Specificaties 40" Ultra HD 3D LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Panasonic Viera TX-40CX700 Zilver Review

4play 31 juli 2015, laatste update op 31 juli 2015, 4.019 views

Panasonic Viera TX-40CX700 Zilver

Onze oude (samsung TV) paste na een grondige verbouwing esthetisch niet meer in het design van de woonkamer ;) en dus "moest" er een andere TV komen. Met een kleinere het liefst RVSlook rand in plaats van zwart. En als het kon ook nog 4K. Dat is gelukt.

Pluspunten

• Klein randje om je scherm
  • Mooie kleuren
  • Netflix knop
  • Snelle bediening
  • Goed te tunen
  • geen grote voet maar 2 kleine pootjes
  • "Super Bright Panel"

Minpunten

• Weinig apps
  • Maar 3 HDMI poorten
  • geluid is gewoon maar niet byzonder
  • wel erg plasic afstandsbediening
  • je kunt geen draden wegwerken achter de voet.
  • 4K op 40" is niet echt nodig
  • Geen 3D brillen bijgeleverd

Onze hele woonkamer is verbouwd en groter gemaakt en dus kon mijn 32" zwarte Samsung TV echt niet meer. Ik ben toen op jacht gegaan naar een nieuwe TV die iets groter was maar niet gelijk te gek (zo groot is mijn woonkamer nu ook weer niet geworden). En aangezien ik nu toch een nieuwe TV koop dan ook maar gelijk een 4K model (waar mogelijk).

De 2 vorige TV's heb ik gekocht na een uitgebreid online onderzoek en dat is me niet altijd even goed bevallen. En omdat we toch ook een nieuwe vriezer en een uitbreiding voor het sonos systeem nodig hadden besloten we deze keer voor de traditionele aankoop te gaan (naar een bruingoed zaak en kopen maar). In de hoop er zo een goede korting uit te kunnen slepen.

Motivatie

Aangekomen bij onze hofleverancier heb ik de verschillende TV's goed bekeken. Daarbij vielen mij de panasonic cx700 een Sony en een LG positief op. Vanwege de stand in de kamer heb ik gekozen voor deze panasonic. Het beeldscherm van deze Panasonic heeft wat ze zelf een "Super Bright Panel" noemt wat ervoor moet zorgen dat het paneel lekker veel tegenlicht kan geven. Dit zorgt ervoor dat het beter zichtbaar is bij de invallende zon. Wat in mijn situatie erg handig is aangezien dat nog wel eens gebeurd. En ik kan zeggen dat je het verschil wel kunt merken. Vooral bij afwisselend weer hadden we nooit de behoefte om de gordijnen dicht te doen om de zon minder fel te maken voor de TV. Waar we dit bij de oude TV standaard deden.

Beeld

Ik zeg het maar gelijk 4K is voor een 40" toestel best wel overdreven. vanaf de bank zie je het verschil nauwelijks. Was de overgang van 720 naar 1080 voor mij nog een echte openbaring de overgang naar 4K is voor mij niet een echte meerwaarde waarvoor je persee deze TV moet kopen.

Ik heb na een avondje confgureren een heel mooi rustig beeld uit het paneel weten te krijgen. Iets meer gamma dan standaard en een filter anders zetten werkte al genoeg in principe. Maarja als tweaker heb ik natuurlijk elke optie in het scherm op aan en uit gezet om te kijken of het effect had . 9 van de 10 keer zag ik geen zichtbaar effect.

Ik heb de local dimming uitgezet, de TV heeft 8 zones waarin het de achtergrond verlichting kan dimmen voor betere weergave van donkere tinten. Wat ik irritant vind was dat bij ondertiteling dan ook het wit van de letters niet egaal was. Dus uit met die lokale dimming.

Wel opvallend was dat ik mijn paneel in HDMI type 2 moest zetten voor mijn Samsung SMT-C7140 beeld gaf, daarvoor gaf hij alleen sneeuw. Wat ook wel weer komisch is sneeuw op een digitale poort. Maar wel iiritant mijn WiiU en mijn BR speler gaven wel gelijk goed beeld.

Geluid

Het geluid is standaard voor platte tv's. Voor TV kijken werkt het prima ben je een film kijker dan is er niets byzonders aan. In de woonkamer hebben we geen surround meer aangezien dat teveel herrie gaf als mijn dochters TV keken voor de rest van het huis. Ik wil niet om 8 uur s'morgens al horen dat ze spongebob kijken met dieppe bassen en harde geluiden. De TV geeft ook niet een heel mooi stereo beeld dat viel me wel op.

Aanslutingen

De aansluitingen vielen me nogal tegen, ik had verwacht dat er iniddels wel 4 tot 5 HDMI punten in je TV zouden zitten maar er zitten er maar 3 in. Met een ziggo ontvanger, Blueray speler en een spelcomputer ben je dus al uitgekakt. Ik had wel een chromecast willen aansluiten ofzo maar daar is dus niet gelijk plaats voor. Ik kan natuurlijk wel een van die apparaten via de composiet aansluiten maar dat is ook weer zon gedoe. Ik had meer HDMI aansluitingen verwacht inmiddels.

Smart opties

De TV draait op firefox OS, dat werkt prima en snel. Ook omdat er bijna geen apps zijn voor firefox OS. Naast de standaard basic stream dingen heb je niets anders. Een grote contrast met mijn (oude) samsung TV die had heel veel opties ook fitness opties en meer van dat. Niet dat je het ook maar een seconde gebruikt maar het geeft wel meer het gevoel van een luxe pakket aan extra's op TV.

Firefox OS is wel weer heel makkelijk te configureren, waar mijn oude TV sommige dingen persee wilde zoals samsung het bedoeld had zo kun je hier alles aanpassen.

Ik heb alles behalve de HDMI kanalen uitgezet/verborgen (er komt toch nooit iets aan) en de namen van de inputs kun je compleet veranderen. Dat lijkt een suffe optie maar in een huishouden met dochters en een niet zo technische vrouw is het heel prettig om alles zo foolproof te kunnen instellen. Geen vragen meer hoe netflix aangaat s'morgens vroeg omdat ik tot laat heb zitten gamen op HDMI 2 en ben vergeten alles terug te zetten.

over netflix gesproken, er zit een grote netflix knop op de afstandsbediening, wat in mijn geval wel prettig is.
Maar als je geen netflix hebt kan ik me voorstellen dat het irritant is om altijd een gote rode netflix knop te hebben. Ook druk je er soms op als je op pijltje omhoog wilt drukken wat erg vervelend kan zijn.

Ook handig is het SD kaart slot, zo kun je makkelijk fotos bekijken vanaf SD kaart. 4k vanaf SD gaat niet IVM te weinig bandbreedte.

Ook heeft de TV een 3d optie maar je krijgt er geen brilletjes bij omdat het van die dure active 3d brillen zijn. Dat vindt ik persoonlijk een beetje een onzin verhaal, ze kunnen makkelijk even 2 brillen toevoegen. Nu ga ik waarschijnlijk nooit 3d kijken op deze TV :(

conclusie
Ik ben erg tevreden over de beeldkwaliteit van het paneel, en de netflix app intergratie. Voor de rest gebruiken we weinig opties van deze TV. 4K is leuk dat het eropzit maar alleen binnen netflix heb ik dat echt kunnen testen. Ik moet nog meer prutsen met het toestel om alle opties echt helemaal te proberen maar tot nu toe ben ik erg tevreden met deze TV in onze situatie.

Heb jij ook een Panasonic Viera TX-40CX700 Zilver?

Bedankt voor de review! Toevallig ook getest met Skype? Is dat aanwezig en/of heeft de tv een ingebouwde camera? Zelfs de panasonic website kan mij het niet vertellen.
Zelf ben ik eventueel geinteresseerd in de 55" versie van deze TV.

Is er ook ergens te vinden wat alle Apps zijn die worden odnersteund?
De apps zijn vooral web apps dus veel front ends voor filmpjes sites.

Er zit geen camera in, mischien kun je die aansluiten. Ik heb geen Skype gezien in de appstore.

Maar ik gebruik alleen maar netflix voor de rest niets aan apps.
Hoe is de kijkhoek? Is dat met een kleine schuine hoek erg slecht?? (zitbank verticaal, tv haaks erop, zithoek: |_
Kom zelf van Sony KDL 26ex320 http://www.tvstore.nl/pro...ml#product_specifications
We hebben een 3,5 zits tegen de muur en de tv op de andere muur iets schuin. Perfect beeld geen verkleuring of vaal worden als de hoek groter wordt wel iets natuurlijk.

Maar dan heb je het over grotere hoeken.
Ik zit te denken om een 40" uhd tv in te zetten als monitor.

Op tv-kijk afstand is het voordeel van uhd discutabel, maar voor een monitor waar je op één meter vanaf lijkt het mij hemels!
Dat zal er dan ongeveer zo uitzien

Dan wordt alles wel heel klein... Hihi grappig
Thx voor de review. Zelf heb ik de 55" - ook in combinatie met de Samsung decoder. Loopt bij jou het beeld & geluid synchroon? Het is mij niet gelukt. Nu met een CI+ module gaat het wel goed, maar toch is het zonde van m'n decoder.
Ik heb geen problemen met het niet gelijk lopen van het geluid.
weet je toevallig hoeveel ampere de usb poorten zijn? maw, kan ik mijn raspberry pi 2 via de tv voeden of zijn de poorten hier niet krachtig genoeg voor?

alvast bedankt!
Hi, ik zit er aan te denken om deze tv te kopen, maar heb een vraagje; die one touch recording. Kan ik hier mee een tv programma pauzeren? Oftewel Timeshift?

Thx

Martijn
Ik gebruik een ziggo digitale tuner daarvoor.en niet de mogelijkheden die de tv daarvoor bied.dus ik kan daar geen antwoord op geven. Sorry
Zou je hem ook aanraden in combinatie gebruik als monitor & tv? Ik ben namelijk op zoek naar 2 in 1 oplossing, daar ik mijn thuisstudio gewoon in de woonkamer heb staan en deze ook vaak gebruik om films op te kijken van wat verderaf dan mijn bureaustoel :)
Als ik m'n laptop d'r op aansluit dan springt hij in 4k. Ik moet er dan dicht op staan (zoals een pc monitor (duhh)) om goed te kunnen lezen wat er staat. Het kan wel en ziet er goed uit maar of het praktisch is. Het is wel heel groot als monitor imho. Maar als je de ui wat groter maakt niet het goed kunnen denk ik.
Dank voor de mooie review. Heb ook nog een vraagje.

Terecht merk je op dat als er toch een andere tv komt, gelijk ook maar even kijken of het een 4k model is.

Als ik de review zo lees, corrigeer me als ik het fout heb, adviseer je om toch te proberen de iets grotere variant (de 50 inch) van de Viera in te passen in plaats van deze 40 inch variant?
Ik begreep niet helemaal wat je bedoelt.

Maar mijn bedoeling was dat als je tegenwoordig toch een tv koopt je net zo goed een 4k paneel kunt kopen. Ookal heeft het 4k verhaal eindelijk geen zin op een 40" tv. Een 50" heeft in mijn geval geen zin. Dat zou bizar staan in mijn huiskamer.

Voor videogames is het (in theorie) wel tof om 4k te hebben. Maar mijn laptop kan dat absoluut niet aan :)

[Reactie gewijzigd door 4play op 1 juni 2016 17:52]