Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 6.400dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Cougar 550m Gaming Mouse Review

ProAce 4 augustus 2015, laatste update op 4 augustus 2015, 1.146 views

Cougar 550m Gaming Mouse

Met de 550M heeft Cougar een goede muis neergezet die keurige prestaties neer zet door de goede sensor (ADNS-3988) en de Omron switches. Het is een muis met een keurige prijs-kwaliteits verhouding. Uiteraard weegt ook mee dat hij uitgevoerd is met onze nationale kleur, direct een pluspunt.

Pluspunten

• Uitstekende sensorprestaties van de S3988
  • Licht en stevig gebouwd, prettig voor het gooi- en smijtwerk
  • 2-zone RGB verlichting
  • Super Softwarepakket
  • Keurig totaalpakket; verpakking, kabels etc.
  • Alles zit stevig in elkaar
  • Uitstekende prijs/kwaliteits verhouding
  • Oranje boven!

Minpunten

• n.v.t

- Inleiding
- Specificaties
- Uitpakken
- Software
- In de praktijk
- Conclusie

Productpagina @ Cougar

Gamemuizen, de markt daarin is redelijk verzadigd met allerhande modellen, toch komen er elk jaar weer meer verschillende modellen uit. Vandaag bekijken we zo’n muis, de Cougar 550M. Deze muis moet de concurrentie aangaan met andere muizen uit het middensegment.

Cougar is een merknaam waarbij menigeen eerst aan andere dingen zal denken dan aan een game merk. Toch werkt Cougar al sinds 2007 hard aan de weg werkt en inmiddels van alle markten wel thuis is. Van randapparatuur en fans tot voedingen en behuizingen, je kunt het er allemaal krijgen.

De Cougar 550M is inmiddels al verschenen in de Nederlandse prijsvergelijker voor een ¤55,-, maar lijkt nog nergens op voorraad te zijn. Dit zal in de komende periode vast beter worden. Kun je echt niet langer wachten? Dan is hij ruim voorradig bij Caseking.

De 550M is door Cougar volgeladen met bekende hardware. De sensor is de ADNS-3988 die we onder andere vinden in de Razer Deathadder en de switches komen bij het gerenommeerde merk Omron vandaan. Uiteraard zitten er RGB LEDs in zoals elke game muis tegenwoordig lijkt te moeten hebben. Deze RGB LEDs zijn verdeelt in twee zones die apart aan te sturen zijn.

Het muisje weegt een 120 gram wat een veel voorkomend gewicht is, niet te zwaar en niet te licht. Ook de afmetingen zijn redelijk standaard, niet te groot en niet te klein. Eigenlijk een heel gewoon game muisje.

De kabel is 1.8 meter lang en voorzien van een sleeve, aan het uiteinde zit een gold plated USB aansluiting wat moet zorgen voor een langere houdbaarheid op de langere termijn. De snelheid van de USB aansluiting is maximaal 1000hz voor de pc’s die het ondersteunen. Het Cougar UIX software pakket wordt niet meegeleverd in de doos maar kan gedownload worden van hun site.

De Cougar 550M komt aan in een stijlvolle zwarte verpakking zonder al te veel poespas. Op de voorkant staat een duidelijke foto van het product en de belangrijkste functies zijn aangegeven. In deze review bespreken we de “Iron-Grey” uitvoering, maar hij is ook te krijgen in het blauw. Achterop vinden we de complete specificaties lijst en wat uitleg over ‘bijzondere’ features.

Binnenin het doosje zit de muis stevig verpakt in een stuk karton welke de muis keurig beschermd tijdens transport, het is wel een uitdaging om de verpakking uit het doosje te krijgen. Deze leek vastgelijmd. Binnen in het doosje vinden we ook nog wat extra’s bestaande uit een aantal casebadges en een uitgebreide handleiding waarin alle functies duidelijk uitgelegd worden.

De muis maakt een goede indruk ondanks dat de buitenkant bijna geheel gemaakt is van plastic. De oranje details lijken van aluminium te zijn, zoals zijn grote broer wel heeft, maar zijn gewoon van plastic. Dit maakt niet dat de muis minder prettig in de hand ligt, hij voelt juist erg goed aan. Dit in zowel de palm- als de claw grip (voor meer uitleg hierover zie de blog van onze vriend met de mooie gelakte nagels: Foritain's Wall-of-Text: Muizen en Grip-stijlen).

Er zijn in totaal zes knoppen die allemaal vrij in te stellen zijn, waarvan in ieder geval de primaire knoppen Omron switches bevatten. De side-buttons hebben wel ongeveer dezelfde feel, maar zijn ietsjes zwaarder. Zeker weten kan ik het niet omdat de muis niet zonder schade te openen is. De dpi knop springt er bij de 550M erg uit, want deze bedien je door de knop naar achteren te drukken. Dit vind ik persoonlijk een makkelijkere beweging dan dat je van bovenaf moet drukken.

Op de “flanks” vinden we stukken rubber met een honinggraat patroon er in, dit in combinatie met de speciale coating bovenop zou er voor moeten zorgen dat je nooit meer grip verliest. Dit werkt best wel goed en voelt prettig aan

De software die Cougar mee levert is zeer uitgebreid en makkelijk in gebruik. Het mooie aan dit stuk software is dat alle apparaten die je van Cougar hebt gebundeld worden in één software pakket en middels Cougar Fusion gelinkt zijn. Dat wil zeggen dat als jij op één apparaat mode één selecteert de andere apparaten dit ook zullen doen. Zo kan je gemakkelijk je apparatuur afstemmen op verschillende games en effecten.

In het eerste scherm kun je alle dingen instellen die invloed hebben op de prestaties van de muis. Alles van DPI tot lift-off distance is hierin verwerkt en aan te passen. Met schuifjes of door de gewenste waarde in te voeren kun je de waardes makkelijk aanpassen. Wel is de software erg traag met het wegschrijven naar de muis toe. Dit is op zich niet zo’n probleem al moet dit elke keer gedaan worden dat je een andere ‘mode’ aan wilt passen. Wel is de muis hierna plug and play bruikbaar met deze instellingen, deze worden namelijk opgeslagen op de in de muis aanwezige geheugen chip.

Elke knop kan hier gemakkelijk door met de icoontjes te slepen aangepast worden. Er zijn vele mogelijkheden voor de toetsen via de icoontjes, maar uiteraard zijn macro’s ook van de partij. Deze zijn geheel vrij in te stellen en kunnen bestaan uit toetsenbord aanslagen en muis bewegingen. Maak niet de fout die ik bij het testen maakte, stel geen macro in op de linker muisknop….

In het laatste scherm kun je de RGB ledjes instellen. Hierbij zijn er twee regionen, voorop en achterop, die vrij in te stellen zijn. Er valt te kiezen uit drie modi (uit, breathing, aan) en 16.6 miljoen kleuren. De kleur weergave is natuurgetrouw, iets wat niet vaak lukt. Wit is bij de Cougar 550M ook echt wit in plaats van een blauwige tint er doorheen te hebben. Hieronder staan nog een tweetal gif'jes met de standaard kleuren.

In gebruik voelt de Cougar 550M erg goed aan wat mede komt door de zijstukken die zorgen voor een hoop meer grip. De muis trekt je niet naar een bepaalde grip stijl maar laat je vrij om zelf te kiezen tussen claw- of palm grip. Hij is stevig en licht genoeg om met low sense games een potje te gaan smijten en de sensor is precies genoeg voor de MMO’s.

De knoppen voelen goed aan, zoals je van Omron’s mag verwachten, en geven een duidelijk klik en feedback. Het scroll wiel draait vrij licht maar met duidelijke stappen. Daarentegen is het indrukken van het scrollwiel wel aan de zware kant, per ongeluk klikken zal er niet bij zijn. Ook de DPI switch is iets zwaarder zodat je ook daar nooit onbedoeld op zal drukken.

De sensor is de ADNS-3988 en die heeft in de 550M geen last van acceleratie, jitter of enige andere afwijking. De lift-off distance is vrij in te stellen van net boven het oppervlak tot ongeveer 2mm, hier vinden verder ook geen vreemde dingen bij plaats zoals verschuivingen bij het optillen. De muis presteert goed op alle oppervlakken; van bureaublad tot glazen plaat. De sensor prestaties zijn zoals we ze mochten verwachten, uitstekend!

De Cougar 550M was een erg positieve ervaring met een merk waar ik voorheen nog nooit van gehoord had. Cougar heeft zijn best gedaan om de 550M een leuk en uitdagend uiterlijk mee te geven. Mede door het bedrijfskleurtje welke het ook erg goed doet in ons lage landje heeft deze muis wat speciaals. Om hem helemaal oranje te laten kleuren zitten er ook nog eens een goed uitgewerkte LED verlichting in.

Van binnen mag de 550M er ook zeker zijn. Met switches van Omron tot 5 miljoen kliks en een sensor die zich al ruim bewezen heeft, welke ook nog eens geen last lijkt te hebben van enige afwijking, heeft Cougar een goed product neer gezet. Met verder nog zes instelbare knoppen en een aparte uitwerking van de DPI knop is het een prima muis om mee te komen met zijn concurenten.

Software is iets wat Cougar heel goed voor elkaar heeft, deze is namelijk overzichtelijk en je kan er werkelijk alles mee aan passen wat je wilt. Ook de Fusion optie is zeer welkom, zo kun je makkelijk voor elke game al je apparatuur met één druk op de knop aanpassen.

Waar Cougar het wel lastig mee gaat krijgen is om zijn producten aan de man te brengen tussen al het geweld van de grote merken, maar met producten als deze 550M en bijvoorbeeld hun 700K toetsenbord moet dat zeker gaan lukken in de toekomst.

Heb je genoten van deze review? Dan wordt een leuke reactie natuurlijk altijd gewaardeerd! Ook voor kritisch commentaar zijn jullie natuurlijk van harte welkom om te reageren. Dit zorgt alleen maar voor meer motivatie om door te gaan en punten om op te kunnen verbeteren.

Bekijk ook eens mijn andere reviews.

Naar boven

Heb jij ook een Cougar 550m Gaming Mouse?

Mooie review en lekker snel te laden op een mobiele telefoon! :)
Moet jij niet gamescommen ipv op tweakers zitten? :P
Ben alweer terug, wij zijn gister geweest ;)
Leuke en uitgebreide review. Het duurde even voordat ik zag dat er GIF'jes in zaten, wat het toch extra indrukwekkend maakt.
uitgebreid en duidelijke review!
Na het lezen van dit review heb ik besloten dit product aan te schaffen.
Overmorgen verwacht ik hem!