Club 3D Radeon 9600 Pro 256MB Review

SleutelMan 10 augustus 2005, 3.055 views

Club 3D Radeon 9600 Pro 256MB

Pluspunten

• Lage warmteproductie
  • S-Video out
  • goede prijs/kwaliteit verhouding

Minpunten

• geen video-ingangen
  • slecht overklokbaar
  • driversupport

Drivers en compatibiliteit Score: 3
Waarom deze kaart
Ik had deze videokaart aangeschaft samen met een P4 2,6 GHz systeem. Destijds al niet de top van de markt, en ook niet nodig, de meeste spellen die ik speelde (en nog steeds) vragen heel weinig videokracht (lees: DOS, strategy etc. :P). De prijs/kwaliteit verhouding was erg goed, en er was DVI aanwezig, een pluspunt aangezien ik in de toekomst nog wilde overschakelen op TFT.

Featureset
De kaart is qua aansluitingen redelijk standaard, D-sub, DVI en een S-video out. Geen tv-tuner, geen video-in (minpntje) en helaas ook geen comp in. De kaart werkt prima op hogere resoluties (lees:1280*1024:P). Destijds had ik nog niet echt plannen met veel films kijken etc., wat ik nu toch wel als een gemis zie. Ik heb nu dmv D-sub en DVI 2 monitoren aangesloten (TFT en CRT) en dat werkt goed. Over het algemeen dus een redelijk kale videokaart ;).

Prestaties
Verrassend goed eigenlijk. Toen ik de kaart kocht dacht ik er zelf bij dat hij niet echt geschikt zou zijn voor moderne spellen, maar HL2 loopt er vloeiend op (op medium settings :)). Ik heb het idee dat de bottleneck bij de prestaties niet zozeer inde GPU dan wel in het geheugen zit, deze loopt namelijk 200 Mhz trager bij de 256 MB versie dan bij de 128 MB versie (destijds was het prijsverschil minimaal). HL2 wordt dus gespeeld op 1024*768 en zonder AA of AF. De meeste andere (strategy) spellen heeft deze videokaart geen moeite mee.

Overklokprestaties
Ik heb geprobeerd om met Powerstrip en Radtuner om de kaart over te klokken, maar dat leverde (bijna) niets op. De GPU kon ik van 400 MHz naar 406 MHz krijgen, het geheugen van 200 DDR naar 205 DDR. Zo te zien zit er een lock in de kaart (dit alles met stock koeler).

Beeldkwaliteit
Goed. In de meeste spellen en films laat de kaart geen steekje vallen, maar ik gebruik verder ook een AA of AF. Op een CRT ziet het beeld er goed uit, op een TFT valt op dat de D-sub aansluiting toch een ietswat flets, donker beeld geeft. DVI weergave is subliem. Enige probleem is het afspelen van DVD's op hoge resoluties, op 1280*1024 zijn er aan de rechtkant van het scherm duidelijk artifacts en strepen te zien. Op lagere resoluties speelt dit probleem niet, maar dan is het beeld onscherp (TFT) en wordt de ondertiteling kartelig...

Drivers en ondersteuning
Qua drivers was het op het eerste gezicht een goed verhaal. De standaard drivers op de cd meegeinstalleerd. Na een tijdje kreeg ik toch bij wat sperllen een aantal problemen en besloot de nieuweste Catalyst drivers te downloaden om het op te lossen. Dit resulteerde echter in een aantal blauwe schermen. Na het in veilige modus herstellen van de vorige drivers, heb ik het nogmaals geprobeerd maar zonder resultaat. Na een herinstallatie van Windows ben ik direct maar overgestapt naar de Omega drivers die tot op heden goed werken :).

Warmte- en geluidsproductie
Aangezien een temperatuurssensor ontbreekt bij de gehele 9600 serie ontbreekt, kan ik geen excate cijfers geven. De koeler was bij zware belasting warm, maar nog wel goed aan te raken. Het nadeel was dat de stock koeler een heel klein (40 mm) fannetje was die nogal luidruchtig was in een pc gericht op stilte (vandaar dat deze is vervangen door een Zalman VF-700Cu).

Prijs&Conclusie
Destijds (november 2003) heb ik voor de kaart 160 euro betaald. Veel geld, en het was het destijds wel waard, gezien de prestaties en tegelijkertijd ook de eenvoud van de kaart (lage warmteproductie) In huidige termen is de kaart eigenlijk low-end, en niet echt geschikt als kaart voor de multimedia-tweaker, in de zin van het ontbreken van ingangen en problemen met films in hoge resoluties.

Heb jij ook een Club 3D Radeon 9600 Pro 256MB?

negatieve eigenschap: driver support |:(

ELKE maand nieuwe drivers, en dan nog niet tevreden??

Edit:

problemen met FILMS in hoge resolutie?? Je zal problemen met GAMES in hoge resolutie bedoelen :Z
Als ze voor hem niet werken is dat een negatief punt, dat is zijn mening en jij en ik mogen daar anders over denken...
waarschijnlijk doe je toch echt iets verkeerd met oc'en, aangezien de meeste 9600pro's makkelijk naar 500mhz klokken
Mijn Powercolor Radeon 9600 PRO clockt ook niet echt over hoor :o
415 en 210 ofzo

Ja, ik heb wel gezien dat mij reactie 4 jaar later is:P
Met drivers doe je iets heel verkeerd .... heb mijn 9600 Pro al heeeeeeel lang en niet 1 keer driver problemen gehad :)