Specificaties 13,3" (2560x1440 IPS), 512GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

HP Spectre x360-4040nd Review

oscarwashere 30 januari 2016, laatste update op 31 januari 2016, 477 views

HP Spectre x360-4040nd

De Spectre x360 is niet zomaar een laptop. En dat zeg ik niet omdat je hem kan dubbelvouwen. Nee, dit heeft hij te danken aan zijn uitstekende prestaties, verbluffende looks, mooie details, fijne toetsenbord en gigantische mousepad. En nog meer dingen, die je kan lezen in mijn (volledige) review.

Pluspunten

• Premium design
  • Toetsenbord typt fijn
  • Fijne mousepad
  • Touchscreen
  • Metalen behuizing
  • 360-functionaliteit
  • Ventilator is nog steeds vrij stil als hij op z'n hardst draait
  • Grote specs in een klein apparaat

Minpunten

• Metalen behuizing zorgt helaas voor meer gewicht
  • Geen anti-glare scherm door touchscreen
  • i7 + metalen behuizing + hele zware taken = soms warm

Hoi allemaal,
Dit is niet mijn eerste review hier op Tweakers, ik heb er zelfs best veel vind ik zelf, maar het is wel de eerste review van mijn eerste eigen laptop. Ondanks dat ik enorm blij ben met mijn laptop, ga ik proberen een zo goed, eerlijk en nuttig mogelijke review te schrijven. Ik hoop dat dit straks gelukt is.

Deze laptop heb ik gekocht voor mijn 4 jarige HBO studie Facility Management. Het is niet zo dat je hier veel meer hoeft te doen dan Word, maar ik wilde graag een laptop die ook naast het studeren 'turbosupersnel' en natuurlijk mooi zou zijn. De prijs maakte niet zo veel uit; ik had namelijk een leuk bedrag gewonnen via de ideeŽnbus op mijn werk, dus een laptop leek mij wel een geschikt doel voor dit bedrag.

Als student kon ik de laptop met een mooie korting krijgen via de HP Student Store, waardoor hij een stuk aantrekkelijker is. Op het moment van schrijven betalen normale consumenten §1500+ voor het apparaat, en ik heb er als student §1300+ voor betaald.

Mijn eisen

• De laptop moet niet alleen nu, maar ook in het 4e studiejaar en liefst nog een tijdje daarna lekker snel zijn. De nieuwste generatie i-Core is dus gewenst.
  • De laptop moet gemakkelijk mee kunnen in mijn tas, in de trein, op de fiets en natuurlijk naar de klas.
  • Touchscreen is leuk (omdat mijn tablet niet meer is wat hij was), maar niet vereist.
  • De laptop moet een goede mousepad hebben, want ik dat is toch makkelijker dan een extra muis meeslepen.
  • Toetsenbord verlichting is niet vereist, maar zou wel fijn zijn.
  • De laptop moet goed 'aanvoelen' en goed typen.
  • Windows is een vereiste, uiteraard met upgrade mogelijkheid naar W10.
  • Prijs mag ongeveer tussen de §900 en §1500

1. Featureset

1.1 Featureset: x360
Natuurlijk begin ik deze alinea met het meest voor de hand liggende: de x360/convertible/hybride/laplet-functie. Ik dacht voor de aankoop dat het vooral een gimmick zou zijn, of iets dat je eigenlijk nooit in de praktijk gebruikt. Het tegenovergestelde bleek waar. Vooral op de bank of in bed is het handig dat je het (touch)scherm) dichterbij je kan halen, door hem neer te zetten met het toetsenbord omlaag. De tent-stand gebruik ik het minst, maar komt wel van pas wanneer ik alleen mijn muziek bedien op de laptop, hij staat in de tent-stand ook mooi op het dressoir. Voor de tablet-stand heb ik een speciaal kopje:
1.2 Featureset: x360 - Tablet
Het zal je niet ontgaan zijn: je kunt de laptop ook helemaal omklappen tot tablet. Dit is handig om even snel dingen te laten zien, maar het apparaat is wat aan de zware kant om precies te gebruiken als je dat met een tablet zou doen. Toch gebruik ik het apparaat regelmatig als tablet, maar dan in de tent-stand of met het toetsenbord naar beneden. Op die manier is het gewicht uit je handen (je hebt er zelfs 2 vrij nu) en is het gebruik makkelijker.

Laatst zat ik met 3 medestudenten rond een tafel om aan een project te werken. Daarbij is de tablet stand goed van pas gekomen; door hem namelijk plat in het midden van de tafel neer te leggen, kon iedereen goed meekijken en konden we de rest van de tafel gebruiken voor boeken of om op te schrijven. Ik kreeg trouwens ook veel complimentjes voor de looks van de laptop ;)
1.3 Featureset: toetsenbord
Het toetsenbord ziet er erg mooi uit, dankzij de zilveren (aluminium?) toetsen. Maar daarnaast typt hij ook erg fijn, dankzij een ruime indeling en het feit dat je de toetsen redelijk 'diep' in kan drukken. Ook voelt het degelijk; het toetsenbord veert niet in als je erop bezig bent. Uiteraard zitten er ook nog 'functie-toetsen' op (zie afbeelding), om bijvoorbeeld het volume en de helderheid in te stellen.

Standaard zorgt het indrukken van bijvoorbeeld de F2-knop ervoor dat het scherm dimt, wanneer je FN+F2 indrukt krijg je de 'normale' functie van de F2-knop. In de (nieuwste) BIOS (= eenvoudig te downloaden via het meegeleverde HP Support Center) is deze instelling ook om te draaien, zodat je FN+F2 moet indrukken om het scherm te dimmen.
1.3 Featureset: toetsenbord - verlichting
Altijd handig bij geen of weinig licht: verlichte toetsen. De verlichting werkt goed en de letters zijn goed leesbaar als je de verlichting aanzet wanneer dit de bedoeling zou zijn. Overdag zorgen de witte lichtjes rondom het zilveren toetsenbord er wel voor dat de letters niet meer goed leesbaar zijn, maar dit is niet echt een probleem omdat je de lichtjes bij veel licht natuurlijk niet aan hebt staan.

Wanneer de verlichting is uitgeschakeld, blijft wel het lampje van de F5-toets branden. Dit is namelijk de toets waarmee je de toetsenbordverlichting aan of uit kunt zetten. Mocht je dit storend vinden (wat ik wel vond), dan kun je dit uitzetten in de BIOS. Hiervoor moet je wel de nieuwste BIOS hebben (maar dit kun je eenvoudig downloaden via het meegeleverde HP Support Center).
1.4 Featureset: mousepad
Weinig bijzonders zou je denken, maar het tegendeel is het geval. Nog nooit had ik zo'n grote mousepad gezien; hij is even groot als mijn 5 inch smartphone. Je moet hierdoor ietsje verder reiken voor het rechts-klikken, maar dit went erg snel. Mocht het je toch niet lukken hieraan te wennen, dan bied de software/driver de mogelijkheid om het 'rechtsklik-gebied' te vergroten.

De mousepad is ook lekker glad en gevoelig, wat er samen met het touchscreen voor zorgt dat ik eigenlijk nooit een externe muis aansluit (wat ik op andere laptops wel deed). Daarnaast heeft hij technologie aan boord die voorkomt dat je de muis beweegt als je met je arm/pols over het mousepad gaat; erg handig. De drivers/software leveren nog een tal van extra, hele handige, features die de mousepad echt heerlijk gemakkelijk laat werken. Zo kun je bijvoorbeeld acties instellen voor wanneer je tikt met twee, drie of zelfs vier vingers en worden ook bepaalde patronen herkend.

2. Prestaties

Een lastig onderdeel om te beoordelen, want hoe kun je dit meten? Laat ik er maar over zeggen dat programma's van het Microsoft Office 2016 pakket zoals Word en Excel echt razendsnel opstarten. Waar het op mijn desktop soms meer dan 5-10 seconden kan duren, hoef ik op deze laptop maar in mijn vingers te knippen en het programma is klaar voor gebruik.
2.1 Prestaties: gaming
Voor gamen is de laptop niet gemaakt, maar toch speel ik er soms Lara Croft GO en Rollercoaster Tycoon 2 op. Dit zijn natuurlijk erg simpele en weinig eisende spellen, en zoals je daarom dan ook wel mag verwachten doen deze spellen het heerlijk vloeiend.
2.2 Prestaties: video's kijken
Adobe Flash Player lijkt de laptop soms te kwellen. Wanneer je een tijdje op Dumpert bent, komt het heel soms voor dat de laptop warmer wordt dan aangenaam is en daardoor de ventilator flink gaat draaien. Omdat de behuizing van aluminium is, voel je de warmte goed aan de onder en bovenkant van de laptop wanneer dit gebeurt. Toch is het niet heet en neemt het niet het comfort van het op schoot hebben van je laptop weg. En zoals gezegd gebeurt het slechts zelden. Het duurt ook nooit erg lang en gebeurt de laatste tijd steeds minder. Het lijkt er dus op dat HP actief drivers levert om dit te voorkomen. Hierover later meer.

3. Warmte & geluid

Zoals beschreven in paragraaf 2.2 kan de laptop soms warm worden en geluid produceren bij het lang genoeg kijken van video's. Maar verder is de laptop in dagelijks gebruik echt muisstil. De laptop blijft dan ook vaak aangenaam koel.
3.1 Warmte & geluid: uitlokken
Nu heb ik natuurlijk geprobeerd warmte- & geluidsproductie uit te gaan lokken. Zo heb ik geprobeerd meerdere programma's te laten draaien en veel tabbladen in Firefox open te laten staan. Hier had de laptop weinig moeite mee. Echter wanneer ik een iets zwaardere game dan eerder genoemde 2 ging proberen (GRID Autosport en Lara Croft: Tomb Raider), ontstond er zowel veel warmte als geluid. Het geluid was niet storend; de ventilator doet zijn werk okť, maar de warmte begon op een gegeven moment wel mijn vinger te branden als ik even voelde. Gelukkig kwam de warmte niet door mijn broek of bureau heen tijdens dit uitlokken.

Er zal dus vooral veel warmte en geluid geproduceerd worden wanneer er een aanspraak wordt gedaan op de videochip. Dit kan verklaard worden doordat het geen dedicated graphicscard is, maar een videokaart die in het moederbord gebouwd zit. Hiervan kan je dan ook weinig verbluffende prestaties verwachten*, maar dit weet je ook als je deze laptop koopt.

*Dit betekent niet dat de videokaart geen mooie beelden kan neerzetten op het Quad HD display. Hierover hieronder meer.

4. Beeldkwaliteit

Verbluffend. Het Quad HD scherm leek misschien een gimmick, maar is zeker geen schande nu ik het in de praktijk heb mogen ervaren. Het zorgt voor meer werkruimte op het beeldscherm, maar ook voor erg mooie en scherpe weergave van zowel tekst als media. Ook de kleuren, contrast, etc. zijn erg netjes. Niets op aan te merken!

5. Bouwkwaliteit

De laptop is erg dun, maar voelt toch erg degelijk aan. Dit komt natuurlijk doordat hij volledig is vervaardigd uit aluminium, dat niet alleen de bouwkwaliteit maar ook de looks erg ten goede komt. In het echt is de laptop vele malen mooier dan op foto's.
5.1 Bouwkwaliteit: Scharnieren
De scharnieren had ik nog nooit eerder gezien. Deze moeten natuurlijk bijna een hele cirkel/hoek kunnen maken, en zijn daarom misschien anders dan ook ik gewend was. Desondanks voelt het erg degelijk aan; het scherm blijft goed op zijn plek in alle hoeken waar de zwaartekracht zich niet mee bemoeid. Ook wanneer je het touchscreen gebruikt terwijl de laptop in 'laptopstand' staat, blijft het scherm nagenoeg goed op zijn plek.

6. Ergonomie

De eerdergenoemde feature die ervoor zorgt dat je je handpalmen rustig op de mouspad kunt laten rusten, mooi afgeronde hoeken, vele standen waarin je hem kunt neerzetten en goddelijke toetsenbord maken de laptop erg ergonomisch.

7. Mobiliteit & accuduur

7.1 Mobiliteit
De laptop ziet er lichter uit dan hij werkelijk is, maar toch vind ik hem niet te zwaar bij normaal gebruik. Wellicht wel als je hem een tijdje in 1 hand moet houden, zoals eerder beschreven, maar dit is bij mij in de praktijk eigenlijk nog nooit voorgekomen.
7.2 Mobiliteit: ronddragen
Dankzij de dunheid en relatieve 'gladheid' van de behuizing heb je wel het gevoel dat hij meteen in 4 stukken ligt als je hem uit je handen laat vallen. Wanneer ik ermee aan de wandel ga, hou ik hem dan ook echt goed vast in beide handen. Misschien overdreven, maar ik ben erg zuinig op dit mooie en kostbare apparaat. Wanneer ik er langere afstanden mee moet afleggen, bijvoorbeeld wanneer ik van huis naar de hogeschool ga (10 minuten fietsen, 1 uur met de trein, 2 minuten lopen), stop ik de laptop uiteraard veilig weg. Hiervoor heb ik een Case Logic 0415YS hoes aangeschaft, die lekker stevig van buiten en zacht van binnen is. Vaak stop ik deze ook nog weg in mijn rugzak.
7.3 Accuduur
Ik red het gemakkelijk om de laptop voordat ik aan mijn lange schooldag begin op te laden (vaak 's nachts dus) op te laden, en de hele dag te gebruiken. Zeker met de nieuwe Energiebesparingsmodus in Windows 10 is dit gemakkelijk. Op de achtergrond draait ook altijd nog mijn virusverkenner (Bitdefender), synchroniseren zowel Onedrive als Onedrive for Business en draaien alle drivers natuurlijk als normaal. Verder heb ik meestal Microsoft Word, Powerpoint, Verkenner en Mozilla Firefox tegelijkertijd open staan.

8. Prijs & Conclusie

Dit is echt iets persoonlijks, maar wat mij betreft is de prijs/kwaliteit verhouding uitstekend. Je krijgt een erg mooie, degelijke, functionele en snelle laptop voor je geld. Het is een investering, maar ik denk dat iedereen erg snel aan deze laptop zal wennen en hem voorlopig dan niet meer de deur uit hoeft te doen! De laptop is dan ook absoluut een aanrader voor iedereen die iets meer geld overheeft voor een erg mooi apparaat. En voor wie dit niet heeft; toch even sparen, hij is het waard! ;)

Heb jij ook een HP Spectre x360-4040nd?