Specificaties 27" @ 1920x1080 (A-MVA, 4ms) - Bekijk alle specificaties

Iiyama X2783HSU-B1 Zwart Review

gsoomers 5 augustus 2015, 731 views

Iiyama X2783HSU-B1 Zwart

Mooi groot scherm voor scherpe prijs en m.i. beter dan een TN of *-IPS (eigen voorkeur blijft PLS qua weergave)

Pluspunten

• Bedieningsknoppen ipv tiptoetsen
  • Mooi groot met smalle bezels
  • Rustig scherm voor de ogen
  • Natuurlijke kleurweergave (zoals plasma)
  • Beugelmontage mogelijk (niet alle schermen hebben dit!)
  • Makkelijk bedienbaar menu
  • Zeer helder bij zonlicht
  • Stevige voet, scherm "wiebelt" niet

Minpunten

• Zwart is niet echt zwart (via HDMI)
  • Flets beeld (via HDMI)

Mooi groot scherm en erg rustig voor de ogen, Jammer vind ik dat zwart niet echt zwart is en het scherm nogal flets is ten op zichtte van mijn laptop scherm zelf (ASUS G74SX) ook al heeft deze een glanzend scherm en deze Iiyama niet, het zwart is wel echt zwart en kleuren spatten meer van het scherm af als bij deze IIYAMA, wel is deze beter dan de TN en IPS versie van IIYAMA qua kleuren en zwartwaardes (eigen ervaring). Let wel ik heb deze via HDMI aangesloten niet via DVI!!!

Heb jij ook een Iiyama X2783HSU-B1 Zwart?

Over het zwart, is het via kleurenprofiel or andere instellingen voor elkaar te krijgen? Misschien helpt het om de witbalans met rood, groen en blauw af te stemmen? Of misschien door het contrast te verhogen. Ik ben benieuwd of dat misschien zal lukken. Hoe vind je het scherm voor gamen, of doe je dat niet?

Wat ik me afvraag is of zo'n panel goed is voor Photoshop, of misschien IPS de voorkeur heeft... maar dat kan ik uitzoeken.
Hoi Luxicon,

Voor photoshop zou ik zeer zeker voor een PLS scherm gaan! Geen twijfel bij mij mogelijk, Echter doe ik buiten fotobewerking ook gamen en zit ik er heel lang achter waar deze AMVA+ weer net iets beter en fijner mee is....
Het gamen gaat goed en ik merk zelf geen ghosting of iets dergelijks.
Je kunt de kleuren wat tweaken met Contrast e.d. (nu heb ik ze al veel beter als out-of-the box) maar als ik de laptop ernaast zet (spiegelen van output) is de Iyama misschien maar 20% van de kwaliteit dan mijn Asus laptop scherm met glans.
Verschil is voornamelijk dat ik hier makkelijk 12uur per dag achter kan zitten en een veel natuurlijker kleuren spectrum heeft dan het laptop scherm (vergelijk samsung (amo)led met Panasonic plasma (ik ga voor de laatste!)).
Zoals gezegd ik heb eerder top klasse TN en IPS schermen gehad (zelfs nog een EIZO half jaar gehad) en wat betreft deze 3 opties is de AMVA+ het beste. Mocht je grotendeels met photoshop bezig zijn zou ik voor PLS of deze AMVA+ gaan (ook vanwege de AdobeRGB ipv normale RGB).
Wel had ik zelf liever gewacht op 4k schermen ivm de resolutie bij fotobewerking, maar goed tegen de tijd dat die betaalbaar zijn zal ik deze op marktplaats zetten :)

Een heel goed scherm is bijv. Samsung S27D850T (ookal heb ik een gruwelijke hekel aan Samsung...) deze zit qua specs en beeld kwaliteit stukken hoger als heel veel schermen boven de 1000 euro! En nog een stap hoger dan zit je meteen bij de NEC MultiSync PA272W met Spectraview II die ook 5x zo duur is als de Iyama....
Wil je toch een TN scherm ivm snelheid (1ms) koop dan de Asus PB287Q als beste scherm (veel kleuren en mooi contrast en beeld!)

Ligt helemaal aan wat je ermee van plan bent en wat je budget is.... Ik vond de Iyama voor deze prijs het beste scherm wat ik kon vinden.

[Reactie gewijzigd door gsoomers op 5 oktober 2015 19:15]