Bekijk alle uitvoeringen

Kingston HyperX Cloud II Red Review

Foritain 3 augustus 2015, laatste update op 26 mei 2017, 4.810 views

Kingston HyperX Cloud II Red

De HyperX Cloud II is de beste all-round headset welke ik tot dusver heb ervaren. Geluidskwaliteit is uitstekend en gebalanceerd, bouwkwaliteit en afwerking voortreffelijk, en ook wat comfort en features laat de headset niets te wensen over. Zoek je een headset tot 100 euro moet deze op je lijstje staan.

Pluspunten

• Erg prettige geluidsweergave. Goede balans van tonen, lijkt niets te missen.
  • Uitstekende bouwkwaliteit en afwerking, keurige materialen
  • Goede pasvorm, earcups vallen goed om de oren en geven een gebalanceerde druk.
  • Opnamekwaliteit microfoon keurig in orde, microfoon afneembaar.
  • Optie voor analoog gebruik, maar komt ook inclusief virtual 7.1 USB adapter
  • Verpakking en extra's keurig.
  • Prijs-kwaliteitverhouding keurig.
  • Leverbaar in Zwart/Rood, Wit/Roze, en Gunmetal.

Minpunten

• Afsluiting microfoonaansluiting knullig: eenvoudig kwijt te raken.
  • Analoge aansluiting slechts één meter. Gebruik USB geluidskaart praktisch vereist bij desktop PC gebruik.

Features Score: 4

- Uitpakken
- In de Praktijk
- Conclusie

Productpagina @ Kingston

De headset van vandaag is een model waar ik een lange tijd naar uit keek, reviewers en gebruikers waren namelijk structureel lovend over de Kingston HyperX Cloud. Mijn eigen ervaring was beperkt tot gebruik op enkele evenementen, maar een flinke dosis achtergrondgeluid is een dramatische factor voor een goede beoordeling.

Voor de nieuwkomers: HyperX is het gaming/performance merk van Kingston, waaronder ze onder andere headsets uitbrengen, maar ook SSD’s, werkgeheugen, en USB sticks. De Cloud II is de 2e iteratie van hun HyperX Cloud headset, en is verkrijgbaar voor ca 100 euro. Naast het zwart/rode model in deze review is deze headset tevens leverbaar in een ‘gunmetal’ uitvoering, en is er een wit met roze model die vermoedelijk vooral de gamende dames aan zou moeten spreken.

De specificaties en features van de Kingston website:

Met 320 gram is de Cloud II een gemiddeld zware (lichte?) headset. Hij is voorzien van 53mm drivers en een gesloten constructie, iets wat een positief effect heeft op het dempen van omgevingsgeluiden. Het betreft een headset met een 3.5mm aansluiting, echter krijg je er een USB geluidskaart bij met 7.1 virtual surround feature, oftewel je kan zelf kiezen tussen analoog of via USB.

De HyperX Cloud II is compatible met zowel PC, Mac, PS4 en Xbox One.

Waar ik nog niet bekend mee was was de unbox ervaring van de HyperX Cloud II. De verpakking viel in eerste instantie op als fors, en vervolgens direct als lekker stevig. Positieve punten voor de presentatie in elk geval.

De volgende stappen lieten eveneens positieve gevoelens achter. In de buitendoos zit een stevige rode binnendoos, met het product vervolgens keurig gepresenteerd in een stevige laag schuim. Direct zien we enkele extra’s, waaronder de USB geluidskaart / inline-remote, een splitter voor gebruik in vliegtuigen, en een keurige opberg- / reis- / lanparty-hoes.

Op het moment dat je de headset voor het eerst in je handen pakt weet je het eigenlijk al: de fysieke kwaliteit van deze headset is werkelijk uitstekend. Nog voordat hij geheel uit de verpakking was was het al genieten van de lederen hoofdband met keurige rode stitch, en de manier waarop het HyperX logo aan de bovenzijde te zien is. Werkelijk voortreffelijk.

Op een hoofd ziet de headset er ook prima uit. Styling blijft persoonlijk, maar de kleine rode details vielen hier goed in de smaak. Het kabeltje tussen de hoofdband en earcup is opvallend, een geeft de headset iets unieks. We zien verder dat de earcups goed vormen naar het hoofd, en zelfs op het (kleine) porseleinen hoofdje ziet de druk er al goed gebalanceerd uit.

Het metalen frame heeft een geborstelde look, en geeft het geheel tevens een flinke dosis stevigheid. Het verstellen van de headset maakt een groter deel zichtbaar, en geeft meer dan voldoende speling om de headset op zowel grote hoofden als jonge tienerhoofdjes te passen. Een nadere blik op de oortjes toont ook daar een geborstelde finish op wat ik vermoed is een aluminium cover.

De hoofdband en oorkussens zijn gemaakt van een middelmatig stevige memory foam, een prima keuze waardoor de headset direct uit de verpakking lekker zit, en zelfs na langduriger gebruik voldoende stevigheid behoudt. Voor de liefhebber zit een extra set stoffen earpads in de verpakking, mocht je de faux-lederen variant niet prettig vinden. Dit doet de headset wat zachter aanvoelen, maar gaat wel iets ten koste van de demping van omgevingsgeluid.

De microfoon is te verwijderen wanneer je hem niet wilt gebruiken, en de aansluiting is standaard van een rubberen afsluiting voorzien. Op zich een prima idee, maar het losse kleine rubbertje was ik, ondanks dat ik er vooraf op was geattendeerd, direct al (tijdelijk) kwijt. Ook van mij mogen ze dit oplossen met een manier waarop de afsluiting aan de headset blijft hangen. Dat is echter wel het enige echte puntje van kritiek wat ik tijdens het uitpakken en aansluiten kon ontdekken, van verder was het vooral genieten. Sluiten we de microfoon aan dan zit deze goed stevig en is hij ruim verstelbaar, maar moet ik zeggen dat ik het grote stoffen uiteinde er net wat minder strak uit vind zien dan de rest. Maar dat is praktisch irrelevante kritiek.

Mochten de foto’s niet vanzelfsprekend zijn: De Kingston HyperX Cloud II biedt een prachtige indruk. De kwaliteit staat buiten twijfel, en de uitvoering en afwerking is werkelijk uitstekend. Nu is de Cloud II niet heel goedkoop, maar deze indrukken doen zeker niet onder voor bijvoorbeeld de duurdere Sony of Sennheiser headsets welke ik heb (gehad).

Al bij het eerste gebruik lijkt de Kingston HyperX Cloud II zijn reputatie als ‘benchmark’ headset eer aan te doen, de headset valt namelijk uitstekend over de oren. Zowel van mijzelf als de dame, waarbij ‘uitstekend’ ook de beschrijving was van het comfort. Hij is niet zwaar, valt goed, de earcups draaien genoeg mee zodat de druk boven en onder het oor gelijk is, en het materiaal van de pads en de hoofdband maakt een prettige indruk. Het zal geen verrassing zijn dat dat gevoel feitelijk niet veranderde gedurende de gehele testperiode: Pluspunten voor Kingston voor de vorm.

In eerste instantie heb ik de headset aangesloten op de SilverStone EB01 DAC, welke via de analoge aansluiting een goed platform vormt om de geluidskwaliteit van deze headset te beoordelen. Het resultaat kan ik kort en bondig samenvatten: De Kingston HyperX Cloud II klinkt werkelijk uitstekend. Vergeleken met andere (door mij gereviewde) game headsets is de geluidskwaliteit bij een goede bron (lees: een muziekbestand van goede kwaliteit) simpelweg kwalitatief beter. Zelfs vergeleken met de Sony MDR-1R, een headset met een focus op muziek, doet de Kingston het uitstekend. Hoewel ze iets anders klinken, zou ik zelf niet stellen dat de Kingston ‘minder’ is dan de duurdere Sony. Het geluidsbeeld laat ook weinig te wensen over: Hi’s en Mid’s lijken uitstekend in balans, en de bass is aanwezig, voldoende diep, maar zeker niet overdreven. Ben je een bass liefhebber en zet je de lage tonen iets harder, dan lukt het de headset ook om een lekker ‘diep’ geluid te geven. Uitstekend.

Een goede headset heeft in de regel weinig moeite met games. Goedkope game headsets zorgen vaak voor een goede game-ervaring met slimme equalizers, maar dit model dat in muziek en film al uitstekend klinkt heeft niet onverwacht weinig moeite met zelfs de drukste games. Wel moet ik opmerken dat je zeker in de goedkopere regionen grote verschillen merkt in de game-ervaring, maar dat de onderlinge verschillen al snel een stuk kleiner worden nog voordat we de 100 euro grens bereiken, dat terwijl je als muziek liefhebber nog veel en veel verder duidelijke verschillen zal ervaren. Maar ook hier geldt: Totaal geen klagen.

De toevoeging van de USB geluidskaart is uiteraard gedaan met gamen in het achterhoofd, deze zorgt namelijk voor een virtuele 7.1 ervaring (in games die het ondersteunen). Deze functie komt ook vrij goed tot zijn recht, en zoals ik in een vorige review zei is het soms bijzonder lastig om het verschil tussen virtual en ‘real’ surround te ervaren. Voor mensen die puur enkel ‘echte’ surroundgames spelen is een ‘echte’ surround headset nog een alternatief, maar als complete all-round headset zullen dergelijke modellen niet in de buurt komen bij deze Cloud II, zeker niet in de buurt van het prijspunt van deze.

Toch moet de toevoeging van de USB geluidskaart ook als klein minpuntje gelden: als je de headset op je computer wilt gebruiken is de kans bijzonder groot dat je sowieso aan die USB geluidskaart zal moeten. De analoge aansluiting is namelijk slechts één meter lang, en de kabel die vast zit aan het USB geval is ruim twee meter. Prettig voor mobiel gebruik, en één meter is voldoende voor een externe DAC als de SilverStone, maar als je (desktop) computer op de grond (of zelfs op tafel) staat is de kans groot dat je aan één meter niet voldoende hebt als je bijvoorbeeld gebruik wil maken van een chique ingebouwde geluidskaart. In dat geval is de Cloud I een overweging, gezien de headset zelf grotendeels gelijk is maar de USB geluidskaart ontbreekt ten gunste van een langere analoge kabel (en een lagere prijs). Kingston had van mij echter een extra analoge verlengkabel mogen toevoegen om dit ‘probleem’ te verhelpen met de Cloud II, zodat je zelf de vrijheid hebt om zowel de USB als de analoge aansluiting af te wisselen afhankelijk van je gebruikte systeem, en zodat de Cloud II in elk opzicht een betere keuze was geweest. Kwalitatief lijkt de meegeleverde USB geluidskaart overigens wel goed: ten opzichte van de (flink duurdere) DAC zijn wel verschillen hoorbaar bij intensief ‘muzieken’, al rest de vraag of je dat zal missen zonder een directe vergelijking te maken. Laat het duidelijk zijn: Met of zonder de USB adapter, de geluidskwaliteit is uitstekend voor dit prijspunt. Voor 3D gaming biedt de viurtuele surround natuurlijk weer voordelen en zijn nadelen eigenlijk niet te horen.

De microfoon is verder prettig, helder, en ruis- en kraakvrij mits je niet als een zot tegen je computer loopt te schreeuwen. Bovengemiddeld lijkt een accurate term, want het voldoet ruim en laat weinig te wensen over, maar zoals altijd is het lastig om heel enthousiast te worden van een headset-microfoon en zijn de verschillen met andere ‘betere’ headsets praktisch te verwaarlozen. Mocht je low-budget, dus zonder losse dure microfoon, willen streamen dan is deze headset wel een prima overweging.

De term ‘benchmark headset’ was iets wat vroeg tijdens het testen in mij op kwam, en dat gevoel is tot het einde bij mij gebleven. De Kingston HyperX Cloud II is de best gebalanceerde all-round headset welke ik tot dusver heb getest. De geluidsweergave is uitstekend en keurig in balans; Hi’s, Mids, Bass, alles lijkt te kloppen. De bouwkwaliteit is werkelijk top, zelfs vergeleken met flink duurdere modellen en laat ook niets te wensen over; het metalen frame doet wonderen voor het gevoel van kwaliteit, maar de afwerking mag er even goed zijn. De slagroom op de taart zijn de extra’s zoals de extra earpads, de reishoes, de splitter voor in vliegtuigen, en de uitstekende verpakking. Verder behoort deze headset tot de meest comfortabele modellen uit onze recente geschiedenis, en zodoende lijkt eigenlijk alles te kloppen.

Echte kritiek is bijna geen sprake van, enkel de afsluiting van de mic-aansluiting moet wel beter, want ondanks dat iemand mij er vooraf al op attendeerde lukte het mij alsnog om deze kwijt te raken (gelukkig later weer gevonden). Ik zou nog kunnen stellen dat het grote stoffen uiteinde van de microfoon misschien wat oubollig oogt, maar dat voelt gezien alle kwaliteiten van dit product als mierenneuken. Anders dan dat laat deze headset gewoon niets te wensen over, en is het een hele veilige aanrader voor mensen op zoek naar een headset die uitstekend overweg kan met al je games, muziek, en film. Puur voor Gaming, waarbij een uitstekende driver (speaker) niet helemaal tot zijn recht komt, zou je nog een goedkoper alternatief kunnen overwegen, maar als je ook graag van muziek geniet en een filmpje kijkt met je headset op zijn tijd dan is deze Kingston HyperX Cloud II elke euro dubbel en dwars waard.

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

Heb jij ook een Kingston HyperX Cloud II Red?

Reviews door de redactie

Wordt er bij deze 2e versie geen extensie koord meer meegeleverd?
Bij mijn 1e generatie zit ook een 2m verlengkabel. De specificaties doet namelijk vermoeden van wel.
Zie bijv.: http://cdn5.thinkcomputer...nt/uploads/2014/06/31.jpg

[Reactie gewijzigd door maniac2003 op 3 augustus 2015 13:10]

Ik vermoed dat de specs verwijzen naar de USB kabel, die ca 2 meter is en het geheel verlengd. De analoge aansluiting is één meter en er zit verder geen analoog verlengstuk in. Dat plaatje wat je toont is het overzicht van de Cloud I, wat je kan herkennen aan de kleur (headset mist rood aluminium) en het feit dat de inline control analoog en niet USB is.
Dat vermoed ik ook dat het naar de 2m USB met inline control kabel verwijst, maar t.o.v. het oude model vind ik dat wel iets dat duidelijker had mogen zijn.

De Cloud I heb ik zelf en daar zit zoals je kunt zien op de afbeelding wel een analoge verlengkabel bij. Wel apart dat Kingston heeft besloten dat weg te laten, lijkt mij toch een nuttige accessoire.
Precies de reden voor het minpunt / de opmerking in de review. Had hem ook liever gezien.
Als ik de headset op en ingeplugd heb, is er een hele kleine ruis. Nou stoor ik me daar toch wel behoorlijk aan, heb jij dit ook? Had dit met m'n Sibiria v2 niet.
Geen sprake van ruis. Zowel op mn desktop (Z87, Z97) als de laptop (2nd gen i7). Vroeger wel eens gehad met oudere systemen dat een headset dan meer/minder ruisde bij bepaalde desktops. Niet zeker wat de oorzaak is, maar ik vermoed iets met de USB poort? Andere systemen getest?
Thanks voor je snelle antwoord. Ik zal straks eens even testen hoe het is bij andere systemen. Kan er ook aan liggen dat mijn geluidskaart kapot is, hij valt af en toe ook random uit :(
Zeer mooie review! Lekker uitgebreid :D

Wel jammer dat het closed headsets zijn, positionele audio is wat beter met open.

Even een noob vraag, zou het uitmaken waar je de USB soundcard inplugt? Aan de frontpanel of aan het moederbord? Denk niet dat dat verschil uitmaakt, maar voor de zekerheid :p
Dank :D

Closed vs Open blijft een lastig verhaal. Ik weet nog dat ik een Senn PC360 kocht (open) ondanks dat de PC350 (closed) een voller geluid gaf, in mijn geval vond ik open fijner voor mijn oren bij langdurig gebruik. Uiteindelijk blijft het persoonlijk allemaal.

Mbt USB. In princiepe niet, tenzij het een hele gammele USB poort is wellicht? Ik weet er het fijne echter neit van.
Het zou leuk zijn als ze een open en closed variant maken :D

Maar ik heb de Define R5, dus heel gammel zijn de USB poorten niet :p. Zal voor de zekerheid nog even testen als ik thuis ben.
Mooie review wederom :) ! Wel grappig dat steeds meer ''oude'' memory fabrikantjes zich gaan bezig houden met Gaming stuff... :+
Cheers :D Best apart eigenlijk. Corsair komt niet helemaal als verrassing, maar G.Skill gaat er nu ook aan beginnen. Toeval?
Goeie review Foritain. Jouw productkeuze doet mij altijd weer met een goed gevoel een product aanschaffen. Bij jou weet ik dat je ieder aspect van het product bekijkt, behandelt en objectief oordeelt :)

Toch nog een vraag over de geluidskaart :P Je omschrijft dat het een goede toevoeging is voor surround sound. Hoe omschrijf je het 2.0 geluid in combinatie met deze geluidskaart? En vind je dat deze geluidskaart het beter doet dan menig onboard kaart? Mocht je namelijk op zoek zijn naar een betere geluidservaring dan je onboard geluid, dan scheelt het natuurlijk wel dat je er een USB geluidskaart bij krijgt :)

En ik probeer foto's van de geluidskaart te ontdekken maar kan ze niet vinden :P of is dat dat kastje wat op de kabel zelf zit soms?
Howdy,

Deze reactie volledig gemist, mijn excuses.

De 'geluidskaart' is inderdaad die USB aansluiting, zo'n chipje is niet zo groot. Die kaart vergelijken met 'onboard' is ook niet echt kort te doen, gezien 'onboard' dramatisch slecht of 'best ok' kan zijn. Als jij een high-end mobo hebt met een redelijke chip dan is dat echt gewoon prima, heb je een oude prutsbak dan is het wellicht een ander verhaal en is een beetje USB implementatie gewoon een veilige keuze. Deze implementatie zou ik scharen onder de 'best ok' groep, dik voldoende voor de doelgroep, en mensen die hun muziek ervaring echt serieus nemen zullen met minder dan een echte geluidskaart toch geen genoegen nemen. Als jij niet dusdanig diep in die hoek zit verdiept zou ik er geen moment wakker van liggen of over twijfelen, en het is te subjectief dat ik daar nauwkeuriger op in ga en mn handen ga branden :D
Yo,

Bedankt voor deze review, toen ik hem voorbij zag komen in een counterstrike stream reclame dacht ik eerst dat het allemaal marketing was, maar na deze review gelezen te hebben ben ik toch van gedachte veranderd, en heb er zelfs eentje aangeschaft :P
En, bevalt ie? :D Dit is inhoudelijk wel een degelijk ding inderdaad ;)
Opzich bevalt hij prima, ik heb wel wat aan te merken op het een en ander, maar dat kan ik met alles wel :P

Twee dingen die het meest opvallen. Ter info; ik maak gebruik van de USB geluidskaart die aangesloten zit op een USB 3.0 poort aan de achterkant van mijn moederbord:

1. Dit probleem heb ik met meerdere headsets; ze zijn erg luid, als ik het geluid in Windows op 4/100 zet kom ik op het volume wat ik als "normaal" beschouw, zet ik hem op 2/100 dan valt de linker speaker uit (stroom tekort door te laag volume om voor de speakers goed te laten werken ofzo?) dus zacht geluid zit er niet in. Op 4/100 lijkt het ook alsof de linker speaker iets zachter is als de rechter maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen, kan placebo zijn. Het exacte geluidsniveau instellen zoals ik dat wens is dus niet mogelijk via de USB dongel alleen (kan natuurlijk ook gebruikers fout zijn, maar zover ik weet doe ik niks verkeerd :P).

2. Als ik 7.1 aan zet, is er een lichte ruis op de achtergrond aanwezig als er geluid wordt afgespeeld, nu maak ik daar geen gebruik van dus heb ik daar geen last van, maar dit is zeker iets om in de gaten te houden voor mensen die het wel willen gebruiken.

Ik weet niet of jij of iemand anders die dit leest een oplossing heeft voor het volume "probleem", maar ik kan er wel mee leven indien er geen oplossing is. Ik heb in ieder geval geen spijt van mijn aankoop :)
Hoi,
Ik ben best wel een noob op het gebied van headset en dergelijke..
Ik heb de headset vandaag binnengekregen, maar je hebt maar een 3,5mm jackplug.. Ik wil geluid en microfoon op een aparte soundcard, is dit te doen?

Mvg,
Patrick
Ik weet niet welke geluidskaarten in staat zijn zowel audio als mic over één 3.5mm lijn te gooien. Maar de Cloud II komt natuurlijk met de USB adapter, kan je deze niet gewoon gebruiken? :)
Daarom vind ik het raar dat er niet 2 aparte kabeltjes zijn :p. Zou wel kunnen ja, maar zou wel eens met geluidskaart willen proberen wat het verschil is :D.
Allereerst, mooi geschreven Foritain! Is de mic van de cloud 1 hetzelfde als van de 2? En is de geluidskwaliteit hetzelfde als bij de 1? Ik ben namelijk aan het twijfelen welke ik zou moeten kopen.
De mic lijkt ongewijzigd. Geluidskwaliteit zou ook niet anders mogen zijn, zitten zelfde drivers in. Hooguit dat je kleine verschillen hoort afhankelijk van welke geluidschip je aan de analoge verbinding hangt (vergeleken met de USB chip van de Cloud II), maar in grote lijnen weinig verschil. Enkel de virtual 7.1 surround feature eigenlijk... en het feit dat je een wit/roze II kan kopen ;)
Ik heb ook gezien dat je 7.1 ook kan emuleren via dolby toch? Is het dan beter om een 1 te kopen?
Ik heb geen idee, vereist dat je geluidskaart/chip dan 7.1 emuleert ofzo. Heb van horen zeggen maar zelf nooit getest. Iets waar ik nog een keer naar zou moeten kijken eigenlijk wat je met een beetje geluidschip in een mobo kan bereiken. Vooralsnog zou ik het niet weten.
Sorry voor al deze vragen :+ , maar vind je de cloud 2 comfortabeler dan de cloud 1? Op de ltt forums zeggen ze namelijk dat de cloud 2 iets met memory foam heeft en dat schijnt dan weer comfortabeler te zijn.
Beetje late to the party, maar de hoofdband, is deze ook verstevigd met metaal ?
Bedankt voor de reactie. Ik heb nl. wel eens wat Logitech en Creative headsets gehad die het niet hebben en bij normaal gebruik opeens afknappen bij een schelp.
goede review, nog even voor de duidelijkheid het lijkt mij dat het geluid ook beter is met de usb aansluiting waarbij hun driver zit? tenzij je natuurlijk al een hele dure geluidskaart hebt in je pc.
Dat zal voornamelijk afhangen waar je hem aan hangt, ik denk dat het kantelpunt wat dat betreft eerder bij een dik mobo met goed uitgevoerde audio ligt dan een dure geluidskaart. Maar vergeet ook niet dat die afstandsbediening ook virtual 7.1 geeft (soms leuk) en je ook je mic volume aan laat passen. Afhankelijk van het prijsverschil en je eigen wensen zijn zowel de I als de II dan het overwegen waard.
bedankt voor de snelle reactie op een comment die meer dan een jaar later dan de review is haha! Ik heb de 2 gister besteld nadat mijn siberia v3 ineens stopte met werken, Ik ben benieuwd hoe deze headset daar tegenover staat.