezien het segment waarin de behuizing valt.

Pluspunten

• Mooi design
  • Veel functionaliteit
  • Goede koeling
  • Zee aan ruimte voor cable management en waterkoeling
  • SuperCharge poort voor je mobieltje / tablet

Minpunten

• Geen modulaire HDD-cages
  • Stoffilters voor lastig te bereiken

Review: BitFenix Shinobi XL

- Koeling & Geluidsproductie
- Prijs & Alternatieven
- Conclusie

Productpagina @ BitFenix

Als ik het over BitFenix heb op een feestje of op werk dan merk ik dat bijna niemand weet waar ik het over heb, maar als ik ze wat foto’s laat zien van de kasten die ze maken dan komt er al gauw bewondering naar voren onder de enthousiastelingen. BitFenix kasten zijn vaak uniek, eigenaardig en misstaan niet in de hipste woonkamers of kantoren.

In deze review kijken we naar een enorme blikvanger: de BitFenix Shinobi XL. Deze behuizing wordt zowel in het standaard zwart als in het wit aangeboden en is vanaf ongeveer 135 euro leverbaar. Hiermee is het zeker niet de goedkoopste optie, maar vergeleken met andere kasten in het E-ATX en XL-ATX segment valt de kast ook niet heel duur uit.

De specificaties van de BitFenix website:

In tegenstelling tot veel andere nieuwe behuizingen richt BitFenix zich met deze kast juist op de hobbyisten onder ons die ruimte nodig hebben of graag willen. De Shinobi valt in het zogenaamde ‘Full Tower’ segment en biedt ruimte aan Mini-ITX, mATX, ATX, XL-ATX en E-ATX moederborden.

Aan de achterkant van de kast zijn er opening voor maximaal 9 PCI sloten en geplaatste PCI apparaten kunnen maximaal 334mm diep zijn mét HDD-cage of 487mm zonder. Processorkoelers kunnen tot 181mm hoog zijn, wat betekend dat je echt moeite moet gaan doen om een processorkoeler te vinden die je niet kwijt kan in de Shinobi. Op het gebied van opslag is er ruimte voor 7 3.5” HDDs of 8 2.5” HDDs. Dit laatste gebeurt middels adapters en de 5.25” sloten, waarvan er 5 beschikbaar zijn.

Koeling wordt geregeld middels drie BitFenix Spectre fans die meegeleverd worden in de slots voorop (1x 230mm), boven in (1x 230mm) en achterin (1x 120mm). Deze koeling zou voor gewoon gebruik genoeg moeten zijn, maar deze kast haal je natuurlijk niet om ‘gewoon’ te gebruiken. Er is dan ook meer dan genoeg ruimte om waterkoeling te installeren, iets waar door BitFenix goed rekening mee gehouden is. Aan de voorkant van de kast kan de meegeleverde fan vervangen worden voor 3x120mm fans, achterin kan de 120mm fan vervangen worden voor een 140mm variant en bovenin is er genoeg ruimte om de meegeleverde fan te vervangen voor drie 120mm fans.

Bijzonderheden zijn de SuperCharge poort, waarmee tot 5 keer meer stroom aan je mobiele apparaat geleverd wordt in vergeleken met USB 2.0. Dit betekend dat je je mobiele telefoon, tablet of andere apparatuur een stuk sneller kan opladen in vergelijking met de andere USB poorten. Ook treffen we voorop vier USB 3.0 poorten aan die eventueel ook als USB 2.0 op je moederbord aangesloten kan worden, mocht je niet genoeg USB 3.0 headers hebben.

De doos van de behuizing ziet eruit zoals we het verwachten. Een standaard kartonnen doos met daarop een afbeelding van de kast in kwestie en de specificaties. Dit is het geval bij negen van de tien kasten die je kan kopen. Gelukkig hoeven we niet lang naar de doos te kijken maar kunnen we de kast gaan bevrijden van haar omhulsing.

Toen ik de doos van de postbode binnenkreeg had ik nog niet echt het gevoel dat het om een zeer grote behuizing gaat. Op het moment dat we de kast op tafel hebben staan naast een andere kast valt het pas op hoe ontzettend groot dit ding is. Het gaat lastig worden om deze behuizing vol te bouwen.

Zoals in de specificaties beloofd wordt zien we direct de aansluitingen bovenop de kast en wat meteen opvalt is dat de behuizing er een heel bijzonder materiaal gebruikt is. De voorkant en de randen van de kast zijn gemaakt van een soort kunststof wat heel fijn en solide aanvoelt. Het materiaal wordt vaker door BitFenix gebruikt en wordt ‘SoftTouch’ genoemd. Daarnaast zijn de zwarte accenten aan de buitenkant van de kast doorzichtig, wat een mooi effect geeft. Dit is op de productfoto's van BitFenix niet heel duidelijk, maar is in de werkelijkheid iets wat direct opvalt. Zorgen zijn er over stof en ander klein vuil wat zich kan vormen achter deze 'roosters', waar het lastig is om schoon te maken. Nu kan ik het me moeilijk voorstellen dat iemand die deze kast koopt niet ook een busje compressed air heeft liggen, maar toch..

Meegeleverd in de doos treffen verder de standaard accessoires aan: de handleiding, een converter voor 5.25" naar 2.5" of 3.5", een speakertje voor op het moederbord, een handje vol tie-wraps en een boel schroefjes. Ook meegeleverd zijn clips die middels een sticker-achtig tape gebruikt kunnen worden voor kabelmanagement, een leuk detail. Niet geheel onbelangrijk is tot slot de USB 3.0 converter die we in de doos aan treffen. Omdat de kast enkel USB 3.0 poorten heeft kan het soms lastig zijn om een oud systeem in te bouwen, je kan dan immers de USB poorten op de kast niet meer gebruiken. Met deze converter kan je van de 4 USB slots in elk geval 2 stuks nog gebruiken als USB 2.0 poort, wat een stuk beter is dan niets. Het is jammer dat er niet twee converters meegeleverd zijn zodat alle poorten aangesloten kunnen worden op oude apparatuur.

Wanneer we kast openen, of nee, eigenlijk daarvoor al, krijg je direct een gevoel van rust. De duimschroeven die gebruikt worden door BitFenix zijn de beste die ik gezien heb en voelen ontzettend luxe aan. Als we dan eindelijk de kast open hebben dan treffen we een zee aan ruimte voor de hardware die we gaan installeren. Direct opvalt zijn de zwarte accenten die gebruikt worden voor bijvoorbeeld de randen van de 5.25" bays, de bays van de harde schijven en de fans.

Wat niet direct opvalt zijn de rubberen "voetjes' waar de voeding op staat wanneer deze geïnstalleerd wordt. Dit voelt wat gek aan wanneer de voeding installeert maar zorgt ervoor dat er wat ruimte blijft tussen de behuizing en de voeding, wat met name moet zorgen voor een vermindering van trillingen (en dus geluid) binnen de kast.

Waar vrijwel elke concurrende kast "gewoon" 120mm of 140mm fans meelevert vinden we in de BitFenix maar liefst twee enorme 230mm fans. Deze fans hebben doorgaans een minder hogere rotatiesnelheid nodig om dezelfde hoeveelheid lucht te verplaatsen, wat ook weer moet leiden tot een verminder in het geluid dat de kast maakt.

Bijzonderheden treffen we verder niet aan, behalve wellicht dat de USB 3.0 kabels behoorlijk dik zijn (zoals ik ze tot dusverre altijd gezien heb) wat lastiger is als je ze bijvoorbeeld niet gebruikt of wil wegwerken. De kabels zijn ook niet heel flexibel wat het niet gemakkelijker maakt. De ruimte in de kast waar kabels doorheen kunnen lopen zijn mooi afgedekt met een kunststof zwart materiaal waar je kabels doorheen kunnen lopen. Overigens is het ‘t vermelden waard dat SuperCharge poort niet aangesloten wordt op een USB aansluiting, maar in plaats daarvan op een SATA power poort. Je kan deze poort dus niet gebruiken om data over te laten lopen, maar enkel om je USB apparatuur op te laden.

We gaan in de kast een iets ouder systeem inbouwen wat ik nog had liggen. Het gaat om een Asus P6T Deluxe v2 met een Intel i7 920 als processor, 3x2GB geheugen van OCZ, een EVGA GTX260 videokaart en een 700W PSU van Cooler Master. Voor opslag hebben we nog een oude 3.5" Seagate schijf in de kast liggen met een capaciteit van 500GB die geplaatst kan worden tot het budget er is voor een SSD.

Op de kast is een soort van legenda zichtbaar waarin staat welke letters welke formfactor represtenteren. Dit is wat lastig op de foto te krijgen omdat het wit-op-wit is, maar het maakt de installatie van het moederbord wel heel simpel. Nadat we de spacers geplaatst hebben op de plekken waar een "A" staat (voor ATX) kunnen we het moederbord zo in de kast plaatsen en vastschroeven. Ook als je gebruik gaat maken van een grotere of kleinere formfactor dan moet dit een heel gemakkelijk proces zijn.

Na het plaatsen van het moederbord en de voeding installeren we CPU koeler, in dit geval een Thermalright Ultra 120 Extreme, wat dankzij de grote opening aan de achterkant van de kast ook heel gemakkelijk gaat. Er is lekker veel ruimte om te werken en om de kabels achter weg te werken. Om het gehele gebied waar het moederbord geplaatst wordt heen zitten er kabel "deurtjes" waarmee je de kabels naar de achterkant van je kast kan werken.

Stiekem zonder moederbord panel, niet doorvertellen.

Buiten de voeding en het moederbord zelf is de installatie verder geheel toolless: de 3.5" HDD kan je als het ware in de beugels duwen waarna ze vast zitten. Hetzelfde zou gelden voor eventuele 5.25" apparatuur wat je gemakkelijk erin duwt middels een "lock" systeem.

Als je er niet veel voor voelt om veel tijd te besteden aan de installatie van je systeem, als je van gemak houdt of als je graag wat extra ruimte hebt dan is de Shinobi perfect. Op geen enkel punt tijdens de installatie loop ik tegen irritaties aan, vrij uniek als het gaat om de inbouw van een systeem, iets wat toch soms de nodige complicaties met zich meebrengt. Er is meer dan genoeg ruimte om kabels via de achterzijde weg te werken en zelfs wanneer je het systeem een stuk voller zou bouwen dan blijft er nog steeds ruimte over om mee te werken.

Ook op het gebied van koeling doet de Shinobi het uitstekend. De ruimte die er is zorgt ervoor dat geen enkel onderdeel lucht te kort komt en de aanzuiging van lucht middels de grote ventilatoren zorgt ervoor dat de verplaatsing van lucht merkbaar aanwezig is. Wanneer je je hand in de kast houdt als hij aanstaat kan je de airflow gemakkelijk volgen, zelfs als de ventilatoren op een hele lage snelheid draaien. Omdat er ruimte is voor de grootste processorkoelers en eventuele waterkoeling is er ook voor de tweakers onder ons die met het overklokken bezig gaan niets aan te merken op de Shinobi.

Wanneer we de koeling op maximale snelheid laten draaien dan wordt duidelijk hoeveel power er zit in de grotere ventilatoren. De kast kan dan gerust ‘luid’ genoemd worden, maar wanneer je gewoon bezig bent met normale werkzaamheden dan hoor je de kast niet boven omgevingsgeluid uitkomen. Stoffilters zijn aangebracht aan de onderkant van de kast en aan de voorkant, deze zijn makkelijk uitschuifbaar om te verwijderen en bijv. met de stofzuiger schoon te maken. Wel is het wat lastig om de voorkant los te krijgen, hier moet behoorlijk wat kracht voor uitgeoefend worden op de behuizing waardoor het toch wat vreemd aanvoelt.

De Shinobi XL is leverbaar vanaf ongeveer ¤135,- wat in de eerste instantie vrij duur lijkt te zijn. Als we echter filteren op kasten geschikt voor XL-ATX en E-ATX dan blijkt al snel dat dit niet het geval is. BitFenix concurreert onder andere met bijvoorbeeld de 750D van Corsair (¤160,-) of de Storm Stryker van Cooler Master (¤145,-) terwijl de goedkopere kasten in het segment van Phanteks en Corsair moeten komen in de vorm van de Enthoo Pro (¤94,-) en de 450D (¤121,-).

Wanneer gekeken wordt naar de feature set, de kwaliteit van het gebruikte materiaal en de gehele vormgeving dan mag gerust geconcludeerd worden dat de Shinobi XL aantrekkelijk geprijsd wordt in een markt waar enorme behuizingen nu eenmaal wat duurder zijn. Als je echter niet persé gebruik gaat maken van de ruimte voor waterkoeling of een groter moederbord dan is het natuurlijk maar net de vraag of je zoveel ruimte wel echt nodig hebt. Voor ongeveer de helft van de prijs kan je tegenwoordig hele mooie ATX behuizingen kopen.

De gehele review kom er eigenlijk al op terug: de Shinobi XL is, zoals de naam suggereert, een enorme kast met maar heel weinige echte nadelen. Het was één van de gemakkelijkste kasten waarin ik een systeem heb gebouwd en het uiterlijk is spectaculair in een wereld van saaie zwarte dozen. Installatie van de kast is zeer gemakkelijk en hierdoor is het een plezier om met deze kast te werken.

Wat had BitFenix dan nog anders kunnen doen? In een volgende iteratie van de kast zouden bijvoorbeeld modulaire HDD-cages en een iets gemakkelijker te verwijderen voorkant om bij de stoffilters te komen fijn zijn. Om de bovenkant en voorkant van de kast los te krijgen moet je nu behoorlijk wat kracht uitoefenen.

Al met al mag de Shinobi XL gerust een alleskunner genoemd worden: je kan er elk systeem in kwijt, er is meer dan voldoende ruimte voor waterkoeling en ook met de prijs is niets mis. Ben je op zoek naar een kast waar je de komende 10 jaar op kan bouwen dan is de Shinobi zonder twijfel het overwegen waard.

Enkele hogere res foto’s voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Vind je deze review leuk dan zou ik een leuke reactie hieronder natuurlijk erg waarderen, dit geeft de motivatie om door te gaan met deze reviews, maar uiteraard is kritisch commentaar ook zeer welkom.

Terug naar boven

Heb jij ook een BitFenix Shinobi XL?

Als ik ooit in de toekomst weer eens zelf een systeempje ga bouwen, weet ik nu welke kast ik al wil ;) Toevallig zag ik je review staan en ben gewoon overtuigd!
Thanks! Mocht je nog vragen hebben dan beantwoord ik ze graag :)
Goede review. Ik overweeg deze behuizing te kopen maar ik heb een vraagje over de fans: Hoe worden deze aangestuurd? Ik kan me herinneren dat er bij de BitFenix Raider een slider zat verwerkt in de case die de snelheden van de fans bepaald, maar als ik naar deze case kijk dan zie ik niets zitten wat hierop lijkt? En heb ik voor de SuperCharge-poort nog een speciale poort op mijn moederbord nodig?

[Reactie gewijzigd door TheEijk op 11 augustus 2015 14:23]

Bedankt voor je compliment :) SuperCharge poort komt op een SATA power kabel, fans worden aangestuurd middels je moederbord, er zit voor zover ik kan zien geen slider of controller op, hoewel die natuurlijk makkelijk in één van de 5.25" bays geplaats zou kunnen worden.
Mooie review Joey. Ik wist dat je wat moois ging maken maar dit is boven alle verwachtingen. Foto's top, lekker leesbaar, lang zat maar niet overdreven. Erggg tof! +3