LG Watch Urbane Zilver (Zwart) Review

Tammesp 3 augustus 2015, laatste update op 15 oktober 2015, 3.658 views

LG Watch Urbane Zilver (Zwart)

Erg mooi design. Het leren bandje is van goed materiaal gemaakt. Scherm heeft prima kijkhoeken. Android Wear draait goed op de LG Urbane. Al met al is het een prima vervanging voor mijn Gear S

Pluspunten

• Mooi materiaal gebruik
  • Accu duur
  • Horloge valt positief op bij andere mensen

Minpunten

• Scherm minder goed dan dan de Gear S
  • Light Sensor
  • Functionaliteit t.o Gear S

Klein verhaaltje over mijn smartwatch verleden. Eerst had ik een Gear S van Samsung, heb die onlangs op V&A verkocht omdat het vanwege mijn werk niet handig was om een smartwatch te dragen. Maar nu heb ik de LG Urbane gekocht, ja ik miste mijn smartwatch te veel. En de Tizen OS op de Gear S beviel mij niet heel goed, daarom voor Android Wear gekozen. Het laatste deel van mijn review ga ik een vergelijking doen tussen beide smartwatches.

De LG Urbane heeft mij overgehaald omdat ik het design echt prachtig vind, heel elegant en tegelijk ook erg zakelijk. Past zo mooi bij mijn Samsung S6 Edge(Zelfde kleur aluminium/roestvrijstaal)

De LG Urbane is de luxe versie van LG's smartwatches(is de prijs ook naar), lijkt veel op de LG G Watch R en specificaties zijn ook precies hetzelfde behalve het uiterlijk natuurlijk.

Unboxing

Doosje open gedaan, WOH! Wat een mooi ding toch... _/-\o_

Verder gegaan met het doosje te onderzoeken kwam ik dit nog tegen:

Opsomming van de inhoud:
  • LG Urbane Silver
  • Travel Adapter 5V
  • Charcing Cradle
  • Micro usb kabeltje
  • Quick start guide
Specificaties

De LG Urbane is voorzien van een 1,3 inch p-oled scherm van Gorilla Glass met een resolutie van 320 bij 320 pixels. Verder is er een 410 mAh-accu aanwezig die de Snapdragon 400 SoC van voeding moet voorzien, geklokt op 1.2GHz en het RAM geheugen is 512MB. De interne opslag geheugen is 4GB eMMC. Verder is er ook nog WiFi & Bleutooth 4.1 LE aanwezig met Sensors: 9-Axis (Gyro, Accelerometer, Compass), PPG (Heart rate monitor), Barometer. De Lg Urbane heeft een IP67 dichtheid en is 66.5 gram licht.

In gebruik name

Verbinden met mijn S6 Edge

Eerst de Android Wear app op mijn mobiel installeren, daarna vind Android Wear automatisch mijn LG Urbane om mee te verbinden, daarna gaat alles vanzelf. Het sync gedeelte vind ik te lang duren, moest tot 15min wachten. Daarna springt de LG Urbane aan met een heel mooi zwarte wijzerplaat.

Draai custom rom op mijn S6 Edge en de LG Urbane heeft daar totaal geen last van, helemaal mooi dus!

Eerste aanraking

De LG Urbane is nu gereed, maar heeft nog wel wat last van haperingen, blijkbaar is alles nog niet klaar met laden of iets dergelijks. Maar na een poosje wachten en opnieuw opstarten loopt alles gelukkig vloeiend. Wat mij opvalt zijn de mooie zwart waarden van het scherm, bravo LG!

Android Wear

Draai versie: 5.1.1 wat erg soepel loopt. Alle notificaties komen goed binnen en je kan er bepaalde acties mee doen, zoals verwijderen, reageren op mobiel, of zelf op de LG Urbane een smiley versturen. Google OK detectie werkt verrassend goed, pakt het snel op en heeft het 95% goed van wat ik zeg, dus ga ik dit nog vaak gebruiken. De rest van de apps die op de LG Urbane staan(zoals agenda, google maps en alarm) verbinden goed met mijn telefoon.

Wifi

Als je je LG Urbane alleen met bluetooth gebruikt gaan bepaalde apps wat trager heb ik het idee. En als je je LG Urban met WiFi verbind loopt alles wat smoother, geen uitvallen of iets dergelijks.(accu tijd word hier wel mee vermindert, maar blijft nog steeds bij 1 volle dag)

Accu

De accu duur is ongeveer 2 dagen mits je er niet al teveel mee doet, dus denk ongeveer aan 1 uur totaal gebruikstijd(per dag) van de LG Urbane de rest van de tijd is het dat de scherm aan staat(wel zwart achtergrond). Als je er mee mee doet, denk aan navigatie aan, dan gaat het precies 1 dag mee. De accu zit dus wel redelijk goed, maar zodra je er veel mee gaat spelen zie je de accu wel snel omlaag gaan.

Opladen

Het opladen gaat met een meegeleverde docking voor de LG Urbane, het is magnetisch dus het klikt automatisch vast, wat erg goed werkt en je hoeft dan niet zelf te prutsen om het vast te klikken. Het is ongeveer met 1 uur en 30 min klaar, wat erg netjes is.

Design, Scherm & knopje zijkant

Als laatste bewaar je altijd het mooiste, het design dus! Elke dag als ik de LG Urbane weer om doe krijg ik weer een klein lachje op me gezicht(bijna een selfie waard). Het is volledig van roestvrij staal wat hem erg robuust maakt, daarbij is het scherm van Gorilla Glass een mooi compleet pakket.

Het horloge bandje wat je meekrijgt is een "Genuine Leather" wat betekend dat het echt leer is, ik ervaar het als een zeer lekker goed zittend bandje. Past erg goed bij de roestvrijstalen ontwerp. Het is een 22mm bandje, dus later zal ik eens een ander bandje doen.

Krijg veel reacties op mijn LG Urbane, de meeste reageren zo van: Waarom verlicht jij je horloge? Wat ik erg grappig vind, dus deel het hier even. Paar high resolutie foto's vind je onderaan de review. Al met al een zeer geslaagd ontwerp van LG, ik als een echte Samsung fan hebben ze overgehaald!

Het scherm een p-oled is duidelijk genoeg om van een prettig afstandje mee te werken, het is goed afleesbaar en de zwart waarden zijn prachtig. LG heeft hier een uitstekend schermpje in geplaatst. Helaas zit er geen auto brightness op wat ik wel mis, nu moet je steeds handmatig je helderheid veranderen er valt mee te leven, maar wel een erg gemis voor mij.

Knopje op de zijkant is voor meerdere functies:
  • LG Urbane aan doen
  • Het scherm wekken als het uit staat en weer uit doen
  • BIj lang ingedrukt houden ga je gelijk naar het app menu, vrij handig
Vergelijking tussen LG Urbane en Gear S

Dan nu de vergelijking tussen de 2 krachtpatsers; De Gear S is echt een smartwatch waar je alles mee kan, denk aan bellen, internetten, reageren middels een toetsenbord op berichtjes en ga zo maar door. Het is eigenlijk meer een kleine mobiel aan je pols dan een smartwatch wat mij ook deels heeft besloten om het te verkopen. Je kan teveel met de Gear S en daarom word het soms wat te omslachtig of niet prettig werken. Met de LG Urbane ervaar ik het gebruik als zeer simpel en snel, je kan dus een stuk minder met je smartwatch, maar dat moet ook. Het moet puur voor notificaties en kleine berichtjes zijn, zolang werkt het nog prettig naar mijn mening.

Beide schermen zijn prachtig maar tot nu toe kan er niks toppen tegen de scherm van de Gear S, je kan amper een pixel zien, zo scherp is dat scherm. LG heeft er een prima scherm in gedaan, maar je ziet wel verschil tussen de 2 schermen. Heb ik er last van dat de scherm minder is op de LG Urbane? Nee je kijkt er niet lang na, en op zo'n klein schermpje ben je al gauw tevreden.

Al met al ben ik meer tevreden over de LG Urbane dan over de Gear S. De Gear S zit bomvol functionaliteit dat het niet meer fijn werken is, daarom kies ik Android Wear met de LG Urbane boven de Samsung kamp, het is overzichtelijker en de samenwerking met me S6 Edge(Android) werkt zeer fijn.

http://i60.tinypic.com/r9pzs4.jpg http://i61.tinypic.com/2h4i2rr.jpg http://i62.tinypic.com/2exalhe.jpg http://i61.tinypic.com/256fbkl.jpg http://i62.tinypic.com/2585npy.jpg http://i59.tinypic.com/168abgw.jpg

Het is mijn eerste review, tips & tricks zijn welkom

Heb jij ook een LG Watch Urbane Zilver (Zwart)?

Mooie review! :)

Ben zelf ook in bezit van een LG Watch Urbane en ben er zeker ook tevreden mee!
Vind het alleen jammer dat er via bluetooth soms geen notificaties meer doorkomen en een reconnect vereist is. Heb je dit toevallig ook opgemerkt?
Dankje! Misschien een forum topic hier over beginnen?

Ik heb geen last van disconnecties. Als ik thuis kom en heb de LG Urbane niet om verbind hij automatisch weer. Werkt allemaal perfect. Wat voor mobiel heb je?
Ik heb een samsung galaxy note 3, misschien een fout in mijn android versie :?
Hmm, en loopt je LG Urbane al op de nieuwste Android? Anders moet je je Android Wear app eraf gooien en weer installeren, zodat je opnieuw moet verbinden. Helpt ook wel eens
LG Urbane loopt op nieuwste versie, heb android wear al meerdere malen opnieuw ge´nstalleerd, telefoon + horloge factory reset gegeven. Heb inmiddels de LG Urbane al omgeruild voor een nieuwe met het zelfde probleem. Denk dan toch dat mijn telefoon niet helemaal overwegkan met de LG :P

het rare blijft, de connectie valt niet weg, alleen de datastroom. kan op dat moment ook geen watchfaces oid aanpassen. Misschien maar keertje navragen op het forum.

thx in ieder geval!
Ik heb een tweedekansje genomen van CoolBlue (er staat er nog eentje: http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr )

276 vond ik beter te behappen en hij zou zo goed als nieuw moeten zijn. Vanavond heb ik m :)

Ik vroeg me af: als ik 'm in de dock heb, en er komen notificaties binnen, licht het scherm dan op? Hoe is dat 's nachts? Moet ik 'm afdekken? Ik wil geen baken op m'n slaapkamer een m'n telefoon leg ik ook altijd met het scherm omlaag om het knipperende lampje te verbergen
Ah mooi prijsje ja!

Daar heb ik zelf geen last van. Dus weet ook niet als het scherm dan weer aangaat. Normaal gaat het scherm na een tijdje uit, en dan slaap ik al ;)
Ziet er mooi uit, hoe zit het met de compatibiliteit met andere toestellen? Heb je daar al ervaring mee?
Dankje!

De LG Urbane is te verbinden met alle android toestellen vanaf versie 4.3. Geen iOS.

Note 4 en Samsung A5 werken ook naar behoren.
Sinds vandaag ook in het bezit van de Urbane, erg mooi klokje... Ik heb hem incombinatie met een iPhone 6. Werkt allemaal soepel samen, het enige wat ik mis is me caller ID als ik gebeld wordt... Dan geeft de Urbane niet aan en trilt ook niet. Dat vind ik een gemis.. Hopelijk komt daar in de nabije toekomt verandering in. Of komen er (of ze bestaan al en dat ik het niet weet) 3rd party oplossingen...

Correctie na een restart krijg ik nu wel de callerID te zien... Te vroeg geroepen... Excuses

[Reactie gewijzigd door timo2220 op 8 september 2015 21:04]

vraagje,

Ik heb ook de iphone 6 en ben sterk aan het twijfelen apple watch of lg urbane.
lg vind ik een stuk mooier maar ben benieuwd kan ik bv whatsapp lezen op de lg en alle andere notificaties in combinatie met de iphone 6.

ben zeer benieuwd

groetjes peter
peerkuch@gmail.com
Mooi! Hier zat ik net op te wachten! Bedankt voor je review!

Ik mis echter wel de high-res foto's die je had beloofd! :P
Geen dank ^^

Ja oeps, drukte te snel op opslaan als echte review -.- Nu nog ff snel een paar bewerkingen doen. Ohja foto's komen er ook aan.
offtopic:
Je kan overigens met [h1],[h2],[h3], headers, subheaders en sub-subheaders aangeven. Verder kan je met [toc] als het goed is een inhoudsopgave laten genereren.
Foto's staan er inmiddels op, hopelijk vind je ze mooi.

zal daar eens in gaan verdiepen ja, bedankt voor de tips!
3x me en 'bombvol', verder leuke review!