Seagate Backup Plus Slim 1TB Zwart Review

Sigm4tic 8 augustus 2015, laatste update op 10 augustus 2015, 3.977 views

Seagate Backup Plus Slim 1TB Zwart

Een mooi extern schijfje met uitstekende bijgeleverde software.

Pluspunten

• Grootte
  • Gewicht
  • USB 3.0

Minpunten

• Account aanmaken voor cloud

Mobiliteit Score: 5

-Compatibiliteit
-Software
-Prestaties
-Conclusie

Ik was op zoek naar een externe harde schijf om de groeiende lijst met bestanden die eerst op een 16Gb stickje stonden naar te verplaatsen en zo een veilige back-up te hebben voor als er iets met mijn computer zou gebeuren. In eerste instantie wilde ik een WD schijf kopen, maar deze was niet meer voorraadig, dus deze maar gekocht.

Deze externe harde schijf van Seagate komt in een kleine (volledig recyclebare) kartonnen doos met wat informatie over de schijf op de verpakking zoals compatibiliteit, de garantietermijn van 2 jaar en wat ik persoonlijk leuk vind aan de verpakking, een foto van de zijkant van de schijf met de hoogte en de dikte met schaal 1:1.

Na de zegeltjes te hebben doorgesneden komt de schijf in plastic verpakking naar buiten. Ook zit er nog een USB-kabel in en een snelstarthandleiding in die niet veel meer zegt dan dat je de stekkers aan moet sluiten om hem te kunnen gebruiken en hoe je Seagate Dashboard moet gebruiken.

Aan de voorkant zit het logo van Seagate en een LED. Dit ledje gaat aan als de schijf aan de computer aangesloten is. De schijf heeft een beschermfolie op de achterkant die je eraf kan halen. Toen ik de schijf eruithaalde was ik verbaasd over het gewicht, namelijk 152 gram. Aan de achterkant zien we ook het product- en serienummer en als we dan nog een stukje verder draaien zien we aan de bovenkant de micro-USB 3.0 stekker. De kabel hiervoor is in totaal 45cm.

De schijf is 2.5” of preciezer; 114 x 76 x 12.1 mm en zoals gezegd 152 gram.

Op de verpakking staat dat deze schijf compatible is Windows 8/7/Vista/XP en Mac OSX 10.6.8 of hoger. Windows 10 staat er niet bij aangezien de verpakking ouder is dan Windows 10 uit is, dus deze is ook compatible.

De schijf gebruikt USB 3.0 op deze poorten, maar als deze gebruikt wordt met een USB 2.0 poort gelden de snelheden van de USB 2.0.
Wat nog meer opvalt is dat er een verwijzing staat naar apps voor Android en IOS. Denk niet dat je de schijf draadloos met een app vanaf je telefoon uit kan lezen, want deze app kan gebruikt worden in combinatie met software op de computer, maar hier zo meer over.

Standaard staan er al een aantal bestanden op de schijf, namelijk een verborgen map met Seagate registratie, een document over garantie en de installerbestanden van Seagate Dashboard. Dit is de extra software voor de schijf. Hiermee wordt het maken van automatische back-ups vergemakkelijkt en kunnen er zelfs draadloos back-ups van telefoons worden gemaakt.

Ik heb deze software geïnstalleerd en kon direct een update doen voor de recentere versie.

Dan krijg je de keuze om direct een back-up te maken of om een schema voor back-ups te maken. Dit spreekt voor zich.

Nu komt het stukje compatible met Android en IOS weer terug. Je kan mits je Seagate Dashboard op je computer en Seagate Backup op je telefoon hebt staan een back-up maken van je telefoon. Hiervoor download je de app Seagate Backup en log je in met je Seagate-account die gratis aan te maken is en die je gebruikt om je schijf te registreren. Vanaf je telefoon kan je dan kiezen om of een back-up via je pc naar de schijf te maken of om een back-up naar de cloud te maken.

http://i.imgur.com/vdNWITR.jpg http://i.imgur.com/jOnBNTe.png http://i.imgur.com/tBEWklt.png http://i.imgur.com/Mcs95Zz.png http://i.imgur.com/IFRMjzi.png

Als je de schijf registreert dan kan je twee jaar lang gratis 200Gb opslag bij OneDrive krijgen.
OneDrive

Let op! De cloud (Cloudstorage Service van Nero) is een jaar lang gratis, daarna zal er waarschijnlijk betaald moeten worden. Details hierover heb ik nog niet kunnen vinden, evenals wat er dan gebeurt met de opgeslagen data.

Helaas is het mij nog niet gelukt om een account aan te maken voor het cloudgebeuren van Nero, want ik moet iets invullen op een plaats waar je van de site niets in mag vullen, dus als het mij lukt zal ik dit stukje updaten.

Er is ook nog een klein kopje genaamd beheer waar nog wat instellingen staan voor de schijf zoals of je de led aan of uit wil hebben, de schijf kan testen en wanneer de schijf in energiezuinige modus gaat.

Lees-/Schrijfsnelheden
De schijf heeft een capaciteit van 1 TB en heeft volgens windows verkenner een capaciteit van 1.000.202.039.296 bytes wat wel klopt aangezien er een verschil zit tussen wat wij zien als 1TB en wat de computer bij dat aantal ziet. Het toerental is 5400 rpm en is NTFS geformatteerd.

Om even een vergelijking te maken tussen de lees- en schrijfsnelheid bij USB 3.0 en 2.0 heb ik het programma CrystalDiskMark gebruikt. Dit programmaatje heeft op verschillende manieren beschrijven op de schijf geschreven en gelezen en daar zijn de volgende resultaten uitgekomen.

Lees-/schrijfsnelheden bij USB 2.0

Lees-/schrijfsnelheden bij USB 3.0

Temperatuur
Voor de temperaturen heb ik CrystalDiskInfo gebruikt en deze geeft aan dat de schijf continu rond de 30 graden Celcius zit als deze niet gebruikt wordt en tijdens het testen met CrystalDiskMark werd de temperatuur niet hoger dan 32 graden Celcius.

Geluid
De schijf is naar mijn mening erg stil, maar niet helemaal. Naast mijn computer hoor ik de schijf niet meer op een afstand van 30 cm. Mijn gehoor is erg goed en mijn pc heeft een gemiddelde geluidsproductie.

Al kan ik over betrouwbaarheid nog niets zeggen, ik vind het een prima schijfje voor de prijs. Hij doet wat ik van een externe schijf wilde, is niet lelijk om te zien en is erg klein gezien zijn capaciteit. De software is ook niet problematisch en wel fijn om te gebruiken als je draadloos een backup van je telefoon wil maken zonder hier al te veel werk voor te moeten verrichten. Het is alleen wel een beetje teleurstellend dat ze een mooie optie om gegevens in de cloud op te slaan maken, maar dat dit alleen het eerste jaar gratis is. Ook kan je dit alleen gebruiken als je een account hebt en die moet je dan eerst nog zien te maken, wat mij dus niet lukte.

Heb je opmerkingen/vragen? Stel ze gerust! Ik heb net een andere camera, dus het is nog even uitproberen, maar ik hoop dat de foto’s over de tijd steeds beter worden.

Heb jij ook een Seagate Backup Plus Slim 1TB Zwart?

Nee, dat lukt mij ook niet, ik kan die serial niet invullen terwijl het verpicht is 8)7
Dat was precies waar ik ook tegenaanliep :? . Ik heb nog gekeken of ik de html aan kon passen, maar daar bwn ik niet goed genoeg voor :P . Mischien dat ik morgen wel even kijk of ik een mailtje kan sturen naar de mannen van Seagate.
Ik heb zojuist de 2TB versie gehaald; mij viel op dat naast de genoemde Nero Cloud service voor één jaar, de Onedrive van 200 GB twee jaar geldig is.

Je stukje daarover is hier een beetje onduidelijk over. De Nero cloud voor één jaar denk ik ook van, mwah, maar die twee jaar 200GB van Onedrive vind ik een stuk interessanter eigenlijk. Microsoft rekent daar 4 euro voor per maand, dus dat is een extra bonus van 24 x 4 = 96 euro.

Ik heb het zojuist gekoppeld aan mijn eigen Microsoft account en dit lukte zonder probleem.

Verder prima review :)

[Reactie gewijzigd door psy op 10 augustus 2015 22:56]

Ik heb het termijn aangepast. Op de afbeelding staat ook twee jaar :) .

Die bonus van 96¤ is idd. mooi meegenomen, maar deze heeft geen integratie in Seagate Dashboard.

Is het jou wel gelukt om voor de Nero Cloudservice een account aan te maken?
Het is godsonmogelijk om een account aan te maken bij Seagate.com. We krijgen alleen toegang tot de site als we Internet Explorer gebruiken. Maar deze is niet meer beschikbaar in Windows 10.
Chrome werkt niet, IETab in Chrome werkt niet, Firefox werkt niet, Edge werkt niet, IE vanuit Edge werkt niet.
Als je geen account hebt bij Seagate heeft het ook geen zin om in te loggen bij OneDrive.

Update: Het helpt als je in de netwerkadapter, de ip4 instellingen voor de DNS servers handmatig instelt op 8.8.8.8 | 8.8.4.4

[Reactie gewijzigd door varkenshand op 26 juli 2016 21:34]