Netgear SC101T Storage Central Turbo Review

Masterlans 8 september 2009, 5.057 views

Netgear SC101T Storage Central Turbo

Pluspunten

• Zeer snelle gegevensoverdracht
  • Goede prijs/kwaliteit verhouding
  • Vrij stil

Minpunten

• Soms wat moeizame installatie

Bij deze toch ook van mijn kant nog een korte review van dit product.

Ik was op zoek naar een netwerk-schijf die ik kon gebruiken voor het back-uppen van redelijike grote hoeveelheden data (enkele GB's), die ik van meerdere pc's kon bereiken en die deze hoeveelheid data in zo kort mogelijke tijd kon overpompen.
Nu waren er een aantal NAS-schijven en behuizingen waarop mijn oog viel, echter bleek deze SC101T fors hogere snelheden te halen dan bijvoorbeeld de dichtsbijzijnde concurrent van Synology (de 207+, die ook nog een flink stuk duurder is).
Wat van belang is, is dat het een SAN-behuizing is in tegenstelling tot de veel meer te vinden NAS-behuizingen, het verschil zit hem erin dat deze schijven onder je eigen harde schijven te vinden is, in plaats van onder de netwerklocaties. Dit doormiddel van het aanwijzen van een rechtstreeks ip-nummer voor de behuizing.

De SC101T
Ik heb er uiteindelijk een via een mede-tweaker kunnen aanschaffen (75 euro vond ik een nette prijs), en heb daar nog een HDD bij gekocht. Toen ik het apparaat uit de verpakking haalde viel me op dat hij erg solide aanvoelt. De behuizing is van staal gemaakt, met een plastic voorpaneel, dat afneembaar en daar ruimte biedt voor de twee SATA schijven die er zeer simpel in geprikt kunnen worden. In dit voorpaneel zitten tevens de LED's verwerkt voor netwerk/HDD activiteit. Er zit een losse voeding bij die niet erg warm wordt, wat ik altijd erg prettig vind. Aan de achterzijde bevindt zich naast de aansluiting voor de externe voeding ook de gigabit ethernet aansluiting.
Het is niet moeders mooiste, maar ik vind de behuizing persoonlijk wel te pruimen, hij hoeft ook niet midden op tafel te staan (zelf weggewerkt bij de router en het kabelmodem etc. in een hoekje).

Installatiegemak
Ik gebruik de schijf in combinatie met een enkele 500 GB Seagate Barracuda (7200.12 serie) schijf. Deze heb ik er zonder problemen in kunnen plaatsen. De schijf werd aan mijn D-Link DIR-655 gigabit router gehangen met Cat5e bekabeling.
Vervolgens moet je een programmaatje installeren, de Storage Central Manager Utility. Ik heb zelf versie 3.06 gebruikt (staat overal alleen voor US customers, maar werkt wel). Hierin moet de schijf eerst geformatteerd worden, en kan daarna een aantal "schijven" gemaakt worden op de fysieke HDD (eigenlijk partities dus). Deze kun je vervolgens ook via dit programmaatje aan je pc linken.
Dit werkte prima op mijn laptop (Win Vista HP) en op de pc van mijn vriendin (win XP), maar op mijn desktop wilde het niet direct lukken. Uiteindelijk werkte het na een avondje geklooi wel door de schijf vanaf de desktop te formatteren en een naam te geven, waarna de andere twee pc's hem ook direct vonden. Niet helemaal soepel dus.
De behuizing wordt overigens actief gekoeld, waarbij de ventilator wel te horen is in een stille omgeving, bij enig achtergrondgeluid valt het echter al niet meer op. Ik zou hem niet graag naast de tv willen hebben staan, maar de hoek enkele meters verder waar hij nu staat is prima.

Prestaties
Ik haal wat mij betreft goede snelheden, ik heb de RAID mogelijkheden van deze SAN nog niet geprobeerd, en gezien de behaalde snelheden weet ik eerlijk gezegd ook niet of ik dat nog ga proberen.

Schrijven naar de SAN: 35-40 MB/s
Lezen van de SAN: 55-70 MB/s! (gem. 64 MB/s)
Schrijven via Wireless-N (150 Mbps): 3-6 MB/s
Lezen via Wireless-N: 6-9 MB/s

Bovenstaande snelheden tijdens het lezen/schrijven van een map van 4 GB, van een goede 600 files.
HDtune houdt er mee op tijdens de benchmark (hij geeft aan dat de schijf ipv 465 GB een mooie 2199 GB is en komt daardoor denk ik in de problemen, hij geeft echter voor het gedeelte dat hij getest heeft een gemiddelde leessnelheid aan van 49,8 MB/s.
~Screenshots volgen~

Dit zijn aanzienlijk hogere snelheden dan de snelheden die ik in de gemiddelde review tegen kom (snelheden tot 14 MB/s), en zijn tevens sneller dan de snelheden die ik via USB 2.0 behaal (28-30 MB/s met mijn vorige schijf (een Conceptronic Grab'n Go)). De snelheden over wireless moeten overigens nog wel iets beter kunnen denk ik, ik heb daar echter nog niet erg hard aan getrokken (jumbo frames staan nog uit bijvoorbeeld).

Concluderend
Alls bij elkaar optellend ben ik erg tevreden over de schijf. De kwaliteit is goed, en op het installatieprobleem dat ik had werkt het geheel uitstekend met zeer goede snelheden voor de data-overdracht. De prijs die ik zelf betaald heb is het ding uiteraard meer dan waard, maar als ik geen tweedehandse was tegengekomen had ik de nieuwprijs er zeker voor over gehad.

update 08-09-2009:
Bij het opnieuw installeren van mijn laptop kwam ik erachter dat er wel een probleempje is met de installatie. De oplossing is gelukkig erg simpel.
Bij het installeren van de Z-San software werden er een tweetal errors gegeven, iets over een Z-San miniport driver, en een file class error. Dit gebeurde bij het gebruiken van versie 3.0.6. Googelen op dit probleem gaf de oplossing --> 3.0.6_build 6 gebruiken ipv de "gewone 3.0.6.
Nu kwam ik erachter dat ik de vorige keer inderdaad 3.0.6_build 6 gebruikt heb (dat is degene die alleen voor US customers is volgens de site), toen ik deze opnieuw downloade en installeerde was het probleem inderdaad opgelost.

Erg vervelend dat blijkbaar alleen "US customers" recht hebben op goede drivers...

Verder geen problemen, de SC101T staat momenteel geinstalleerd op 2 desktops en een laptop, (1x Vista, 1x XP en 1x dual-boot Vista en XP (op beide installs geinstalleerd)) en overal werkt hij probleemloos.

Ik wil ook even onder de aandacht brengen dat dit ding niet geschikt is voor mensen met een media player (zoals een Popcorn Hour bijv.), doordat er op dit soort apparaten doorgaans geen Windows staat en je dus de Z-San software niet kunt installeren. Dat is voor sommige mensen wel het overwegen waard.

Heb jij ook een Netgear SC101T Storage Central Turbo?

Even een vraag over het instellen van het netwerk: Zit er alleen DHCP op of kan je zelf een ip toewijzen?
Ik kan in mijn router elke gebruiker een IP-nummer geven, maar je kunt volgens mij niet in de z-san software een ip-nummer toekennen.
Onderaan in de door u gequote tekst staat ook al: "...the boundaries between NAS and SAN are expected to blur, with developments like SCSI over IP...".
Dit is hier namelijk ook aan de hand, de software die geinstalleerd wordt is Z-SAN (Zetera SAN), welke SCSI over IP mogelijk maakt.

Het is dus idd een mengvorm, maar heeft zeker meer weg van een SAN dan van een NAS. Het is bijvoorbeeld niet mogelijk met een pc die op het netwerk zit deze schijf aan te spreken als de Z-SAN software niet geinstalleerd is. Hij is dus niet te gebruiken i.c.m. een popcorn hour o.i.d. omdat je de Z-SAN software daar niet op krijgt geinstalleerd.
Gaan we weer. Leg eens uit hoe je een NAS zover kunt krijgen dat hij een lokale disk (en geen mapped networrk drive) aan je systeem presenteert?
simpel, daar zijn drivers voor.
een iscsi initiator of een afgeleide daarvan. Ik meen me te herrineren dat
freecom of netgear daar inderdaad iets speciaals voor had. Verder leuke review.
Maar de ranzige pad heeft gelijk, storage via het netwerk is NAS en geen SAN.

[Reactie gewijzigd door goldrnr op 12 mei 2009 10:45]

iSCSI gaat ook via het netwerk en toch is iSCSI storage via netwerk een SAN. Een NAS gebruikt CIFS
Dit apparaat moet je mijden als een enge ziekte...
Wat een drama.

1 maakt bijzonder veel lawaai. Ventilator ruist behoorlijk en de behuizing resoneeert aan alle kanten.
2 slechte vista support, (us customers only driver)
3 geen windows 7 drivers.
4 geen 64bits ondersteuning
5 haalt bij lange na geen Gbit snelheden.
6 wanneer je mirror gebroken is heb je een echt probleem. De te volgen procedure.

Kapotte schijf localiseren. Deze verwijderen. Alle data van de goede schijf naar een andere locatie kopieren. Nieuwe schijf plaatsen. Mirror opnieuw aanmaken. Data vanaf de backup locatie terugkopieren. Je hebt dus altijd minsten 3 schijven nodig om je mirror te kunnen repareren. De goede schijf op een andere manier gebruiken, in een desktop of externe behuizing werkt ook niet omdat het apparaat een of ander wazige bestandsstructuur gebruikt die niet uit te lezen valt met windows/ubuntu en of acronis software.

En tevens zitten er 3 enorm felle leds op 1 blauwe en twee groene. Je wordt dus knettergek van het geknipper. Meteen afplakken dus.

Een oplossing voor het lawaai is de volgende. Apparaat volledig ontdoen van al het kunstof. Daarna het apparaat op rubber voetjes zetten met de achterkant naar beneden, zodat de schijven niet uit de conectors vallen.
De warme lucht zal zo bovenuit de behuizing stromen en de ventilator slaat dan niet meer aan.

[Reactie gewijzigd door blazerbees op 17 december 2009 02:56]

@blazerbees

1 - ventilator ruist idd flink, resonanties heb ik echter helemaal geen last van
5 - GBit snelheden halen is natuurlijk een onrealistische eis, in dit segment was dit ding op het moment van introductie veel sneller dan de concurrentie (qua lezen heb ik op dit moment maximaal 560 Mb van de gigabit lijn effectief benut met leessnelheden tot 70 MB/s). Zelfs op dit moment is dit nog een van de snelste SAN/NAS in dit prijssegment...
6 - mirroring heb ik zelf nooit gebruikt.
Let op! Geen Windows 7 support op deze NAS!!