OCZ Alchemy Series Elixir II Keyboard Review

djunicron 6 juni 2009, 1.613 views

OCZ Alchemy Series Elixir II Keyboard

Pluspunten

• Knoppen leesbaarheid
  • Looks
  • Typed redelijk, zeker na gewenning.
  • Compact, maar niet t klein.

Minpunten

• Korte linker shift
  • Knoppen moeten redelijk diep worden ingedrukt
  • Control zit wat ver weg, minder prettig bij games.

Ik was op zoek naar een goedkoop, compact keyboard, met notebook achtige knoppen. Na wat zoeken vond ik dit slanke OCZ tech keyboardje.

Gezien het ding redelijk goedkoop was besloot ik het maar eens te bestellen voor de grap. En ik moet zeggen dat het een best aardige aanschaf was.

De toetsen

De toetsen op het OCZ keyboard zijn van een goed formaat, met daarop bijzonder groot de letters. Het contrast tussen het wit en zwart is behoorlijk hoog, met een klein beetje licht zal je niet nooit problemen hebben met het lezen van de de toetsen bij nacht. De knopjes hebben daarnaast een rubber coating aan de onderkant, wat prettig aanvoelt, maar geen echte meerwaarde heeft naar mijn mening.

De ergonomie

Het keyboard staat redelijk laag, wat ik persoonlijk wel prettig vind. Het is door middel van twee raisers aan de achterkant in drie verschillende posities te verstellen.
De knoppen hebben helaas een behoorlijke afstand af te leggen, wat het snel typen niet erg ten goede komt. Je moet de knoppen wel behoorlijk indrukken. Dit is even wennen, maar toch wel een nadeel.
Update
Na wat langer gebruik, blijkt dat het diepere indrukken, wat op diverse sites en fora ook als storend wordt ervaren wel wat minder. Ik heb inmiddels twee van deze keyboards in gebruik en ik moet zeggen dat ze eigenlijk best anders voelen. De een wat stugger als de ander. Toch is het nu, 3 weken intensief gebruik een stuk prettiger.
Daarnaast heeft dit keyboard een kleine linker shift en \ | knop op die extra plaats. Deze knop heb ik zelf nooit nodig, en de rechter shift gebruik ik persoonlijk nooit, gezien ik die pink meestal nodig heb voor de leestekens aan die kan van het keyboard. Het grootste nadeel aan dit keyboard voor mij persoonlijk dus.
De linker CTRL zit overigens na mijn gevoeg net even wat verder als op het gemiddelde keyboard.
Dit is vooral met games een nadeel, gezien deze knop dan vaak voor bukken gebruikt wordt, wat toch in shooters wel een veel gebruikte functie is.
Overigens werkt het keyboard naar mijn gevoeg in games prima.

Looks / stevigheid

Persoonlijk vind ik het keyboard er mooi uitzien. De blauwe rand rondom het keyboard geven het een speciaal uiterlijk net als de grijze randjes op de toetsen zelf.
Het bord heeft aan de achter kant een metalen plaat, wat de stevigheid ten goede komt. Het bord is getest voor 5 mil. aanslagen per toets, en ik heb geen reden tot op heden om aan te nemen dat dit niet gehaald gaat worden.
Het bord heeft wel wat flexibiliteit, het is niet om grof mee om te gaan dus (Slaan / gooien / niet stabiel vervoeren etc. -> Niet dat dat normaal gebruik is, maar veel logitech / microsoft bordjes kunnen dergelijk misbruik wel aan)
Update:
Indien het bord niet recht geplaatst wordt, kan dit wat "gerammel" tijdens het typen veroorzaken. Even snel neergooien is er dus niet bij, je zal het bord een keer of 2 moeten duwen voordat het perfect staat. Maar dan glijd het niet meer weg, de rubbertjes zijn prima.

Kwaliteitscontrole:

Het model dat ik ontvangen heb heeft helaas een defect: En van de twee raisers om het keyboard te verstellen ontbrak. Ik heb hierover contact met OCZ opgenomen in de hoop dat ze dit kunnen oplossen.
Het keyboard is namelijk instabiel zonder beide pootjes ook als je het enige pootje weg haalt.

Hopen dus maar dat OCZ n voetje wil nasturen. (keyboard van 12 eu RMA sturen gaat een beetje tegen mijn principes in...)
Update

Ik heb na wat foto's sturen en uitleg een nieuw keyboard ontvangen van OCZ. Prima klantenservice dus. Niet dat ik dat niet verwachtte, OCZ is eigenlijk al een tijdje erg goed aan de weg aan het timmeren. Voedingen, geheugen, coolers, eigenlijk allemaal B+ kwaliteit, voor een C prijsje. Voor mij hebben ze kingston, corsair en apacer voor geheugen wel vervangen wat geheugen betreft, zalman wat de (goedkopere) koelers aangaat en bijzonder veel budget merken kwa PSU's. Maar goed, dat even terzijde.

Heb jij ook een OCZ Alchemy Series Elixir II Keyboard?

Zou je misschien een aantal foto's kunnen posten, djunicron? Ik heb lang gezocht naar een fatsoenlijke foto van de layout maar heb deze tot nog toe niet kunnen vinden. Aangezien een vriend van mij en ikzelf dit toetsenbord eventueel aan willen schaffen, zou ik graag een foto van de layout zien.

Alvast bedankt!

En ja, ik ben op de hoogte van de 'kleine' LSHIFT. Iets wat voor mij een pluspunt is. :)
Tuurlijk, maar: Hier staan er ook al een paar... Ik denk dat je het daar al mee kan doen...

Inmiddels heb ik een 2e ontvangen van OCZ, erg blij mee eigenlijk. Het is wel wennen aanvankelijk, maar ik moet zeggen dat ik langzaam positiever wordt over dit bordje.
Precies de foto's die ik nodig heb, hier kan ik wat mee. Bedankt. Ik denk dat ik dit bordje maar eens aan ga schaffen voordat de rest van de componenten voor m'n nieuwe PC binnen zijn. :D
For testing we used the keyboard for day to day office tasks, including the writing of this review. Unfortunately it didn't fare to well. First off the funny enter key was rather annoying, with an uninvited # appearing at the end of all our paragraphs. Then there was the poor key response. You have to press the keys a relatively long way down before they respond, making fast touch typing a bit of a pain. Both those coupled together lead to a rather frustrating typing experience; we didn't just have to adjust to a new keyboard but the layout also took time to adjust to.
:'( :'( :'(

[Reactie gewijzigd door Gojira op 7 juni 2009 04:57]

die 7 euro dat dit keyboard kost kan de kop niet kosten.

ik ga hem gewoon bestellen en haal em op, na een paar maand gebruiken als ie niet bevalt koop ik wel een ander
Jullie hebben het over een kleine of grote shifttoets, let voor je een keyboard aanschaft en voor je gaat klagen even op de lay-out. Je hebt de standaard US lay-out, deze heeft een grote linker shifttoets, een horizontale enterbalk met een backslash (\) erboven. Jammergenoeg kan ik even geen webpagina vinden die beide varianten naast elkaar zet.

Dit keyboard wordt in beide lay-outs gemaakt, maar wellicht kopen winkels random in. Ik heb zelfs een keer een Logitech-keyboard gekocht, die een andere lay-out had dan op de doos stond getekend.
Ik weet het, mijn eigen schuld. Normaliter kijk ik daar ook weldegelijk naar. In dit geval, gezien de prijs zeker, dus een keer niet.

Logitech maakt inderdaad meestal beide versies. Het is alleen altijd wel verdomd lastig om de juiste te bemachtigen.

De linker shift is de enige reden waarom ik nog geen logitech illumatie (oid) heb gekocht; verder lijkt het me een bijzonder prettig keyboard, met bruikbare backlight.
Maar helaas tot op heden enkel met kleine Lshift gevonden.

Maar inderdaad, om het net iets technischer uit te drukken: Ik ben sinds mijn type dimploma's in 1992 105 US gewend.

Maar ik ben ook nog nooit (zonder overdrijven) iemand tegengekomen die 106 (kleine shift en \|) prettiger vind.

[Reactie gewijzigd door djunicron op 11 mei 2009 22:44]

De vorige OCZ elixir met macro toetsen had wel een volledige shift.
"Ik heb nog steeds nog nooit een bord gezien met 2 grote shiften, een grote enter EN een grote backspace."

Ik werk al enige tijd op een MS wireless laser keyboard 2000 v2.0 waarop full size rechter shift, enter en backspace knoppen te vinden zijn, en een vrijwel full size linker shift knop.
De bij behorende muis heb ik wel al vrij snel in m'n muizen laatje doen laten verdwijnen omdat deze naar mijn idee vreemd reageerde op bewegingen, iets dat ik aan het "off-center" geplaatste laser oogje toeschreef maar da's persoonlijk een gokje of het daar ook echt aan ligt.

Afbeelingen van deze set zijn genoeg te vinden op google en andere plekken.

Helaas valt dit setje waarschijnlijk niet meer in de categorie "goedkope keyboards" en waarschijnlijk ook niet echt in de "compacte keyboards" groep.
Kijk eens naar de G15 V1
Zie hier de razer lycosa

verder vind ik deze tobo er erg mooi uitzien. wel vind ik persoonlijk dat die witte randen om de toetsen heen te duidelijk aanwezig zijn.

verder goede duidelijke review.

miss nog een tip om er nog wat plaatjes bij te doen bij bijvoorbeeld de conclusie van de shift knop enzo.