Specificaties 5,1" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy S5 Active Titanium Review

Rason 29 juli 2015, 754 views

Samsung Galaxy S5 Active Titanium

Een stuk steviger en zwaarder dan zijn kale broertje, maar kan voor de kleinere handen al snel te lomp zijn. Verder levert het toestel zo goed als nergens iets in, behalve vingerscan, infrarood en de FM radio. Of hij de ¤100 meer waard is, is echter betwistbaar.

Pluspunten

• Zwaar in de hand
  • Stevig gebouwd
  • Fysieke toetsen op de voorkant
  • "Active" knopje op de zijkant grappige toevoeging
  • Extra stevigheid is niet ten koste gegaan van de prestaties
  • Stoer uiterlijk (als dat je smaak is)

Minpunten

• "Car Mode" is zonder duidelijke reden verdwenen
  • "Active" knopje ontgrendelt de telefoon echter niet
  • Je kan je afvragen of de extra ¤100 de extra stevigheid waard is.
  • Schijnt langzamer op te laden, echter nog niet waargenomen

Reden tot aanschaf en de specificaties
Gisteren mijn S5 Active binnen gekregen, nadat het beeldscherm van mijn normale S5, notabene in een goed hoesje, na één keer vallen van een klein tafeltje ineens besloot de geest te geven (tot zover het "tegen een stootje kunnen" van dat model). Ik heb voor de "Active" gekozen omdat ik veel fysiek werk doe, maar ondertussen vaak nodig heb om dingen te regelen, en ik zeker weet dat de telefoon wel eens vaker een opdonder zal gaan krijgen. Daarnaast vertoef ik overdag vaak in het bos, waar ik geregeld foto's wil maken.

Allereerst de specs even op een rijtje, bij elkaar gesprokkeld op het web:

Systeem:
Besturingssysteem: Android™, v4.4.2 (KitKat), te upgraden naar 5.0 (Lollipop)
Chipset: Qualcomm Snapdragon 801

145.3 x 73.4 x 8.9 mm

IP67 certificaat:
Stof vrij, en spatwater vrij tot 1 meter diepte voor 30 minuten
MIL-STD-810G certificaat:
Zout, stof, vochtigheid, regen, trilling, UV straling, transport en schok bestendig.

Beeld:
Scherm: Super AMOLED capacitive touchscreen, 16M colors
Formaat: 5.1 inch
Resolutie: 1080 x 1920 pixels (432 ppi)
Multitouch
Bescherming: Corning Gorilla Glass 3, TouchWiz UI

Geluid:
Vibratie; MP3, WAV ringtones
Luidspreker (achter)
3.5mm jack (bovenop)
Afspeelbare bestandstypen (audio): 3GA, AWB, FLAC, MID, MXMF, OGA, OTA, RTX, RTTTL, XMF, AAC, AMR, IMY, M4A, MIDI, MP3, OGG, WAV, WMA
Afspeelbare bestandstypen (video): FLV, M4V, MKV, MP4, WEBM, WMV, 3G2, 3GP, ASF, AVI

Camera:
Voor: 2 Megapixel, 1080p@30fps
Achter: 16 Megapixel, 3456 x 4608 pixels, autofocus, LED flitser. Video: 2160p@30fps, 1080p@30fps
Optische zoom: 4x digitaal

Batterij:
Type: 3.85 Volt, Lithium Ion, 2800 mAh
Volledig standby: max 480 u
Spreektijd: 29 u
Muziekspeelduur: max 77 uur
Videospeelduur: max 14 uur
Internetgebruik: 3G, max 11 uur. 4G, max 12 uur. Wi-Fi, max 13 uur.
Verwijderbaar

NFC
USB: microUSB v2.0, USB Host
Verbindingssoftware met PC: Kies

Sensoren:
Accelerometer, Barometer, Geomagnetic Sensor, Gesture Sensor, Gyro Sensor, HRM Sensor, Light Sensor, Proximity Sensor

Uiterlijk
Het eerste wat opvalt is de "lompheid" van deze jongen. Het gehele model is voorzien van een extra stevige rand, die met name bij de hoeken is aangedikt. Ook de achterkant heeft meer vlees om de botten gekregen, zo ligt het klepje binnen de beschermende randen, in plaats van dat hij op de achterkant ligt zoals de normale S5. Dit maakt het "stofvrije/waterdichte" idee op het zicht in elk geval al wat geloofwaardiger. Ik beschik over de "Titanium Silver" uitvoering, voor mij lijkt het klepje in ieder geval meer op kevlar, wat dan wel weer bijdraagt aan het stoere uiterlijk. Ook de rand rond de camera lens verstevigd te zijn.

De knoppen op de voorzijde (daarover later meer) ogen ook robuust en duidelijk, en dat geld ook voor die aan de zijkant. Hier valt gelijk het blauwe "Active" knopje al op, ook hierover later meer.

Voor de rest zijn de oppervlakten van de randen rondom het toestel voorzien van een textuur van diagonale lijntjes, om de grip te verbeteren.

Qua kleurtjes zijn de opties beperkt tot drie varianten; zoals boven genoemd Titanium Silver, Camo Green, en Ruby Red.

Zelf hou ik wel van de "hufter proof look", maar het moet je smaak zijn. Het scherm en de verdere afwerking is gelijk aan de S5. Ik noem het voor de grap steeds "de S5, maar dan het kogelvrije model".

Gewicht en grootte
Uiterlijk is één ding, maar zodra je het toestel vast pakt snap je waarom deze jongen zoveel zou moeten kunnen hebben. De Active is een stuk zwaarder dan welke smartphone ik lange tijd in handen heb gehad. Ik gebruikte de S2 nog even nadat de eerste S5 vroegtijdig aan zijn eind was gekomen, en zelfs dat oude dingetje weegt niks vergeleken met deze. Eenmaal thuis is ook de Note 4 van mijn vriendin ineens niet meer zo zwaar. Ik vind het persoonlijk juist erg fijn. De vorm en gewicht maken dat het toestel stevig in de hand ligt, en je echt het idee hebt ook daadwerkelijk iets vast te houden. Dit is echter niet voor iedereen vermoed ik

Hij is namelijk, door de extra dikke, veel hoekigere rand wel nog een slagje groter dan de normale uitvoering. Hij valt naar mijn inschatting tussen de S5 en de eerder genoemde Note 4 in. Ik kan echter nog met één hand met mijn duim het toestel bedienen als ik dat wil, dus ik klaag niet.

Duurzaamheid
Hier kan ik tot nu toe weinig over zeggen, en ik ben ook niet van plan het toestel dat ik heb uitvoerig testen. Laten we wel zijn; alles kan kapot, als je maar wil. Laat hem op de juiste manier vallen en hij gaat wel. Ik heb echter wel een goede link gevonden die het toestel niet eens tot heel ver drijven, maar toch een aantal mankementen vinden, waaruit blijkt dat de Active toch niet zo onverwoestbaar is als dat Samsung zegt dat hij is. De link naar YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=ppyLzo2kezw

Gebruiksgemak, de harde kant
De toetsen op zowel de voorkant als de zijkant hebben een stevige feel. De omschakeling naar de aanraak-toetsen van de S5 naar deze maakt zelfs dat ik even moest wennen aan de kracht die ik moest zetten. Je kan de knoppen dus iets minder snel gebruiken dan die van de standaard uitvoering, maar voor mij voelt het wel fijner aan en werkt het prettiger. De toetsen reageren wel direct, dus daar geen klachten. De functies zijn verder ook hetzelfde: Voorop heb je MultiScreen, Home en de Back toets, op de zijkant rechts de aan- en uitknop, en links de volume knop. Tevens links een nieuwe toevoeging, de kleine, blauwe "Active" knop. Wat deze doet volgt zo.

Het klepje is even een foefje dat je in de vingers moet hebben; eerst onderin de haakjes vast klemmen, en dan pas kan je het geheel dicht klikken. Dit was al zo, maar door de dikkere rand is het nog even wat trickier. Voor het invoegen van de MicroSim moet je niet al te grote vingers hebben, anders kan dat nog wel eens een gepruts worden. Dit geld ook voor het klepje van de MicroUSB aansluiting aan de onderkant. Deze is steviger, maar net wat lastiger open te maken, helemaal als je je nagels kort houd.

Gebruiksgemak, de zachte kant
De Active heeft gelukkig qua prestaties niks ingeleverd. Hij werkt net zo snel als de gewone uitvoering, reageert vlot op de aanrakingen en registreert deze ook prima. Hoewel ook hier nog steeds de luidspreker koppig op de achterkant blijft zitten, is deze ook nog steeds erg luid. Over het volume tijdens het bellen via de frontspeaker ook geen klachten. Deze ervaar ik als gelijk aan die van de standaard S5. Dit geldt tevens voor de camera, hier is niks gewijzigd.

Klein software-matig puntje wat ik toevallig ontdekte en gechecked heb bij de Samsung klantenservice; Men heeft de "Car mode" uit de Active gehaald. In Amerika worden ze verkocht i.s.m netwerkbeheerder AT&T, en die schijnt hier zelf software voor te hebben. Helaas heeft deze functie de vertaalslag naar de Europese markt ook niet overleeft, wat hiervan de reden is is mij onbekend. Voor mijzelf wel een minpunt, omdat ik veel onderweg ben en vaak ook telefoontjes krijg terwijl ik achter het stuur zit. De S Voice functie is wel gewoon aanwezig en werkt zoals het hoort.

De vingerscan zit er nog wel aan de achterkant van het toestel, zodat je nog rustig je hartslag en stress niveau kan meten in S Health. Echter, doordat de Home toets nu een dikke knop is, is de sensor hieruit verdwenen. En ergens in het proces schijnen de infrarood en de FM radio er ook uit gesleuteld te zijn.

Dan de eerder genoemde "Active" knop. Een leuke, handige toevoeging, maar wel met een nadeeltje. Je kan 1 keer drukken, of ingedrukt houden, en hij staat standaard ingesteld op respectievelijk de "Active zone", en de camera. Hij is echter naar wens te programmeren. Nadeel is dat je de telefoon al wel moet hebben ontgrendeld, de knop ontwaakt de telefoon niet uit zijn slaap/stand-by stand. Even snel je camera erbij pakken voor dat last-moment shot is er dus helaas niet bij. Wat die "Active zone" betreft; een leuke toevoeging met daarin een barometer en een kompas, en sneltoetsen naar je zaklamp functie en de stopwatch functie, maar veel meer dan dat is het ook niet.

Batterij
Na één dag gebruik, waarvan 3 uur op de "energiebesparende stand", en de rest normaal, nu zo'n 12 uur, staat het energiepeil op 54%. Dit was wel een dag waar ik vollop de muziekspeler heb gebruikt gedurende de eerste 3 uur, daarna nog 3 uur stream, bellen, foto's maken, appen etc. Voor mij alledaags gebruik, en als de telefoon zo doorgaat dan ben ikzelf best tevreden, al heb ik het idee dat de batterij van mijn eerste S5 wat langer mee ging. Ook las ik ergens dat de telefoon heeft ingeboet aan oplaad tijd, maar hier heb ik zelf nog niks van gemerkt.

Prijs en beschikbaarheid
Die beschikbaarheid is redelijk. Hij is te krijgen bij meerdere online winkels (zie hier op Tweakers). Hij kost wel gelijk dik ¤500, waar je voor een kleine ¤400 de standaard uitvoering hebt. Je kan je dus afvragen of het je die extra 100 piek waard is ja of nee. Ik had geluk, via zakelijke connecties kon ik de telefoon een stuk voordeliger bemachtigen. Als je die optie hebt is het zeker het overwegen waard, ook omdat de Active dus verder qua prestaties niks inlevert.

Eindconclusie
Tot zover ben ik er erg blij mee, juist door de "lompheid" van het ding. Tuurlijk, er zijn nog degelijkere telefoons (denk "Caterpillar"), maar de combinatie van stevigheid en prestatie spreekt me toch erg aan. Daarbij v ind ik zelf het uiterlijk gewoon ontzettend gaaf. Ik denk dat het veelal smaak is en wat je zoekt in een telefoon. Menigeen zal toe kunnen met de normale S5, of één van zijn afspinsels. Je zou ook nog wat meer kunnen investeren, en de Active uitvoering van de S6 kopen zodra die in Nederland beschikbaar is. Ik hou het in ieder geval voorlopig bij deze, voor nu denk ik dat ik hier wel een jaartje of 2, 3 mee vooruit kan.

Bijgevoegd even een foto van mijn S5 Active, en wat voorbeeld foto's gemaakt door dit toestel. Helaas geen foto van de Active naast de normale S5, de normale is namelijk op weg naar zijn oorsprong om gerepareerd te worden. Mocht ik in de komende tijd dingen ondervinden, dan plaats ik die hier.

Heb jij ook een Samsung Galaxy S5 Active Titanium?