Specificaties 5GHz WiFi + router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

Asus RT-N66U Review

kwibus 30 juli 2015, laatste update op 30 juli 2015, 670 views

Asus RT-N66U

Na deze router bij een aantal kennissen te hebben geplaatst heb ik besloten dat ik er zelf ook eentje wilde hebben! Asus biedt met deze router een hele mooie solide oplossing voor je Wifi netwerk.

Pluspunten

• Design
  • Mogelijkheden

Minpunten

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 5
Binnen de consumentenlijn van routers is dit toch wel het neusje van de zalm. De featureset van de router is bijna professioneel te noemen.

De webinterface is dusdanig eenvoudig in gebruik dat ook onervaren gebruikers ermee overweg kunnen. Standaard staat alles reeds in een soort van optimale stand, speciale functies en toepassingen kunnen naar believen ingeschakeld en gebruikt worden. Kleine wizards helpen je daarbij op weg.

Toch vielen een paar kleine dingen op. Zo kon mijn Synology NAS de router niet beheren. Synology heeft in de DSM software een mogelijkheid ingebouwd zitten om portforwarding-rules te kunnen pushen naar je router (op verschillende manieren nog wel). Dit bleek niet mogelijk waardoor ik het handmatig moest doen.

De webinterface is helaas alleen maar als desktopversie beschikbaar. Het zou leuk zijn geweest om ook een mobiele variant te kunnen gebruiken, voor bijvoorbeeld een snelle troubleshooting van de router. Op je smartphone de desktopversie gebruiken is lastig.

Verder is er een mogelijkheid tot het gebruik van dual WAN. Hiervoor bestaan 2 smaken: Failover & Load Balancing. Hier is Asus een beetje mager geweest in het uitdelen van de features. Zo kun je bijvoorbeeld niet aangeven wat de primaire verbinding moet zijn. De router kiest in Failover modus zelf zijn te gebruiken WAN poort uit. Dit had mooier gekund. Wat verder jammer is, is dat je niet bijvoorbeeld je Guest netwerken kunt isoleren op één van beide WAN poorten. Dit soort opties vind je vaak wel weer terug bij de wat meer professionele routers.

Andere professionele settings zijn er wel genoeg te vinden op de Asus RT-N66U, zoals bijvoorbeeld routing tables, DMZ, Parental Control, Port triggering, VPN Server en zelf een VPN Client!

Ook is de router voorzien van mogelijkheden om USB apparatuur aan te sluiten, met alle bijkomstige voordelen. Zo kun je specifieke printers aansluiten welke vervolgens over je netwerk benaderbaar zijn (Print Server functionaliteit). Sluit je een USB harddisk aan, dan kun je de inhoud delen over je netwerk (Media Server) of deze gebruiken als NAS.

Aangezien ik reeds een prima NAS en netwerkprinter bezit, heb ik deze functies nog niet geprobeerd.

Dan wat betreft bereik en snelheid, daar kan ik kort over zijn. De Asus overtreft mijn vorige router en dat was ook al geen slecht exemplaar! Exacte metingen heb ik niet verricht, maar ik heb in mijn gehele huis een prima bereik en nog nooit uitval gehad.

Heb jij ook een Asus RT-N66U?