Drobo 2nd Generation Zwart Review

Marco88 26 mei 2009, 4.732 views

Drobo 2nd Generation Zwart

Pluspunten

• Verschillende grote schijven passen erin
  • Opslag robot die alles voor je doet
  • Hard- en software matig: duidelijk en simpel

Minpunten

• Wat duur voor wat je krijgt
  • Misschien wat langzamer dan andere externe schijf(-behuizingen)

Kwaliteit voeding Score: 4
Dit is mijn eerste review, so here goes nothing!

Er waren voor mij twee redenen om een slim opslag systeem aan te schaffen. De voornamelijkste was dat ik een crash op een externe harde schijf had waarbij 25.000+ muziek nummers niet meer toegangbaar waren wat ik niet meer wou meemaken. Gelukkig had ik het grootste gedeelte gebackupped. De andere reden was dat mijn WD externe schijf van 2 TB raar begon te doen.

Mijn eisen waren:
- Externe schijf voor aan mijn laptop (Apple MacBook Pro)
- FireWire 800 aansluiting
- Grote capaciteit
- Nooit meer data kwijt dmv een Raid-systeem oid.

Ik had nog 2 x 1 TB vanuit de WD harde schijf, maar wist niet of deze nog gezond waren of niet. Wellicht kon ik deze in het nieuwe systeem gebruiken.

Het pakketje
Er kwam een kartonnen doos met de post waarop Drobo stond, duidelijk kon het niet!
Toen ik het open maakte bedekte de complete bovenkant een wat platte doos waar alle kabels, papieren en software in zat. Daaronder zat in het schuim de drobo zelf verpakt met het nodige plak-plastic rondom het apparaat zelf.

Het apparaat zelf
Het is een zwarte doos die zich niet erg laat opvallen in de kamer. Op de voorkant zitten aan de rechterkant 4 indicatie lampjes die gaan branden als er een schijf in zit, of als er wat mis is met de desbetreffende schijf. Onderaan zitten een tiental blauwe ledjes die de capaciteit weergeven. Sommigen vinden de lichtjes ietwat fel, maar daar ben ik het niet mee eens. Qua uiterlijk is het middelste gedeelte van metaal wat er dof en zwart uit ziet. De voor- en achterkant zijn van plastic met een glossy oppervlak. Zonder beschadiging zijn het bijna spiegels! De voorkant is eigenlijk een kapje die je eraf kan halen. Wanneer je hem eraf haalt kan je daadwerkelijke nissen zien waar je de harde schijven in kan stoppen. Als het kapje eraf is heb je aan de linkerkant bij elke bay een grijze knop om de schijven uit te werpen. De achterkant bestaat uit 1 x voeding aansluiting, 1 x USB 2.0 aansluiting en 2 x FireWire800 aansluiting. In het midden van de achterkant zit gaas wat het grootste gedeelte van de achterkant bedekt. Hierachter is een ventilator die de boel koelt.

Even langs je vrienden om data uit te wisselen?
Met zo'n apparaat is het erg verleidelijk. Sterker nog, ik heb het al gedaan. Toch wil ik hier een punt van maken sinds sommigen het apparaat kleiner verwachten dan hij daadwerkelijk is. De afmetingen (breedte x hoogte x diepte) zijn: 152.4 x 160.0 x 271.8 in millimeters, waardoor hij krap aan in je EastPak-rugzak past. Zonder schijven is het nog best te doen, maar met HD's is het toch flink een zwaar apparaat! Ik ben niet goed in gokken, maar inclusief mijn 4 schrijven zal hij +/- 6 KG wegen. Uitgangspunt is: wil je met het ding slepen, doe het met de auto. Anders is het niet te doen.

Aansluiten
Alles was binnen 5 minuten gedaan. Software hoef je niet persee te installeren maar ik heb dat wel gedaan omdat ik graag wil weten hoe het beestje zich houd. Wanneer je je online registreert hoor je ook een code te krijgen voor een prive-gedeelte in Costumer Support op de website. hiervan had ik in de eerste instantie de gegevens niet doorgemailed gekregen, maar na een mailtje kreeg ik het alsnog.

Werkwijze
De Drobo doet zich voor als een grote externe schijf van maximaal 16 TB. Dit getal is op de toekomst gericht omdat de schijven steeds meer capaciteit kunnen hebben. Dus maximaal kan het apparaat 4 x 4 TB schijven hebben. Het werkt met een nieuw soort Raid-technologie genaamd Beyond Raid. Het komt erop neer dat je alle maten en soorten schijven erin kan stoppen, en dat het systeem alles zelf regelt, onderhoud en back-upt. Wanneer er een crash van een van de harde schijven zich voordoet neemt hij zelf actie en verdeelt hij de data over de andere schijven. Wanneer hij klaar is met herberekenen en je nog steeds genoeg capaciteit hebt kan je zelfs een tweede HD crash ondergaan zonder data verlies. Hij zal aangeven wanneer er actie moet ondernomen worden (BV dat de schijfruimte vol begint te raken) en alle belangrijke meldingen die aangeven waarmee hij bezig is, zal als een pop-up rechts onder in je beeld verschijnen (wat je ook kan uitzetten). Deze link geeft je meer gedetailleerde informatie: http://www.drobo.com/resources/beyondraid.php . Zoals ik zei zit er een ventilator op de achterkant. Deze gaat af en toe aan. Als je intensief bezig bent met data zal hij wat meer aanspringen dan als je er vrijwel niets mee doet.

Geluidsniveau
Hoeveel het apparaat herrie maakt zal grotendeels er vanaf hangen wat voor een harde schijven erin hebt zitten. Ik heb er 4 Western Digital Green schijven in zitten en deze maken enkel tijdens schijven/lezen wat geluid. Het apparaat steunt op 4 rubberen noppen en isoleert dus ook al aardig het geluid naar de tafel en met alle waarschijnlijkheid zal je daarvan niets horen. Zoals gezegd zit er op de achterkant een ventilator van een aardig formaat. Deze wil nog wel eens aanspringen om de boel te koelen en die is dan ook wel te horen, maar niet tot vervelends toe.

Snelheid
Als je goed zoekt op het internet zal je discussies vinden waarbij er aan de snelheid van de externe schijf wordt getwijfeld. De bottleneck van het apparaat zou de CPU zijn omdat deze alles moet herberekenen en moet verspreiden over de verschillende harde schijven. Zelf heb ik geen benchmark testen gedaan en kan hier niet concreet over uitspreken. Zie update onderaan. Maar ik had wel een reactie van Drobo Support waarbij ik vroeg:
"Is the drobo fast enough to watch a Full HD movie, stream music to another laptop and download/upload with 1 MB/sec ?"
Met als antwoord:
"Fast enough" depends on many variables such as quality and length of data cable, computer configuration, network speed, and etc. The Drobo itself should be perfectly sufficient for the task on its own, but I cannot vouch for anything it is connected to.

Ervaring
Ik heb het apparaat nu een week staan en ben er erg content mee. Op het moment zitten in het apparaat:
2 x 1.5 TB Western Digital Caviar Green
2 x 1 TB Western Digital Caviar Green

Enkele voorvallen:
- Bij het uitwerpen van een schijf ging dat niet zo heel soepel. Op de site wordt dit verklaard dat ze de HD's stevig in hun nissen willen hebben om geluidproductie en trillingen tegen te gaan.
- Zoals ik in mijn inleiding aangaf, had ik ook 2 WD schijven die ik erin wou stoppen. Deze kwamen uit een andere externe schijf waarbij ik niet zeker wist of ze nog helemaal goed waren sinds die externe schijf af en toe problemen gaf. Eerst wou ik er een testen. Nadat de eerste er een half uur in zat kwamen er meldingen van Drobo dat er wat fout was. Ook waren de lampjes op het kastje zelf aan het knipperen. Het kwam erop neer dat het apparaat zei: "Er heeft zich een fout voorgedaan. Ik ben het aan het repareren. Je hoeft geen actie te ondernemen, ik ben over 5 minuten klaar". En inderdaad na 5 minuten gingen alle lampjes weer op groen en alles was weer prima. Wat hij had gedaan weet ik niet, maar sinds dien geeft die schijf geef foutmelding meer en kan hem 100% gebruiken. Nu na een week heb ik ook de andere oude WD schijf erin gedaan en deze werkt ook 100%.

Als je een externe harde schijf-behuizing wil hebben voor verschillende grote schijven met een wat grotere capaciteit en de zekerheid dat je geen data verliest, dan is dit een goede oplossing. Over de snelheid kan ik niet echt spreken want concrete feiten heb ik hier niet over. Bij mij doet hij zijn ding goed, maar ik gebruik het apparaat ook niet intens. Desondanks al mijn positieve punten is het wel een vrij duur apparaat, zeker omdat het zonder harde schijven komt.

Dit was mijn eerste review, dus graag feedback aan wat beter kan en wat prima is!
Thanks!

=====================================================================

Update 11-05-2009
Op aanvraag toch nog een benchmark gedraait, waar ik toch wel wat van schrok.
Voor de resultaten, klik de volgende link (plaatje): http://i42.tinypic.com/2dkfvjl.jpg

Update 26-05-2009
De afgelopen dagen is het aardig warm geweest in Nederland en mijn Drobo staat op mijn kamer, op de zolder. Hierdoor merkte ik dat als de Drobo in stand-by staat alsnog de ventilator aan kan springen als de omgevingstemperatuur hoger is dan hem lief is. Een gemiddelde actie van de ventilator duurt +/- 5 minuten en is daarna weer uren stil. RPM-gewijs is het niet hard, maar hij maakt wel genoeg geluid om je uit je slaap te houden als je net in je bed ligt.

Heb jij ook een Drobo 2nd Generation Zwart?

Update!
Onderaan heb ik een update met benchmark specs geplaatst!

Groetjes
Schrok je van de verschillen?
Opzich zijn die heel logisch, je laptopschijf is een schijf van 7200 RPM, waardoor hij al sneller is in alle opzichten, evenveel cache dus ook daar ligt het niet aan.
Tevens zit die direct op je SATA aangesloten, terwijl je Robotics via een externe poort (FireWire 800, niet de allersnelste maar zeker sneller dan USB ;)) binnenkomt.
Vanzelfsprekend is je interne dan sneller.

Mooie review, het apparaat is heel tempting voor mijn Macbook die er ook aan zit te komen!
Iedereen lijkt wel mij te willen overtuigen zo'n ding aan te schaffen, nu ook nog eens zo'n handige accessoire (alhoewel......... Accessoire? Eerder een goed hulpmiddel voor massa-opslag)

Bedankt voor de review, is heel verhelderend!
Natuurlijk is het logisch dat de Drobo langzamer zal presteren. Maar we hebben het hier over een verschil van +/- 50% . Dat vind ik toch net wat aan de vele kant.

Toen ik het beestje kocht beredeneerde ik zo:
FW800 = 800Mbit/sec = 100 MB/sec. Dat halen de meeste interne schijven niet eens, dus dat kan de bottleneck niet zijn. Nu heb ik de WD Caviar Green schrijven (naar mijn idee voor opslage en lange uren de juiste keuze) en die presteren ondanks dat ze 5400 rpm zijn relatief goed.

Zou het dan toch de Drobo zelf zijn die ergens tot zijn max. wordt belast? Om dingen uit te sluiten zouden wij ergens benchmarks van mijn WD schrijven moeten vinden...
Dank je voor de benchmark!

Als je wilt kijken of de Drobo echt langzamer is zou je (mits voorradig) een andere externe firewire HD aan moeten sluiten en dan kijken wat de verschillen zijn.

Of dezelfde test nogmaals uitvoeren maar dan via USB als je nog ergens een andere externe USB HD hebt slingeren.
Een heldere review!

2 puntjes:

- een benchmark zou toch erg prettig zijn (voor mac benchmark zou je eventueel AJA system test kunnen gebruiken )
- waar heb je hem gekocht/besteld?
Benchmarks gooi er ik binnenkort op.
Ik heb de Drobo bij Laptopshop gehaald Link! .
Keurige review. Duidelijk. Zou voor mij absoluut een reden zijn om er 1 aan te schaffen.
Mooie overzichtelijke review!
Leest lekker weg naar mijn mening. Je zou er misschien nog wat informatie over schrijf/lees snelheden bij kunnen zetten, kan voor sommige mensen interessant zijn.
Bij mij staat de drobo ook nog op de verlanglijst. Snelheid is voor mij niet zo zeer een issue, omdat ik hem primair als backup zal gebruiken.
Vooral het gemengde gebruik van schijven spreekt me aan. Ik heb nml nogal wat sata schijven liggen en die kan ik dan mooi verhergebruiken.
Super ding, maar toch erg veel geld..
Ik overweeg een zelfde overstap als jij, van WD Studio 2TB naar een Drobo.

Wat ik heel graag wil weten: kon je de schijf uit de Studio er zo inprikken, zonder data verlies? Of moest je ze opnieuw initialiseren?
Helaas het laatste omdat het een ander opslag-systeem is. Kijk je PM voor meer info.