Specificaties 27" @ 3840x2160 (Ultra-HD) (IPS, 5ms) - Bekijk alle specificaties

LG 27MU67-B Zwart Review

bistop1212 6 augustus 2015, laatste update op 9 maart 2016, 3.721 views

LG 27MU67-B Zwart

Na het lezen van wat posts over de LG 27MU67 kwam ik tot de conclusie dat dit de tijd was om over te stappen op een UHD scherm. Dit scherm heb ik nu even gebruikt en ik wilde graag mijn bevinden met jullie delen ookal heb ik hem zo kort.

Pluspunten

• AH-IPS technology
  • UHD 3840 x 2160
  • Bouwkwaliteit
  • Goed verstelbaar
  • 10bit (8bit + A-FRC) Kleuren
  • Fabrieks Kalibratie
  • Prijs/kwaliteit/pristatie verhouding
  • AMD Freesync + Black Stabilizer (goed voor donkere games)

Minpunten

• Zwart waarde
  • Dikke rand rondom het scherm
  • UHD nog niet ondersteund door alle software
  • Black Stabilizer (slecht voor de kleur kwaliteit)

Intro

Ik was eigenlijk nog niet van plan om over te gaan naar UHD maar toen ik een post had gelezen van de LG 27MU67 wilde ik deze toch wel graag ivm de prijs prestaties.
Dit zou namelijk ook gelijk mijn 3 scherm worden waardoor ik dus ook gebruik zou kunnen maken van AMD Eyefinity.
Na enige overleg met de baas in huis mocht ik na aanschaf van nieuwe schoenen voor haar, toch dit scherm aanschaven.
Ik heb nog naar anders monitoren gekeken maar alsnog bleef mijn keuze de LG 27MU67.
In deze review zal ik de LG 27MU67 vergelijken met mijn huidige HD monitor de LG IPS277L-BN.

Specificaties

Productbeschrijving LG 27MU67-B - LED-monitor - 27"
Native resolutie 4K 3840 x 2160 bij 60 Hz
Paneeltype AH-IPS
Helderheid 300 cd/m2 (praktijk wijst uit rond de 370 cd/m2)
Responstijd 5 ms (grijs-naar-grijs)
Kleurondersteuning 1,07 miljard kleuren (10bit)
Invoerconnectors 2x HDMI 2.0, DisplayPort 1.2 en Mini DisplayPort 1.2
Meegeleverde kabels Mini DisplayPoort naar DisplayPoort en HDMI-kabel

Uiterlijk

Het uiterlijk van het scherm trekt mij zelf eigenlijk niet zoveel, dit komt door het robuuste design
Als ik naar dit scherm kijk doet het mij denken aan het scherm wat ik op kantoor heb staan.
Waar ik wel erg over te spreken ben is dat er geen gebruik is gemaakt van glanzende onderdelen maar alles is mat zwart.
Zelf irriteer ik mij snel aan power LED lampjes en die zit bij deze monitor aan de voorkant maar deze power LED kan je uit zetten in het menu van het scherm waardoor dit eigenlijk geen min punt is.

Degelijkheid

Bij het uit de doos halen merkte ik al dat dit toch wel even wat anders is dan mijn nogal wankele IPS277L-BN.
In elkaar zetten van de standaard en het vastmaken van het scherm gaat makkelijk.
Verstellen van het scherm gaat vrij nauwkeurig en dit is wel makkelijk als je het scherm op dezelfde hoogte wil instellen als overige schermen.
Het menu is makkelijk te bedienen en reageert goed.

Kleuren

Wat mij gelijk opviel is dat het zwart op de 27MU67 een stuk minder zwart is dan op de IPS277L-BN zelfs als ik de black stablizer op 0% zet blijft dit in mijn ogen niet echt zwart.

De algemene kleuren van de beide schermen lijken het zelfde alleen zijn Afbeeldingen op de 27MU67 op zowel HD als UHD een stuk gedetailleerder in kleur.
ik neem aan dat dit komt door de 10bit (8bit + A-FRC) kleuren omdat de kleuren mooier in elkaar overlopen dan op de IPS277L-BN.

Inputlag

Ik heb ooit gewerkt op een TN paneel voordat ik was overgestapt naar de IPS277L-BN (AH-IPS paneel).
Hier merkte ik toen een klein verschil in mijn beweging en het reageren op de monitor maar tussen de IPS277L-BN en de 27MU67 merk ik geen verschil.

UHD en HD

Als je de 27MU67 van UHD naar HD zet ziet dit er niet direct goed uit maar na enige instellingen te hebben aangepast was het beeld weer scherp.
Na het inschakelen van AMD Eyefinity werkte dit goed met mijn 2 andere HD schermen.

Tijdens het gamen op UHD merkte ik pas echt het verschil tussen HD en UHD.
Want mijn R9 290 OC vloog bijna mijn PC uit met een temp van 88 graden.
ik heb alleen nog League of Legends en Wareframe op UHD gespeeld ook omdat ik denk dat spellen zoals GTA 5 niet op UHD zullen draaien met een minimum van 30 FPS.
Dit zal ik een andere dag nog testen.

(09-03-16): Blijkbaar lukt het de 290 nog wel om GTA 5 op UHD met 30FPS te spelen maar spelen zoals de nieuwe Rise of the Tombraider lukt dit niet mee.

Overig

Ik heb nog geen software getest zoals hieronder genoemd de reden hiervoor is dat de software nog niet online verkrijgbaar is en ik geen CD speler heb in mijn PC.
Ik zal dit later nog installeren nadat ik een ISO heb gemaakt via mijn laptop.
-AMD Freesync
-Split view
-Duel link up

(09-03-16): Tijdje geleden de software Split view en Duel link up getest maar ik vond dit niet echt veel waarde toevoegen.
Daarom heb ik beide weer verwijderd.

Van verschillende gebruikers verneem/lees ik dat er nog wel is last kan zijn van backlight bleeding.
Zelf heb ik dit ook getest maar mijn exemplaar blijkt hier weinig last van te hebben.

Ter info

Dit is mij eerste review en door mijn dyslexie kan het zijn dat de zin opbouw enz. nogal slecht is, ik hoop dan ook dat deze review wel prettig te lezen was.
Ondanks dit wilde ik wel dit stukje typen omdat ik zag dat er voor deze monitor nog geen review aanwezig was en wilde ik graag mijn eerste ervaring delen met toekomsite gebruikers.
Tevens heb ik deze monitor nog niet meer dan 6 uur in gebruik gehad dus zal ik misschien deze review op een later tijdstip nog aanpassen en/of updaten.

Heb jij ook een LG 27MU67-B Zwart?

leuk revieuw, ik zit zelf ook te kijken naar deze monitor ter vervanging van me u2711 (heb sinds kort last van een aantal dode pixels :( ).

Mijn advies ter verbetering, voeg er een paar foto's aan toe.
En over je dyslexie, ik ben ook nooit goed in zin's opbouw ;) maar zolang het te lezen is vind ik het best en ik kan het goed lezen :)
Bedankt.
Ik zal nog foto's toevoegen zodra ik hier tijd voor heb.
Ik heb zelf nog nooit dode pixels gehad maar is dit goed tezien op een 2560x1440?
Op UHD lijkt mij dat je de dode pixels niet snel zult vinden.
misschien nog een leuke toevoeging op je artiekel, een revieuw van Hardware.info over deze monitor.

Ik heb deze monitor sinds kort ook; ik gebruik hem voor gamen en Photoshop.
Ik heb er een MSI R9 380 graka bijgekocht vanwege de ondersteuning voor freesync.
(ik ben eigenlijk een nVidia aanhanger vanwege de kwaliteit van de drivers, mijn vorige kaart was een GTX 580)

Ik kan mij goed vinden in je review.
Ook mij viel op dat de zwart-waarde van dit scherm niet subliem is, ik dacht dat dit inherent was aan een IPS scherm (IPS-glow), dus het verbaast mij wel dat jouw oude LG IPS scherm dit toch beter doet.

Ik heb zelf nog wel een ander ergenisje bij deze monitor.

Voor foto-bewerking gebruik ik het scherm op 'picture mode RGB'
Voor gaming schakel ik over op 'picture mode Gaming FPS 2', in deze mode wordt ook FreeSync ondersteund.
Het omschakelen naar Gaming mode gaat eenvoudig via een sneltoets op het scherm. Maar het terugschakelen naar RGB mode is dan weer heeeeeel erg omslachtig. hiervoor moet je heel omslachtig door de menu's heen navigeren, ik vind dit echt heel klungelig gedaan. De knopjes zijn ook niet echt geweldig. Het is echt geen optie om in gaming mode desktop werk te doen, dit ziet er belabberd uit, dus ik moet regelmatig omschakelen. Ik heb nog niet kunnen ontdekken hoe dit handiger kan.

Een belangrijk argument voor deze monitor is mijn inziens dat hij goed voor gaming en goed voor grafisch werk zou moeten zijn. Dit is niet logisch verwerkt in de bediening van de monitor.

Ik heb verder nog een beetje een dubbel gevoel bij het werken in 4K, ik moet denk ik nog een beetje wennen aan de hoge resolutie in Windows 10. Ik vind niet alles even duidelijk leesbaar vergeleken bij mij vorige samsung S24C650. (Ik heb de scaling op 200%) maar ik verwacht dat Windows 10 wel verder geoptimaliseerd zal worden voor 4k schermen. Het is de monitor niet te verwijten.

In Photoshop wordt ik erg gelukkig van dit scherm, ik zie de details in de foto's erg goed. Qua kleuren vind ik hem niet per se mooier dan mijn Samsung S24C650.

[Reactie gewijzigd door YeroonL op 14 oktober 2015 16:53]

Vreemd dat er geen freesync is in de RGB mode.
Sinds gisteravond heb ik deze monitor ook in huis.
Jouw review heeft mij geholpen om een keuze te maken.

Jammer van de menu opties en de bediening daarvan. Ik sluit mij aan bij wat YeroonL zei dat het klungelig gedaan is.
Ook had ik graag het bedieningspaneel (niet alleen power-knop) op de monitor zelf verlicht willen zien, zoals bij mijn vorige monitor. Het is bij mij donker dus het is iedere keer zoeken waar ik moet drukken.
Het helpt niet dat de bediening een tik overgevoelig is.
Voor de rest, geweldige monitor. Ik kan van IPS niet meer terug.
Hallo. Ik heb deze monitor ook sinds kort, maar die van mij heeft erg veel last van light bleed. Ik zou graag van anderen hun ervaring daarover horen. Hebben jullie ook zulke erge light bleed als op deze foto's? Ik heb de helderheid aangepast zodat het zo echt mogelijk lijkt. http://imgur.com/a/J32fn
Het spijt me, het valt mij niet op hierzo.
Ouch, als je dat in het echt zo ziet (dus niet dat de foto het zo laat zien omdat je telefoon automatisch alles veel lichter maakt) dan zou ik hem gelijk terugsturen want dat kan niet normaal zijn. Het is niet eens alsof je het helemaal 100% verduisterd hebt...
Ik heb inmiddels de LG 27MU67-B vergeleken met een Dell U2515H (dit is geen 4K maar een 2560x1440 scherm, maar wel een serieuze monitor die mijn tweede keus was, ook vanwege de veel lagere prijs). Ik heb de Dell inmiddels al enige weken in gebruik.

terzijde: Het valt op, en dit was ook te verwachten, dat de 4K LG monitor een veel betere resolutie heeft om mee terug te schalen naar 1080p vanwege de exacte 4 op 1 pixel mapping wat een strak full HD beeld oplevert. Het Dell U2515H 1440p scherm schaalt minder mooi terug, dit kan een nadeel zijn als je ook full HD wilt gebruiken. (bijv. gaming)
Daarnaast is voor mij de lagere resolutie van de Dell een stapje terug, vooral bij fotobewerking.

Toch heb ik door de vergelijking met deze Dell monitor een ander belangrijk nadeel aan de LG 27MU67-B bevestigd gekregen.

De helderheid van de Dell U2515H is beter en in kleinere stapjes omlaag te regelen, (lees: terug te stellen naar een prettig helderheidsniveau.)

Ik ervaar de LG 27MU67-B als te fel aan de ogen, ook wanneer ik de helderheid maximaal terugschroef voelt het voor mij eigenlijk nog te fel.

Ik heb regelmatig last van hoofdpijn en de LG 27MU67-B triggerde deze hoofdpijn al heel snel bij mij. Ik ben er niet 100% zeker van dat het enkel de te hoge helderheid is geweest. Geen idee of er nog andere verschillen tussen deze twee schermen kunnen bestaan waardoor ik bij de LG hoofdpijnklachten krijg. Het beeld van de Dell voelt op de een of andere manier voor mij rustiger aan en ik kan nu wel lang en zonder problemen doorwerken.

Ik heb helaas dus afscheid moeten nemen van mijn LG 27MU67-B. ;(
Hey YeroonL,

Welke monitor is beter voor grafisch ontwerp? Ik heb op dit moment de 2515h vs de LG27MU67 in gedachten.

Graag hoor ik van je.

Groetjes!
Hallo Yeroon,

De hoge helderheid kun je goed aanpassen door je scherm terug te zetten naar de fabrieksinstelling en dan te calibreren met bijvoorbeeld de Datacolor Spyder. Ik heb dit onlangs ook gedaan met beide schermen en het resultaat was verbluffend! Niet alleen lijken de schermen nu beter op elkaar qua kleur maar ze lijken me nu ook minder fel over te komen.
Zowiezo een goede optie voor werken in fotoshop en andere programma voor kleurbeoordeling.

Hoop dat je hier wat aan hebt,

Erik
Uiteraard heb ik de monitor teruggezet naar fabrieksinstellingen. Zelf heb ik hier een Datacolor Spyder 4 gebruikt voor de kalibratie. De kleuren waren verder dan ook prima, maar de hoge helderheid van het scherm werd bij mij niet door de calibratie niet gecorrigeerd. Ook handmatig kon ik de helderheid van het scherm onvoldoende terug stellen.

[Reactie gewijzigd door YeroonL op 8 februari 2016 11:33]

Sommige schermen gebruiken PWM om de brightness te reduceren, andere schermen gebruiken de 'normale' manier door het backlight te dimmen.

Meer uitleg over PWM: de lampen in het backlight zijn dan niet gemaakt om gedimd te kunnen werken, maar wl om snel van de stand uit naar aan naar uit te kunnen wisselen. De truuk om de brightness bv naar 25% te laten zakken is door met een cyclusfrequentie van 240Hz het backlight te laten wisselen tussen aan (25% van de tijd van n cyclus) en uit (75% van de tijd van n cyclus), waardoor je scherm effectief constant staat te flikkeren zoals een oude CRT-bak. Sommige mensen zijn daar gevoeliger aan dan anderen.

Er zijn op het web genoeg truukjes te vinden om te checken of jouw scherm gebruik maakt van deze manier.
Een 4K scherm lijkt me sowieso heel fijn voor grafisch design, misschien zou ik zelfs nog wel naar een 4K scherm in een maatje groter dan 27" gaan zoeken. Je kunt alleen zelf bepalen of je het scherm comfortabel genoeg voor je ogen vindt. Ik vind de LG te onrustig aan mijn ogen maar dat is echt persoonlijk.

[Reactie gewijzigd door YeroonL op 1 februari 2016 14:04]