Samsung PS50A756 Zwart Review

coob 10 mei 2009, laatste update op 10 mei 2009, 1.136 views

Samsung PS50A756 Zwart

Pluspunten

• Mooie kleuren, mooi design al is dit natuurlijk persoonlijk. Veel aansluitingen.

Minpunten

• Geluid is mager, frame is zeer krasgevoelig, zwart had zwarter gekund.

Aansluitmogelijkheden

aansluitmogelijkheden genoeg.

4x HDMI(V1.3), 2x scart, S-video, composiet (av), koptelefoon, Component (Y/Pb/Pr), D-sub, Audiomonitor, Optical, Ethernet.

Beeldkwaliteit

Erg mooie kleuren als er een digitaal signaal via HDMI gebruikt wordt. Vloeiende beelden met erg goede motion handling.

Geluidskwaliteit

Matig, maar dat is normaal bij een plat scherm. Er is gewoon geen ruimte voor goede speakers.

Toen het scherm bezord werd dacht ik WOW, wat heb ik nu gekocht en ik moest ook echt wel een paar dagen wennen aan de grootte van het scherm. Kijkafstand hier is zo'n 3,5 - 4m.
De doos moet je trouwens bewaren gedurende de garantie periode. Je wilt niet weten hoe groot de doos is!

Het design vind ik zeer geslaagd en past ook goed in ons interieur.
Detail; als je het scherm aanzet gaan rechtsonderin het frame een rijtje lampjes 1 voor 1 aan en na een paar minuten ook weer 1 voor 1 uit, leuk gedaan!
Verder kun je de grote standby-led in het midden van het scherm helemaal zelf regelen; altijd aan, altijd uit, aan bij kijken of aan in standby.
Wat me wel opvalt is dat de omlijsting van het scherm nogal krasgevoelig is.
Ik heb meteen alle stickers van het scherm gehaald en met mijn mouw wat lijmresten weggepoetst van de omlijsting.
Kijk ik nu echter tegen het licht naar die plek dan zie ik toch wat kleine krasjes.
Het scherm werkt ook als een magneet op stof maar ik hoop dat dat tijdelijke statische elektriciteit is door het verwijderen van de beschermfolie.
Ik dacht dat het paneel zelf een glasplaat had maar dit is ook gewoon plastic.

Afstandsbediening is kwa design ook geslaagd vind ik en ligt lekker in de hand en kan geheel verlicht worden door een druk op de knop.
Layout is bij bv Philips echter beter voor elkaar.
Zappen tussen verschillende sources, bv van analoog tv naar HDMI duurt toch wel een paar seconden.

Dan de beeldkwaliteit.

Waar ik woon is helaas geen digitale kabeltv beschikbaar en ik moet het dus gewoon met een analoog signaal doen. Beeldkwaliteit hiervan valt toch een beetje tegen maar was ook te verwachten natuurlijk.
Ik heb een HDX1000 NMT aangeschaft en vooral HD content wat daarmee afgespeeld wordt geeft werkelijk een verbluffend resultaat. Prachtige kleuren, mooie vloeiende beelden en haarscherp.
wat me wel opvalt is dat het zwart niet echt helemaal zwart is.
Welke instellingen ik ook kies, het blijft altijd een beetje licht geven zeg maar.
Vergeleken met de nieuwste LCD schermen is het niet echt veel zwarter.
Dit had ik wel beter verwacht.
Maar ik heb voor plasma gekozen omdat plasma veel mooiere kleuren heeft en een veel betere motion-handeling en dus een veel natuurlijker beeld geeft.

Over het geluid van het scherm kan ik kort zijn.

Voorheen had ik een 32" Philips Matchline met 6 speakers plus een interne woofer en dat klinkt gewoon een heel stuk beter dan de Samsung.
Niet vreemd ook natuurlijk omdat er gewoonweg geen ruimte is in een flatpanel voor fatsoenlijke speakers.
En omdat de speakers ook nog eens 'downfired' zijn klinkt het geheel een beetje hol.
Dit komt wel weer ten goede voor het design. voorkant van het frame is één strak geheel.
Ik ben gelukkig in het bezit van een flinke surroundset met een dikke reciever dus het geluid van de tv vind ik minder boeiend.

Al met al ben ik zeer tevreden over het scherm, zeker als je naar de prijs kijkt.
Als je voor prijs/kwaliteit gaat kun je het denk ik niet beter doen dan met dit scherm.

Heb jij ook een Samsung PS50A756 Zwart?