Specificaties Intel Pentium N3700 on board - Bekijk alle specificaties

ASRock N3700-ITX Review

_Garu_ 30 september 2015, laatste update op 3 oktober 2015, 4.472 views

ASRock N3700-ITX

Dit product heeft een mooie feature set bij een laag energieverbruik. Goed inzetbaar als zuinige Basis Office PC of HTPC. Zoek wel een OS uit dat de hardware volledig ondersteunt, anders haal je er niet het optimale uit.

Pluspunten

• Laag energieverbruik
  • Vier echte cores, met turbo
  • Kan 3 monitoren tegelijk aansturen
  • Hardware ondersteuning voor H265/HEVC en VP8 naast de meer standaard H264/AVC en JPEG ondersteuning

Minpunten

• Driver ondersteuning "nog" niet optimaal
  • Plaatsing van CPU+heatsink & geheugenslots kan de airflow beperken

Layout Score: 3

Ik heb dit moederbord, met onboard CPU, aangeschaft om in te zetten als:
  • Basis Office PC
  • HTPC
In deze review vertel ik jullie over mijn keuzemotivatie, inbouwen, testresultaten en de conclusies die ik hieraan verbonden heb. Veel plaatjes zijn thumbs met hieronder een groter plaatje met meer informatie, dus klik gerust door.

Mochten jullie naar aanleiding van deze review opmerkingen of vragen hebben dan hoor ik het uiteraard graag!

01 - Inleiding
11 - Overig
12 - Conclusie en aanbevelingen
13 - Change Log

Requirements
Om alternatieven naast elkaar te kunnen zetten is het noodzakelijk om eerst duidelijk te hebben wat er in het programma van eisen hoort. Om aan de inzetdoelen te kunnen voldoen had ik de volgende requirements:
  • mini-ITX
  • HDMI, DVI-D en DisplayPort tegelijk aan kunnen sturen
  • hardware ondersteuning voor h264/AVC en h265/HEVC
  • Stil, geen bewegende delen
  • Maximum TDP van de processor 10 Watt i.v.m. passieve koeling
Alternatieven
Hoewel er nu mogelijk meer zijn1 kwam ik tot een lijst van drie bordjes die aan mijn eisen voldeden:
  • ASRock N3700-ITX
  • ASRock N3150-ITX
  • ASRock N3150DC-ITX
Al deze bordjes zijn voorzien van Intel Braswell quadcore processors, waarbij ik de voornaamste verschillen, relevant voor mijn keuze, in het onderstaande overzicht heb opgenomen2/3/4. In dit overzicht heb ik ook een bordje opgenomen, met een van de vorige generatie Celeron processors, dat vaak voor HTPC doeleinden wordt ingezet.

Keuze
Omdat ik bang was met het N3150 bord net iets te kort te komen voor office werkzaamheden heb ik uiteindelijk gekozen voor het N3700-ITX bordje. Dit is zowel qua cpu als gpu het meest krachtige van de drie en voor twee tientjes verschil nam ik het zekere voor het onzekere...

Footnotes
1 - Hoewel de Pricewatch gevuld is met een enorme hoeveelheid data is deze niet altijd compleet, waardoor queries voor producten niet altijd een volledig overzicht geven. In dit geval werd de ASRock N3150-ITX niet getoond omdat er geen maximaal TDP voor de processor bij dit bordje is opgenomen. Het loont dus om zelf even bij moederbord fabrikanten te kijken voor informatie.
2 - Toen ik mijn bordje aanschafte was de ASRock N3150-DC, voorzien van 19V adapteraansluiting nog niet gepresenteerd. Dit is wat mij betreft nu ook een optie en heb ik daarom opgenomen in de overzichten.
3 - Als je genoegen neemt met minder video aansluitingen of als een VGA aansluiting i.p.v. een Displayport aansluiting ook acceptabel is zou je ook nog kunnen kijken naar bordjes gebaseerd op de N3050 of vorige generatie J1900 processors die nog een stuk goedkoper zijn.
4 - Een meer uitgebreide vergelijking is opgenomen in de volgende paragraaf.
5 - Maximum aantal tegelijk aan te sluiten monitoren

Om te komen tot mijn keuze heb ik voor de eerder genoemde bordjes vrijwel alle specificaties op een rijtje gezet, waarvan in de vorige paragraaf slechts een deel getoond werd. In de onderstaande figuren zijn de overige specificaties te vinden:

vergelijk

De kartonnen doos bevat de volgende goodies:
  • Backplate
  • Moederbord, voorzien van anti-statisch materiaal
  • Twee S-ATA kabels, één met rechte en één met een 90 graden aansluiting
  • Quick Installation Guide
  • DVD met drivers e.d.
  • Een schroefje om een, niet meegeleverde, WiFi module vast te zetten op het moederbord (niet op foto)
Als er al iets mist zou het een reguliere gebruikershandleiding zijn die wat uitgebreider is dan de Quick Installation Guide.

Doos

Inhoud

Build
Omdat het de bedoeling is dat na het bouwen er een stil, maar ook toonbaar kastje staat heb ik gekozen voor de volgende componenten:
ProductPrijs
ASRock N3700-ITX¤ 108,95
MS-Tech MC-80AN¤ 95,51
Crucial CT51264BF160BJ¤ 21,01
Crucial BX100 120GB¤ 59,-
Totaal¤ 284,47

Inbouwen & Warmteontwikkeling
Het plaatsen van het moederbord is redelijk straight forward. Voor een volledig passieve build is het wel aan te raden om een kast te gebruiken die niet al te laag is zodat de warmte van de chips goed afgevoerd kan worden door een natuurlijke luchtstroom. Ik kom bij 100% CPU gebruik nu niet boven de 45° Celcius uit op de processor en de case wordt niet meer dan handwarm.

Persoonlijk zou ik er de voorkeur aan geven als de SO-DIMM slots niet de CPU, met hierop de heatsink, in zouden sluiten, maar wijkend van de CPU geplaatst zouden kunnen worden. Dit is in de later geïntroduceerde ASRock N3150DC-ITX wel gebeurd. Ik verwacht dat dat bordje iets beter zijn warmte af kan voeren. Een aantal foto’s van het ingebouwde N3700-ITX bord ter illustratie:

bovenaanzicht

overzicht

zijaanzicht

De UEFI is opgebouwd uit een menu met opties die hierop volgend worden uitgelegd. Op elke pagina is QR-code te vinden, die je naar meer informatie zou moeten leiden als je niet precies begrijpt wat een functie doet. Realiteit is dat je bij het scannen hiervan wordt doorgeleid naar de gebruikershandleiding die wel kort ingaat op de opties, maar niet meer informatie geeft dan je al in het UEFI menu getoond wordt als je een optie selecteert.

De volgende opties zijn beschikbaar:
  • Main, waar de meest basale gegevens te vinden zijn over UEFI versie, processor en geheugen.
    Hier is niets te wijzigen
  • Advanced, met een submenu, waarin wel het e.e.a. is aan te passen:
    • CPU configuration
      Hier kun je o.a. speedstep, slaapstand en virtualiatie technologie mee aan/uit zetten. Ook is hier een functie te vinden die het energieverbruik van de CPU en hiermee de performance zou kunnen aanpassen naar de standen Eco, Normal en Sport. Op deze performance standen ga ik verder in bij de tests.
    • Chipset configuration
      Hier is ‘beperkt’ te tweaken aan het RAM voltage (1,35V of 1,5V) en kan een aantal componenten voor o.a. LAN of Audio aan/uit gezet worden. Dit zou in sommige gevallen nog invloed kunnen hebben op het totale energieverbruik van het systeem. Maar voor mijn gebruik heb ik niet de mogelijkheid om hier veel items van uit te zetten.
    • Storage configuration
      Hier zijn de via SATA aangesloten opslagmedia te vinden en kunnen eventueel SATA controllers uitgezet worden als je bijvoorbeeld OpenElec op een USB stick zou draaien. Ook is hier in te stellen of SATA controllers in IDE of AHCI mode moeten draaien. In de IDE mode zou je legacy hardware/software kunnen gebruiken, maar voor een modern systeem is AHCI eigenlijk de standaard.
    • IntelRMT
      Voor ‘altijd on, met laag verbruik’, waarmee je altijd mail etc. binnen krijgt, ook al staat je PC in diepe slaap.
    • Super IO configuration
      Hier kun je de seriële poort en hiermee ook de PS2-poort aan/uitzetten.
    • ACPI configuration
      Hier kun je o.a. instellen welke events het systeem kunnen starten, zoals WOL, keyboard, mouse of remote. Mocht je met timer events in het OS werken, dan kun je die ook gebruiken om het systeem te starten.
    • USB configuration
      Mocht je nog legacy support voor USB nodig hebben dan kun je dat hier instellen.
  • Tool, waar je de UEFI versie kunt upgraden. De geboden mogelijkheden zijn via een USB stick of via het internet. Toen ik zelf de upgrade mogelijkheid via internet probeerde, bleef het systeem tijdens het upgraden hangen. Ik adviseer daarom ook om te upgraden via een USB stick. De meest recente UEFI versie is voor dit bord op moment van schrijven 1.30.
  • Hardware monitor, waar temperatuur gegevens van moederbord en CPU te vinden zijn en in te stellen is hoe een CPU of Chassis fan moet draaien. Ik heb geen fan in de case geïnstalleerd en de CPU is passief gekoeld. Toch kom ik niet boven de 50° Celcius voor het moederbord en 45° Celcius voor de CPU uit.
  • Security, waar je het UEFI password en support voor Secure Boot kunt instellen.
  • Boot, waar je o.a. kunt aangeven hoe de boot volgorde plaatsvindt, maar ook of je bijvoorbeeld over LAN wilt kunnen booten met gebruik van PXE.
  • Exit, waar je uiteraard je wijzigingen kunt opslaan en opnieuw kunt booten.
UEFI in beeld

Exit

Exit
Bios Update faalt

Bios_Update_Fails

Welke tests voer ik uit?
Ik heb PassMark PerformanceTest 8.0 gebruikt om de performance van de hardware af te kunnen zetten tegen andere systemen. De systemen die ik hierbij vergeleken heb zijn onderverdeeld in drie categorieën, namelijk:
  • Vergelijk van de performance modes uit de UEFI
  • HTPC alternatieven vergeleken
  • Office PC alternatieven vergeleken en ga ik er wel op vooruit vs mijn huidige PC?
Omdat ik zelf vaak twijfel over de “real world” waarde van benchmarks heb ik er hiernaast voor gekozen om per gebruiksdoel een aantal specifieke testen uit te voeren die een indruk moeten geven van de prestaties en het bijbehorende energieverbruik. Deze laatste tests heb ik in de paragrafen Basis Office PC en HTPC opgenomen.

PassMark Performance Test
De testsresultaten zijn onderverdeeld naar gebruiksdoeleinde en elke klikbare tabel leidt naar een meer uitgebreide tabel voor de geïnteresseerden.

Vergelijk van de performance modes uit de UEFI
Zoals in de paragraaf BIOS beschreven zijn er voor dit bordje 3 verschillende performance modes die geactiveerd kunnen worden. Hieronder de resultaten met het tijdens de test opgenomen vermogen:

Benchmarks_Performance_Modes

Hieruit blijkt dat in ECO mode de prestaties naar verhouding meer afnemen dan er qua energie bespaard wordt. Mocht je het systeem enkel als HTPC inzetten, dan merk je hier niets van omdat de prestaties geen invloed hebben op het afspelen van media, maar voor overige gebruiksdoeleinden is dit wel relevant. Sport mode biedt geen merkbare prestatiewinst of verschil in energieverbruik ten opzichte van Normal mode.

HTPC alternatieven vergeleken
Voor deze vergelijking heb ik een vijftal systemen met elkaar vergeleken, waarbij ik de 3 meest relevante in onderstaand figuur toon. Als je hierop doorklikt krijg je het uitgebreide overzicht te zien met alle HTPC alternatieven.

HTPC_Alternatieven_vergeleken

Vrijwel alle systemen hebben lagere prestatieratings, bij een vergelijkbare of hogere TDP, dan het N3700-ITX platform. Dit was op voorhand wel te voorspellen, maar wat ik zelf interessant vond is dat de NUC oplossing met dezelfde N3700 processor, afhankelijk van het type test, 5-23% minder scoort. Als ik moet gokken zou ik zeggen dat dit verschil veroorzaakt wordt door één van de volgende redenen, maar dit is slechts speculatie:
  • Single i.p.v. dual channel geheugen opstelling in de NUC
  • Power envelope die door Intel beperkt wordt in het NUC kastje om de warmte ontwikkeling verder te beperken, waardoor mogelijk throttling optreed, ook al is de NUC voorzien van een case fan.
Het J1900 platform komt nog goed mee en is een prima alternatief als je niet gebonden bent aan de features die zoals in mijn geval alleen het N3700-ITX bordje biedt.

Voor deze vergelijking heb ik het N3700 platform afgezet tegen een losse Pentium en i3 uit de Haswell generatie, door velen als de onderkant van de markt gezien waarbij nog acceptabele prestaties bereikt worden. Daarnaast heb ik mijn huidige werk pc als vergelijkingsmateriaal opgenomen. Je wilt toch weten of je er wel echt op vooruit gaat..

Office_PC_Alternatieven_vergeleken

Ook hier zijn de resultaten voor de hand liggend. De platformen met een hogere TDP presteren significant beter, waarbij mijn huidige i7 een ca. 4 keer hogere score laat zien, tegen een stroomverbruik wat ook ca. 4 keer hoger ligt. Dit voorspelt iets over de verwachtingen die je kunt hebben over hoe snel het N3700 platform een mkv zou kunnen creëren met HandBrake, maar voor Office werk niet persé relevant. De real life tests in de volgende paragrafen zullen laten zien of het prestatieverschil te groot is of dat het N3700 platform voldoet aan de verwachtingen.

Basis Office PC
Onderstaande tests gaven mij een beeld van de werking van het systeem gekoppeld aan de werkzaamheden die ik er mee verricht. Hierbij heb ik zowel gekeken naar de doorlooptijd van testen als naar het energieverbruik tijdens het testen. Het energieverbruik is gemeten met een PeakTech 9024, wat geen professionele meter is, maar voldoende indicatie geeft over het verbruik.
  • Excel & VBA
    Werkgerelateerd moeten soms complexe analyses gemaakt worden, waarbij de excel file behoorlijk in grootte toeneemt en hierdoor langer over het openen doet. Daarnaast moeten in deze file txt bestanden geïmporteerd worden voor verdere verwerking, wat ik met VBA geautomatiseerd heb. Ik test hier hoe lang het duurt voordat de file geopend is en hoelang het duurt voor de tekst bestanden verwerkt zijn.
  • Inkscape
    Ik test hier hoe lang het duurt om een redelijk complex Inkscape bestand (SVG) te openen.
  • GIMP
    Ik test hier hoe lang het duurt om een 9 MPixel bestand te openen. Ik zou liever een batch actie testen, maar die gebruik ik tot nu toe in de praktijk niet, maar ik open wel veel files in GIMP..
  • ZIP
    Hier pak ik een ZIP bestand van ca. 500 MB uit en meet de tijd die het duurt om het bestand volledige uit te pakken.
Office_PC_Benchmarks

Ook het aansturen van drie monitors tegelijk ging zonder problemen ging. Hierbij had ik de monitoren als volgend aangesloten:
Monitoren_aangesloten

Voor mijn werkzaamheden en administratie maak ik ook gebruik van een document scanner. Waar ik bij oudere hardware nog al eens tegenaan liep is dat je op de documentscanner moet wachten, omdat de processor de verwerking van de files niet snel genoeg aankan. Dit is bij de N3700 in ieder geval geen issue. De beperkende factor was ik zelf, met hoe snel ik documenten in de feeder kreeg.

Voor HTPC gebruik is het voornamelijk van belang dat alle codecs worden afgespeeld, tegen een zo laag mogelijk energieverbruik (ivm passieve koeling). Maar ook of er geen storing zit op de geluidsuitgangen. Als je op dezelfde PC kunt decoden en encoden is dat leuk, maar voor een pure HTPC wat mij betreft niet noodzakelijk. Daarom heb ik onder Kodi7 de volgende tests uitgevoerd:
  • Encode H264
  • Decode H264
  • Decode H265
  • Afspelen MP3/FLAC
HTPC_Benchmarks

Footnotes
7 - Kodi vs VLC -Bij het testen was expliciet te merken dat Kodi betere ondersteuning biedt voor hardware matig afspelen van media dan VLC. Bij VLC was het energieverbruik soms veel meer dan bij Kodi voor het afspelen van hetzelfde mediabestand. Ook doorspoelen van hoge resolutie bestanden leverde op VLC vertraging op terwijl dit bij Kodi niet het geval was. Als laatste waren de 4K bestanden eigenlijk alleen af te spelen met Kodi, VLC kon de media files soms niet eens decoderen.
8 – Dit media bestand kreeg ik niet afgespeeld onder W7 Kodi 16.0 Alpha op de i7-2600, terwijl de grafische kaart dit bestand zou moeten kunnen afspelen. Mogelijk een software issue, want een iets groter bestand was wel afspeelbaar.

Het resultaat
En dit is het resultaat.. één voor in de woonkamer en één voor in de studeerkamer, voldoende kracht met een afgerond karakter!
Resultaat_HTPC

Is het dan allemaal triomf voor Intel en ASRock? Nee helaas niet, er zijn ook een paar scherpe randjes waar ik tegenaan ben gelopen:

OS’en & Drivers
De website van ASRock doet vermoeden dat de OS’en die ondersteund worden voor dit bord Windows 7, 8.1 en 10 zijn. In de praktijk zijn de standaard drivers, die bij de installatie van Windows 7 gebruikt worden, niet voldoende om het OS te installeren op dit bord en de installatie hiervan zal zonder extra inspanning vastlopen. Je zal de drivers voor dit bordje moeten slipstreamen naar een nieuw installatiemedium voor Windows 7. Hoe dit werkt staat uitgelegd op de site van ASRock.

Bij de primaire installatie van Windows 10 had ik de eerste weken last van instabiliteit van de display drivers, maar ondertussen is er een driver uitgebracht die voor mijn doeleinden voldoende stabiel is - (Zie ook het onderdeel Vastloper hieronder).

Voor andere OS’en biedt ASRock dus geen ondersteuning. Al werd in de Linux wereld wel gewerkt aan ondersteuning voor de processors uit Braswell N-series. Realiteit is echter dat er nog maar weinig Linux distributies zijn die op het moment van schrijven/testen deze ondersteuning al zover bieden dat je redelijk eenvoudig zowel Linux als Kodi kunt installeren, waarbij de grafische chipset volledig ondersteund wordt. Vanaf kernel 4.x zou deze ondersteuning rond moeten zijn. Arch Linux was één van de weinige distributies die deze kernel al hadden verwerkt, maar ik kreeg hier Kodi niet op geïnstalleerd. Op andere distributies lukte het mij niet om de kernel te updaten naar een 4.x versie. Ik wacht dan ook even tot distributies als Linux Mint e.d. ook op kernel 4.x en hoger draaien en zal het dan nogmaals proberen. OS’en anders dan Linux en Windows lopen veelal nog verder achter met ondersteuning voor relatief nieuwe hardware en heb ik in ieder geval niet geprobeerd.

Gaat het ook nog iets opleveren?
Bij aanschaf was de gedachte dat ik voor Basis Office PC en HTPC een systeem wilde hebben dat ook zuinig was, maar wegen de kosten op tegen de opbrengsten?

Bij het encoden van video is de N3700 meer dan 4 keer zo langzaam als de i7, tegen een verbruik dat ongeveer 20% van de i7 is. Als je het terugrekent scheelt je dit voor het encoden van één DVD minder dan 0,004 ¤ in stroomverbruik, wat niet echt zoden aan de dijk zet. Het idle verbruik daarentegen is iets interessanter. Bij een verschil van 43 Watt voor de twee systemen, die dagelijks toch wel 15 uur aanstaan kom je op ca. 54 ¤ per jaar. Onvoldoende om de aanschaf van hardware te justificeren, maar als je dan toch overweegt om een nieuwe Basis Office PC aan te schaffen, wellicht iets om over na te denken als alle kleine beetjes tellen.

Vastloper
Bij het afspelen van filmbestanden met Kodi onder Windows 10 heb ik af en toe last van vastlopers, die ik niet kan verklaren/goed kan reproduceren. De film/serie loopt een aantal minuten/uren en opeens vertraagt het geluid. Als ik dan terug ga naar Windows 10 en via VLC hetzelfde mediabestand afspeel ervaar ik daar vanaf het eerste moment van afspelen hetzelfde issue. De grap is dat, na rebooten en het starten/vervolgen van hetzelfde mediabestand, het issue niet meer aanwezig is, maar een tijd later wel weer kan opduiken. Onder OpenElec ervaar ik dit probleem helemaal niet, wat mij doet denken dat er driver technisch toch iets niet helemaal spoort. Oververhitting kan ik me niet voorstellen, omdat het bij OpenElec niet optreed, een reboot het oplost en het probleem ook optreed als de temperatuur van de chip net 40° Celcius is. Wel een uitermate irritant issue in ieder geval.

Mocht iemand een tip/workaround hebben, PM me dan als je wilt!

Voor de doeleinden die ik gesteld maakt dit bordje de verwachtingen meer dan waar. Als HTPC oplossing ben ik zo tevreden dat ik zelfs een extra set van mijn build heb gekocht, met 4 i.p.v. 8 GB geheugen, waar ik alleen OpenElec op draai. Als Basis Office PC met Windows 10 ben ik ook meer dan tevreden. Een absoluut stille case die voldoende prestaties heeft om mijn dagelijkse werk mee te doen.

Voor meer CPU intensieve taken zoals encoding van video pak ik nog steeds mijn i7-2600 erbij, maar als je genoeg geduld hebt kan de N3700 dit ook prima aan, want terwijl je encode heb je nog steeds voldoende power om andere activiteiten uit te voeren.

Aanbevelingen voor ASRock
Hoewel ik bijzonder te spreken ben over het bordje heb ik toch drie aanbevelingen voor jullie:
  • Wijzig in de toekomst de layout van dit soort bordjes zo dat geheugen de CPU niet insluit, zodat warmte beter afgevoerd kan worden.
  • Laat de performance modes in UEFI achterwege, ze zetten geen zoden aan de dijk.
  • Laat de QI codes in de UEFI naar pagina’s verwijzen waar echt meer te vinden is over wat de verschillende opties doen en vertel hier ook wat het in of uitschakelen van een optie doet met het stroomverbruik. Hiermee kun je je onderscheiden en is het makkelijker te bepalen welke aanpassingen je wel of niet wilt/zou moeten doen.
Aanbevelingen voor Tweakers
In het bijzonder dan voor hen die in de markt zijn voor een nieuw bordje..
  • Zelfbouw NAS
    Hoewel ik dit bordje niet getest heb als NAS, ik heb er maar 1 SSD op aangesloten, is dit één van de weinige bordjes met een laag stroomverbruik met 4 SATA 3 6GB/s aansluitingen, die ook nog eens hot-plugging ondersteunen.
    Mijn NAS, QNAP TS-509 Pro, 5 bay met Celeron processor, verbruikt makkelijk meer dan wat een systeem als dit zou verbruiken met een gelijk aantal drives.
  • Verbruik
    Ik kreeg het verbruik zo laag omdat in mijn build een pico-psu achtige oplossing zat ingebouwd in mijn case. Als je kiest voor een alternatieve oplossing met een ATX of SFX verwacht ik dat je een hoger verbruik overall zult krijgen. Mocht je Mux zover krijgen dat hij een ultra zuinige 30 Watt adapter voor je bouwt dan kan je mogelijk minder verbruiken, maar ik reken er niet op.

Verder kwam ik tot de conclusie dat Kodi onder OpenElec 3 Watt meer gebruikte voor hetzelfde resultaat in Kodi onder Windows 10, wat iets zegt over hoe goed/energiezuinig het OS met de verschillende onderdelen om kan gaan. Doe er je voordeel mee!

Change log
vs 1.02 02-10-2015: N.a.v. commentaar van:
• Klojum: (Broadwell is veranderd in Braswell)
• Rrob: Type energiemeter toegevoegd
• defiant.wilkes: Dubbele zin verwijderd
vs 1.01 30-09-2015: Op verzoek van Peter123 CPU belasting toegevoegd aan de benchmarks voor HTPC en Basis Office PC.
vs 1.00 30-09-2015: Voorzichtig naar Productie
vs 0.01 01-09-2015: Veel draft versies t/m einde van 29-09-2015

Heb jij ook een ASRock N3700-ITX?

Leuke review, maar de Intel N3xxx-moederbordserie is toch echt op Braswell gebaseerd, niet op z'n voorganger Broadwell. Bij je pluspunten is nog een typefoutje: EHVC is uiteraard HEVC.

Het bordje ga ik zelf denk ik ook wel aanschaffen, als Office/OpenELEC-machientje. Maar dan wel met Ubuntu als OS, (nog) niet met Windows. 'n Kijken hoe ver die Linuxondersteuning is gekomen. OpenELEC draait sowieso t/m 4K HEVC 60fps aan toe.

Trouwens, het lijkt verschil uit te maken wanneer je slechts 1 geheugenmodule gebruikt bij het afspelen van de 'grote' videobestanden van het 4K HEVC-type. Zelf ben ik sowieso voorstander van dual channel, dus zullen er ook twee SO-Dimms ingaan in een toekomstige N3700-machine.

[Reactie gewijzigd door Klojum op 2 oktober 2015 08:09]

Lol, je hebt absoluut gelijk over de naamgeving. Ik pas het vanavond nog even aan!

Ik heb Ubuntu ook getest, maar daar waren de drivers nog niet stabiel genoeg voor de GPU.

OpenElec draait out of de box als een zonnetje. Ik heb nu twee van deze systeempjes staan, 1 als HTPC en één voor standaard Office werk. De HTPC versie heb ik met 1 reepje 4GB geheugen en die speelt ook de 4K beelden zonder stotteren af. Dus je hoeft niet per sé dual channel te installeren onder OpenElec.
Ik zie dat dit bord content protection on board heeft; 7.1 CH HD Audio with Content Protection (Realtek ALC892 Audio Codec). Weet je of deze protectie ingrijpt met 5.1 mkv bestanden met gebruik van de optische audio uitgang? Ben van plan openelec te gaan draaien en later kodibuntu als de ondersteuning goed blijkt, maar moet wel 5.1 pass through doen.
Ik heb helaas niet de mogelijkheid om dit te testen voor je. Heb mijn versterker net de deur uit gedaan. ;(
Ubuntu 15.10 komt met kernel 4.1 als ik het goed heb. Hopelijk gaat het daarmee wel goedkomen.

Trouwens, 4K video an sich stelt niet zoveel voor. Mijn Celeron 1037UN-EU htpc (3jr oude Ivy Bridge!) kan ook 4K renderen. Wel h.264 natuurlijk, en helaas alleen 1080p output, maar 't draait verder als een tierelier. Screenshotje: http://imgur.com/5J3aUVW
Heb je Kodibuntu geprobeerd?
Ondersteunt die toevallig de laatste kernel?
WIl ook dit bordje kopen als vervangen van mijn huidige setup (AMD 240e cpu met nvidia gt210 kaartje).
Onder openelec werkt echter mijn afstandbediening niet goed, onder kodibuntu werkt deze perfect!
Ik heb kodibuntu niet geprobeerd. Als ik het goed begrijp is het gebaseerd op een LTS versie van Ubuntu en als dat zo is heeft de kernel nog geen ondersteuning voor deze chipset. Bij mij draait OpenElec in ieder geval prima met de afstandsbediening die bij mijn MS-Tech kastje meegeleverd werd. Als je wilt kan ik van het weekend KodiBuntu wel installeren. Zijn er specifieke zaken die je wilt weten?
Niet echt, het probleem is bij mij dat mijn afstandbediening (Logitech harmony one) net iets anders werkt onder Openelec dan onder windows en Kodibuntu.
Sommige knoppen staan anders daaronder.

Kan je nakijken of onder kodibuntu HEVC afspelen goed werkt?
Dat is het enige waar ik niet zeker van ben.
De rest zou volgens mij wel moeten werken.

In ieder geval al bedankt!
Ik heb vandaag verschillende versies van KodiBuntu geprobeerde installeren, maar geen van allen had al een Linux kernel met ondersteuning voor de hardware. Ik kreeg KodiBuntu niet eens geïnstalleerd. De meest recente Linux kernel was 3.14 en je hebt minimaal 3.19, liever 4.x nodig.

Hopelijk upgrade het kodi team snel deze installatie isos, zodat dit ook weer een optie wordt.
Bedankt voor de moeite!
Dan weet ik wat te doen.
Even wachten op Kodibuntu en eerst windows gebruiken.
of OpenElec, scheelt weer een windows licentie. Kan kodibuntu niet handmatig worden voorzien van een nieuwe kernel?
@_garu_ kun je zeggen welke stap de installatie niet lukte, gelijk aan het begin al, dus dat de installatie geen hardware waarop te installeren kan vinden, of kom je zover dat er geboot kan worden naar de command line?
Bij het boten vanaf installatie medium gaat het al direct mis met de grafische aansturing, waardoor je vastloopt en eigenlijk niets kunt doen. Ik kwam in ieder geval niet tot een command line.
De Braswell cpu/gpus zijn al een tijdje beschikbaar maar de driverondersteuning is altijd wat trager. Ook Intel zelf is niet altijd even vlot.

V.w.b. OpenELEC is het beste de OpenELEC testbuilds van 'fritsch' te gebruiken:
Isengard: http://fritsch.fruehberger.net/openelec/isengard/?C=M;O=D
Jarvis: http://fritsch.fruehberger.net/openelec/?C=M;O=D
Het zijn dus testbuilds, zeker die van Jarvis. Expect breakage. :o)

Voor de handige jongens: hier kun je de Ubuntu testsetup voor Kodi Jarvis in elkaar knutselen: http://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=231955

Aangaande Kodi 14, die is nog gewoon op de Lubuntu 14.04 gebaseerd, dus (boot)probleempjes zijn te begrijpen. Vooralsnog is daar nog geen nieuwe variant van. Hopelijk zit Lubuntu 15.10 met Kodi in de pijplijn.
Dank voor de tips. OpenElec draait prima en ik hoef nergens anders heen voorlopig. maar KodiBuntu kreeg ik niet aan de praat :(
@OP;

Heb je nog steeds last van vastlopen tijdens afspelen van filmbestanden met Kodi onder Windows 10? Het viel me trouwens op dat je 4GB single channel draait. Misschien heeft dat invloed, misschien ook niet.

En zeer bedankt voor je temp/performance resultaten. Ik heb zelf een Streacom behuizing op 't oog die bijna identiek is aan jouw MS-Tech. Erg fijn om te weten dat hitte zeer waarschijnlijk geen probleem zal zijn.

Laatst wil ik vragen hoe snel het bordje is met opstarten van power tot beginnen met laden van OS.
Ik draai kodi op w10 (met 8GB, dual Channel) en heb daarbij helaas nog steeds last van vastlopers. Bij openelec (met 4 GB, single Channel) nergens last van.

Qua temps ben ik ook erg tevreden, maar zou ik zeker geen kleiner kastje aanbevelen. Dit gaat prima.

Opstarten tot in W10/openelec, met autologin is rond de 15 seconden. Dan staat de desktop/kodi gereed. Moet er wel bijzonder zeggen dat het netwerk iets langer nodig heeft om gereed te komen, maar voor mij prima.
Ik bedoelde te vragen: hoeveel seconde heeft het moederbord nodig totdat het gereed is en voordat het de systeem partitie gaat aanspreken? Het zal allicht afhankelijk zijn van verschillende factoren, maar ik neem aan dat je in de UEFI voor de meest tijd reducerende opties bent gegaan.

Edit: btw: had je trouwens al contact met ASRock opgenomen over je vastloop probleem? Misschien weten zij meer. Of als ze niets weten, dan zijn ze tenminste op de hoogte van 't probleem en kunnen eventueel aan een fix werken (als het aan de kant van ASRock ligt, en niet Intel of MS).

[Reactie gewijzigd door PostHEX op 20 oktober 2015 15:42]

ik sta ook op het punt om dit bord aan te schaffen.
maar is het probleem met de vast lopers al opgelost ? en hoe vaak gebeuren die vastlopers . is het continu of eens in de zoveel dagen ?
heb ergens gelezen dat een instelling ergens uitschakelen dvxa2. dit probleem zou verhelpen weet niet meer waar ik het gelezen heb maar waren meer mensen met dit probleem .
Situatie was in ieder geval als volgend:
Na opstarten van w10 kon ik series kijken en kon ik er op wachten dat het fout liep. Soms na 5 uur, maar soms al na 5 minuten, waarbij een volledige reboot van het systeem noodzakelijk was. Om dit goed te testen moet ik eigenlijk een duurtest uitvoeren, maar daar heb ik op het ogenblik geen tijd voor. Mijn vrouw gebruikt de tweede bak met Kodi onder Linux en ervaart daar geen issues. Maar voor w10 kan ik,je nu helaas nog niets zeggen
pm me gerust als je er dieper op in wilt gaan.
Hoe heb je het verbruik gemeten?

Ik vind 15W idle erg hoog voor een low power systeem, dat doet een standaard desktop (celeron, pentium, i3) ook met een atx voeding (G 360) ook.

het kan natuurlijk ook aan je voeding (MS-tech...) liggen

[Reactie gewijzigd door Rrob op 30 september 2015 23:20]

Ik heb het verbruik gemeten van het gehele systeem telkens gemeten met een PeakTech 9024. Ik heb helaas niet de beschikking over een meer geavanceerde meter, maar het geeft in ieder geval een indicatie.

Misschien wat kort door de bocht maar ik verwacht zeker dat de MS-Tech voeding relatief inefficient is. "uit" verbruikt deze al 4 W, dus ik kan me goed voorstellen dat deze een relatief grote invloed heeft op het totaal verbruik. Wellicht dat ik op een later moment nog naar een andere adapter kan kijken. Als je tips hebt voor een efficiënte adapter, graag!
Mooie review. Je kunt zien dat je er tijd in hebt gestoken. :)
Tnx om het een beetje smoel te geven kost het best veel tijd inderdaad. Maar er was geen review voor dit bordje en dat vond ik toch jammer. Ik hoop hiermee toch een beeld te kunnen geven van de (on)mogelijkheden.
Bedankt voor je mooie review.
Je gaat uitgebreid in op energieverbruik, maar wat ik nog mis is de CPU/GPU load bij het afspelen van de videobestanden. Je kunt dit meten met GPU-Z en de taakbeheer van Windows. Geeft een net wat duidelijker beeld van de load dan een energiemeting.
Zelf gebruik ik MPC-HC omdat deze het minste de GPU/CPU belast tijdens afspelen.
Bedoeld als reactie op Peter

Ik heb zowel GPU-Z als HWInfo geprobeerd te installeren, maar beide werken (nog) niet op dit platform. Wat ik wel heb gedaan is de Resource Monitor en de Task Manager van Windows zelf aflezen tijdens de tests. Als je op de thumbs van de benchmarks klikt zul je de resultaten toegevoegd zien.

De ervaringen, na vanmorgen testen hiermee, met MPC-HC heb ik ook toegevoegd hieraan.
Uitkomsten waren helaas niet zo positief als jij op jouw platform ervaart.

edit: Probeerde een spoiler tag te plaatsen.. maar lukte me helaas niet :-)

[Reactie gewijzigd door _Garu_ op 30 september 2015 12:36]

Top review! Sta op het punt om een m-itx te bouwen voor kodi, steam in-home en ms office taken. Heel veel mogelijkheden dus je review komt als geroepen.

Precies ook de geek dingen die ik wilde weten. :)
Tnx. Als je nog specifieke dingen wilt weten, pm me dan maar. Wie weet kan ik je verder helpen!
Ik wilde dit bordje haast kopen, totdat ik er nét op tijd achterkwam dat het geen tru-hd dts-hd etc ondersteunt. Wel belangrijk om te weten voor diegene dit bord willen lopen.

Let wel... Dit geldt voor Windows! In linux werkt het wel gewoon. Het is dus niets hardwarematig maar softwarematig. Alleen Intel is er vooralsnog niet toe bereid goede Windows drivers te maken.
Prachtige review. Heb zelf ook een N3150 bord en ben er zeer tevreden mee.

Volgens mij heb je alleen de prijzen van de N3150 en de N3150DC omgedraaid.
De DC versie is in jou prijslijst veel goedkoper dan de standaard! Dat moet natuurlijk omgedraaid zijn.
Je hebt uiteraard gelijk!
Ben wel benieuwd hoe jij de performance van een n3150 bordje ervaart en waar jij het voor gebruikt. Kun je hier iets over zeggen?