EVGA GeForce GTX 970 4GB Superclocked ACX 2.0 Review

Zilvus 28 juli 2015, laatste update op 27 oktober 2015, 450 views

EVGA GeForce GTX 970 4GB Superclocked ACX 2.0

Een goede kaart voor een goede prijs.

Pluspunten

• Relatief klein formaat
  • Goede prestaties
  • Strak design

Minpunten

• Erg luide fans tijdens load
  • Coilwhine bij intensief gebruik

Drivers en compatibiliteit Score: 5
De GTX970 is een uitstekende kaart voor gamen met resoluties van 1080p en 1440p op hoge settings. Na enkele reviews te hebben gezien en gelezen, heb ik besloten om deze kaart van EVGA te halen wegens het compacte formaat voor mijn uATX case.

Over het algemeen presteert de kaart uitstekend, het bekende VRAM "probleem" heb ik totaal geen last van, iets wat je ook niet snel zult merken bij gamen op een 1080p resolutie. Hier zou de laatste 0,5gb aan VRAM langzaam zijn, waardoor prestaties zouden verminderen. Dit geldt voor elk model 970, dus hier valt EVGA niets op aan te rekenen.

Waar de prestaties in games meer dan prima zijn, komen we bij het pijnpunt aan bij deze kaart: de geluidsproductie. Als men intensieve games speelt, maakt deze kaart een ontzettend lawaai. Na een GTX960 2G Gaming van MSI gebruikt te hebben, was dit toch erg wennen. Maar goed, headsetje op, geluid iets omhoog en men merkt er niet zo heel veel van. Behalve deze geluidsproductie, is coilwhine ook aanwezig als de kaart flinke FPS moet trekken, zoals in bepaalde menu's van games waar dit al snel naar 200+ oploopt.

De kaart heeft een strak design, zonder veel toeters en bellen. Persoonlijk, had ik echter graag een ledje erop gehad voor deze prijs, zoals bij de meeste andere kaarten wel het geval is. Helaas heeft EVGA dit pas bij de 980 series.

Kortom, een prima kaart met goede prestaties, echter is de geluidsproductie naar mijn smaak veel te hoog. Als je een groter formaat kaart kwijt kunt in je kast, raad ik een ander model aan waarbij dit minder voorkomt.

Heb jij ook een EVGA GeForce GTX 970 4GB Superclocked ACX 2.0?