Specificaties Tower, 10 interne + 2 externe bays - Bekijk alle specificaties

Supermicro Gaming S5 Review

Hukkel80 1 augustus 2015, 1.010 views

Supermicro Gaming S5

Pluspunten

• Stoffilters overal
  • modulair design
  • veel koel opties
  • standaard 3 PWM fans

Minpunten

• geen window versie beschikbaar

Introductie
De merknaam Supermicro is langzaam aan meer bekendheid aan het winnen onder de casual consumenten van computer hardware. Een aantal jaren nu zijn ze bezig met het maken en uitbrengen dan gaming en overclocking moederborden voor Intel precessoren. Het merk is eigenlijk hierbuiten alleen werkzaam in de server en workstation categorieŽn. Ondanks dat de kwaliteit van de moederborden altijd al goed was, zijn de looks ervan nu ook langzaam maar zeker ook helemaal up-to-date. De designers lijken steeds beter te begrijpen wat de hedendaagse consument wil. En nu is Supermicro nog een ander pad ingeslagen; voor het eerst leveren ze een afzonderlijke mid-tower gaming kast met de naam "Gaming S5". Ik heb er een hier en ik kan niet wachten om hem eens goed door te lichten.

Bouwkwaliteit en afwerking
Laten we meteen beginnen. Als eerste de bouwkwaliteit en de afwerking van de kast. Je kunt duidelijk zien dat Supermicro de consumenten markt een paar jaarn in de gaten heeft gehouden. Ik ben er zeker van dat 3 jaar geleden een zelfde kast in ieder geval aan de binnekant grijs geweest zou zijn, waarschijnlijk zelfs een serverkast met een andere buitenkant. Maar niet bij deze kast. Hij is netjes zwart zowel binnen als buiten. HOERA! De kast is gemaakt van staal, ik heb gezocht maar ik kan geen uitstekende punten of scherpe randen vinden. De afneembare voorzijde is gemaakt van een glossy rood plastic met vrij veel zwart geborstelde aluminium accenten. De accenten bedekken bijna de gehele voorzijde zodat eigenlijk de situatie omdraait. Qua looks wordt het rood een accent en niet het geborstelde aluminium. Dit is denk ik wel beter, een geheel rood front knalt zo in je gezicht. De gril aan de voorzijde is ook gemaakt van plastic. De kooien voor de harde schijven zijn van staal en de trays erin voor de harde schijven zelf van plastic. De kast is niet wiebelig of iets dergelijks. Hij is vrij stevig en de finish van de coating is netjes. Achter de kooien voor de harde schijven zit een dicht paneel met gaten erin voor de sata kabels. Dit is een van de redenen waarom de kast zo stabiel is. De meeste kasten in dit segment hebben hier gewoon een groot gat zitten. De kooien zijn verwijderbaar en als je er een of twee uit haalt zorgt dit paneel ervoor dat de kast dan nog steeds stevig staat. Niets mis hier, ook niets buitengewoon fascinerends als aluminium delen. Precies zoals je mag verwachten van een kast in deze prijs categorie. Op naar het volgende onderwerp.

Inbouwmogelijkheden
In deze paragraaf geef ik aan hoeveel je waarvan kwijt kunt in deze kast :). De kast is ontworpen voor ATX en mATX moederborden. De gaten in de moederbord tray hebben markeringen erop zodat je kunt zien in welke gaten stand-offs geplaatst moeten worden bij gebruik van welke vormfactor. Iets dat ik altijd kan waarderen in een kast; meedenken aan de niet zo gevorderde bouwer. De kast heeft 7 PCI sloten in de achterkant. Waarschijnlijk genoeg voor de meeste mensen. Er passen vrij lange grafische kaarten in. 320mm als de 2,5 inch SSD/HDD kooi er nog in zit en 420mm als deze verwijderd is. Ik denk niet dat ik ooit zo'n lange grafische kaart heb gebruikt, maar enkele kaarten met 2 GPUs erop zijn best wel heel lang.Er zijn 3 kooien aanwezig voor harde schijven; twee voor 3,5 inch HDDs (en dan kunnen er 3 in per kooi) en een voor 2,5 inch HDDs of SSDs (en daarvan kunnen er 4 in de betreffende kooi). Boven de kooien voor schijven zit een kooi in de lengterichting waarin twee 5,25 inch hardware in kan. Denk aan een Bluray of DVD brander of een fancontroller. De tijd voor veel van deze hardware is voorbij, deze twee zijn genoeg. In geval je geen hardware hebt voor deze maar ruimten zitten er ook gaten in om een 3,5 of 2,5 inch harde schijf te plaatsen. Als je nu nog niet genoeg ruimte hebt voor harde schijven...dan moet je enk ik niet zoeken in het id-tower segment :). Bovenin de kast is meer ruimte dan voor alleen fans. Je moet er makkelijk een 240mm closed loop waterkoeler in kunnen passen, ruimte genoeg voor de radiator en fans. Voor een custom loop zul je een hele dunne radiator moeten gebruiken. Als je een 30mm slimline radiator gebruikt kan het nog zijn dat je iets van het moederbord blokkeert of raakt. Denk aan geheugen met hoge heatspreaders of een grote CPU koeler.Onderin past een reguliere maat ATX vormfactor voeding. Sterker nog, ik denk dat een 1500W variant hier ook wel in past. De kast heeft plek voor in totaal 9 120mm fans tegelijk. Ik denk niet dat er veel te klagen valt over de ruimte in deze kast. Zoals ik al eerder schreef; als dit te weinig voor je is dan moet je toch gaan denken aan een full-tower kast ;). Tenzij je voor een volledige custom waterkoeling loop wilt gaan, maar daar kom ik later op terug.

Koelingsmogelijkheden
Voor een mid-tower kast denk ik dat dit exemplaar best veel koelingsmogelijkheden heeft. De kast is duidelijk ontworpen met in het achterhoofd een "open" kast waar veel fans geplaatst kunnen worden voor veel airflow om de hardware te kunnen koelen. Niet zozeer als stille thuis computer. Er is veel gaas gebruikt in de deze kast voor ventilatie. De 46 pagina dikke gebruiksaanwijzing geeft aan dat er totaal 9 fans geplaatst kunnen worden van het formaat 120mm. Ik denk dat er met wat werk 10 in passen (een meer op de bodem). Zoals ik al eerder schreef past er een 240mm radior bovenin voor een closed loop systeem. Dit geeft de gebruikshandleiding aan. Ik ben er vrij zeker van dat een 280mm versie met 140mm fans ook past. Ik denk dat de iets meer ervaren gebruiker er met wat enthousiasme ook een 360mm versie in kwijt kan. Uiteraard heb je dan niets meer aan de 5,25 inch kooi, maar goed je moet keuzes maken in het leven :). De kast komt standaard met 3 fans van 120mm en allemaal PWM. Dit is absoluut netjes. Niet alleen standaar al 3 fans, maar ook allemaal PWM. We kijken niet meer om naar het verleden. PWM is de toekomst. Goed bezig Supermicro! Twee fans zitten voorin en een enkele achterin. Je kunt er 3 extra bovenin kwijt, 2 in het zijpaneel en een of twee op de bodem. De kast zou gebruikt kunnen worden voor een interne custom waterkoeling loop, maar het is duidelijk dat deze kast hier niet voor ontworpen is. Bovenin is te weinig hoofdruimte voor een echt fatsoenlijke radiator, dus dan blijkt voorin over waar er ruimte is voor een 240. En voor een hele loop is dat niet echt voldoende. Uiteraard kun je de kast zwaar modden en denk ik wel een 360 voorin kwijt, maar dat is niet de kast zelf waar het om gaat dan. Deze kast is bedoeld voor luchtkoeling of een AIO waterkoeler.

Vormgeving
Dit is altijd het lastigste punt, zoveel meningen, zo subjectief. Smaak bepaalt hier bijna alles. De kast is niet een design-technisch hoogstandje. De deurpanelen en de binnenzijde zijn vrij algemeen. Je zal vergelijkbaar design in veel kasten tegenkomen. De voorzijde moet je net naar op zoek zijn. De afwerking is prima en ik vind persoonlijk de grill aan de voorkant best wel tof. Maar dan nog moet je op zoek zijn naar een kast met rood en zwart. Voor dit desgment vind ik de kast er best aardig uit zien. Niet te druk qua design, nog enigsinds smaakvol. Er is echter 1 ding waar ik wat over moet zeggen, iets dat ik niet snap. Het front maakt gebruik van een kruis-vormig rooster, de achterzijde maakt echter gebruik van een hongraat gaas en ook de bovenkant heeft dit. En dan heeft het rooster in het zijpaneel cirkels als thema. Je zou denken dat een designer ťťn thema zou kiezen en dit overal toe zou passen. Ik vind het gewoon een beetje vreemd. Het is niet een reden om de kast volledig te vermijden, je moet er net op letten. Maar toch is het wat vreemd.

Installatiegemak
De kast heeft een vrij modulair design, het heeft de reguliere zaken die op een kast in dit segment horen en dan nog een paar extra. Alle HDD en SSD trays zijn tool-less. Kortom je kunt je harde schijven plaatsen zonder behulp van schroeven en schroevendraaier. Ook de 5,25 inch bays hebben een tool-less clip design om je Bluray speler of fancontroller te bevestigen. De voorkant van de kast komt los gewoon door eraan te trekken, wederom hoef je daar niets voor los te schroeven.Het handige is dat de power knop, reset knop, USB3.0 pooten etc niet aan die voorkant vast zitten. Dus als je de voorkant eraf trekt blijven die netjes op hun plek en zit de voorkant niet vast met draden. Alle stoffilter zitten vast door middel van magneetstrips of geklemd, wederom geen schroeven. De moederbord tray heeft een grote opening achter het socket deel van het moederbord zodat je koelers kunt plaatsen en eruit kunt halen zonder het moederbord te verwijderen. Zoals eerder gemeld heeft de tray letter erin gedrut zodat je weet waar de afstandhouders geplaatst moeten worden voor welke vormfactor. ALLE kooien voor harde schijven kunnen verwijderd worden door middel van duimschroeven, ze niet niet gepopnageld. Wat ik zelf leuk vind aan de kast is iets dat bij andere kasten ook wel voor komt; de duimschroeven om de deurpanelen eraf te halen blijven haken aan het paneel als je ze los schroeft. Zo ben je ze dus nooit kwijt. Ideaal voor mensen die snel zaen kwijt raken en voor beginnende bouwers.
Alles bij elkaar opgeteld is het een heel "vriendelijke" kast om mee te werken. Supermicro heeft er veel aan gedaan om het inbouwen zo eenvoudig mogelijk te maken. Als ik met een pistool op mijn hoofd toch iets moet noemen dat voor verbetering vatbaar is, dan zeg ik de ruimte voor kabels achter de moederbord tray. Ik hou gewoon van flink wat ruimte daar. Helemaal als je echt alle kabels nodig hebt in een bouw dan kan het daar weleens flink vol worden. En als kabels elkaar dan kruisen is die breedte zo op. Het is een gebrek bij veel kasten en alle producenten van kasten zouden er iets meer aandacht aan mogen schenken.

Modbaarheid
De deurpanel en de bovenkant zijn behoorlijk strak en dus eenvoudig aan te passen. De kooien voor schijven kun je eenvoudig verwijderen, een pluspunt. Het front is vrij moeilijk van design te veranderen door de vorm en het materiaal, tenzij je hem er gewoon vanaf haalt en er iets anders voor in de plaats zet. Dit is niet DE kast die je zou moeten kopen voor een mod-project, aan de andere kant is hij ook niet kansloos op dit vlak. Beetje in het midden, maar ik zou hem eerder aanbevelen als "bouw" kast en niet zozeer als "mod" kast.

Features
Ondanks dat een groot deel van de features in eerdere paragrafen al aan de orde zijn gekomen wil ik ze graag even op een rijtje zetten. In mijn ogen kunnen de features van een kast de beslissende factor zijn voor een aankoop. Ik moet gewoon beginnen met de stoffilters, er zijn echt OVERAL stoffilter. En ik hou van stoffilters!!! Het front heeft er een, de gehele bovenkant heeft er een, de gehele onderkant heeft er een.Allemaal magnetisch om eenvoudig te kunnen verwijderen en schoonmaken en weer terug plaatsen. Erg handig als je systeem op de vloer staat / onder een bureau weg gestopt is en mensen met huisdieren die er in de buurt van komen. In plaats van dat je hele PC aan de binnenkant vol zit met stof en haar haal je gewoon iedere maand even het stoffilter af, schoonmaken en terug op zijn plaats. Een zien, wat hebben we nog meer. Alle kooien zijn toolless. De achterste duimschroeven vallen er niet uit. Alle kooien zijn eenvoudig te verwijderen en weer terug te plaatsen. Standaard komt de kast met 3 PWM fans. Een grote hoeveelheid gaten met rubbere afdichtingen voor kabels. De voeding rust op zachte punten, kortom goed als er sprake is van vibratie. De uitlaat fan achterin is voorzien van een grill zodat je je vingers er niet per ongeluk tussen kan krijgen of een los draadje ergens van. Best oldschool, maar hij is netjes zwart dus hij valt niet op :). Ruimte bovenin voor een AIO waterkoeler. Een mooi lijstje met features voor een kast in dit segment.

Nu moet ik het heel eventjes hebben over het volgende. In eerste instantie DACHT ik dat deze kast nog iets super handigs had wat ik eigenlijk in dit segment nog nooit gezien heb. Ik had de voorzijde eraf gehaald en ik zag een rooster over de voorste 2 fans zitten en dit rooster was verwijderbaar. Ik was hierdoor positief verrast en dacht dat ze een drop-in rooster hadden gemaakt zodat je eenvoudig de voorste 2 fans eruit kon halen zonder te pielen achter de kooien van de schijven. Helaas kwam aan het licht dat de schroeven van de fans door de grill EN de voorkant van de kast gingen en toen pas door de fans. Dus als je de grill los wilde maken dan vielen de fans erachter in de kast. Helaas :( Dit ondanks dat het rooster zelf ook met schroeven nog aan de kast vast zat. Ik had echt een NEEEEEEEEEEEEEEEEE momentje. Supermicro was zo dichtbij iets handigs en dit kan hier zo eenvoudig toegepast worden. Supermicro, bij een hierziening graag de fans alleen vastmaken aan het rooster en het rooster aan de kast. Zo kun je het rooster verwijderen en komen de fans mee eruit. Heel eenvoudige montage en demontage op die manier. Alvast bedankt! :D

In Nederland ligt de kast niet in de winkel, al zullen shops er vast aan kunnen komen via de officiŽle Supermicro import kanelen. In de USA verkoopt deze kast voor USD $99,99 op Newegg. Ongeveer 90 euro in Nederland omgerekend. Wie zouden de grote tegenstanders zijn in Nederland? Ik zie de Corsair 300R, maar vooral de Fractal Design Define S, Phanteks Enthoo Pro, NZXT Source 530 en de Cooler Master Silencio 652. Dit zijn geen gare kasten, maar populaire kasten van goede kwaliteit met veel features. Ze hebben allemaal wel iets bijzonders, vooral op het gebied van design verschillen ze enorm. Ik denk dat deze prijs wel juist is voor deze kast, dit is de competitie waar hij tussen hoort. De prijs matcht de waarde van de kast in mijn ogen.

Dus...wat is de algemene conclusie met betrekking tot deze kast? Ik denk dat deze kast prima klanten zou kunnen trekken in het gaming segment. Hiernaast ook prettig is voor de thuisbouwer die een kast wil die iets rustiger oogt, maar wel de gebruiksvriendelijkheid heeft. Eenvoudig in te bouwen, goede kwaliteit, genoeg ruimte, prima koelings opties, veel stoffilters. Ik ben erg te spreken over de lay-out van de bovenzijde en de looks daarvan. Ook de modulaire kooien zijn een plus voor me. Dit samen met de stoffilters maken het tot een kast die ik zou aanraden aan potentiŽle kopers. Heeft Supermicro nog wat te verbeteren aan de kast om hem nog aantrekkelijker te maken voor kopers? Tja, design is iets waar niet over te twisten valt. Wat ik wel denk is dat een versie met raam in het deurpaneel absoluut aantrekkelijk is voor gamers. Het zou ook de cirkels verwijderen en het design wat strakker maken.

Heb jij ook een Supermicro Gaming S5?

Nooit geweten dat supermicro zich op de gaming markt bevond, als ze nou ook nog eens 'gaming' moederborden zouden maken die zich kunnen meten met de server hardware die ze maken zou ik zo overstappen!

Het zou leuk zijn geweest om er ook hardware in te zien zitten.

Voor de rest een leuke review, een hoop plaatjes!

Zelf zit ik nog met een CM silencio 550 welke maar weinig verschil van de 652.
Ze maken al een paar generaties moederborden en de kwaliteit ervan is uitstekend. Ik heb de Z97, de X99 en binnenkort komt ook hun Z170 uit. Iedereen keer zien ze er beter uit. Maar de kwaliteit is server.
Haha nou dat is lekker... Misschien maar eens beter opletten.

Ik heb zelf nu nog 2 X7DAE systemen draaien (al ~8 jaar) en ben daar zeer over te spreken.
Ook op zakelijk gebied altijd zeer tevreden geweest over Supermicro.

Ik denk dat ik toch eens bij SM ga kijken als ik een nieuwe PC ga samenstellen, ook de Z97 OCE ziet er netjes uit, server grade components is wel heel fijn.
Qua features misschien wat kaal maar het is een afweging server grade componenten of 'standaard' componenten en meer (overbodige) features...

Ik moet zeggen dat ik best reviews van de minder bekende borden zou willen zien (op je facebook zag ik veel leuks voorbij komen) zoals Chaintech/Supermicro etc. Al moet ik zeggen dat de schuld ook een beetje bij Supermicro ligt, het is dat ik weet dat ze bestaan maar veel mensen kennen het merk niet ondanks dat ze pak weg al 20? jaar bestaan.

En volgens mij zaten/zitten ze alleen in de UK?
Nee Supermicro komt uit Amerika. Ik heb er door een project uit het verleden direct contact mee. Ik heb een review van de C7Z97 OCE een review geschreven hier. Binnenkort komt ook een review van de C7X99 OCE online. Tweaktown reviewt ze ook sinds de Z87 (die was nog helemaal blauw). De C7Z97 OCE was de eerste met usb3.1 header op het moederbord.
Ik ben benieuwd naar de Z170. Ik verwacht nu goeie software ondersteuning voor bijvoorbeeld de Pwm headers.
Ja ik bedoelde meer dat het dichtstbijzijnde kantoor in de UK zit, ik weet dat ze oorspronkelijk uit de US komen.

En ja ik zag je review, en ook die van tweaktown, leuk dat ze ook echt naar de onderdelen kijken die gebruikt zijn.

Ik wacht je review af ben benieuwd.
ben zeker beniewd wat kost die behuizing
en heb je enige idee wat de prijs van het c7x99-oce board is?