Specificaties Socket 1150 met Intel Z97 chipset - Bekijk alle specificaties

MSI Z97M-G43 Review

govie 29 juli 2015, laatste update op 29 juli 2015, 321 views

MSI Z97M-G43

Mooi u-atx bordje voor een mooie prijs. Ik vind hem tussen tussen de luxe topborden en het budgetprul inzitten, in ieder aspect!

Pluspunten

• Veel opties en luxe voor onder de 100 euro.
  • 6p, m2, usb3.0, 2x pwm casefan, 4memslots op u-atx formaat
  • fast boot, oc genie, 4k support, clickbios, commandcenter

Minpunten

• Geen software om binnen windows over te kunnen clocken.
  • In u-atx cases is het aansluiten van de usb3.0 port een aandachtspunt.

Layout Score: 4
Ik heb dit u-atx moederbord aangeschaft omdat ik eerst een mooie u-atx case had uitgekozen voor mijn nieuwe computer, waarna ik alle andere componenten erop heb aangepast. Ik vind een mini-itx build te klein voor wat ik met een computer wil doen. Daarnaast wilde ik wel mijn G3258 en andere toekomstige processoren op hun pik kunnen trappen, maar was niet bereid om meer dan 100 euro aan een moederbord te besteden. Ook moest de nieuwe computer zo stil mogelijk te krijgen zijn en een m2port voor toekomstige uitbreiding bezitten.

Prijs/leveringsomvang
Als je veel features op een u-atx moederbord wil hebben en wil gaan overklokken, maar het vertikt om meer dan 100 euro te betalen voor een mobo, dan is dit wel een mooie optie. Eigenlijk gek dat er niet veel pro-reviews van zijn gemaakt, misschien omdat dit moederbord deels gebaseerd is op een iets ouder Z87 bord van msi als ik e.e.a. goed heb geinterpreteerd. Ik weet dat Tomshardware er binnenkort wel een professioneel review over zal schrijven, ze hebben hem daar al op de stapel liggen.

Prestatie, overklokbaarheid en stabiliteit
Ik heb mijn G3258 op 4.700 Ghz gekregen met dit 6p bordje en met deze nieuwe pc de hoogste score bereikt in pcmark-vantage voor mijn gpu+cpu combo. Mijn inziens prima prestaties. Als je wil gaan overklokken omdat je het leuk vindt om te doen, maar niet met dezelfde intentie zoals de (semi)pro-overklokkers, dan denk ik dat dit een mooi moederbord voor een tweaker zou kunnen zijn.

Leveringsomvang & featureset (zie foto)
Dit moederbord heeft naast 6p wat niet standaard is ook 4xmemslots, 2x pwm casefan aansluitingen en een m2 port op een u-atx formaat. De m2 port vind ik prettig omdat er binnenkort m2 ssd's op de markt verschijnen die daadwerkelijk ook 10Gb/s kunnen "sjeesen". De 2 casefan pwm aansluitingen zijn een luxe als je de airflow en geluidsproductie van je computer optimaal wil gaan inregelen.

Aandachtspunten
Ja, twee aandachtpunten:
1) Ik ging er voor aanschaf vanuit dat ik met dit moederbord in de windowsomgeving kon overklokken net zoals de iets duurdere rood gekleurde msi mobo's, maar dit blijkt niet het geval te zijn. Opzich geen probleem omdat je zo snel opstart dat rommelen in de bios niet veel extra tijd vergt.
2) Het tweede aandachtspunt is de usb3.0 aansluiting, welke in mijn specifieke geval niet is aan te sluiten zonder een haakse 20p adapter, welke in nederland lastig te vinden zijn.

Heb jij ook een MSI Z97M-G43?