Specificaties Tower, 8 interne + 4 externe bays - Bekijk alle specificaties

Spire Swordfin SP9007B Review

Spire Swordfin SP9007B

Pluspunten

• Mooi uiterlijk
  • Betaalbaar
  • Ruime binnenkant

Minpunten

• Slecht afgewerkt
  • Standaard erg luidruchtig
  • Zwak scharnierpunt deur

Introductie
Het werd hoog tijd dat er thuis een fileserver te staan kwam. De hoofdcomponenten had ik al, echter een degelijke behuizing om het geheel in op te bouwen ontbrak nog. De zoektocht naar een (server) behuizing begon.

Zoals hierboven al genoemd was ik opzoek naar een server behuizing, hiermee doel ik op een ruime binnenkant, goede koeling en niet zo’n “fancy gamerscase” uiterlijk. Een volwaardige bigtower vond ik aan de grote kant dus zocht een ruime midtower (ook al staat deze kast in de bigtower categorie). Prijs was ook een belangrijk aspect, ik had mezelf een budget van 60 euro toegezegd.

Na een tijdje zoeken kwam ik op de Spire SwordFin SP9007B uit. De kast vond ik een strak uiterlijk hebben, en zag er lekker ruim uit. Hij was besteld bij Misco Nederland B.V. en keurig binnen 3 werkdagen afgeleverd.

Ik ben zelf tevens bezitter van een Antec Nine Hundred en Antec Sonata III en ik zal tijdens deze review, waar mogelijk vergelijkingen met deze twee behuizingen maken.

Over Spire
Ik was zelf niet bekend met Spire. Het bedrijf is opgericht in 1991 en sinds dien maken ze onder andere koelers, voedingen en behuizingen. Hun hoofdkantoor en fabriek zijn gevestigd in China en hebben distributeurs in onder andere Nederland, Duitsland, Frankrijk, USA, Japan en Taiwan.

Het bedrijf oogt zeer professioneel en ze hebben mooie producten op hun website staan.

Specificaties & Features
De volgende specificaties en features zijn enkel deze welk op de officiŽle Spire website vermeld staan!

Features:
• Durable lightweight metal.
• Stylish & sophisticated design.
• Full folded edge, full screen, radiation protected.
• Front USB, IEEE1394 & SOUND connections.
• Tool free design for HDD installation
• Easy installation, thumb-screw and lockable side panel
• lockable front panel.
• Optimized internal space design for easy installation.
• 2x120mm cooling fans for Highly-efficient airflow.

Specificaties:
• 3.5 Bays: 2 visible ~ 6 hidden
• 5.5 Bays: 4 visible ~ 0 hidden
• Bracket slots: 7
• Case: 471x205x532 mm(L x W x H)
• Colors: Iron grey(front panel)
• Connections: USB2.0 x 1 ; IEEE1394x 1; Mic x1/Earphone jack x1
• Cooling: Rear1x120mm fan space (fan included) Front 1x120mm fan space (fan included)
• Dimensions: 538 x 278 x 610mm (L x W x H)
• Front panel: ABS
• G.W. Weight: 12.8 Kg
• Mainboard: E-ATX /ATX/ Mico-ATX
• N.W. Weight: 11.6 Kg

Verpakking & Inhoud
In tegenstelling tot de dozen waar de Antec kasten in zaten was deze betrekkelijk simpel. Het was een kartonen doos met wat zwart grafisch werk erop. Eenmaal de doos open gemaakt onthulde zich de pc, ingepakt in plastic folie en met aan de boven- / onderkant een stuk piepschuim. (zoals elke kast die ik tot nu toe onder handen gehad heb afgeleverd was)

http://www.datmartens.com/Tweakers/Reviews/Spire%20Swordfin%20SP9007B/Spire%20Swordfin%20SP9007B%20Image1.jpg http://www.datmartens.com/Tweakers/Reviews/Spire%20Swordfin%20SP9007B/Spire%20Swordfin%20SP9007B%20Image2.jpg

In de kast bevond zich een plastic verpakking met het volgende erin:
Zes sets montagesteunen voor harde schijven
Een set sleutels voor de voorkant van de kast
Een set sleutels voor het sidepanel
Drie hulpstukken voor cablemanagement
Een zakje met montagemateriaal voor diverse componenten
Een speaker voor op het moederbord

Exterieur & Interieur
De donker grijze behuizing heeft een mooi (server) uiterlijk. De deur aan de voorkant dekken vier 5.5 bays en twee 3.5 bays af samen met de aan/uit en recet knop. De deur is op slot te doen door middel van de bijgeleverde sleutel.

http://www.datmartens.com/Tweakers/Reviews/Spire%20Swordfin%20SP9007B/Spire%20Swordfin%20SP9007B%20Image4.jpg http://www.datmartens.com/Tweakers/Reviews/Spire%20Swordfin%20SP9007B/Spire%20Swordfin%20SP9007B%20Image5.jpg http://www.datmartens.com/Tweakers/Reviews/Spire%20Swordfin%20SP9007B/Spire%20Swordfin%20SP9007B%20Image6.jpg

De deur zelf bevat bovenaan het Spire logo en rechts onder, boven het slot, twee LED’s. Een blauwe powerLED en een rode HDD-activity LED. Onder het slot, op de kast zelf, zit nog een knop met daaronder een rode LED. De functie hiervan was mij onduidelijk maar na wat onderzoek gedaan te hebben blijkt het een “Anion Generator” te zijn, iets wat de lucht “zuiverd”. (athands, wat ik ervan begrijp) Helemaal onderop de voorkant van de behuizing zit een afdekklep met daarachter een USB2.0, IEEE1394, microfoon- en geluidsuitgang verschuilt zitten.

http://www.datmartens.com/Tweakers/Reviews/Spire%20Swordfin%20SP9007B/Spire%20Swordfin%20SP9007B%20Image7.jpg http://www.datmartens.com/Tweakers/Reviews/Spire%20Swordfin%20SP9007B/Spire%20Swordfin%20SP9007B%20Image8.jpg
http://www.datmartens.com/Tweakers/Reviews/Spire%20Swordfin%20SP9007B/Spire%20Swordfin%20SP9007B%20Image9.jpg http://www.datmartens.com/Tweakers/Reviews/Spire%20Swordfin%20SP9007B/Spire%20Swordfin%20SP9007B%20Image10.jpg

De behuizing heeft aan beide zijkanten verwijderbare sidepanels. De linker bevat een slot met bijgeleverde sleutel (vershillend van de voorkant) waarbij de rechter enkel met een aantal schroeven vast zit. Beide zijkanten zijn voorzien van een geperforeerd deel wat de airflow zal verbeteren.

http://www.datmartens.com/Tweakers/Reviews/Spire%20Swordfin%20SP9007B/Spire%20Swordfin%20SP9007B%20Image11.jpg http://www.datmartens.com/Tweakers/Reviews/Spire%20Swordfin%20SP9007B/Spire%20Swordfin%20SP9007B%20Image12.jpg

Na het linker zijpaneel verwijderd te hebben kon ik de binnenkant eens bestuderen. Rechts onder zit makkelijk verwijderbaar rek waar zes schijven in gemonteerd kunnen worden. Dit rek is weg te halen door drie schroefjes los te draaien, hiervoor is geen gereedschap nodig. Boven dit rek zitten twee 3.5 bays naar voren gericht. En hierboven vier 5.5 bays.

http://www.datmartens.com/Tweakers/Reviews/Spire%20Swordfin%20SP9007B/Spire%20Swordfin%20SP9007B%20Image13.jpg http://www.datmartens.com/Tweakers/Reviews/Spire%20Swordfin%20SP9007B/Spire%20Swordfin%20SP9007B%20Image14.jpg

Bij de behuizing worden zes sets montage steunen meegeleverd waarmee de harde schijven zonder gereedschap in de behuizing te plaatsen zijn net als de “toolless” montage voor de slots. Voor de 3.5 en 5.5 bays welke aan de voorkant zitten is echter wel gereedschap nodig om deze te monteren.

http://www.datmartens.com/Tweakers/Reviews/Spire%20Swordfin%20SP9007B/Spire%20Swordfin%20SP9007B%20Image15.jpg http://www.datmartens.com/Tweakers/Reviews/Spire%20Swordfin%20SP9007B/Spire%20Swordfin%20SP9007B%20Image16.jpg
http://www.datmartens.com/Tweakers/Reviews/Spire%20Swordfin%20SP9007B/Spire%20Swordfin%20SP9007B%20Image17.jpg http://www.datmartens.com/Tweakers/Reviews/Spire%20Swordfin%20SP9007B/Spire%20Swordfin%20SP9007B%20Image18.jpg

De kast wordt geleverd met twee 12x12cm fans welke aan de voor en achterkant gemonteerd worden. Deze fans worden direct op een MOLEX-stekker aangesloten en voeden zichzelf met 12V. De fan aan de achterkant heeft een plastic behuizing eromheen, dit voorkomt dat er kabels of andere dingen in door de fan geraakt worden. Over de volledige hoogte van de voorkant zit een schuim welke het stof tegenhoud. Deze zijn makkelijk verwijderbaar.

Installatie
De installatie ging voorspoedig, begonnen met het moederbord welke zoals gewoonlijk vastgeschroefd wordt op nog te monteren afstandsbussen. Toen het moederbord eenmaal op zijn plaats zat zijn de kabels van de frontpanel gemonteerd. Deze hadden net als in de Antec Sonata III wat korter gemogen.

De harde schijven werden op hun plek geklikt zonder het rek los te halen van de behuizing. De 3.5 en 5.5 bays aan de voorkant zijn niet gebruikt, maar montage gaat gewoon met behulp van de bijgeleverde schroeven.

De videokaart en wireless-lan kaart werden op hun plek geduwd en gefixeerd door de plastic beugel. Tot slot werd de voeding erin geschroefd en alle kabels aangesloten.

Het is duidelijk dat de kast van wat mindere kwaliteit is als de Antec kasten, sommige dingen gingen moeizaam op hun plek en het rek van de harde schijven moest recht gebogen worden.

Koeling & Geluid
Toen de computer voor het eerst aan ging was ik niet echt vrolijk, de fans liepen te brullen omdat ze constant op 12V werkte. Dit zorgde weliswaar voor een goede airflow, stil was anders. Kast was maar weer open geschroefd en de MOLEX-stekkers aan de fans zijn dusdanig aangepast dat ze op 5V werken in plaats van de standaard 12V. Hierdoor zijn ze bijna onhoorbaar en produceren toch een redelijke luchtverplaatsing.

Het is een oud AMD64 3000+ systeem welke ik als fileserver gebruik. Dit is de eerste behuizing waar ik hem in geplaatst heb en heb geen vergelijkingen kunnen maken wat betreft de temperaturen. De fans produceren genoeg airflow voor mijn systeem, maar voor de high-end gebruiker zou het wat weinig kunnen zijn. Ook is er geen ruimte voor extra ventilators wat duidelijk een minpunt is.

Afwerking & Degelijkheid
De kast ziet en voelt zeer degelijk aan. Het rammelt niet en alles zit goed vast. Echter heb ik het toch voor elkaar gekregen binnen een week na aanschaf de deur van de voorkant af te breken. Ik was vergeten dat hij niet zover kon draaien als deze op de Antec Sonata III en hij zij dus “krak” toen ik er tegenaan kwam met me bureau stoel.

De afwerking is ook wat minder. Zoals ik al zei moest het rek voor de harde schijven recht gebogen worden omdat ze anders niet op hun plek zouden schuiven, en tijdens het rechtbuigen heb ik me vingers open gehaald aan scherpe randen binnenin de kast. Dit vond ik erg vervelend en had het niet verwacht, alle andere kasten waren dermate goed afgewerkt dat het bijna onmogelijk was om jezelf eraan open te halen en hier zaten overal scherpe randen.

Al met al ben ik tevreden met de kast, hij koste me immers maar 50 euro. Echter kan ik wel met zekerheid zeggen dat ik er niet nog zo een zou kopen, en zou haperen met de aanschaf van een ander Spire product want het heeft geen denderende indruk bij me achter gelaten.

Het is een mooie kast die er stevig uitziet, maar dit is ook de eerste kast waarbij er Łberhaupt iets afbreekt, en dat nog wel binnen een week. Ik heb me vingers open gehaald bij het installeren van de hardware, nu is dat wel mijn eigen schuld maar had voorkomen kunnen worden als de kast wat beter was afgewerkt.

Standaard is hij erg lawaaierig, maar dit is met een simpele modificatie aan te passen. Koeling neemt hierdoor wel af en er is geen mogelijkheid er een extra fan bij te plaatsen.

Edit1: Ik kreeg vanmorgen de melding dat ik bij het domein/server, waar ik alle afbeeldingen welke ik tot nu toe op Tweakers gepost had, door me 6GB/maand datalimiet zat. Dit heb ik dus enkel en alleen aan Tweakers te danken! Alle afbeeldingen zijn verhuist naar een andere domein/server welke ik in het bezit heb, waar de bandbreedte niet zo'n probleem zou moeten zijn. Alle afbeelding adressen zijn dus aangepast!

Heb jij ook een Spire Swordfin SP9007B?

Top review, zeer uitgebreid en goede plaatjes.
Helder verhaal, helpt mij bij mijn zoektocht naar een fileservercase.

Bedankt voor deze review!
Ik heb hem hier in een hoek staan, gebruik hem niet meer. Voor 10 euro mag je hem op komen halen! Onderhand wel wat beschadigingen.