Bekijk alle uitvoeringen

Xiaomi Powerbank 10000mAh - Zilver Review

-Eraser- 31 juli 2015, laatste update op 31 juli 2015, 8.872 views

Xiaomi Powerbank 10000mAh - Zilver

Goede powerbank met prima bouwkwaliteit en scherpe prijs. Handig formaat om mee te nemen.

Pluspunten

• Capaciteit
  • Bouwkwaliteit
  • Formaat
  • Pass-through charging

Minpunten

• Lange laadtijd voor powerbank zelf
  • Korte USB-kabel

Index

Introductie
Specificaties
Uiterlijk
Gebruik
Echtheid

Introductie

Ik ben op zoek gegaan naar een powerbank nadat ik op vakantie af en toe problemen had met mijn telefoon opladen, denk aan: oplader vergeten, te weinig stopcontacten etc. Veel goedkope powerbanks hebben een lage capaciteit en omdat ik deze toch niet heel dringend nodig had heb ik hem besteld bij Banggood. Deze winkel heeft al veel positieve recensies en de geleverde Xiaomi producten zijn hier meestal origineel (wat natuurlijk een pluspunt is ;), hierover later meer).
Banggood is een Chinese winkel, vandaar de lange levertijd en de lage prijs van in mijn geval 11,82 euro.
Iets anders wat mij opviel is dat Banggood blijkbaar een retouradres met postbus in Nederland heeft, mocht er dus iets mis zijn (defect, echtheid) is deze dus makkelijk te retourneren.

Andere opties van Xiaomi (ik heb me niet in andere merken verdiept) zouden de 10400 mAh of de 16000 mAh varianten kunnen zijn. Deze zijn beiden groter qua afmetingen en de laatstgenoemde is tevens duurder.

Specificaties

• Micro-USB kabel
• Handleiding (Chinees)

Leveringsomvang

Uiterlijk

De powerbank ziet er zeer netjes uit, zeker als je ook de kosten in beschouwing neemt. De behuizing bestaat uit mat aluminium, waar het logo en website in zijn geŽtst, met plastic boven- en onderkant. Het aluminium en de randen zien er goed afgewerkt uit: glad, zonder oneffenheden.
Op de bovenkant bevinden zich een power-knop, LED-indicator (capaciteit) en de USB-aansluitingen.

Foto's om een idee te geven van het uiterlijk, met euro voor de schaal:

De powerbank
Powerbank met euro

De power-knop kan gebruik worden om de capaciteit te controleren; deze wordt dan aangegeven met 1 tot 4 brandende LED's. Deze knop kan ook gebruikt worden voor het aan- en uitzetten bij het gebruik van, bijvoorbeeld, een USB-fan of lampje (ook verkrijgbaar van Xiaomi).

De volgende tabellen zijn gebaseerd op de handleiding van Xiaomi en geven aan wat de LED's betekenen:

Opladen powerbank

25-50%aanknipperenuituit
50-75%aanaanknipperenuit
75-100%aanaanaanknipperen

Gebruik

De functies van een powerbank zijn uiteraard beperkt, dus hier kan ik vrij kort over zijn ;). De powerbank kan opgeladen worden en vervolgens worden gebruikt om een willekeurig apparaat via USB op te laden. Redelijk uniek voor een powerbank is dat deze functies ook tegelijkertijd gebruikt kunnen worden (pass-through charging).
Verder stopt de powerbank met laden als het op te laden apparaat volledig opgeladen is, aangegeven door de LED's (afhankelijk van capaciteit) die dan knipperen.

Wat wellicht niet voor iedereen duidelijk is dat de door de fabrikant opgegeven capaciteit niet altijd volledig benut kan worden (door bijv. voltageconversie en warmteontwikkeling). Om deze reden geeft Xiaomi een effectieve capaciteit op van 6250 mAh, welke in mijn ogen redelijk conservatief is.

Bovenkant
Onderkant

De opgegeven oplaadtijd van de powerbank zelf klopt redelijk, al zal dit sterk afhangen van het vermogen van de gebruikte adapter. Ik heb zelf een 5.0V/0.7A adapter gebruikt en dit zorgde toch wel voor een erg lange laadtijd: ongeveer 7-8 uur. Dit zal een stuk lager zijn bijv. een 5.0V/2.0A lader.

Om een idee te geven hoeveel apparaten je er effectief mee op kan laden heb ik een Lumia 930 gebruikt, met een accucapaciteit van 2420 mAh. Ik heb deze drie keer volledig op kunnen laden en bij de vierde keer hield de powerbank het voor gezien: een van de vier LED's brandde nog maar de capaciteit bleek toch te laag. Om deze telefoon volledig op te laden had te powerbank ongeveer twee uur en een kwartier nodig.

Echtheid

Een van de risico's van spullen bestellen in China is dat je te maken kan krijgen met namaak. Dit geldt zelfs voor producten van het Chinese Xiaomi. Om de echtheid te kunnen verifiŽren is er een unieke code op de doos aangebracht met een kraslaagje (zie foto).

Krascode

Deze code kun je controleren op http://www.mi.com/verify/, welke vervolgens aangeeft hoe vaak de code is ingevuld.

In mijn geval bleek de powerbank echt te zijn, dit bleek onder andere uit:

• Unieke code
• Opladen en laden tegelijkertijd mogelijk
• Grote capaciteit beschikbaar bij laden (voor zover dit een echtheidskenmerk is)

Een andere optie is om de powerbank open te maken en te kijken wat voor batterijen er in zitten: deze zouden van Samsung of LG moeten zijn.

Naar mijn idee is dit een prima powerbank. De bouwkwaliteit is zeer goed en de afmetingen zijn klein voor de geboden capaciteit. Als je de mogelijkheid hebt deze goedkoop in China te kopen is dat zeker een aanrader (houd wel de echtheid in de gaten), aangezien de prijs in Nederland wat hoger ligt.
Grote minpunten heb ik niet gevonden, echter kan de oplaadtijd van de powerbank zelf lang zijn en is de meegeleverde USB-kabel kort.

Heb jij ook een Xiaomi Powerbank 10000mAh - Zilver?

Meer advertenties

Nette review, de mijne is onderweg van Banggood. het hoesje heb ik al wel binnen.

[Reactie gewijzigd door wortelsoft op 31 juli 2015 16:25]

Bedankt ;) Ik twijfelde of een hoesje echt nodig was, welke heb je besteld?
Ik heb deze in fluor groen besteld: http://www.banggood.com/S...-Power-Bank-p-983591.html
Eigenlijk meer om spullen eromheen te beschermen tegen de harde behuizing.

[Reactie gewijzigd door wortelsoft op 31 juli 2015 18:54]

Dus kan je nu wel als je een echte hebt de volledige 10000Mah gebruiken of niet, dit heb ik niet echt begrepen. En zou de upgrade naar de 16400Mah erg veel zin hebben? Ik bedoel meer Mah is beter richt? :+
Zoals op de foto van de achterkant staat is die capaciteit afhankelijk van het voltage ;)

Die upgrade zal zeker zin hebben denk ik, maar hij is vooral ook een stuk groter en wat duurder.
Ik denk dus dat het vooral ligt aan hoeveel je er aan uit wil geven en of je hem makkelijk mee wilt kunnen nemen ;) een ander voordeel van die grotere powerbanks is wel dat ze vaak meerdere aansluitingen hebben om meerdere apparaten op te laden.
Okť, dankje voor de snelle reactie en ik zal zeker even gaan kijken. Op banggood.con is de 16000mAh wel ongeveer 25 euro en de 10000mAh ongeveer 10 euro. Ik moet me nog eventjes bedenken wat de betere deal is. Maar je review is zeker handig. Een +3 van mij
Je vermeld een de de levertijd lang was. Hoe lang was die precies? Ik overweeg deze ook te kopen bij banggood, maar de levertijd staat op 7-25d en is dus wel heel variabel.
Bij Banggood zul je inderdaad wel rekening moeten houden met levertijd. In mijn geval was het ongeveer 2,5 week. Maar zoals je zelf ook al aangeeft is het nogal variabel, dus moeilijk te voorspellen ;)