Jawbone UP24 - Large Zwart Review

wever338 31 juli 2015, laatste update op 24 december 2015, 204 views

Jawbone UP24 - Large Zwart

De up24 is een stappenteller niet meer en niet minder, de gebruikte techniek icm software zorgt ervoor dat ook je slaap gemonitord kan worden.

Pluspunten

• Doet wat het moet doen.

Minpunten

• Slecht geschikt voor ploegendienst.
  • Irritant draagcomfort.
  • Beetje dom apparaat en software.
  • Slechte duurzaamheid

Het apparaat

Het apparaat en de software zijn in de basis vrij "dom" dat wil zeggen als je gaat slapen of weer wakker wordt dan moet je de band met een knopje op de top overzetten van dag naar nacht stand. Als je dit vergeet krijg je in de jawbone app op bv je telefoon wel de vraag of je bv sliep of wakker was. Het andere wat waarom ik zeg vrij dom is het feit dat als je nachtdienst hebt en je hebt een paar uur achter je bureau gezeten de app ook denkt dat je mogelijk geslapen hebt, als je dezelfde werkzaamheden tijdens daguren doet vind de app hier helemaal niets van en ben je gewoon inactief geweest. De band en de bijbehorende app zijn dan eigenlijk ook echt geent op mensen die tijden daguren werken en 's nachts slapen, voor mensen in ploegendienst is het vooral behelpen.

De App

De bijbehorende app is ook een beetje basis hij laat alles zien wat je zou verwachten bij een een stappenteller app maar mist een belangrijke functie om je ingenomen calorieen (eten) in te voeren dit moet gedaan worden met een aparte app in mijn geval "myfitnesspal" de combinatie van deze 2 apps is goed te noemen, als je wil afvallen is de combinatie erg goed om je eet en bewegings patroon te koppelen en te zien waar je zwakke punten liggen. Het is wel vreemd dat de voedingsscore die de jawbone app geeft aan een maaltijd ook afhankelijk lijkt van de tijd waarop je het eet, zo scoort een creusli onbijt 's morgens bv hoger dan 's avonds terwijl dit in (ja daar is het weer) in ploegendienst dan toch echt je onbijt kan zijn.

Afwijking?

Dan nog maar een opvallend puntje de teller wijkt behoorlijk af met mijn teller op mijn galaxy S6 telefoon, de jawbone telt bv ca. 6000 stappen terwijl de telefoon er ca. 8000 telt. Na wat opletten lijkt de jawbone echter dichter in de buurt te zitten van de werkelijke stappen dus dat is wel een pluspunt.

Accuduur

Eenmaal opgeladen gaat de teller een dag of 10 mee, alvorens weer opgeladen te moeten worden in ca. 1 uur op een USB poort op mijn PC. Hiervoor is een verloopje meegeleverd. Jackplug naar USB.

Draagcomfort

Aangezien het draagcomfort toch ook erg belangrijk is bij iets wat je de hele dag en nacht aan hebt krijgt de band hier van mij echt dikke minpunten. De band klemt zeker in het begin aardig om je pols maar dit gaat steeds losser zitten, nu na twee maanden gebruik zit hij eigenlijk al te los naar mijn zin. Het gegeven dat de band vrij dik en vierkant is in doorsnede helpt ook niet mee in het draagcomfort. Vooral tijdens het slapen vind ik hem irritant zitten en ik heb na 6 weken dan ook maar besloten om hem tijdens het slapen uit te doen. De app gaf toch al geen in (5)ploegendienst bruikbare tips voor mijn slaap patroon.

Ben ik dan helemaal ontevreden, nee want de combinatie jawbone, jawbone app en myfitnesspal helpt me om af te vallen en dat was de doelstelling, dus in de basis doet het wat het moet doen. Daarbij mag ik op mijn werkplek ivm de veiligheid geen telefoon bij hebben omdat deze niet Ex gecertificeerd is de band mag wel dus kan ik mijn stappen ook tellen tijdens mijn werk.

Nu heb ik het geluk gehad dat mijn werkgever een pilot draait met deze band om de werknemers gezonder te laten worden en ik dus geen kosten kwijt ben hieraan. Had ik wel geld uit moeten geven dan is het niet waarschijnlijk dat ik deze band gekocht had, een beetje duur voor een zoals gezegd vrij "dom" apparaat.

Begin december circa 5 maanden na gebruik is de accu "dood" hij houdt het niet langer als een dag meer vol en is dus eigenlijk onbruikbaar. Aangezien ook mijn veel van mijn collega's die ook een jawbone gehad hebben van het bedrijf met duurzaamheids problemen kampen heb ik hierdoor de beoordeling van slecht naar waardeloos verlaagd.

Heb jij ook een Jawbone UP24 - Large Zwart?